Samtale anlæg - Kan det lade sig gøre?
Fra : LasseNC

Dato : 02-05-10 10:33

Hej!

Min far og jeg skal til sommer på motorcykelferie.

Han kører med dette sæt:

http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=590&wgr=910&list_total=38&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10004635

Og jeg har sættet fra min TomTom Rider2. Kan vi på nogen måde koble
det sammen så vi kan snakke?

Fra : Cykellapper

Dato : 02-05-10 18:21

LasseNC wrote:

> [...]
>
> Og jeg har sættet fra min TomTom Rider2. Kan vi på nogen måde koble

Tror jeg ikke.

Jeg mener, at (Cardo-) sættet fra Tomtom er en enhed, der ellers kun bruges
til bagsædepassagerer. Derfor har den ret begrænset rækkevidde. Men jeg er
ikke 100% sikker.

Om det overhovedet er muligt at få to forskellige fabrikater til at snakke
sammen ved jeg heller ikke. Har aldrig hørt om det.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : aksel_k

Dato : 02-05-10 11:45

On 2 Maj, 19:20, "Cykellapper" <preben_xfjer...@cykellapper.dk> wrote:

> [...]
>
> Om det overhovedet er muligt at få to forskellige fabrikater til at snakke
> sammen ved jeg heller ikke. Har aldrig hørt om det.

Hej
Der er en mulighed, hvor der kan være rækkevidde på op til 500 meter,
og nyere anlæg måske op til 1000 meter, prøv at se erfaringer og
forklaring på dette link: http://www.sttossen.dk/27418778
mvh
Aksel

Fra : Per

Dato : 03-05-10 06:23

LasseNC wrote:
> [...]
>
> Og jeg har sættet fra min TomTom Rider2. Kan vi på nogen måde koble

De fleste Bluetooth enheder rækker som udgangspunkt ikke mere en ca. 10
meter. Nogen enkelte rækker vist op til ca. 100 meter.

Så jeg tror ikke i skal regne med at projektet kommer til at virke
ordenligt.

Men måske i kan koble det sammen med en Bluetooth PMR radio - og så har i
pludselig flere km rækkevidde.

Fx. Denne her: http://www.iccom.dk/radio-hobby/Midland445BT-billed-data.htm

Det var måske værd at undersøge.

Personligt ville jeg satse på PMR radioer ifm. kommunikation under kørsel.

Mvh. Per

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 03-05-10 08:59

On 2 Maj, 19:45, aksel_k <a...@kirkeby.net> wrote:

> [...]
> Der er en mulighed, hvor der kan være rækkevidde på op til 500 meter,
> og nyere anlæg måske op til 1000 meter, prøv at se erfaringer og

Jeg kan skrive under på at de rækker betydeligt længere end 10 meter.

Jeg og konen har to sæt cardo vi bruger når vi er ude og køre
søndagstur mv... Vi bruger dem alene til tovejskommunikation og
anvender ikke mulighederne for at sætte dem op mod gps og mobilos, men
som intercom fungere det rigtigt godt - også over halvlange afstande
når konen sakker bagud.... Den eneste anke jeg har i den forbindelse
er at der skal råbes temmeligt højt for at aktivere forbindelsen, som
lukker ned efter et par minutters inaktivitet Og yep - konen kan godt
holde kæft så længe ))))

Bent
GSF1200

Fra : Cykellapper

Dato : 03-05-10 17:08

Bent_Albertslund wrote:

> [...]
> er at der skal råbes temmeligt højt for at aktivere forbindelsen, som
> lukker ned efter et par minutters inaktivitet Og yep - konen kan godt

Min kammerat og jeg har også et sæt Cardoer, købt som sæt. De rækker ca
400m, når der er line of sight.

Men jeg mener, at der findes et andet sæt, der er beregnet til fører og
passager. I dette sæt rækker passagerenheden ikke så langt som en "rigtig"
enhed. Og jeg mener, det er denne begrænsede enhed, der følger med TomTom.

Det er sættet "Teamset", jeg taler om. "Multiset" består af to identiske
enheder.

http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-teamset - under
"Comparison Data"

Hoster man en gang, kommer forbindelsen igen. Så vi rygere, der alligevel
skal klare halsen inden vi taler, har ikke det problem

De virker i øvrigt fortrinligt sammen med mobilen. Folk i den anden ende kan
meget sjældent høre, at man kører MC.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)