Hvedeknopper
Fra : Margit

Dato : 29-04-10 18:03

Hvad gør jeg med hvedeknopperne i aften.
Flækker dem og i en varm ovn?
Eller under grillen?

Hilsen Margit

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 29-04-10 19:12

Ovnen sættes på 225 grader, og ja vi flækker dem først-
Mvh John Senius-Jørgensen

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-04-10 20:58

On Thu, 29 Apr 2010 19:03:06 +0200
"Margit" <hassel@mail.dk> wrote:

> Hvad gør jeg med hvedeknopperne i aften.
> Flækker dem og i en varm ovn?
> Eller under grillen?
>
> Hilsen Margit

Intet, for jeg spiser dem traditionen tro i morgen på store bededag[1].
Men der flækker jeg dem så og giver den høj varme i ovnen til de er
gyldne og sprøde. Serveres varme og med koldt smør.

MVH
Kim Schulz

[1] Hele ideen med hvedeknopper er, at det var noget bagerne kunne lave
dagen i forvejen da de ikke måtte arbejde på store bededag. Derfor
lavede de en gode som gjorde sig godt i ristet form dagen efter bagning
(husk på at de dengang ikke havde samme fine bage metoder som vi har og
derfor havde tørt brød allerede dagen efter).

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-04-10 08:12

On 29 Apr., 21:58, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Intet, for jeg spiser dem traditionen tro i morgen på store bededag[1].

Du har styr på skikkens opståen, men det er en ældgammel skik allerede
at spise hvedeknopper storebededagsaften, altså torsdag aften. Fra
fortællinger i min familie går denne skik i hvert fald tilbage til
omkring år 1900, og mon ikke vi kan belægge den endnu længere tilbage?
Så Margit er lige så tro mod sæd og vane, som du er, ja måske mere.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-04-10 15:46

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Du har styr på skikkens opståen, men det er en ældgammel skik allerede
> at spise hvedeknopper storebededagsaften, altså torsdag aften.

Skikken med at spise varme hveder Store Bededagsaften kan dokumenteres i
midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre.

Baggrunden er, at selve Store Bededag jo skulle være en arbejdsfri bede-
og bodsdag.
Derfor skulle bagerne også have fri, og kunne altså ikke bage brød mv på
selve dagen.

Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for at
spise (og evt. varme) dagen efter.

Her er et link til lidt om emnet:

http://www.historie-online.dk/special/bededag/hveder.htm

Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-04-10 16:01

On Fri, 30 Apr 2010 16:46:23 +0200
"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
> på selve dagen.
>
> Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for

noget uklar tekst, men de får da rettet lidt op på det i sidste
sætning.
Traditionen med at der bages hveder kan spores tilbage til
midten af 1800-tallet.....det er ikke traditionen med at spise dem
aftenen før store bededag man kan spore tilbage Som linket rigtigt
nok siger :
"Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen (storebededagsaften) før, som
folk kunne købe for at spise (og evt. varme) dagen efter."