Ventiljustering generelt
Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 18:38

Jeg har i forbindelse med lidt oprydning på min hjemmeside samlet adgangen
til de forskellige typer justering her:

http://www.tfv-org.dk/general/valves/index.html

Dybest set mangler nu kun "desmo", Gruby ?, Hekto ? Naeh, det er vel fint
beskrevet på Ducati siderne.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 19:03

Orla Pedersen skrev:
> [...]
>
> http://www.tfv-org.dk/general/valves/index.html
>
> Dybest set mangler nu kun "desmo", Gruby ?, Hekto ? Naeh, det er vel fint

(mini) shims over bucket - med vippearme? (af mig først oplevet på Kawa
ZX10).

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 19:46

On Sat, 01 May 2010 20:02:58 +0200, Armand wrote:

> (mini) shims over bucket - med vippearme? (af mig først oplevet på Kawa
> ZX10).

Den var ny, men ellers er der jo shims i enkeltvippearm/følger som på nye
oilheads, og K12-1300 af tværliggende type. Sansynligvis noget
"halvkugleshimshejs" med halvkuglen i følgeren, og den flade side mod
ventilstammen. Lidt i retning af, (blot omvendt af), de små kugleender på
"makita"

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 20:37

Orla Pedersen skrev:

> Den var ny, men ellers er der jo shims i enkeltvippearm/følger som på nye
> oilheads, og K12-1300 af tværliggende type.

Og dèn var ny for mig!

--
Armand.
(man skal lære mens man har lever)

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-10 20:24

On Sat, 1 May 2010 19:37:50 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

Good work

>Dybest set mangler nu kun "desmo", Gruby ?, Hekto ? Naeh, det er vel fint
>beskrevet på Ducati siderne.

Halvvejs.
Proceduren på de to-ventilede motorer, Königwelle, Pantah m.fl., er
beskrevet, men ikke proceduren på de fire-ventilede.
Du kan kigge her: http://www.ducati.dk/teknik/ventiljustering.html
Jeg har på et tidspunkt lavet et regneark som supplement for den dovne
- Det findes her: http://www.ducati.dk/teknik/ventilregneark.htm

Og så skal jeg lige hilse at sige at selv om der er tale om en Pantah
motor er der forskelle i proceduren.
På Paso'en skal man fjerne akslen til åbnevippearmen for at komme til,
på de senere 750SS kan man skyde knastfølgeren til side - Det er meget
lettere.
Til gengæld skal man på 750SS afmontere den bageste støddæmper for at
komme til udstødningsventilen på bageste cylinder, hvor der på Paso'en
er fri tilgængelighed - I love my Paso

Der findes mange udenlandske beskrivelser af proceduren.
Her er den bedste: http://www.ducatisuite.com/valves.html

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : TAV

Dato : 01-05-10 21:33

Hej Orla.
Tak for den fine side.
Jeg kan lige supplere med indstilling af ventiler på Honda V4 modeller, som
er lidt tricky. Honda V4 modeller er meget svære at indstille med 2
søgerblade på de enkelte Intake/exhaustventiler. Som regel ender det med at
"gennemsnittet" af ventilspil på feks. et par indsugningsventiler passer,
men ventilspillet passer ikke på den enkelte ventil på grund af lidt slør i
vippearmsakslen.. Man kan få et specialværktøj, men jeg har fundet en enkel
metode der virker hvergang.
Istedet for at placere et søgerblad under hver ventil, så placerer man 1
søgerblad (gerne bredt) mellem vippearm og knast. Vippearmens berøringspunkt
med knasten ligger ca. 2/3 ude af vippearmen, så skla ventilspillet være
0,12 mm, så skal spillet mellem vippearm og knast være 0,08 mm.
Altså:
1. Tørn motor til den position hvor ventilspillet kal instilles (se
servicemanual T1-T3, T2-T4)
2. Placer søgerbladet mellem vipearm og knast. Søgerbladets tykkelse skal
være 2/3 af det ønskede ventilspil.
3. Skru stilleskruerne meget let til, lidt efter lidt, indtil søgerbladet
glider med nogen modstand.
4. Fasthold stilleskruerne med en skruetrækker, mens du spænder
kontramøtrikkerne med en passende fastnøgle.
5. Check ventilspillet på den enkelte ventil.

Denne metode synes jeg er den letteste for denne type ventiler/vippearme.
Det er sjældent den ikke sider der første gang.
Se illustration her: http://Zeroup.dk/get/v4rocker17.jpg

mvh. Tor

meddelelse news:1fae565e3atle$.1f0tp7zh4e4hz.dlg@40tude.net...

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-05-10 23:17

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:1fae565e3atle$.1f0tp7zh4e4hz.dlg@40tude.net...
> [...]
>
> http://www.tfv-org.dk/general/valves/index.html
>
> Dybest set mangler nu kun "desmo", Gruby ?, Hekto ? Naeh, det er vel fint

Måske også lige systemet med at skifte hele løfteren,K1,k100-16v,k1100 og
k1200.
Palle.