Venti- og vippearmsjustering
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-10 19:43

På BMW "oil heads"

Jeg har dokumenteret forårets sysler med ventiljustering, og omlægning af
bremseslanger på "makita" her:

http://www.tfv-org.dk/bmw/ventil/index.html
http://www.tfv-org.dk/bmw/bremser/index.html

Idag var så første tur for mig i år. Frygteligt sent, og det er jeg da også
blevet mobbet grundigt for.

Arbejdet var besværet værd, "makita" er nu helt befriet for snakkeri i
toppene, og forbremsen markant mere fast.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Per

Dato : 30-04-10 21:31

Orla Pedersen wrote:
> På BMW "oil heads"
>
> Jeg har dokumenteret forårets sysler med ventiljustering, og
> omlægning af bremseslanger på "makita" her:

> [...]

Ser godt ud Orla !

Jeg har nu altid undret mig over arrangementet med "fælles" vippearme - det
virker lidt billigt imo.

Jeg har selv en maxi-scooter (Laverda Phoenix 150), med samme arrangement,
hvor en knast trækker en vippearm, der forgrenes ud til 2 ventiler. Gad vide
om det er pga. prisen, at de vælger den løsning - eller pga. pladsmangel ?

Jeg ville da hellere have en vippearm pr. ventil

Jeg har kun set denne her løsning på "nyere" maskiner. Er det en "ny"
opfindelse ?

MVh. Per

Fra : Richard

Dato : 30-04-10 15:01

On 30 Apr., 22:31, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har nu altid undret mig over arrangementet med "fælles" vippearme - det
> virker lidt billigt imo.

Tjah, mekanisk er det jo en forenkling i forbindelse med
servicearbejde IMHO

> Jeg har selv en maxi-scooter (Laverda Phoenix 150),

Erh, '150 maxi-scopter' – er scootere ikke normalt op til 250cc og
'maxi' derover?

> Jeg har kun set denne her løsning på "nyere" maskiner. Er det en "ny"
> opfindelse ?

Næeh, brugt på mange DOHC mc-motorer fra '80erne med 4 ventiler pr.
cylinder som fx Honda V4 – og sikkert også før dem

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-10 09:34

> Erh, '150 maxi-scopter' – er scootere ikke normalt op til 250cc og
> 'maxi' derover?

Tror mest maxi bliver brugt for at adskille knallert fra mc - ikke så meget
på motorstørrelsen. Så selv en 80ccm kan i den henseende være en
maxi-scooter hvis den er indregisteret som mc.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 08:39

On Fri, 30 Apr 2010 22:31:13 +0200, Per wrote:

> Jeg har nu altid undret mig over arrangementet med "fælles" vippearme - det
> virker lidt billigt imo.

Nae, det er smart at udnytte én knast til ventiler som alligevel skal
følges ad. Men under justering skal der lige lidt føling med
konstruktionsbetinget, (nødvendigt), slør.

> Gad vide om det er pga. prisen, at de vælger den løsning - eller pga. pladsmangel ?

På "makita" er det fordi at knastakslerne ligger på tværs af
vippearmslejringen. Det gør det svært have en knast pr. ventil.

Det er dog lykkedes BMW at gøre det i nyeste aftapning af boxermotoren, i
en meget uskøn konstruktion med trekantede vippearme med et stort sidetryk,
og ellers en knastkædeføring, der skriger til himlen. Men når kravet er
DOHC såe.... :-|

> Jeg har kun set denne her løsning på "nyere" maskiner. Er det en "ny"
> opfindelse ?

Rudge 4-ventilere i sen-trediverne

Orla Pedersen, med et "l" i overskud

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 14:39

Orla Pedersen skrev:

> Rudge 4-ventilere i sen-trediverne

Og siden i den første 8-ventilede DOHC-twin: Yamaha's TX/XS 500 fra
starten af 70'erne:
<http://www.gratisupload.dk/download/43242/>
Kawasaki brugte samme design på deres første DOHC 16-ventiler:GPZ600R og
siden på GPZ900R.

