Server på mobilnet?
Fra : Leif Neland

Dato : 03-05-10 14:36

Vil man kunne tilgå en webserver, hvis den er koblet på mobilnettet?

F.ex. til et sportsstævne, hvor stævnepersonale kan indberette resultater
til sekretariatet fra deres mobiltelefon eller netbook.

Eller har den ikke en offentlig ip-adresse, så man må køre en reverse proxy
på en fastnet-forbindelse?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-10 14:42

"Leif Neland" <leif@neland.dk> crashed Echelon writing

> Eller har den ikke en offentlig ip-adresse, så man må køre en reverse
> proxy på en fastnet-forbindelse?

Hvad siger udbyderen? De må kunne fortælle om de giver dig en offentlig IP
eller om de smider dig bag en proxy.

Alternativt er at der uploades til en webserver, hvor besøgende går hen. På
den måde slipper du også for belastningen den begrænsede båndbredde du kan
have.

--
Bjarke Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 03-05-10 16:42

Den 03-05-2010 15:42, Bjarke Andersen skrev:
> "Leif Neland"<leif@neland.dk> crashed Echelon writing

> Hvad siger udbyderen? De må kunne fortælle om de giver dig en offentlig IP
> eller om de smider dig bag en proxy.

Lige nu har jeg hverken server eller udbyder.

Jeg overvejer bare mulighederne for at nedbringe tiden fra sidste
deltager kommer i mål og igennem afsluttende kontrol til
præmieoverrækkelse.

> Alternativt er at der uploades til en webserver, hvor besøgende går hen. På
> den måde slipper du også for belastningen den begrænsede båndbredde du kan
> have.

Ja, men det mest vigtige er dog de lokale besøgende, der nok ville
skulle tilgå serveren via wifi.

Leif

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-10 07:12

> Ja, men det mest vigtige er dog de lokale besøgende, der nok ville
> skulle tilgå serveren via wifi.

Så er vi jo på et andet medie med mere båndbredde, da jeg forstår
ovenstående som at lokale ikke kommer igennem dit mobile bredbånds net?

Dette kunne jo gøres med at din server også var forbundet til wifi
netværket og dennes DNS pegede på serverens lokale wifi adresse.

--
Bjarke Andersen

Fra : Christen Fihl

Dato : 03-05-10 14:50

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> Vil man kunne tilgå en webserver, hvis den er koblet på mobilnettet?
Ja, hvis der er åben for de nødvendige porte, og telefonen har sin egen IP
(ikke delt vha NAT og andet)

> Eller har den ikke en offentlig ip-adresse, så man må køre en reverse
> proxy på en fastnet-forbindelse?
Den er på almindelig internet, men dens IP kan ikke altid benyttes.
Smart, for så er du også selv herre over data forbruget.

Du kan købe løsninger, hvor det er muligt at være server.
Men kan også komme ud for at flere telefoner på samme sender har samme IP,
ligesom NAT på en alm router hjemme i stuen.
Så selv en reverse proxy vil ikke hjælpe

Christen Fihl

Fra : Christen Fihl

Dato : 03-05-10 14:52

> Så selv en reverse proxy vil ikke hjælpe
Ups, misforstod lige.
Jo, et hop via fastnet vil vel altid kunne rede situationen

Christen

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-05-10 17:34

Den 03-05-2010 15:36, Leif Neland skrev:
> Vil man kunne tilgå en webserver, hvis den er koblet på mobilnettet?

Kommer an på udbyderen.. 3 ved jeg har løsninger der giver en mulighed.
Har dog ikke mulighed for at teste, da jeg ikke længere har adgang til
et 3 abonnement.

> F.ex. til et sportsstævne, hvor stævnepersonale kan indberette resultater
> til sekretariatet fra deres mobiltelefon eller netbook.

Her vil det være mere praktisk, at webserveren står på en ADSL
forbindelse, eller i et datacenter, og personalet har mobile
opkoblinger. (Eventuelt delt via en router, ala. 3's router løsninger,
eller den smarte Huawei E5xxx som sælges hos i hvert fald TDC og Telenor.)

> Eller har den ikke en offentlig ip-adresse, så man må køre en reverse proxy
> på en fastnet-forbindelse?

Hvis du med offentlig mener, at den kan nås udefra, så har nogle
løsninger dette. Hvis du mener statisk IP (Den altid er det samme), så
er det de færreste mobil løsninger der har det. Men vil tro både
Telenor, 3 og TDC har muligheden i deres erhvervsløsninger.

- Chano Andersen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-05-10 22:05

Leif Neland skrev:
> Vil man kunne tilgå en webserver, hvis den er koblet på mobilnettet?

Det vil man formodentligt, men jeg kan ikke lige forestille mig en
realistisk situation, hvor man ville finde det ønskeligt.

> F.ex. til et sportsstævne, hvor stævnepersonale kan indberette resultater
> til sekretariatet fra deres mobiltelefon eller netbook.

Hvorfor ikke indberette det til en webserver, der er tilsuttet med en
kablet forbindelse?

/Lars

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-10 10:22

Leif Neland skrev:

> [...]
> resultater til sekretariatet fra deres mobiltelefon eller netbook.
>
> Eller har den ikke en offentlig ip-adresse, så man må køre en reverse

Kan du beskrive lidt bedre hvad du vil opnå, eller hvad problematikken
er?
Hvad mener du med "webserver på mobilnettet"? enhver offentlig
tilgængelig webserver er vel "på mobilnettet" dvs kan tilgås fra en
mobil. Hvis mobilen kører wifi, endda gratis.

Skulle det være lettere for stævnepersonalet at indberette fra en mobil
end fra personalePCer?

finn

Fra : Michael Christensen

Dato : 06-05-10 07:02

Hvad med sådan en her:

http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Modems_routere/Huawei-B260a-Wlan-router/

Der skal nok etableres noget port-forwarding på routeren, da den har
én offentlig IP adresse. Spørg evt. deres support om det kan lade sig
gøre.

Ellers måske:

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Netvaerksudstyr/NETEDIMAX3G6200N-_(Wupti).html
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/erhverv/mobil/mobilt_bredbaand/Markmann_juni09_010709_tryk.pdf