Ny skrue til Volvo Penta z-drev
Fra : Henning

Dato : 30-04-10 07:31

Øv, vores skrue er blevet stjålet mens båden har ligget på land.
Der skal selvfølgelig indkøbes en ny, men hvor kritisk er sådan en
skrue? Skal det være præcis denne specifikke skrue, eller vælger man
bare ud fra et cirka-skema?
Til min gamle kabinebåd med påhængsmotor købte jeg for år tilbage en
"multiskrue", hvor man kunne justere vinkling på bladene til man fandt
den optimale. Findes der noget lignende til 150HK indenbordsmotor med
z-drev?
Båden er 21 fod, vejer ~1½ ton.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-04-10 11:02

> [...]
> "multiskrue", hvor man kunne justere vinkling på bladene til man fandt
> den optimale. Findes der noget lignende til 150HK indenbordsmotor med

Du skal gå til en prof. for det er en mindre videnskab.
Du kan god vælge imellem brændstof økonomi, topfart, trækkraft eller
all-round.

Husk at tag den af næste år. Faktisk er der flere der tager hele drevet af.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-10 10:15

Der ligger meget bag valg af den rigtige propel, se under alment om
propeller under dette link:

http://cid-385b351f0fa74290.skydrive.live.com/self.aspx/Motorer%20og%20Tips/Motorer%20og%20Tips.doc

Klik på siden og du vil få mange gode informationer om propeller.
For at du kan få mest fornøjelse ud af en nyindkøbt propel må den være
optimalt tilpasset a.h.t. fart, trækkraft og økonomi.

Mvh/Harding