Ligeledes på udstødnings-siden af den 6-ventilede Honda CB400 Twin fra '77:
<http://www.gratisupload.dk/download/43243/>
hvor designet er temmeligt skævt p.g.a der kun er én knastaksel at
fordele ins./udst.-knasterne på!

Der er senere blevet brugt enkelt-vippearma hhv. med og uden
stilleskruer i bestræbelse på at spare vægt så omdrejningerne kunne øges.

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 04-05-10 12:46

On 4 Maj, 10:34, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Tror mest maxi bliver brugt for at adskille knallert fra mc - ikke så meget
> på motorstørrelsen. Så selv en 80ccm kan i den henseende være en
> maxi-scooter hvis den er indregisteret som mc.

Ja, saadan bruges 'maxi' vist nu i scooterkredse, mon ikke det skyldes
scooterens tilbagegang i mange aar? Og sproget er i forfald, se bare
hvor mange betydninger 'omkring' har faaet i daglig tale i
medierne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 30-04-10 14:49

On 30 Apr., 20:43, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg har dokumenteret forårets sysler med ventiljustering, og omlægning af
> bremseslanger på "makita" her:

Fin historie, Orla, omend justering af aksialt vippearmsspillerum
forekommer noget uventet i 2010 – og så med en hammer

> Idag var så første tur for mig i år. Frygteligt sent, og det er jeg da også
> blevet mobbet grundigt for.

Tjah, en første tur medio september har jeg da præsteret, og du har jo
også haft dine grunde

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-05-10 00:36

Den 30-04-2010 20:43, Orla Pedersen skrev:
> På BMW "oil heads"
>
> Jeg har dokumenteret forårets sysler med ventiljustering, og omlægning af
> [...]

Nydeligt skriv

> Idag var så første tur for mig i år. Frygteligt sent, og det er jeg da også
> blevet mobbet grundigt for.

Nåå det var da til at overse, hyggeligt at hilse på

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 08:39

On Sat, 01 May 2010 01:36:04 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Nåå det var da til at overse, hyggeligt at hilse på

Jae, faktisk har det mest været "familiemobberi".

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-05-10 09:52

Den 01-05-2010 09:39, Orla Pedersen skrev:

> Jae, faktisk har det mest været "familiemobberi".

Den der "panser-plade vest" du har erhvervet, den har jeg lige et par
spørgsmål til...

Hvor
og
Hvor meget

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 10:23

On Sat, 01 May 2010 10:52:16 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Hvor
> og
> Hvor meget

Karla HG

241,56 teuro

Dainese Wave V1

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-05-10 10:39

Den 01-05-2010 11:22, Orla Pedersen skrev:

> Karla HG
>
> 241,56 teuro
>
> Dainese Wave V1

takker

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 14:02

Orla Pedersen skrev:
> På BMW "oil heads"
>
> Jeg har dokumenteret forårets sysler med ventiljustering, og omlægning af
> bremseslanger på "makita" her:
>
> http://www.tfv-org.dk/bmw/ventil/index.html

Neat!
Brug af 'dobbelte' søgeblade: Dejlig detalje, som jeg hermed har skrevet
mig bag øret!

Du måtte være interesseret i at der er et kiks i tekst-ombrydningen:
Ud for 4. billede hænger ordet: "måle-" der skulle være det første ord i
teksten til pic.#5!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 14:10

On Sat, 01 May 2010 15:02:28 +0200, Armand wrote:

> Du måtte være interesseret i at der er et kiks i tekst-ombrydningen:
> Ud for 4. billede hænger ordet: "måle-" der skulle være det første ord i
> teksten til pic.#5!

Ohh ! Det var nu egentlig med vilje, men da stod "Måle-" helt alene ved 4.
billede, tænkt som "at måle som på billede 4, og justere som på billede 5",
siden kom mere tekst til, og nu er det måske nok forstyrrende :-/

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 15:23

Orla Pedersen skrev:

> Ohh ! Det var nu egentlig med vilje, men da stod "Måle-" helt alene ved 4.
> billede, tænkt som "at måle som på billede 4, og justere som på billede 5",
> siden kom mere tekst til, og nu er det måske nok forstyrrende :-/

- - - Eller også er jég bare lidt forstyrret :-/

--
Armand.