Vandslanger!!
Fra : Havblik

Dato : 03-05-10 13:31

Kære Gruppesejlerbådevedligeholdelsesviklarerdenvenner,

Jeg har hævet trykket i ferskvandssystemet så det nu er 3,1 bar. Har
skiftet fra tandremspumpe til Shurflo. Så har jeg hævet temperaturen
på det varme vand til 80 grader. De nuværende vandslanger er 29 år
gamle. Jeg har haft tre sprængninger siden ovennævnte ændringer. Alle
tæt på samlinger! Men når man står og er sæbet ind, og slangen
springer, og man så i den tilstand skal finde bidetang, skruetrækker
m.m.m. frem, og udføre en reperation kl. 07:30 ønsker jeg forandring.

Jeg overvejer (har besluttet) derfor at udskifte slangerne. Mine
planer går i retning af pexrør 15 mm x 2 VA godkendt.

Jeg modtager meget gerne forslag kommentarer. På forhånd tak.

NB

Jeg skriver ikke så tit herinde, men læser med stor interesse, moro
m.m. div. indlæg. Tak til alle (også Harding! (Trods ALT))

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-05-10 19:28

Hej Gruppe

Jeg bliver ked af en bemærkning som:
"Tak til alle (også Harding! (Trods ALT))"

Jeg syntes Harding er en af de mest kompetente personer i denne gruppe.

Jeg har kun "lyttet" på indlæg fra denne gruppe i lang tid, (for 2.den gang)
da jeg syntes det personlige, og "besser wiesen" syndromet bare blev for
meget for mig.
Og jeg er personligt en af dem der syntes det var ærgerligt at Claus Tergov
forlod gruppen.

Jeg har sendt et par spørgsmål ind i gruppen på det seneste, for at se hvor
meget der var ændret, og jeg kan forstå at det ikke er meget.

Er der nogen mulighed for at man kunne indføre nogle regler, f.eks. max 3
svar i en tråd, eller noget....

mvh
/Børge

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 04-05-10 20:09

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> se hvor meget der var ændret, og jeg kan forstå at det ikke er meget.
>
> Er der nogen mulighed for at man kunne indføre nogle regler, f.eks.

Klip

Hej Børge
Jeg undrer mig lidt over dit indlæg - specielt at du synes, at det var
ærgerligt, at Claus Tersgov forlod gruppen.

Var han blevet, så kan jeg forsikre dig for, at du havde fået at vide, at
* dit indlæg er OT
* at du topposter
* at du ikke har klippet det overflødige fra mv.
* og så ville du få FUT til Netikette.dk
* måske endda XFUT og en klage til din udbyder

Det er blot nogle få eksempler på netbetjentens hærgen her i gruppen, så set
i det lys, så har du på ingen måde ret i, at denne gruppe ikke har ændret
sig ret meget.

Det var så endnu et OT indlæg i en tråd, der omhandler noget helt andet og
dermed ville jeg også være en forbryder i CT´s øjne - ja han ville have
benævnt mig eller dig som et FJOLS, KLOVN og alt muligt andet, men som sagt,
så har du måske overset den vinkel på alt det fnidder, der var før i tiden.

Om Harding er den mest kompetente person her i gruppen, ved jeg ikke. Jeg
ved, at han gerne deler ud af sin "viden", og at han sikkert gør det af et
godt hjerte, selvom diverse råd en gang imellem bliver langet over disken på
en måde, der af modtageren meget let kan blive opfattet som noget med
besser-wissen eller det, jeg kalder åndshovmod, og deri har jeg helt sikkert
ganske taget fejl

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 04-05-10 20:22

"Børge Wedel Müller" skrev:
> Er der nogen mulighed for at man kunne indføre nogle regler, f.eks. max 3
> svar i en tråd, eller noget....

