MS Windows
briani 27239
Oprydning i registreringsdatabasen
Fra : Henning

Dato : 04-05-10 19:15

Jeg søger et program som kan rydde effektivt op i
registreringsdatabasen.
Helt konkret er Citrix XenApp fejlet i installationen. Forsøger jeg at
reinstallere får jeg bare en "ligegyldig" fejl.
Jeg har forsøgt at slette alle henvisninger til Citrix i
registreringsdatabasen, men der er mange, rigtig mange.
Findes der er program, hvor man kan bede om at fjerne alle spor af et
givent program?
Ccleaner o.lign. kan ikke bruges til dette.

Fra : Per

Dato : 04-05-10 19:43

Henning wrote:
> [...]
> givent program?
> Ccleaner o.lign. kan ikke bruges til dette.

Du skal vide hvad du gør, når du roder i Reg. databasen, men det går jeg ud
fra at du gør

http://www.macecraft.com/

JVtools Laver nok et af de bedste seriøse reg. cleanere.
Der er mange useriøse på markedet.

Du kan forsøge dig med den gratis først (powertoolslite) og se om den finder
noget.

Ellers prøv den "store"

Jeg ved ikke om den kan scanne konkret efter et givent programs problemer.

mvh. Per

Fra : Ivar

Dato : 04-05-10 20:52

Henning skrev:

> Jeg søger et program som kan rydde effektivt op i
> registreringsdatabasen.

Ethvert program kan lægge noget ned i registreringsdatabasen.
Der er altså umuligt at bestemme hvad der må fjernes, og
hvad der ikke må.
Hvis det er muligt, bør du lave en nyinstallation af Windows.

Ivar Magnusson

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-10 00:01

Ivar skrev:

> Der er altså umuligt at bestemme hvad der må
> fjernes, og hvad der ikke må.

Ikke når man har en Eusing, den klarer det helt
smertefrit hver gang - jeg bruger den flere gange
om dagen på kundemaskiner.

> Hvis det er muligt, bør du lave en nyinstallation
> af Windows.

Hvorfor det, hvis det kun er registreringsdatabasen
der er problemet?

Oprydning kan også klares med Ccleaner og mange
andre programmer.

Forleden havde jeg en maskine på værkstedet der
ikke kunne køre Windows Update, det fik jeg løst
med en Dial a fix - og en SAS, så kørte det igen.

Der er altså mange ting der kan gøres uden en
geninstallation - det er den sidste ultimative løsning.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-05-10 13:20

On Wed, 5 May 2010 01:00:36 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Ikke når man har en Eusing, den klarer det helt
>smertefrit hver gang - jeg bruger den flere gange
>om dagen på kundemaskiner.
Ak ja, det er jo bare en reg cleaner, en af mange.
Men den kan jo ikke udfører mirakler så som at bringe
registreringsdatabasen tilbage til der hvor den var før installationen
af en fejlet applikation.

Nogle reg cleanere kan tage et snapshot af registreringsdatabasen før
man installerer en applikation, så man bagefter kan vende tilbage til
de settings man havde hvis installationen fejler, altså hvis man
husker at tage det snapshot.

Men det løser ikke problemet med evt. filer der er blevet
udskiftet/slettet eller ændringer i INI filer.

>Hvorfor det, hvis det kun er registreringsdatabasen
>der er problemet?
Det er jo det store spørgsmål, er det kun registreringsdatabasen der
er problemet ?
Det kan man jo ikke på forhånd vide, derfor er geninstallering et
ganske fornuftigt udgangspunkt.

>Oprydning kan også klares med Ccleaner og mange
>andre programmer.

>Der er altså mange ting der kan gøres uden en
>geninstallation - det er den sidste ultimative løsning.
Bruge timer/dage på at fydde op i registreringsdatabasen og DLL filer
(som ikke nødvendigvis bringer dig der hen hvor du vil), sat op imod
nogel få timer unattended installation af OS, drivere og div
opdateringer ?

Ved geninstallation ved man hvor man er, og har et betydeligt bedre
fundament at arbejde videre på.

/Hans

Fra : emjeppesen

Dato : 05-05-10 12:32

Hans Kjaergaard skrev:

>geninstallering et
>ganske fornuftigt udgangspunkt.

Geninstallation er en ren falliterklæring.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Rado

Dato : 05-05-10 17:31

On Wed, 05 May 2010 13:32:24 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

>Geninstallation er en ren falliterklæring.

Og ikke noget man burde være nødt til, når man blot kan lave et image
af systemet mens det fungerer OK, og så bruge det hvis noget går galt.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-05-10 18:26

>Geninstallation er en ren falliterklæring.

