Aperture 3?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-10 21:49

Jeg har fået fat i en trial version af Aperture 3. Ser egentlig ganske
spændende ud (og klart bedre end Adobe Lightroom), men kan det virkelig
passe...

1, - at man kun kan bruge AppleMail eller Entourage som mailklient?
2, - at man ikke kan vælge andet end den der mørkegrå
baggrund i hovedvinduet?
3, - Hvis ikke... - Hvordan tilføjer man så anden mailklient
og vælger anden baggrund?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 08:48

> [...]
> passe...
>
> 1, - at man kun kan bruge AppleMail eller Entourage som mailklient?

åbenbart ikke ...

> 2, - at man ikke kan vælge andet end den der mørkegrå
> baggrund i hovedvinduet?

Aperture -> Preferences -> Appearance ->

Der er 3 "brigthness" slidere som kontrolerer hvor "grå" hhv. viewer,
fullscreen og browser skal være ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 14:31

Thomas von Hassel wrote:

> åbenbart ikke ...

Surt, - jeg bruger ikke Mail...

> Aperture -> Preferences -> Appearance ->
>
> Der er 3 "brigthness" slidere som kontrolerer hvor "grå" hhv. viewer,
> fullscreen og browser skal være ..

Hm, ja selvfølgelig... Bortset fra, det ikke virker på alle vinduer -
kun på 'Photos' og 'Library' - ikke på de øvrige - ...sært... - Nå, jeg
'leger' lidt videre med den, men det er ikke just opmuntrende, man ikke
kan stille de forskellige paramtre fuldstændig, - så hvis jeg ikke lige
får en 'aha!' oplevelse med Aperture, går jeg tilbage til
GraphicConverter som program til div. biblioteker... - Som det er nu,
vil jeg ihvertfald ikke smide penge efter den...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 16:19

> [...]
> GraphicConverter som program til div. biblioteker... - Som det er nu,
> vil jeg ihvertfald ikke smide penge efter den...

du kan stille baggrunden på de vinduer / felter hvor der bliver vist
billeder ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 16:25

Thomas von Hassel wrote:

> du kan stille baggrunden på de vinduer / felter hvor der bliver vist
> billeder ...

Kun i 'Photos', 'Library' og 'Trash' - men ikke i de andre, hvor der er
en motiv som baggrund. Feltet 'Projects' kan heller ikke skifte baggrund...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 16:30

> Kun i 'Photos', 'Library' og 'Trash' - men ikke i de andre, hvor der er
> en motiv som baggrund. Feltet 'Projects' kan heller ikke skifte baggrund...

nej, men hvilke andre programmer kan du arbitrært ændre baggrunden ? ..
i Aperture er det jo kun fordi de ovenstående er baggrunde til et
billede hvor du måske har en preference så du bedre kan vurdere farvere
i selve billedet ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 17:14

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> i Aperture er det jo kun fordi de ovenstående er baggrunde til et
> billede hvor du måske har en preference så du bedre kan vurdere farvere

Problemet er jo, at jeg altid arbejder i omvendt kontrast i
begyndelsesfaserne og først skifter til normal, når/hvis der skal
korrigeres til slutprodukt. - Og de der gråhvide farver i omvendt
kontrast gør det umuligt for mig at vurdere noget som helst...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 17:53

> [...]
> korrigeres til slutprodukt. - Og de der gråhvide farver i omvendt
> kontrast gør det umuligt for mig at vurdere noget som helst...

vurdere hvad .. billedet eller brugerfladen ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 18:51

Thomas von Hassel wrote:

> vurdere hvad .. billedet eller brugerfladen ?

Fx. hvis Aperture står til std., vil vinduet til fotos være 90% sort i
normalvisning, hvilket giver en meget skarp hvid baggrund, når det er i
omvendt kontrast. Det sammen med billedets inverterede farver gør, at
der er så meget lys og hvidt baggrund, der skærer i mine øjne, så jeg
faktisk ikke kan se selve billedets komposition, og hvor - hvis - det
skal beskæres. - Jeg har jo efterhånden pr. erfaring lært så nogenlunde,
hvordan det ser ud i normal visning, når jeg ser et billede i omvendt
kontrast.

Hvis baggrunden i vinduet er sort i omvendt kontrast, vil der ingen
reflektion være fra det område, der jo er uden om selve billedet, så det
giver en langt bedre mulighed for at bedømme, hvordan billedet egentlig
ser ud, og om der skal gøres noget ved det, inden det arkiveres. - Skal
der fx. så beskæres, går jeg ganske enkelt over i Photoshop (valgt som
editor) og markerer det ud, der skal gemmes med crosshair markøren,
skifter til normal visning og evt. flytter lidt på markeringsrammen, så
hovedmotivet er i centrum af billedet, og så er det ganske alm.
copy&paste til nyt 16bits dokument og arkivering derfra.

Normalt rører jeg ikke selv ved farvekorrigering i et færdigt billede,
da jeg ganske enkelt ser for lidt til, at jeg vil kunne gøre det præcist
nok. Skal der korrigeres - fx. for røde øjne - har jeg en god ven, der
er uddannet som Adobe supporter og underviser, og han er god til at
hjælpe, når/hvis det er nødvendigt.

Du kan selv prøve, hvordan mange svagtseende har det ved at tage et
stykke helt hvidt A3 papir og lægge det på et bord og lægge et billede
på ca. 10x15cm præcis midt på. Sæt noget kraftigt næsten hvidt lys
direkte ned på A3 arket og placer dig, så dine øjne er i en afstand på
ca. 50-75cm fra det lille billede. Du vil meget hurtigt finde ud af, at
det hvide vil skære dig så meget i øjnene, at du ganske enkelt ikke kan
holde ud til at kigge på det i mere end nogle få sekunder. - Du kan lave
samme forsøg ved at placere det lille billede på et lysbord med 2x36w
rør under. Det giver præcis samme effekt. - Du vil ikke kunne holde til
at se på billedet i mange sekunder.