Der findes regler, men ikke mange overholder dem. Måske sløseri, måske
manglende kendskab.
Her findes retninglinjerne: http://www.usenet.dk/ - især på citatteknikken
synes jeg, at det halter: http://www.usenet.dk/?side=citatteknik Og så er
der lige det med signaturen ...
I øvrigt mener jeg, at en høflig og respektfuld tone bør være en selvfølge.
Hvis man bliver træt af at læse en lang tråd, er det muligt at lade være med
at læse (selv om det er svært
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 04-05-10 20:34

Thomsen Kolding wrote:

> [...]
> selvfølge. Hvis man bliver træt af at læse en lang tråd, er det
> muligt at lade være med at læse (selv om det er svært

Nu undlader jeg at klippe.

Hej Thomsen
Den er sgu god den *"Og så er der lige det med signaturen"* og lidt sjovt,
at din signatur på mere end 3 linjer ikke kommer med, når man besvarer dit
indlæg.
Nu har du tillige overtrådt de regler, du henviser til, og jeg har for 2.
gang deltaget med et svar, som er OT i denne tråd, hvilket vel i
virkeligheden er respektløs i forhold til spørgeren?

Nu vil jeg for mit vedkommende sige EOD (end of discussion) og undlade
yderligere i denne tråd, idet jeg håber at den undrende læserskare på en
eller anden måde kan gennemskue *glimtet i mine øjne* i denne sammenhæng.

Slutteligt - i forhold til Harding, så var han og jeg + flere andre trods
alt våbenbrødre i forhold til at bekæmpe regelrytteriet for deltagere i
denne og andre grupper.

Jeg er tilhænger af regler, men ikke af snærende bånd (den er vist hørt før
i en sang for mange år siden)

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 04-05-10 21:15

"Torben Skovgaard Bach" skrev: > Hej Thomsen
> Den er sgu god den *"Og så er der lige det med signaturen"* og lidt sjovt,
> at din signatur på mere end 3 linjer ikke kommer med, når man besvarer dit
> indlæg.

Citat: Signaturen bør holde sig indenfor fire linjer på højst 72 tegn og
indledes med en linje indeholdende "-- " (to tankestreger og et mellemrum)
og ikke andet
I øvrigt overholder heller ikke jeg alle regler - og lad dette være mit 2.
og sidste OT-indlæg i denne tråd.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-05-10 04:02

Jeg skal nok undlade at beskrive hele vandslangens historie, man skal
jo ikke rulle mere ud end der er brug for (kunne Karl-Erik mene,-))
Når jeg tillader mig at komme med indlæg i forskellige strenge er det
ene og alene for at give spørgeren det bedste grundlag for at få det
bedste ud af situationen. Husk på at fejl ikke er enestående med
forårsaget af flere enkeltstående fejltrin der tilsammen afstedkommer
en endelige fejl.
Derfor svarer jeg ikke staccato på spørgsmål men prøver at komme rundt
om emnet således at emnet får flere facetter således at resultatet
bliver det bedst mulige i situationen. Stadigvæk under den
forudsætning at det der ofte mangler i spørgsmålene er en noget
bredere beskrivelse således at de ville være muligt at komme med helt
konkrete svar men det forudsætter oftest at man ser det på stedet.
Er en læser ikke i stand til at læse og forstå længere udredninger kan
han bare undlade at læse og ikke ikke føle sig dårlig derved.

Hvorfor sætter du trykket op, er det for at bruge mere vand. Det er
som oftest begrænset på en båd. At sætte trykket op er næsten den
bedste invitation til at skifte hele installationen for gamle slanger
m.m. vil gå i stykker efter mange års vinterpåvirkning.

Hvorfor sætter du temperaturen op til 80 grader, herved vil 80% af den
kalk der er i vandet afsættes unødigt i vandvarmeren. Hold
temperaturen på 60 grader.
Er du i havn så brug havnens faciliteter, ligger du på en ankerplads
så brug en solarshower, gode alternativer!

Vil du udskifte til pex-rør så vær opmærksom på at de findes i flere
udgaver, vælg den rigtige til formålet og husk at indsætte "T"-stykker
på de laveste steder således at du kan dræne hele systemet om
efteråret inden frosten sætter ind.

Til sidst synes jeg at du dog skal have lidt mere med:
http://iis-old.nakskov-gym.dk/fysik/la/hydrodynamik_webmappe/hydro_2_oevelser.htm
Det kan være at der er lidt at hente her.