Hvor lang tid brugte du til at sætte dig ind i hvad OP skrev ?
Du kan få dette hint "Citrix XenApp".

OP har jo muligvis også placeret sit indlæg i den forkerte gruppe,
dk.edb.system.ms-windows.server eller endnu bedre
dk.edb.system.ms-windows.terminal-services, havde jo nok været mere
rigtigt valg.

Lige i tilfældet med terminal-services er der ingen tvivl om at en
geninstallering er den rigtige kur på den fejlede installation af
Citrix XenApp.

Og det tager tid, både installering, opdatering og opsætning, men det
gør håbløs fejlretning i en fejlet installation også, og man kan
aldrig være sikker på om man har fået renset ordentligt ud.

/Hans

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 05-05-10 13:35

On Wed, 05 May 2010 14:19:40 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>- det er den sidste ultimative løsning.
Det er også min erfaring, det synspunkt har min fulde støtte.
Langt de fleste af de geninstallationer mange brugere laver i
desparation eller uvidenhed er aldeles unødvendige.

>Ved geninstallation ved man hvor man er, og har et betydeligt bedre
>fundament at arbejde videre på.
Et ofte gammelt fundament som kræver en masse opdateringer af Windows.
Et fundament som kræver at man bruger dage/uger på at geninstallere
alle sine programmer, hvoraf mange yderligere skal opdateres.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-05-10 19:29

On Wed, 05 May 2010 14:34:36 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@email.invalid> wrote:

>Det er også min erfaring, det synspunkt har min fulde støtte.
>Langt de fleste af de geninstallationer mange brugere laver i
>desparation eller uvidenhed er aldeles unødvendige.
Mange flere roder rundt i derres windows installation og gør mere
skade end gavn ved div. forsøg med alle mulige mirakel reg cleanere og
lignede for at få det til at virke igen. Oftes bliver geninstallation
deres eneste udvej, men de kæmper bragt for at undgå det.

>Et ofte gammelt fundament som kræver en masse opdateringer af Windows.
>Et fundament som kræver at man bruger dage/uger på at geninstallere
>alle sine programmer, hvoraf mange yderligere skal opdateres.
Nej, en geninstallering hvor man kommer op på dagens opdateringer kan
laves på relativ kort tid, 1-2 timer.
Men det kræver at man har sit grundlag i orden, hvilket de færreste
alm. PC brugere jo har.

/Hans

Fra : Lars E. P.

Dato : 10-05-10 06:10

Wed, 05 May 2010 20:29:04 +0200, skrev Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> :

>Nej, en geninstallering hvor man kommer op på dagens opdateringer kan
>laves på relativ kort tid, 1-2 timer.

>/Hans

2 timer til installering og opdatering af Windows er langt fra nok.
Dertil kommer den tid man skal bruge på at installere, opdatere og
tilpasse de programmer man bruger. Den første og eneste gang jeg har
geninstalleret, tog det 3 uger før alt var på plads igen, så det er
noget jeg kun gør i aller yderste nødstilfælde. Og dengang var det en
win98 der blev geninstalleret. Hvis jeg skulle gøre det samme i dag,
ville jeg ikke kunne nøjes med 3 uger.

Hilsen Lars

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-05-10 08:53

Lars E. P. skrev:

> [...]
> noget jeg kun gør i aller yderste nødstilfælde. Og dengang var det en
> win98 der blev geninstalleret. Hvis jeg skulle gøre det samme i dag,

Dejligt at høre at jeg ikke er alene i verden

finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-05-10 09:06

On Mon, 10 May 2010 07:09:43 +0200, Lars E. P. <usenet@SLETkal2000.dk>
wrote:

>Wed, 05 May 2010 20:29:04 +0200, skrev Hans Kjaergaard
><hans.k2teknik@post5.tele.dk> :

>2 timer til installering og opdatering af Windows er langt fra nok.
Kommer and på hvad man bruger som grundlag for installationen,
benytter man et opdateret installationspunkt (det kan være en
DVD/CD/harddisk what-ever) er 1-2 timer tiden der går med selve
installation af windows XP eller for den sags skyld windows 2003
server.
Men det forudsætter at hjemmearbejdet med installationspunktet er
iorden, det vil sig at man har integreret alle nødvendige SP og
hotfixes, etc. fra MS.
Hele installationen kan køre fuldautomatisk og der skal kun et få tal
(5-20) updates på fra MS update.

>Dertil kommer den tid man skal bruge på at installere, opdatere og
>tilpasse de programmer man bruger.
Hvilket også kan gøres fuldautomatisk for langt de fleste programmers
vedkommende, men det tager tid til forberedelse af dette.

