Rengøring af værkstedsgulv uden malersyndr~
Fra : TAV

Dato : 30-04-10 16:37

Hej
Jeg har et dejlig garage/værksted på 60 kvm. til mine motorcykler.
Værkstedet har lysegråt linoleumsgulv. Jeg fejer jo jævnligt gulvet, men med
mellemrum trænger det til at blive renset ordentligt for olie og andet
snask. Jeg har prøvet med den hvide tornado, sæbevand, sulfo mv. men det
tager ikke olieskidtet. Det bliver nærmest bare tværet ud.
En gang åbnede jeg portene og tørrede det hele grundigt over med terpentin
og vaskede derefter med gulvvaskemiddel. Jeg må sige at det gjorde
underværker.
Jeg mistede imidlertid 2 milliarder hjerneceller, og trods grundig og
langvarig udluftning, så var der næsten ikke til at være i flere dage.
Er der nogen der kender et gulvvaskemiddel, der let og effektivt kan rense
et værkstedsgulv for olieprodukter ol. uden at man risikerer øjeblikkeligt
malersyndrom?

Mvh. Tor

Fra : Jan B

Dato : 30-04-10 10:51

Super Best har noget der hedder Maxi-3. Det kunne rive compounden af
milli's geværer på 10 min i vaskemaskinerne ved 60 grader, de var
nærmest hvide bagefter.
Var at betragte som et opvaskemiddel, men konens stegepande var
ubrugelig efter en gang opvask, alting brændte fast

Fra : Hekto

Dato : 30-04-10 13:01

On 30 Apr., 18:51, Jan B <jan_buchw...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> Var at betragte som et opvaskemiddel, men konens stegepande var
> ubrugelig efter en gang opvask, alting brændte fast

- og det vil linoleumsgulvet sikkert også være!

Sprøjt Bikeclaner på ... eller måske bare en skrap omgang brun
sævevand?

--

/Hekto

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-04-10 22:32

Hej

"Hekto" skrev i en meddelelse On 30 Apr., 18:51, Jan B
<jan_buchw...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> ubrugelig efter en gang opvask, alting brændte fast

- og det vil linoleumsgulvet sikkert også være!

Fra Wikepedia:
"Linoleum er et belægningsmateriale fremstillet af korkmel og linolie på
lærred. Ordene kommer af latin for hør (linum) og olie (oleum). Produktet
blev opfundet af englænderen Frederick Walton, der fik patent på sin formel
i 1860."

Min holdning til dette aldrende, men dog fine materiale er at det slet ikke
kan tåle skrappe opløsningsmidler. Det er som basis diffusionsåbent, men
ofte forseglet med polish eller fernis.

Når man kyler skrappe opløsningsmidler på fjernes urenhederne nok, men
linolien nedbrydes, hvorved overfladen efterlades ru og diffusionsåben og
dermed parat til dyb indtrængen af efterfølgende oliespild mv.

Mit bud vil være at opløse urenhederne med madolie, hvorefter der
indarbejdes sulfo (opvaskemiddel), hvilket sammen med madolien danner en
emulsion, som er vandopløselig. Herefter vaskes/skylles emulsionen bort med
rent lunkent vand. Gulvet vil have behov for at tørre helt ud (måske flere
dage) for derefter at blive efterbehandlet med linoliefernis, og måske
polish ovenpå.

Mange tror at der skal skrappe midler til for at fjerne olie og oliebaseret
snavs, men i den sammenhæng er madolie faktisk ret effetivt som
opløsningsmiddel. Jeg har for længst skrottet Swarfega (petroleum, gel og
plastspåner) til fordel for madolie, opvaskemiddel og evt. savsmuld, hvis
der skal skrubbes). I trykkeribranchen er opløsningsmidlerne til rengøring
af farvevalser for længst erstattet af madolie, hvilket har sparet mange
trykkere for malersyndrom.

--

Per V. Misser

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-04-10 20:02

"TAV" <auk@valen.dk> writes:

> [...]
> et værkstedsgulv for olieprodukter ol. uden at man risikerer øjeblikkeligt

Har du forsøgt med motorrens? - husk at skylle *grundigt* efter med
vand bagefter (helst højtryks spuling).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : TA

Dato : 30-04-10 22:30

On 30-04-2010 17:36, TAV wrote:
> [...]
> et værkstedsgulv for olieprodukter ol. uden at man risikerer øjeblikkeligt

Et trick til rengøring af oliefingre er at 'vaske' hænderne i smør og
derefter vaske smørret af med opvaskemiddel. I stedet for smør kan
anvendes madolie, som kan købes rimeligt billigt.

Et andet forslag kunne være at anvende tøjvaskemiddel (med enzymer). Det
er også fortrinligt til rengøring af oliefingre.

Måske er (basisk) vaskemiddel til opvaskemaskine anvendeligt? Ingen
erfaring, men måske værd at prøve.

Endelig kan du selvfølgelig købe et miljøvenligt affedtningsmiddel (uden
opløsningsmidler), men det er formentlig en dyrere løsning.

