Nogengange har man travlt
Fra : Jim Andersen

Dato : 04-05-10 12:40

Mc med 215 snuppet af Jensen:
http://ekstrabladet.dk/112/article1340012.ece

"kollegaen gik ud for at stoppe ham, da han var 100-200 meter fra
kontrolstedet. Han var oppe at stå på bremserne, men fik først bragt
motorcyklen til standsning 300 meter på den anden side af kontrolstedet.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/112/article1340012.ece#ixzz0mxa3BEYU
"

Lidt til diskussionen om bremselængder.

/jim

Fra : HO

Dato : 04-05-10 12:59

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.invalid> skrev i en meddelelse
> "kollegaen gik ud for at stoppe ham, da han var 100-200 meter fra
> kontrolstedet. Han var oppe at stå på bremserne, men fik først bragt
> motorcyklen til standsning 300 meter på den anden side af kontrolstedet.
jahh - bremser er ikke hvad de har været.
HO

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-10 13:46

> jahh - bremser er ikke hvad de har været.

Tror da heller ikke jeg vil kunne stoppe hurtigere hvis jeg blot står på
fodbremsen

Men han skulle jo også lige undvige en betjent i farten, så mon ikke hans
prioritering har været en sikker standsning fremfor at stoppe foran
betjenten ?

Dumt at køre så stærkt på offenlig vej, men da mand nok til stå ved det
istedet for at forsøge at stikke af og lyve om hvem der kørte ...

Fra : KentBM

Dato : 04-05-10 16:12

Den 04/05/10 14.46, Anders Majland skrev:
> Men han skulle jo også lige undvige en betjent i farten, så mon ikke
> hans prioritering har været en sikker standsning fremfor at stoppe foran
> betjenten ?
Det er da temmelig lang bremselængde 4 - 500 meter? Nu kan min BMW ikke
køre så hurtigt, så jeg kan ikke teste. Men det er da bare at klemme til
og hvis han ikke tør det, så burde han nok ikke køre så hurtigt under
alle omstændigheder.

--

Kent

Fra : H&M

Dato : 06-05-10 09:43

> [...]
> og hvis han ikke tør det, så burde han nok ikke køre så hurtigt under alle

Nedbremsning er faktisk noget der skal været øvet, hvor mange af jer træner
nedbræmsninger ?
Jeg blev selv lidt overrasket over hvor mange gange jeg skulle øve en
nedbremsning på et kørekursus jeg var på for et par år siden, jeg vandt
iøvrigt med korteste bremselængde, men uden øvelse kan man ikke forvente at
stoppe optimalt, efter min mening.

Mit gæt er ca. 200 meter fra 200 kmt til 0 kmt, hvad siger i ? har nogen
trænet denne (200kmt)nedbræmsning, selv var min 80kmt til stop på 31 m, kan
sikkert gøres bedre med varme racing dæk. Men på en BMW R1100RS i fuld
abs var det en oplevelse......

Pas på jer selv derude, ingen andre gør.

Fra : Armand

Dato : 06-05-10 12:16

H&M skrev:

> [...]
> trænet denne (200kmt)nedbræmsning, selv var min 80kmt til stop på 31 m,
> kan sikkert gøres bedre med varme racing dæk. Men på en BMW R1100RS

I tests plejer motorcykler (såvel som biler) at kunne bremse ned fra
100' på op til 40 meter.
En fordobling af hastigheden vil afstedkomme en firedobling af
bremselængden, som således burde kunne gøres på 160 meter!
Men tanken om et blokerende forhjul ved 200' er skræmmende og derfor
hæmmende for 'Honda Hansens' betjening
I modsætning til bilers ABS der sikrer mod overbremsning/blokering er
ABS-gevinsten på motorcykler at piloten tør bremse maksimalt når
nødvendigt

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-05-10 06:18

> [...]
> I modsætning til bilers ABS der sikrer mod overbremsning/blokering er
> ABS-gevinsten på motorcykler at piloten tør bremse maksimalt når

Jep.

Der er nok ikke så stor forskel på bremselængden bil contra mc, men selv med
abs bremser skal man skal man lige over den mentale blokering de første par
gange man øver opbremsning, jeg skulle i hvert fald, det var ikke uden
hjertebanken, da jeg smed ankeret med 130 km i timen, det viste sig at det
var fuldstændigt udramatisk

her er et lille klip , med sammenligning mellem bil/mc med abs fra 60 miles
til 0
http://www.youtube.com/watch?v=pfffXkoJvUU

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Armand

Dato : 07-05-10 23:44

Armand skrev:

> [...]
> En fordobling af hastigheden vil afstedkomme en firedobling af
> bremselængden, som således burde kunne gøres på 160 meter!

Fakta:
I forrige nummer af MOTORRAD tester man markedets 1000-kubikkere mod
hinanden på kredsbanen i Nardo:
Alle de gængse hastigheds-parametre er nøje defineret, men som rosinen i
pølseneden opgiver man et mål for nebremsning fra V-max.
Flere af kombattanterne kører omkring 290km/t og præsterer alle en
nedbremsning derfra på ca. 250 meter!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-10 09:26

"H&M" <work@sletmosvad.dk> skrev i en meddelelse
> Nedbremsning er faktisk noget der skal været øvet, hvor mange af jer
> træner nedbræmsninger ?

På det bronzekursus jeg var på måltes decellerationen før kurset og efter på
2 mc-ister.
De var faktisk bedre til at bremse før kurset.

Personligt tror jeg ikke jeg fik taget noget af min bremselængde. Men
undvigemanøvrer blev jeg bedre til.

/jim

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-05-10 16:12

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Dumt at køre så stærkt på offenlig vej, men da mand nok til stå ved det
> istedet for at forsøge at stikke af og lyve om hvem der kørte ...
Eftersom det vist er ved en laser-måling ville der nok ikke være nogen grund
til at lyve om noget - politiet ville aldrig finde frem til mc'en hvis han
ikke havde stoppet!
Men ja, godt at se der er nogen der er voksne nok til at stå ved deres
handlinger!

Christian
--
FZS600

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-05-10 16:49

Christian Stidsen formulerede tirsdag:
> [...]
> ikke havde stoppet!
> Men ja, godt at se der er nogen der er voksne nok til at stå ved deres

Det var så også det eneste "voksne" ved den episode.
At køre så stærkt et sted med masser af "farlige" udkørsler er da
totalt hjernedødt.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark