Strømforsyningsstikket
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-05-10 12:29

Hvis man har et defekt strømforsyningsstik til en MBP, kan man så i
stedet anvende sådan en ledning, der følger med mange apparater så som
ghettoblastere, dvd-spillere og. lign. Det ser ud til at være samme type
stik, der sidder i den hvide boks.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-10 13:31

Lars Kongshøj wrote:
> [...]
> stedet anvende sådan en ledning, der følger med mange apparater så som
> ghettoblastere, dvd-spillere og. lign. Det ser ud til at være samme type

Hvis du tænker på den løse ledmning med det lille stik med to huller, du
sætter ind i selve strømforsyhningen og i den anden ende et fladt stik
til stikkontakten, så ja. Det er et ganske alm. 'Euro connector' kabel.

Hvis du tænker på, at det er selve kabinetstikket i den hvide
strømforsyning, hvor et ben e.l. er knækket og du selv tænker på at
udskifte det stik, så vil jeg fraråde det. De stik er normalt 'svejsede'
på selve kappen til strømforsyningen.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-05-10 08:43

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> strømforsyning, hvor et ben e.l. er knækket og du selv tænker på at
> udskifte det stik, så vil jeg fraråde det. De stik er normalt 'svejsede'

Jeg synes ikke at den beskrivelse helt passer på min strømforsyning. Det
er sådan en her:
http://store.apple.com/dk/product/MA938ZM/A?fnode=MTY1NDEwMQ&mco=MTA4NDE2MjE

Her er stikket i øverste venstre hjørne defekt. Det er jo lige til at
skubbe af. Indenunder er det tilsluttet med et stik, som findes i
strømkabler til ghettoblastere mv.

Så mit spørgsmål er om jeg kan udskifte den lille hvide boks med et
sådan et strømkabel, eller om der måske sidder mere elektronik inde i
den lille hvide boks med stikket til stikkontakten?

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-10 08:49

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Så mit spørgsmål er om jeg kan udskifte den lille hvide boks med et
> sådan et strømkabel, eller om der måske sidder mere elektronik inde i
> den lille hvide boks med stikket til stikkontakten?

jep .. sagens ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 09:00

Den 02/05/10 09.43, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
>

> Her er stikket i øverste venstre hjørne defekt. Det er jo lige til at
> skubbe af. Indenunder er det tilsluttet med et stik, som findes i

Erik tænker på den modsatte ende, der går ind i din maskine.

Det er rigtigt set at det er lavet så man let kan skifte selve
stikkontaktstikket, og det er bare at bytte med en anden - der er ikke
noget elektronik i den stump (fandt jeg ud af da mit gik i stykker).
Hvis du kigger i din oprindelige kasse, vil du formentligt finde et stik
mere med en kort ledning, som du bare kan bruge i stedet (det er pænere).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 14:37

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Erik tænker på den modsatte ende, der går ind i din maskine.

Nej, for på MB/MBP er det jo et magnetstik...

> [...]
> mere med en kort ledning, som du bare kan bruge i stedet (det er pænere).

Selve han-stikket i PSU'en er en 'Euro-connector', og det er de to
stikben til stikkontakten også, og som jeg skrev, er det måske muligt at
bruge et 'Euro kabel', men det afhænger - som lige svaret - af, om det
'tredie ben' - metalpladen i midten af skinnen har nogen betydning med
det flade stik sat på, eller om det kun betyder noget, når det lange
kabel med computerstik sidder i.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 13:41

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> sådan et strømkabel, eller om der måske sidder mere elektronik inde i
> den lille hvide boks med stikket til stikkontakten?

Det stik, der sidder i den hvide boks (selve lader/strømforsyning), er
et euro stik. Jeg har lige checket det på min egen PSU til den bærbare.
Og som jeg skrev, passer de sammen, men jeg tror ikke, du kan ikke bruge
et euro-kabel pga. den ekstra forbindelse i skinnen.