Mvh/Harding

Fra : claus.b.p.

Dato : 07-05-10 00:32

Havblik wrote:
> [...]
>
> Jeg skriver ikke så tit herinde, men læser med stor interesse, moro
> m.m. div. indlæg. Tak til alle (også Harding! (Trods ALT))

Nu har du med din slutkommentar udfordret adskillige til at komme med ganske
uvedkommende kommentarer, og sådan kan man jo også få mere aktivitet på
Usenet!!!
Men jeg kan i princippet godt forstå at du gerne vil have parcelhuskomfort
på din båd, - blot er der nogle konsekvenser. Den højere temperatur i
varmtvandsbeholderen er god for et samlet højere antal liter badevand med en
relativt lille varmtvandsbeholder, og reducerer risikoen for bakterier. Om
det giver højere forkalkning ved jeg ikke. Måske bør man have en
magnetafkalker? Og et højere vandtryk er dejligt, men man bruger jo nemt
mere vand. Men det er da rart at kunne skylle shampooen ud af håret.
Det kræver andre forholdsregler at lave installationer på en båd, end i et
parcelhus. Men mange af kravene er iøvrigt de samme. Jeg tror at PEX rør vil
være rigtig gode i en båd, de er stærke, flexible og nemme at tilpasse. Og
ikke mindst korrosionsfri. Sørger du for at der er så få samlinger som
muligt, og at rørene er installeret så de kan give efter for bådens
mekaniske bevægelser, bl.a. med sløjfer for længere strækninger, så må det
være rigtig brugbart. Samlinger og koblinger er solide, men ikke lavet i
legeringer der er ideelle på en båd. Men at skulle skifte dem hvert 10. år
kan man vel leve med.

Mvh. Claus

Fra : Roderiet

Dato : 07-05-10 08:26

Hej der claus.b.p. nævner i sit indlæg en magnetafkalker.
Interessant for de fleste af os som bruger motorens kølevand i en
ferskvandsbeholder til opvarmning af opvaskevand etc. ( jeg vil gerne
formindske denne beholder grundet dens vægt og fylde, men Fruen mener noget
andet, så en løsning kunne være en magnetafkalker så fruen får sit varme
vand og jeg en mindre vægt i skivet ) Er det muligt at montere sådan en
på indgangssiden af ferskvandstilførslen ( plastslange ) , så alt kalk i
vandet udfældes og eksisterende kalk i beholderen frigøres sådan som det er
set i alm. husstande ( med jernrør ). Det er overordentlig interessant
emne. Tak til claus for idéen. Når jeg lægger spørgsmålet ud til
jer, er det fordi der kunne være nogen som ved noget som forhindrer sådan en
magnetafkalker. Det kunne være tæring etc., krybestrømme på gr. af
magnetfeltet, eller bare at det ikke virker i skibe. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-05-10 05:14

Hej Niels,

Der er ikke jernholdige stoffer i kalk hvorfor de ingen virkning har.

Herunder tre indlæg om magnetisk kalkfjerner.

Mvh/Harding
-----------
Jeg monterede de såkaldte kalkfjernere for 6 år siden - jeg syntes, de
var ret dyre (600.oo kr for 1 sæt magneter). Det har ikke hjulpet en
brik, vi har stadig lige meget kalk, så efter min bedste overbevisning
er der mange platteslagere, der udnytter folks problemer. Se bare div
kuponhæfter.
------------
600,00 kr. for en magnetisk afkalker er ikke meget, at sælge den type
magneter er plattenslageri! En effektiv magnetisk 'afkalker' koster
typisk 2.000,-, og skal installeres af en autoriseret VVS-installatør.
Magneterne fjerner ikke kalken, men ændre kalkpartiklernes struktur,
således at kalken ikke sætter sig fast.
------------
Magnetiske afkalkere....? Tror du også på julemanden? HO,HO!

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-05-10 00:24

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> således at kalken ikke sætter sig fast.
> ------------
> Magnetiske afkalkere....? Tror du også på julemanden? HO,HO!

