Hvilken NAS?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-05-10 10:07

Hej,

Jeg er begyndt at kigge lidt på en NAS, men er i tvivl om, hvad jeg skal
vælge. Det er muligvis ikke den rigtige gruppe at rejse spørgsmålet i,
men der har været snak om emnet flere gange i gruppen, og da indlæget er
skrevet på en Mac, håber jeg det går ;)

Jeg vil gerne have et setup, hvor jeg kan tåle at miste en disk og
kigger derfor på systemer med plads til fire diske (Drobo, QNAP og
Synology). Drobo er lækker, men for dyr. Jeg hælder mere til Synology
end QNAP, men det er bare en mavefornemmelse. Kan nogen byde ind med
noget konkret?

Behovet er ret sparsomet. En håndfuld Mac'er vil gerne kunne lave backup
(24/7) vha TimeMachine til NAS'en og en 'TV-Mac' vil gerne kunne
afspille film/musik/etc. derfra. Derudover er det 'almindelig' lagring.

Jeg er naturligvis også interesseret i at høre, hvor robust RAID er fra
de forskellige producenter. Der er ikke meget sjovt ved at have et
setup, der i princippet kan tåle at smide en disk, hvis der ikke er styr
på soft- og/eller hardware.

Nogen der sidder med gode råd? ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : René

Dato : 03-05-10 08:17

"Peter Farsinsen" <peter@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige producenter. Der er ikke meget sjovt ved at have et setup, der
> i princippet kan tåle at smide en disk, hvis der ikke er styr på soft-

Jeg har både en qnap og synology derhjemme, og under normalt brug via
afp/smb/nfs vil du næppe mærke den store forskel de 2 imellem.

Der jeg finder den største forskel er deres webadministartion, og ikke
mindst tilgængelige features via web, her syntes jeg personligt at
Synologyen er bedre og mere opdateret.. her vil jeg især fremhæve
Filestation og Photostation på Synologyen.. der mener jeg ikke rigtigt Qnap
har noget lissågodt... og nok her du skal vægte den største forskel hvis du
kan se en værdi for dig i de features.

mht buildkvalitet osv. vælger du dem model for model så er de nok relativt
ens.. ihvertfald ikke noget der kan modsvare den merpris på op imod 30% som
qnap oftest er dyrere når man sidder som privatbruger... skal du rive dig så
er det da ds1010+ du skal have... jeg har selv en ds409+... og synology står
midt i en støre upgrade.. dvs der er en ds410+ på trapperne.

men prøv deres tesdrive her:
synology http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php
qnap http://www.qnap.com/liveDemo.asp

Så kan du teste deres software inden du vælger... jeg har fra tid til anden
oplevet at qnapsoftwaren har hængt og man ikke har kunne komme længere.. en
tømning af cachen er hjælperen her.. det er sket for mig 3 gange nu.

Dernæst syntes jeg iøvrigt at have observeret at qnap tilsyneladende er
noget langsommere til at tilbyde nyeste software til deres "ældre" NAS, her
syntes jeg klart synology er hurtigere med updates og fixes til alle deres
modeller.. også de ældre.. så selv en ældre NAS har nyeste features.. bare
det er teknisk muligt.

Men tag en kigger på eks filestation og især photostation... for jeg tror at
det er her sammenholdt med økonomien du skal finde din argumentation,
synologyen kører fint som target for timemachine (er testet) det mener jeg
også qnappen gør.. den har jeg dog ikke afprøvet.

Og kører du raid 5 (kræver mindst 4 harddiske) har du en ok datasikkerhed da
du kan smide 1 disk uden at miste data, og det giver dig en god performance
read/write hvis du vælger de rigtige harddiske, udfra deres
kombatabilitetsliste.

Om det så skal være 4-5-6-8 bay må være op til dit behov og budget.

Håber det gav dig lidt inspiration.

Hilsen
René

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-05-10 19:09

René wrote:

> Jeg har både en qnap og synology derhjemme, og under normalt brug via
> afp/smb/nfs vil du næppe mærke den store forskel de 2 imellem.

Fedt! AFP/SMB vil helt klart være den primære brug. Applikationer er
knapt så vigtige for mig, som kvalitet og stabilitet.

> [...]
> er det da ds1010+ du skal have... jeg har selv en ds409+... og synology står
> midt i en støre upgrade.. dvs der er en ds410+ på trapperne.