--
TA

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-10 23:38

> On 30-04-2010 17:36, TAV wrote:
-klip-
> [...]
> derefter vaske smørret af med opvaskemiddel. I stedet for smør kan
> anvendes madolie, som kan købes rimeligt billigt.
'
Jeg bruger en blanding: Oliemargarinen Lise; den er billig, den virker -
og så er den praktisk emballeret.
Det kan dog være at SWMBO vil modsætte sig olietilplørede plastikflasker
i køleskabet, så stop flasken i en ren plasticpose bagefter, så undgår I
brok fra fruen og oliesnask i køleskabet.

Mvh

Aragorn.

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 12:50

TA skrev:

> Et trick til rengøring af oliefingre er at 'vaske' hænderne i smør og
> derefter vaske smørret af med opvaskemiddel. I stedet for smør kan
> anvendes madolie, som kan købes rimeligt billigt.

Hæ!
Mit trick omkring mekaniker-fingre går på de samme ingredienser - Jeg
klarer det blot ved at afslutte en skrue-aften med en af pølsemandens
ristede

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-05-10 12:53

Den 01-05-2010, skrev Armand:

> Hæ!
> Mit trick omkring mekaniker-fingre går på de samme ingredienser - Jeg klarer
> det blot ved at afslutte en skrue-aften med en af pølsemandens ristede

Eller som min tandlæge sagde:

"Jeg har kun snavsede fingre ved de første 3 patienter!"

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : TA

Dato : 09-05-10 01:11

On 30-04-2010 23:30, TA wrote:

> [...]
>
> Endelig kan du selvfølgelig købe et miljøvenligt affedtningsmiddel (uden
> opløsningsmidler), men det er formentlig en dyrere løsning.

Et lille efterskrift nu da "TAV" har fået renset sit gulv.

Biodiesel (RME, rapeseed-methyl-ester) burde også være fremragende til
affedtning. Som navnet siger, er biodiesel et rent ester-produkt og er
derfor fremragende til at opløse olie og lignende.

Man bør dog være opmærksom på, at biodiesel ofte indeholder en anelse
methanol fra fremstillingsprocessen og derfor er det næppe en god ide at
have det på hænderne i længere tid. Desuden kan biodiesel være
aggressivt overfor plastik og gummi.

Det burde dog være fremragende til affedtning af motordele.

Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at gøre forsøget, men hermed er
ideen givet videre.

--
TA

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-04-10 22:36

On Fri, 30 Apr 2010 17:36:41 +0200, "TAV" <auk@valen.dk> wrote:

Hej.

Linoleum = Brun sæbe.
Hverken mere eller mindre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-04-10 22:53

Hej Steen

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse >
> Hej.
>>
> Linoleum = Brun sæbe.
> Hverken mere eller mindre.

Du har en pointe - som sædvanlig med brun sæbe til linoleum, idet
sæben efterlader en hinde der fungerer som overfladebeskyttelse på linoleum.
Netop ønskeligt.
Men brun sæbe er meget stærkt alkalisk og det er vel ikke altid en fordel
ved opløsning/emulgering af apolære olieprodukter? Måske mere egnet til
konventionelt snavs, og selvfølgelig til pleje af et "rent" linoleumsgulv?

--
Per V- Misser

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-04-10 22:59

On Fri, 30 Apr 2010 23:52:37 +0200, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:

Hej Per.

>Du har en pointe - som sædvanlig med brun sæbe til linoleum, idet
>sæben efterlader en hinde der fungerer som overfladebeskyttelse på linoleum.
>Netop ønskeligt.

Linoleum kan ikke lide kemikalier.
Det får meget let en klæbrig overflade.
Nogle kemikalier efterlader overfladen stærkt klæbrig = Opløst.

Jeg har et linoleum gulv i mit radioværksted.
Det har aldrig set andet end brun sæbe, og det lever nu på 30' år.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-04-10 23:23

Hej
"Steen Gruby" skrev i en meddelelse

> Linoleum kan ikke lide kemikalier.
> Det får meget let en klæbrig overflade.
> Nogle kemikalier efterlader overfladen stærkt klæbrig = Opløst.

Jeg giver dig ret. - Mit indlæg i den ovenfor liggende tråd tog netop sigte
på at spare de skrappe kemikalier, men også at få reetableret overfladen
efter fortidens synder og rengøring efter det seneste oliesnavs.
Ingen tvivl om at den korrekte behandling af linoleum med en intakt
overflade er brun sæbe.
--
Per V. Misser

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-04-10 22:44

TA <not@active.invalid> writes:

> Et andet forslag kunne være at anvende tøjvaskemiddel (med enzymer).
> Det er også fortrinligt til rengøring af oliefingre.

Det er dog næppe fordi enzymerne gør det helt store ved håndvask i få
sekunder. Det er nok mere "skrubbe"-effekten af de små korn der hjælper.

Jeg vil dog godt tro enzymerne til at opløse fedtstofferne kan hjælpe en
smule, hvis det får lidt tid til at virke.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 12:57

TAV skrev:
> [...]
> et værkstedsgulv for olieprodukter ol. uden at man risikerer øjeblikkeligt

Bil-tibehørs forretninger har nogle ganske effektive engangs-klude til
mekaniker-fingre. Dé burde være såvel skånsomme som effektive overfor
oliesmuds på linoleum'et.
Sikkert ikke det billigste, men til årlig(?) rengøring kan det vel
afskrives. Komforten er derudover også penge værd.

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 02-05-10 16:53

> [...]
> Sikkert ikke det billigste, men til årlig(?) rengøring kan det vel
> afskrives. Komforten er derudover også penge værd.

Vådservietter til babynumser!
Husker for år tilbage hvor TV testede disse vådservietter til "endebrug" ved
at bede diverse automekanikere bruge dem til at rengøre oliefingrede i. De
fleste sagde de var bedre en de midler de ellers brugte på værkstedet.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-05-10 16:56

On Sun, 2 May 2010 17:52:54 +0200, "Grunnet"
<neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

Hæ.

> [...]
>at bede diverse automekanikere bruge dem til at rengøre oliefingrede i. De
>fleste sagde de var bedre en de midler de ellers brugte på værkstedet.

Jeg er glad for at min mås kom til verden før disse indretninger

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Andreas Roos

Dato : 13-05-10 06:56

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> On Sun, 2 May 2010 17:52:54 +0200, "Grunnet"
> <neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
>
> Hæ.

> Jeg er glad for at min mås kom til verden før disse indretninger

De kan bruges, men så er de heller ikke bedre.

Fra : BoA

Dato : 02-05-10 11:19

TAV skrev:
> Hej
> Jeg har et dejlig garage/værksted på 60 kvm. til mine motorcykler.
> Værkstedet har lysegråt linoleumsgulv.

Er du sikker på at du har et "ægte"
linoleumsgulv, eller et det måske
egentlig et gulv beklædt med vinyl-plast
eller lignende syntetisk materiale, der
ligner linoleum ? Det er vigtigt at
skelne, da rigtig linoleum har det
dårligt med skrappe rengøringsmidler og
helst skal have en frisk gang linolie en
gang imellem. De syntetiske materialer
tåler stærkt basiske rengøringsmidler,
men kan have problemer med at tåle olie
og opløsningsmidler.

BoA

Fra : TAV

Dato : 02-05-10 18:49

Hej
Jeg gjorde følgende med stor success.
1. Billig madolie blev smattet rundt indtil snavset var opløst.
2.derefter normalt rengøringsmiddel til at fjerne madolien.
3.Så en gang brun sæbe

Nu er det rigtigt fint. Ægte linoleum er nu pænt.
Til sommer får det endnu en tur, afsluttende med en gang linolie.
Tak for de mange svar.
Mvh. Tor

Fra : Futte&Co

Dato : 02-05-10 20:10

TAV skrev:
> [...]
> 1. Billig madolie blev smattet rundt indtil snavset var opløst.
> 2.derefter normalt rengøringsmiddel til at fjerne madolien.

Brun sæbe er rigtig rengøringsmiddel, brugt gennem århundreder til
rengøring. Det efterlader en tynd fedthinde som især kendes fra
bordplader og gulve af træ, og klinkeoverflader. Reglen er at til lyse
overflader bruges sæbespåner og til mørke bruges brun sæbe.
Det du kalder normal rengøringsmiddel er skadelig for et naturmateriale
som linoleum. Den brune sæbe havde været rigelig til afvaskning af
madolien. Petroleum til afrensning af olie er også en mulighed.

> Nu er det rigtigt fint. Ægte linoleum er nu pænt.
> Til sommer får det endnu en tur, afsluttende med en gang linolie.
> Tak for de mange svar.
> Mvh. Tor

Hvis det er lys linoleum bruger du sæbespåner.
Hvis du forsøger med linolie, skal du være opmærksom på at linolie
aldrig tørrer. Hvis du alligevel vil brug linolie, skal du tynde med
mineralsk terpentin og sørge for at tilføre blandingen den korrekte
mængde segativ, også kaldet "tørrelse". Blandingen kendes også som olie
til vedligeholdelse af teaktræ, til uhyrlige priser.
Det vil enten tørre op eller efterlade en klæbrig overflade, ingen af
delene er ønskelig. Eventuel klæbrig overflade vaskes med mineralsk
terpentin. I gamle dage brugte man linoliefernis på køkkengulve, igen en
blanding med tørrelse. Tørretiden var over 2 døgn og de ellers lyse
fyrretræ gulve blev mørk brune efter nogle behandlinger.
På malerskolen, i slutning af tredserne, brugte vi brun sæbe til vask af
pensler og andet værktøj, brugt i oliemaling med linolie som bindemiddel.
Brug derfor sæbespåner/brun sæbe pisket op i varm vand, ugenligt. Så vil
dit gulv altid fremtræde som frisk linolium, og olie og andet skidt
trænger ikke ned i overfladen, hvilket betyder lettere rengøring

--
Jørgen, Brøndby
Gammel maler