Kost ombord
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-05-10 22:26

Hej NG

Nogen der har noget at fortælle om kosten ombord? fif ved flere dage på
vandet? fif ved havne?

Forberedelse af kost derhjemme eller andre gode råd om emnet?

Gode og nemme retter etc. etc.

Håber at få en god debat på området

Mvh
JR

Fra : HKN

Dato : 01-05-10 23:08

Kun at hun skal opføre sig prdentligt og parere skippers ordrer....

Sorry - ku' ikke lade vær'

-Henrik

Fra : HO

Dato : 01-05-10 23:28

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Nogen der har noget at fortælle om kosten ombord? fif ved flere dage på
> vandet? fif ved havne?
Hej
Nye koste fejer bedst

Vi går mere op i det er nemt, fremfor "rigtig" mad de fleste dage.
En af de nemme, frisk pasta fra pakken op i gryden - koger 10 minutter, sier
vand fra - tilbage i gryden og en dåse forlorn skilpadde oveni, varmes let
op igen.
Mad på et kvarter til to, og kun lidt opvask. Riv nogle friske gulerødder
til.
I ferien har vi hjemmelavede frosne retter med - holder 3 - 5 dage i bunden
at køleren.
Nogle dage nøjes vi med at stege skiver af torskerogn - frisk fra dåsen -
med groft rugbrød, rødbeder eller syltet agurk til.
Da konen er lidt "hys" med grønt - har vi rigelig med tomater og agurker
med.
MVH
HO

Fra : HO

Dato : 02-05-10 06:59

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Forberedelse af kost derhjemme eller andre gode råd om emnet?
Hej
Der ligger jo en masse gode råd på nettet:

http://marinecentrum.dk/mad/index1.php

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9/aft/150686/afv/topic

http://www.dream.qwerty.dk/DKversion/menuen.htm

o.s.v.
MVH
HO

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-10 08:31

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vandet? fif ved havne?
>
> Forberedelse af kost derhjemme eller andre gode råd om emnet?

Kosten ombord er sandelig et vigtigt emne

Her kort om min, og besætningens, erfaringer gennem flere år:

I starten provianterede vi rigeligt.
Med ting, der kunne "holde" sig.
D.vs. kartofler, gulerødder, løg og lignende grøntsager, sammen med et
righoldigt udvalg af dåser.

Rigtig godt blev det aldrig, idet sådant enten ikke holdt, eller smagte ret
ens-- stundom forfærdeligt--
Brødet kunne også blive ret vanskeligt at nyde i tør og hård form.

Senere, da andet skiv, med kølebox, var erhvervet, tilkom ferskt kød, som
var en forbedring, med sandelig også skabte problemer.
Nu skulle man til at tænke på strøm osv, ligesom der stundom skete uheld i
forbindelse med drænet fra boksen til kølsvinet.
En sjat mælk iblandet lidt kødsaft kan give en rigtig Stinker--
Bunden af boxen er forøvrigt dækket af køleelementer, hvilket gør at vi kan
holde kød friskt i et par døgn, om det er fornødent.

Det sidste par år er vi gået en anden vej.
(hvilket også har skaffet bedre plads til en fornuftig "vinkælder")

Vi har lidt nødproviant i form af dåser.
(Kiks er også godt til at lukke bøtten på de fleste ædedolke imellem
måltiderne.)
I forbindelse med den efterhånden omfangsrige krydderihylde vi har, kan der
laves noget næsten acceptabelt ud af disse.
Tørrede tomater, dåsemajs, oliven, hvidløg osv kan gøre underværker med selv
de kedeligste dåseretter.

Men som hovedregel køber vi frisk proviant i havnene.
Det er og bliver nu engang det bedste.
(Vi har jo også en gasovn, så fyldt mørbrad, steg osv, er ikke noget særsyn
i messen.)

Hvilket klart belyses af, at man nu må efterse nødprovianten for rust--
Nogle dåser sejler på 5 år, og det er alene skippers påholdenhed, der gør,
at de ikke er bortskaffet.
(der er eet år tilbage på datoen

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-05-10 11:06

Hej Jan
Nedennævnte bog kan du sikkert finde antikvarisk.
Rigmor Bagger, Mad ombord. Forlaget Hamlet. ISBN 87-7321-022-6
Velbekomme!
Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-05-10 06:25

Hej Jan,

For efterhånden mange år siden da vi begyndte med at sejle, "troede"
vi også at alt skulle bringes med hjemmefra.
Allerede i løbet af det første år blev vi meget klogere. Alle
havnebyer har en form for provianteringsmulighed, måske skal man gå
lidt ud på landet og finde lidt spiseligt fra gårsdbutikkerne.