>Den første og eneste gang jeg har
>geninstalleret, tog det 3 uger før alt var på plads igen, så det er
>noget jeg kun gør i aller yderste nødstilfælde.
Jeg har installeret flere hundrede windows 98/2000/XP/2003, nogle
manuelt og det er tidskrævende, men langt de fleste er foretaget som
fuldautomatiske installationer af OS.
Klart nok at det tager lidt tid at installerer applikationer og sætte
dem op igen, men med lidt forarbejde (backup af opsætningen feks.) er
arbejdet nu ikke så stort.
Man kan også komme hurtigt over det hvis man installerer fra et
hurtigt medie og ikke fra orginalmediet, så der er også noget
forarbejde.

>Og dengang var det en
>win98 der blev geninstalleret. Hvis jeg skulle gøre det samme i dag,
>ville jeg ikke kunne nøjes med 3 uger.
Det du har manglet har været et overblik over hvad du har i din
installation, og hvad du så reelt har brug for.

Men som sagt før, hvem har sat sig bare lidt ind i hvad OP skrev ?
Han sidder med stor sandsynlighed med en server hvor han har fejlet en
installation med Citrix XenApp.
Citrix XenApp lægger men ikke på en maskine der er tonsvis af andre
applikationer på, den lægges på en stort set ren maskine, derefter
kommer så alle de applikationer man nu måtte ønske og have behov for.

Citrix XenApp er en overbygning på MS terminalservices, hvor mange
forsk. brugere tilgår serveren enten på applikations nivu eller på
desktop nivu, antallet af brugere kan være alt mellem et par stykker
og op til flere hundrede for ikke at sige tusinde.
En sådan server installation er ikke en man bare lige roder rundt i
med div. mirakkelværktøjer man lige har fundet på internettet eller
som tilfældige personer i en nyhedsgruppe har anbefalet, sorry, men
det er det for vigtigt til.
Og har man kun en af disse servere gør det rigtig ondt at den ikke
kører optimalt eller brager ned midt i det hele, det er jo ikke en
bruger det går ud over, det er mange brugere der forstyrres i deres
arbejde. Prøv at forstille dig 25 brugere der er ved at melde feks.
løndata ind sidste dag inden lønkørslen og så systemet brager ned,
eller køreer ekstremt langsomt.

/Hans

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-05-10 22:30

Hans Kjaergaard skrev:

> Ved geninstallation ved man hvor man er, og
> har et betydeligt bedre fundament at arbejde
> videre på.

Se mit svar til Ivar!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-05-10 09:09

On Sun, 9 May 2010 23:29:32 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Se mit svar til Ivar!
Se mine svar til Lars og emjeppesen.

/Hans

Fra : Ivar

Dato : 05-05-10 18:11

Allan Vebel skrev:

> Ikke når man har en Eusing, den klarer det helt
> smertefrit hver gang - jeg bruger den flere gange
> om dagen på kundemaskiner.

Nej, den kan ikke vide hvad der må fjernes og hvad der ikke må.
Den kan fjerne link filer der ikke eksisterer, men den har ikke
en chance for at fjerne meget af det "skrammel" forskellige
programmer har installeret gennem tiderne.
Det kan godt ske, at du har gode erfaringer med disse programmer,
men en ordentlig oprydning kan den kun gøre ved at fjerne
det hele. Jeg har tit ladet mine programmer gemme data i
registreringsdatabasen. Hvordan skulle et tredieparts program
kunne finde ud af hvad det må slette?

> Hvorfor det, hvis det kun er registreringsdatabasen
> der er problemet?

Fordi det kun er en halv løsning.

> Der er altså mange ting der kan gøres uden en
> geninstallation - det er den sidste ultimative løsning.

Selvfølgelig, men hvis man vil have ordentligt rent i skabet,
må alt ud, og kun det man skal bruge, skal ind igen.

Ivar Magnusson

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-05-10 22:12

Ivar skrev:

> Fordi det kun er en halv løsning.

Er den halve løsning god nok for kunden, bruger
jeg den.

Mange vil bare videre - de gider ikke at skulle
installere alt igen, derfor bruger jeg ofte:

Ccleaner
Eusing
SuperAntiSpyware

og andre ting der kan redde en pc for at komme
videre.

Herefter kan folk selv vælge om en ny installation er
den bedste løsning, gemme alt hvad de vil gemme,
og så videre.

De fleste vælger en eller anden form for backup-
løsning i form af en ekstern harddisk, og så skal
vi lige finde ud af om det skal være til USB eller
LAN - eller en helt anden løsning, der er jo også
online-backup-løsninger.