Jeg har aldrig betalt for magnetafkalkere, men benyttet mig af nogle
kraftige magneter fra gamle 14" diskdrev, monteret på husets
hovedvandledning, og synes at det kan have en vis effekt, men ikke så stor
at jeg ville have betalt penge for dem. Selvfølgelig fjerner de ikke kalket,
men skulle efter sigende (fra personer jeg har tiltro til, og som ingen
aktier har i branchen) ændre kalkens struktur, så den ikke sætter sig fast.
Der er iøvrigt andre mineraler i vores drikkevand, ikke mindst masser af
jern. Om kalken binder sig til jernet, ved jeg ikke. Derimod er det
nødvendigt at der er bevægelse i vandet, og det passer jo fint med de
magnetiske love, at det kræver bevægelse i vandet at opnå en virkning. Så
efter at have stået stille i en vandtank eller et rør i en periode, fortager
virkningen sig. Synd for vores kaffemaskine, for den får altid det første
vand fra rørene om morgenen. I varmtvandsbeholdere i fællesvarmeanlæg
sidder en anode, som med nogle få milliampere strøm tilsluttet samler
kilovis af kalk på sig. Og da strøm og magnetisme følges ad, når enderne
sluttelig sammen igen. Tror man ikke på den med magneterne, så kan man da
prøve den med kalkanoden. Hvordan det så lige skal samtænkes med bådens
udvendige anoder, skal jeg lige gruble over... Nå ja, man kan selvfølgelig
også bare sejle over og tanke ferskvand steder hvor vandert er "blødt".
PS: mht. lavere temperatur i varmtvandsbeholderen, så er anbefalingen i
centralvarmeanlæg jo at støbejernskedler holder minimum 55grader og
pladejernskedler 65 grader, for at undgå tæring. Jeg vil nok hellere have
kalk end tæring!

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-10 05:33

Hej Claus,

Det er jo altid en god beskæftigelse, når man har mulighed derfor, at
efterprøve nogle ideer andre har fået på banen.
Der er så mange detaljer som ikke medregnes så at lade magneter der
ikke har indflydelse på kalk hverken i den oprindelige form eller som
påstået omdanner/deler/ændrer kalkens struktur har nok bund i en
overtro, i stil med de mange "redaktionelle indlæg" om kostprodukter
uden nogen dokumenteret virkning.
Kalk udskilles og sætter sig på væggene/rørene i en varmebeholder/
gennemstrømningsvandvarmer afhængig af vandets temperatur. Vi har
tidligere diskuteret emnet her i strengen; men hermed en gentagelse:
Ved 60 grader udskilles 4% af den kalæk der befinder sig i
bheholderen, ved 80 grader er udskilningen 80%.
Vandtemperaturen skal holdes over det niveau som stimulerer dannelsen
af legionellabakterier.
Hvis der er mistanke om eller fundet et højt indhold af legionella i
en vandprøve, kan varmtvandsledningerne desinficeres. Dette gøres
bedst ved at gennemskylle alle ledninger med 70 °C varmt vand i f.eks.
½ time. Det varme vand skal nå alle tapsteder og løbe i ca. 5
minutter.
Pas på skoldningsfaren ved varmedesinfektionen og gennemskylning med
det
varme vand.
Da Legionella smitter gennem vand, er den vigtigste forebyggelse at
begrænse væksten af bakterierne i de potentielle smittekilder. Da
bakterien formerer sig i lunkent vand, men kun i ringe grad i koldt
vand < 20º C og den dør ved temperaturer over 50º C, er det vigtigt,
at henholdsvis det kolde og varme brugsvand overholder disse
temperaturkrav.
For vandsystemer, hvor der anvendes lunkent vand (fx. spabade), er det
vigtigt at anvende til-strækkeligt med biocider.
For systemer, der spreder forstøvet vand til omgivelserne (fx.
køletårne eller befugt-ningsanlæg), er det vigtigt, at bakterierne
dræbes med fx. biocider, eller på anden måde hindres i opformering
eller spredning med det forstøvede vand.
Generelt er det vigtigt at overholde de hygiejniske retningslinier for
de forskellige vandsystemer.