Jeg er udmærket klar over, at det ikke er noget, normaltseende normalt
ikke tænker på, men det er desværre digligdagen for en stor del af os
med nedsat syn.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 18:54

> [...]
> beskæres. - Jeg har jo efterhånden pr. erfaring lært så nogenlunde,
> hvordan det ser ud i normal visning, når jeg ser et billede i omvendt

men du kan jo netop ændre baggrunden på det felt hvor billedet bliver
vist ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 20:21

Thomas von Hassel wrote:

> men du kan jo netop ændre baggrunden på det felt hvor billedet bliver
> vist ?

Ja, i _hovedvinduet_ 'Photos', men ikke i vinduet 'Projects'. Jeg har
prøvet at lege lidt med det, og hver gang, jeg begynder at ville
afmaske, ændre, kopiere dele ud osv., skifter det til projektvinduet, og
den skarpe hvide farve kommer frem, når jeg arbejder i omvendt kontrast.
- Modsat så arbejder fx. GraphicConverter altid med samme baggrund i
alle vinduer, uanset om du er i browser, thumbs eller i et projektvindue.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 20:33

> [...]
> - Modsat så arbejder fx. GraphicConverter altid med samme baggrund i
> alle vinduer, uanset om du er i browser, thumbs eller i et projektvindue.

Viewer:

http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-05-02%20at%209.29.47
%20PM.png

Browser:

http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-05-02%20at%209.29.40
%20PM.png

Projects:

http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-05-02%20at%209.29.28
%20PM.png

men projects er jo bare en hurtig oversigt over de projekter du har ...
så snart du dobbeltklikker på en så går den jo i browser mode med det
samme ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 21:59

Thomas von Hassel wrote:

> Viewer:
> [...]

Ingen problemer med at ændre på baggrund i de to...

> [...]
>
> men projects er jo bare en hurtig oversigt over de projekter du har ...
> så snart du dobbeltklikker på en så går den jo i browser mode med det

Det véd jeg, men det er komplet ligegyldigt, hvad eller hvordan jeg
sætter de skydere, - Project vinduet er og bliver sort i normal visning
og dermed hvid i omvendt kontrast. Baggrundsfarven i Projects kan ganske
enkelt ikke ændres.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 22:00

> [...]
> sætter de skydere, - Project vinduet er og bliver sort i normal visning
> og dermed hvid i omvendt kontrast. Baggrundsfarven i Projects kan ganske

nej, det ved jeg godt .. men så lad være med at bruge "Projects" ? ..
jeg bruger den stort set aldrig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 22:22

Thomas von Hassel wrote:

> nej, det ved jeg godt .. men så lad være med at bruge "Projects" ? ..
> jeg bruger den stort set aldrig ...

Tjo, såmænd, men det ville da være rart, hvis man laver forskellige
'udklip' af et billede og så have dem side om side i projektvinduet, men
det giver nogle gevaldige 'ryk' i øjnene, når man som jeg, bruger
forstørrelse og flytter fra et mindre billede til det næste og så få
sådan et hvidt 'flash', når man går fra én version til en anden.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 22:49

> [...]
> forstørrelse og flytter fra et mindre billede til det næste og så få
> sådan et hvidt 'flash', når man går fra én version til en anden.

Hvad ville du bruge Aperture til hvis det var ... du skyder vel RAW med
dit digital kamera ik' ?

/thomas

* Aperture kan også sagtens bruges med JPG, men det er med RAW at alle
muligheder virkelig åbner sig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 23:13

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad ville du bruge Aperture til hvis det var ...

Primært som en slags bibliotek, så jeg hurtigt kunne søge og finde de
billeder, jeg ledte efter. - Og så er det jo bare et dobbeltklik, så
åbnes de i Photoshop. Principielt kan jeg egentlig bedre lide Olyumpus
Master 2, men den kan såvidt jeg kan se, ikke åbne en ekstern editor, og
den indbyggede er ikke noget at skrive om, - den kan stort set kun
beskære i størrelse. OM2 har dog fordelen fremfor Aperture at kunne have
præcis den baggrund i samtlige vinduer, jeg ønsker.

Til gengæld synes jeg faktisk, at Aperture er noget mere intuitiv i
opbygning end OM2. Og begge er klart bedre end Lightroom. - LR /er/
afprøvet, vejet og fundet for let så at sige. - Jeg har endnu ikke
installeret og afprøvet Canons eget ImageUtility og ImageBrowser, så jeg
véd faktisk ikke, om de to kan gøre det lige så godt eller bedre end
Aperture og OM2...

> du skyder vel RAW med dit digital kamera ik' ?
>
> * Aperture kan også sagtens bruges med JPG, men det er med RAW at alle
> muligheder virkelig åbner sig.

Jo og nej... Mit Canon står til RAW+JPEG, så her kan jeg frit vælge,
hvad/hvordan jeg vil gøre bagefter. Mit nyindkøbte Samsung 'daglig
kamera' står kun til JPEG, men i 3200xet-eller-andet. Den er så ny for
mig endnu, at jeg knap har fundet ud af, hvordan man trykker på
udløseren. - Den kan også køre RAW og RAW+JPEG...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 23:18

> [...]
> installeret og afprøvet Canons eget ImageUtility og ImageBrowser, så jeg
> véd faktisk ikke, om de to kan gøre det lige så godt eller bedre end

Canons egne vætøjer er er noget skrammel .. måske med undtagelse af EOS
Utility, og så kun til at fjernstyre kameret ...

/thomas