Bådstativ til sejlbåd
Fra : Arne Poulsen

Dato : 02-05-10 08:32

Hej. Modsat alle i heldige sejlere, skal jeg nu have min båd på land hele
sommeren. Er der steder hvor man kan finde byggevejledning til et bådstativ,
bygget af træ eller i jern. Min båd er en ketch med halvlang køl. Den
stikker 1,90 meter, er 4 meter bred og 13,75 meter i længde. Deplacement
ca. 20 ton. Stativet skal kun bruges denne sommer. Måske der eventuelt er
nogen som kender en der vil sælge et stærkt bådstativ til en billig penge,
helst Fyn eller Jylland. På forhånd tak
Arne Poulsen

Fra : HKN

Dato : 02-05-10 12:57

Bådmagasinet bragte for år tilbage en "opskrift" på et stativ i træ - ved
ikke om din båd er for stor til det - det er vel et spørgsmål om
dimensionering. Linket kan du google.

Mvh
Henrik

Fra : HHH

Dato : 02-05-10 06:00

On 2 Maj, 09:31, "Arne Poulsen" <arne-poul...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> nogen som kender en der vil sælge et stærkt bådstativ til en billig penge,

Hej Arne.

I Bogense kan du leje bådstativer som er ejet af havnen.
Men ellers vil det vel være muligt at "låne" et af en af os sejlere
som er så heldige at være i vandet hele sommeren.

v.h.
Hans Henrik.

NB! Har du arbejdet ved Shell engang ??

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-05-10 06:29

Ganske vist skriver Arne at det kun skal bruges kort tid; men
bådnytsstativ, er det ikke en simpel konstruktion der kun
korttidsholdbar?
Et stålstativ holder i mange årtier, blot det er overfladebehandlet.

Mvh/Harding

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 02-05-10 08:39

On 2 Maj, 14:29, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> korttidsholdbar?
> Et stålstativ holder i mange årtier, blot det er overfladebehandlet.

Hej NG

Jeg har haft en Drabant 22 stående i et Bådnyt stativ hver vinter i 20
år, og det var brugt da jeg købte båden, og det holder endnu, og det
er noget billigere at bygge end de 6- 8000, et stål stativ koster.

God vind
Torben G. Bank
Pd 57 Sirius

Fra : blueocean

Dato : 03-05-10 07:13

On 2 Maj, 16:38, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:

> [...]
> år, og det var brugt da jeg købte båden, og det holder endnu, og det
> er noget billigere at bygge end de 6- 8000, et stål stativ koster.

Ja... men læs hvad Arne skrive Båden vejer ca. 20 tons, det ville jeg
ikke betro et træstativ som bådnyts.
Hej Arne

Jeg kender din båd, og vil sige at du skal finde een på din havn der
har et stativ der kan bruges, ellers må du jo købe et og sælge det med
båden den dag den skal det.

Mange hilsner
Gert
Sy-Grog

Fra : Arne Poulsen

Dato : 03-05-10 21:00

[...]

Hej. Tak for input fra alle der har svaret, og speciel hilsen til Gert.
Jeg har p.t. ikke nogen hjemhavn, og har derfor svært ved at finde en som
jeg lige kan låne et stativ hos. Havde også et lille håb at der måske var
en som skulle sejle på langfart og ville sælge et godt stativ. Jeg må dog
sige at idéen med stativet i bådnyt beskrivelsen tiltaler mig. Ved at gå op
i dimension på tømmer, må det vel være muligt at konstruere et fornuftigt
stativ. Det som tiltaler mig en del er at det ser ud til at være let at
tilpasse. De år jeg sejlede i Tyrkiet og Grækenland stod vi ofte på land ved
simple "træ stativer", og jeg var meget tilfreds med dem. Det skal
selvfølgelig med at det var erfarne folk som bankede disse træpæle på plads.
Ønsker dig en god sejlads og god vind. Hilsen til de jeg kender og ikke
mindst Marian
Med venlig hilsen
Arne Poulsen
www.syviking.dk