Bevægelsen i vandet gennem rørene sker når vandet flyder permanente
magneter omkring rørene vil ikke introducere nogen rotation ud over
den homogeniteter der opstår ved vandets bevægelser i et system
bestående af bøjninger/haner m.m. i et forløb med korte strækninger
(under 10 gange rørdiameteren) som ofte forekommer i en båd.

Lidt tidligt morgenvand til kaffemaskinen vil have et forøget indhold
af kobberstoffer i husholdningsanlægget om ikke man lader vandet løbe
lidt inden vandet tilføres kaffemaskinen. ("Vandspild" uha).
Skal kalken fjernes kræver det et vandbehandlingsanlæg og det er
forbudt i DK til drikkevand.

Jeg kan godt lide dine sarkastiske betragtninger om kalkanoder og
bådens offeranoder, ja måske vil en telepatisk indflydelse og måske
lidt forheksede sten fra en Woodo kunne flytte trosretningen om den
ikke er for middelalderligt funderet.

Mvh/Harding

Fra : claus.b.p.

Dato : 11-05-10 01:07

Harding E. Larsen wrote:
//
> Ved 60 grader udskilles 4% af den kalæk der befinder sig i
> bheholderen, ved 80 grader er udskilningen 80%.
Ja, det er da en faktuel oplysning. Et mosefund som mig har jo lidt svært
ved at huske alle tråde i gruppen...

> [...]
> bedst ved at gennemskylle alle ledninger med 70 °C varmt vand i f.eks.
> ½ time. Det varme vand skal nå alle tapsteder og løbe i ca. 5

Den synes jeg lige skulle gentages! Gennemskylle alle rørene med 70 grader
varmt vand i 1/2 time...??? Hvor meget varmt vand tror du der er i
vandvarmeren?

> Lidt tidligt morgenvand til kaffemaskinen vil have et forøget indhold
> af kobberstoffer i husholdningsanlægget om ikke man lader vandet løbe
> lidt inden vandet tilføres kaffemaskinen. ("Vandspild" uha).

Og hvordan skal så det kobber finde vej til min vandhane? Det eneste kobber
i ledningssystemet er de 15 cm. fra blandingsbatteriet til koldtvandsrøret,
som er jern, galvaniseret udvendig og "kalkificeret" indvendig.

Iøvrigt underligt at med magneten monteret rundt om vandledningen begynder
mine rørsamlinger at dryppe, - når den er fjernet holder de op. Har du også
en forklaring på det? (Ud over at det er et gammelt hus)

> [...]
> bådens offeranoder, ja måske vil en telepatisk indflydelse og måske
> lidt forheksede sten fra en Woodo kunne flytte trosretningen om den
Jeg synes ikke at kunne gøre mig fri for den tanke at der var en anelse af
en grad af sarkasme i dit eget indlæg Harding, - ligesom du ofte har, ifald
der er nogen der drister sig til at have en lidt anden indfaldsvinkel til
tingene end du har.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-10 05:21

Hej Claus,

Brug fornuftige programmer til søgning, jeg kan anbefale kandu og
google.

Ja 70 gr. i en halv time, det er forskriften, hvordan man gør det, ja
prøv med rundløb af væsken med en pumpe og slanger tilsluttet
derefter.

M.h.t. kobberrør ja så er der måske mulighed for at der findes andre
konstruktioner, det gælder både i både og i husenes forsyninger.

Man skal abstrahere lidt fra sin egen konstruktion og se lidt mere
bredt ud på de muligheder som findes. Vi sidder jo ikke med næsen ned
i hinandens både så derfor vli en besvarelse ud fra dette blive lidt
bredere formuleret.

Har du en utæthed i dit system vil jeg antage at den skal repareres
uanset hvilken formulering af årsag og virkning den enkelte kan
fremsætte.

Ja selvfølgelig skal der være plads til lidt sarkasme og ) men
uanset indfaldsvinkel så bør vi prøve, alle sammen, i dette fora at
hjælpe hinanden med løsninger på hver enkelts bådproblem. Øfferi og
dobbeltmoral tilfører ikke meget til en teknisk løsning , det tror jeg
nok vi er enige om, modsat andre som kun dyrker øfferiet.

Mvh/Harding