Motorløsning til Fjord 24
Fra : Holten

Dato : 29-04-10 19:35

Jeg har købt mig en ny brugt båd.
En Fjord 24 Weekend fra 1975, vægt uden motor 2-2,5 tons.
Den er hysterisk velholdt, har kun en mangel. ingen motor ?
Der lå en Volvo Penta diesel KAD 300A med tilhørende 290 drev.

Den tidl. ejer skulle bruge motor og drev i sin nye båd.

Nu har jeg fx følgende muligheder:

Lukke hul i hæk ( er det nemt? )og lave en bracket til påhængsmotor.
Så kan jeg sætte en 25 HK 4-takt motor på og tøffe af sted med 5-8 knob.
Sætte en 70-100 HK påhængsmotor på og sejle ? knob.

Montere en gl. B20 130 HK eller B30 170 HK med tilhørende 270 eller 280
drev.
Med B20 kommer den vel ikke op at plane, og B30 motoren har jeg kun hørt
dårligt om.

Jeg kan også montere en KAD300A igen og så være fattig resten af livet, de
koster jo en krig som brugt.

Jeg har en 70 HK Suzuki 4 takt motor på hånden, som kun har kørt 70 timer,
hvor hurtigt kan jeg mon fremdrive båden med den ?

Som I sikkert kan læse mellem linierne, så vil jeg gerne have en økonomisk
motor med mange HK, som er billig i anskaffelse og som næsten monterer sig
selv ?

Båden skal ligge i havn, og bruges til aftenture og måske miniferie et par
dage med konen og ungerne.

Den skal ikke bruges til vandsport, da jeg har trailerbåd til dette formål.

Input, kommentarer og nye forslag modtages gerne.

MVH

HH

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-10 06:24

Jeg vil mene at du skal op på omkring 170 HK. March hastigheden er over 20
knob med den bådtype.

Hvad med en brugt Mercruiser?