Konkret er det Synology ds410j og QNAP ts-410, jeg kigger på. Jeg kan da
godt se at de større modeller har lidt flere kræfter, men de bruger
formentlig også mere størm og så skal der køles... Med max. 5 samtidige
brugere, forestiller jeg mig, at en 'lille' model må kunne gøre det.

Har du desuden nogen ide om, hvornår ds410+ lander?

> [...]
> modeller.. også de ældre.. så selv en ældre NAS har nyeste features.. bare

Den slags betyder meget for mig. Features er naturligvis lækre, men det
er vigtigt at fixes kommer hurtigt ud over trappen.

> [...]
> du kan smide 1 disk uden at miste data, og det giver dig en god performance
> read/write hvis du vælger de rigtige harddiske, udfra deres

Hmm. Jeg havde håbet lidt på at køre SHR (...fordi jeg bedst kan lide
Synology'en). Har du nogen erfaring med det? Lige pt. har jeg et par
1,5TB diske og en enkelt 1TB disk.

> Håber det gav dig lidt inspiration.

Jo tak!

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : René

Dato : 04-05-10 08:23

> [...]
> formentlig også mere størm og så skal der køles... Med max. 5 samtidige
> brugere, forestiller jeg mig, at en 'lille' model må kunne gøre det.

Jamen den lille skal nok kunne gøre jobbet, der du skal være obs på den
største forskel er på læse/skrive hastighederne
http://www.synology.com/dan/products/DS410j/perf.php typisk vil der være
mellem 30-60% i forskel på hastighederne (mest på upload).. da specs for
ds410+ ikke er kommet endnu kan man ikke se dem.. men den bør komme over
100mb/sek så ved store filer kan du altså mærke det... men om du syntes det
er det værd.. tjaeh.. det er jo også afhængig af de harddiske du sætter i...
men ds410j skal nok klare jobbet, ingen tvivl om det.

> Har du desuden nogen ide om, hvornår ds410+ lander?

De har haft fjernet ds409+ fra deres site i snart 2-3 uger så den må være
lige på trapperne.. jeg vil gætte på indenfor en månedstid.

> Hmm. Jeg havde håbet lidt på at køre SHR (...fordi jeg bedst kan lide
> Synology'en). Har du nogen erfaring med det? Lige pt. har jeg et par 1,5TB
> diske og en enkelt 1TB disk.

Jeg har haft wd ears 1tb 4 stk i min synology til at starte med.. de sidder
nu i qnappen og der sidder 4 stk wd eads 2tb i synologyen.. det kører
udmærket omend load cycle er høj.. det giver ikke fejl og wd support har
skrevet til mig det ikke er et problem... næste gang køber jeg måske
entreprise diske til min.

Iøvrigt ville jeg ikke være bekymret over strømforbruget på de større
modeller.. forskellen er så lille det ikke er værd at skrive om... skulle
jeg vælge mellem en ds410j og en ds410+ når den kom.. ventede jeg og købte
ds410+ (ja jeg ville nok købe ds1010+.. havde set den til 5,5k et sted.. og
den ser lækker ud..)

Hilsen
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-10 20:32

Peter Farsinsen <peter@farsinsen.dk> wrote:
> [...]

> de forskellige producenter. Der er ikke meget sjovt ved at have et
> setup, der i princippet kan tåle at smide en disk, hvis der ikke er styr

betal lidt ekstra for en Readynas, det er for surt når fejl på backplane,
PSU eller bundkort koster data efter et par år.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-05-10 17:47

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> betal lidt ekstra for en Readynas, det er for surt når fejl på backplane,
> PSU eller bundkort koster data efter et par år.

Uhm. Hvilken kan du anbefale? Jeg vil gerne have en der understøtter
WOL, og der ser NVX ud til at være den 'mindste' model. På edbpriser.dk
står den billigste NVX til ca. 1600,-, hvilket er væsentligt billigere
end både Synology og QNAP. Hvis den er 'fin' (og bedre end de
produkterne fra de andre producenter) er der jo ingen sammenhæng mellem
pris og kvalitet ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-05-10 17:53

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> end både Synology og QNAP. Hvis den er 'fin' (og bedre end de
> produkterne fra de andre producenter) er der jo ingen sammenhæng mellem

Hov. Det ser ud til at SHG fusker lidt med priserne på edbpriser.dk. Jeg
kan se, at den reelle pris faktisk er >5000,-. Det er nok lige i
overkanten til mig.

Har du noget belæg for at mene, at ReadyNAS holder længere end
konkurrenterne? ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk