Holdbarhed af "udenbordsolie"
Fra : Morten Hindsholm

Dato : 03-05-10 10:15

Når man kun bruger sin påhængsmotor til at komme ud og ind af havnen med, og i
øvrigt ikke sejler voldsomt meget, så holder en liter udenbordsolie (til at
blande i benzinen) meget længe.

Min nuværende dunk er således 3 år gammel, og derfor kom jeg til at tænke på,
hvor længe sådan noget stads kan holde sig?
Der står ingen holdbarhedsdato på dunken, så er der nogen her, der kan hjælpe?
Jeg er klar over, at benzinen ikke må blive gammel, så den lader jeg aldrig
"overvintre".

Min 2-takt påhængsmotor har i øvrigt fået problemer med at køre i tomgang og
med lavt omdrjningstal i det hele taget.
Kan det evt. skyldes oliens høje alder?

--
/\/\orten

Fra : BoA

Dato : 03-05-10 11:28

Morten Hindsholm skrev:
> klip......
> hvor længe sådan noget stads kan holde sig?
> klip..
> med lavt omdrjningstal i det hele taget.
> Kan det evt. skyldes oliens høje alder?

Tjaeh - det kan da meget vel være
muligt. Hvad koster en ny dunk olie ?
Skift dog den gamle ud (afleveres som
olieaffald ! )og ta' så en lidt længere
tur med motoren kørende i lidt højere
omdrejninger så den kan blive blæst godt
igennem. Hvordan med nye tændrør ? Lave
omdrejninger og megen tomgang er
tilbøjelig til at tilsode
tændrørene.To-taktere skal så iøvrigt
helst have noget at lave med mellemrum.

Juu-huu ! Vores båd skal i vandet kl 16
i dag !!!

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Jakob_K

Dato : 03-05-10 06:49

On 3 Maj, 11:15, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
> [...]
>
> Min 2-takt påhængsmotor har i øvrigt fået problemer med at køre i tomgang og
> med lavt omdrjningstal i det hele taget.

Hæld noget op i et klart glas og kig på det. Efter du har rystet
dunken. Er der "tråde" og klumper, duer det selvfølgelig ikke. Ser det
normalt ud, så op i dunken med det igen og brug videre. Mener dog ikke
der skulle være mulighed for det med en mineralsk olie, men så er DET
da tjekket.

Kan ikke forestille mig, at selve olien - hvis den er normalt
udseende, lugtende og flydende - kan medvirke til dårlig forbrænding
og tomgangsproblemer. Måske oliens DOSERING (det rigtige antal
procent), men ikke olien i sig selv. De beskrevne symptomer lyder for
mig mere som om du bør rense benzintank, filtre (udskift evt),
karburator og tændrør, og tjek elektriske forbindelser (herunder
tændrørskabel) for ir og fugt. Altså almindelig forårsservice

mvh
JAKOB