Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til efterbehandling af digi
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 01-05-10 15:26

Jeg er på vej til at affotografere en masse pladecovers og vil i den
forbindelse sikre mig, at farverne bliver så korrekte som muligt.

Desværre har jeg ikke adgang til diverse måleudstyr og min belysning er
alm. glødepærer, så jeg har i stedet lagt følgende plan jeg gerne vil
høre om giver mening?

1.
Kun at tage billeder efter solnedgang, så jeg ved lyset er det samme
hver gang.

2.
Tage et billed af et hvidt stykke papir (alm. printerpapir).

3.
Bruge farveprofilen, hedder det sådan, for billedet af det hvide papir
som model for hvad der skal foretages af farvekorrektion for alle
billederne.

4.
Foretage farvekorrektion med en batchproces i GIMP, eller evt. et andet
gratis/billigt program til formålet.

Som nævnt har jeg ikke noget måleudstyr, men min skærm er udmålt fra
fabrikken (Dell U2711). Måske kunne jeg bruge det faktum til noget ved
at sammenligne farver fra skærmen til et cover, men så er der vel noget
med forskel på papir vs. noget som lyser?

Som konklusion kan man nok sige, at jeg ikke ved ret meget

Mvh
Bruno

Fra : Mogens

Dato : 01-05-10 16:15

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:
> [...]
> med forskel på papir vs. noget som lyser?
>
> Som konklusion kan man nok sige, at jeg ikke ved ret meget

Brug et kamera som kan skyde i RAW. Så har du mulighed for at
farvekorrigere helt frit efterfølgende. Og så kan du for den sags skyld
fotografere når du har lyst. Et gråkort fra hver session vil give dig et
kalibreringsudgangspunkt.

Kender ikke Gimp, men mon ikke du skal bruge et program som Lightroom.
Det ville jeg i hvert fald gøre.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 01-05-10 17:27

Mogens wrote:
> [...]
> farvekorrigere helt frit efterfølgende. Og så kan du for den sags skyld
> fotografere når du har lyst. Et gråkort fra hver session vil give dig et

Tak for info.

Jeg kan se at et gråkort er den rigtige måde at opnå det jeg påtænkte
med det hvide papir, efter lidt søgen på nettet med dette "magiske" ord
er jeg nu noget klogere.

RAW var min plan allerede, men mest fordi jeg ved det er ukomprimeret og
ikke fordi jeg vidste det specifikt havde betydning i forhold til
farvekorektion.

> Kender ikke Gimp, men mon ikke du skal bruge et program som Lightroom.
> Det ville jeg i hvert fald gøre.

GIMP er vistnok noget a'la en gratis udgave af Photoshop og så findes
det til Linux, OSX og PC m.fl.

Jeg vil se på Lightroom. Jeg forventer at skulle behandle mindst 3000
billeder, så det må gerne være nemt og gå til

Mvh
Bruno

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-05-10 18:36

On 01-05-2010 16:25, Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:
> [...]
>
> Desværre har jeg ikke adgang til diverse måleudstyr og min belysning er
> alm. glødepærer, så jeg har i stedet lagt følgende plan jeg gerne vil

Jeg har været øvelsen igennem -ikke med pladecovers, men med titler
fra VHS tapes.

Jeg valgte at gøre det på mit kontor, hvor jeg har lys-rør af typen 940,
som har fin farvegengivelse. Jeg satte et gråkort op og fotograferede
det. Lavede lysmåling på samme, for at sikre at alt blev ens. Optog en
flok billeder og skiggede på dem. Fandt derefter den rigtige lysmåling,
og herefter satte jeg kameraet på manuelt, så ALLE billeder blev optaget
ens. Herefter var det "bare" at lave en standardopsætning i LR, og bruge
den ved fremtidige imports af billeder.

Bo //