Virkeligheden er at vi har en 46 liters dybfryser ombord, nok til en
halv gris eller tilsvarende andet kød.
Frugt står i/hænger i områder med kraftig udluftning og kartofler står
i en papirspose.
For det meste spiser vi grillet mad eller også østerlandsk mad lavet
på Wok, det er hurtigt lavet og meget velsmagende. Hertil er ris at
foretrække.
Øl/snaps, vin og Makhong er langtidsholdbar så det er problemsløst.
Vi er ikke motorbådsejere så vi har ikke behov for at gå på
restaurant, Der er ikke flydende restauranter der sejler rundt på
ankerpladserne; men her er det ikke ualmindeligt at fritidsfiskerne
kommer op på siden og tilbyder deres friske fangster, ål, skrupper,
rødspætter og rejer. kan det være bedre?

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 02-05-10 15:00

>Øl/snaps, vin og Makhong er langtidsholdbar så det er problemsløst.

Syntes ikke det holder særligt længe, men det kommer vist an på besætningen
og evt. plads-nabo'er

/Leon

Fra : blueocean

Dato : 02-05-10 12:47

On 2 Maj, 14:59, "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:

> Syntes ikke det holder særligt længe, men det kommer vist an på besætningen
> og evt. plads-nabo'er
>
> /Leonbler,

Mad til langfart er en større udfordring end man tror, Det er vist det
spørgsmålet gik ud på, i starten på denne tråd.

Afhængig af hvor langt man skal sejle, og antal dage man skal bruge,
eks. hvis man skal sejler i ca 20 dage (x -atlanten) skal man som
hoved regel proviantere til 30 dage. Hvis man er 4 ombord. mindre hvis
man kun er 2 kan gøre det.

Normalt vil man forsyne sig med rigeligt med dåse tomat, majs, ca 100
æg, de skal ikke på køl, men vendes een gang ugentlig. Ca 20 kg mel,
10 kg sukker, 40-50 kg, kartofler, 20 kg løg, div friske grøntsage,
som tomater, æbler, pære, bananer, masser af gulerødder, friske
kryderurter, boulion terninger til mindst 3 måneders forbrug, samt alt
det man kan komme i tanke om, husk vand ca 10 liter pr. prson pr.
dag, Og der er faktisk meget mer at huske på. Begræn brugen af gas,
især ovnen bruger meget gas, og der kan være langt til næste gas
depot.

Hvis man "kun" skal sejle i 2-3 dage kan man lave nogle færdig retter
til at lune i ovnen eller i gryden, her skal man tænke på brugen af
gas, hvor er næste gas indkøb mulig.

Opskrifter og madbøger er en god ting at slæbe med, det giver maget
til inspirationen. Den skal bruges..............

Ellers er FTLF.dk et godt sted at starte,

Gert

Fra : Kim Torp Petersen

Dato : 02-05-10 20:51

Den 01/05/10 23.26, Jan Rasmussen skrev:
> [...]
> vandet? fif ved havne?
>
> Forberedelse af kost derhjemme eller andre gode råd om emnet?

Vi er rigtig glade for vores coob-grill på sommerturen.

Med den kan vi lave rigtig meget, specielt når vi nu har investeret i
det udstyr du kan få til en sådan grill.

Vi provianterer gerne når vi kommer i havn. Gerne for at støtte
lokalsamfundene, og dels for at komme lidt ind og se området.

Køleskabet giver mange muligheder, så vi kan spise som vi gør hjemme.
Faktisk lidt bedre.

Vi kan godt lide at bruge tid på maden når vi nu har tid.

Vores bedste tip er nok shake and bake pandekager. Dej du kan købe hvor
der blandes med mælk, rystes og så er det klar til restvarmen på grillen.

Vi har investeret i en induktionskogeplade, som vi kan bruge når vi er i
havn. Så kan vi lave med i en fart, når vi nu har en lille båd uden pantry.

Var på sommerferie i 4,5 uger i sommers uden pantry, med grill.

Kim Torp Petersen
Pandora, Corsair F-24 MkII
Vejle

Fra : claus.b.p.

Dato : 07-05-10 00:55

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> på vandet? fif ved havne?
>
> Forberedelse af kost derhjemme eller andre gode råd om emnet?

Tja, man behøver såmænd ikke være så langt til havs for at have problemer.
Jeg sejlede den nyindkøbte båd hjem fra Mecklenburg, gennem det tyske
kanalsystem i påsken 2007. Og det er da fantastisk hvor lukket der kan være
i Tyskland i påsken. Men et nødforråd af spagetti, Heinz tomatsuppe på dåse,
tun og makrel på dåse, en pose ris, necafé, cola og øl (også på dåse), brød
og spegepølse, og en enkelt baggårdsrestaurant holdt os da kørende.

Mvh. Claus