Det ser ud til, der er en metaldims inde i selve stikket, som denne
forbindelse slutter til... - Jeg var ikke lige opmærksom på, at der jo
sidder det 'ekstra ben' midt i den skinne, det originale stik skydes ind
over. - Spørgsmålet er bare, om det 'tredie ben' bruges sammen med det
flade stik, eller det kun bruges med det lange ekstra kabel med 3-bens
computerstik med jord, der også følger med en MB/MBP.

Jeg vil tro, du kan tage det defekte stik med ned i en lavpriselektronik
og købe et nyt tilsvarende til 20-25kr., - det er jo en standard vare,
der bruges til mange strømforsyninger til bærbare...

mvh. Erik Ricard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-10 21:19

> [...]
> flade stik, eller det kun bruges med det lange ekstra kabel med 3-bens
> computerstik med jord, der også følger med en MB/MBP.

Jeg er ret sikker på, at det tredje ben er til jordforbindelsen. Jeg har
set anmelder-sider på nettet beskrive, at man sagtens kan bruge et
standardkabel. Jeg har også selv gjort det på skiferie i Østrig, hvor
jeg kun havde fået det trebenede EDB-stik med. Heldigvis var der en
standardledning med opladeren til mit kamera-batteri.

> Jeg vil tro, du kan tage det defekte stik med ned i en lavpriselektronik
> og købe et nyt tilsvarende til 20-25kr., - det er jo en standard vare,
> der bruges til mange strømforsyninger til bærbare...

Da ikke det hvide stik fra Apple, der lige passer ned over den
metaldims, der er på opladeren(?).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-10 22:17

Henrik Münster wrote:

> [...]
> jeg kun havde fået det trebenede EDB-stik med. Heldigvis var der en
> standardledning med opladeren til mit kamera-batteri.

Det er også min tanke, at det er til jord sammen med det lange kabel.
Har lige igen checket det lille stik, og der er ingen forb. fra
metaldimsen i midten af opladeren og til stikket med de to ben. Og så
kan man godt bruge et std. Euro Connector kabel fra fx. en ghettoblaster
- eller, hvis man fx. har et spiralkabel frea en gl. Braun Sixtant
barbermaskine liggende. - Kan også købes til omk. 50kr....

> Da ikke det hvide stik fra Apple, der lige passer ned over den
> metaldims, der er på opladeren(?).

Ja, det er jo ikke et 'Apple-only' stik, og jeg er 99% sikker på, han
sagde det hernede i Lavpriselektronik. Det lange kabel med computerstik
koster svjh. lige omk. 100kr.. - Jeg er nødt til at anskaffe mig et
sådant på et tidspunkt, så derfor spurgte jeg. Det lange kabel fulgte
ikke med til en PB G4/1,67ghz., og Lavpriselektronik hernede i
Vesterbrogade er faktisk billige med kabler og div. omsætterstik....

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-05-10 21:30

Henrik Münster skrev:

> [...]
> jeg kun havde fået det trebenede EDB-stik med. Heldigvis var der en
> standardledning med opladeren til mit kamera-batteri.

Tak til alle!

Så har jeg vovet forsøget - og det har ikke brændt min MBP af (endnu).

Lidt googling viser at det er udbredt formodning at tredje ben er jord.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-10 22:09

Lars Kongshøj wrote:

> Tak til alle!
>
> Så har jeg vovet forsøget - og det har ikke brændt min MBP af (endnu).

Så gør du det nok heller ikke.

> Lidt googling viser at det er udbredt formodning at tredje ben er jord.

- Altså til det lange kabel, der følger med nogle modeller - fx. MBP
2.2ghz... - men desværre ikke til min PowerBook G4/1,67ghz, så jeg må
nok hellere putte et eurokabel i tasken også - for en sikkerheds skyld..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-05-10 21:59

> Så har jeg vovet forsøget - og det har ikke brændt min MBP af (endnu).

Den brænder ingen steder.

> Lidt googling viser at det er udbredt formodning at tredje ben er jord.

Det er korrekt - jeg har selv gjort tricket i "årevis" på min gamle
Macbook.

Det er ganske "normalt".

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."