Kleinsmed/"mirakelmager" på Sjælland (dræn~
Fra : Angela Christensen

Dato : 29-04-10 17:40

Suk - jeg er ikke stolt, men må forsvare mig med, at det har været
undervejs et stykke tid: Jeg har fået kværnet det ene drænskruehoved,
så der ikke mere er kærv til at få den ud.

Frem for nødløsningen at lade det "angrebne" svømmerhus være yderst,
så det stadig kan tømmes gennem afmontering (=unbrakoskruer), kunne
jeg godt tænke mig:

1: At få den kværnede skrue trukket ud

2: Hvis muligt, få fremstillet drænskruer a la øverste billede her:
http://xjbikes.com/Forums/viewtopic/t=4281/highlight=drain+screw.html

Kan nogen mon anbefale en ferm "småtingsmaskinist"?

(Skruerne på billedet kan stadig fås i staterne, men til en noget
højere pris+forsendelse, tid etc. + at jeg ikke rigtigt tør prøve at
udtrække selv uden ordentligt bore- og udtrækkerværktøj..)

/Finn

Fra : Armand

Dato : 30-04-10 10:25

Angela Christensen skrev:
> [...]
> http://xjbikes.com/Forums/viewtopic/t=4281/highlight=drain+screw.html
>
> Kan nogen mon anbefale en ferm "småtingsmaskinist"?

Hvad regner du med at ville ofre på sagen?
Det der ud til at 'listeprisen' på ophugs-svømmerhuse på Ebay er et par
hundrede kr incl. forsendelse:
<http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i.html?_nkw=Yamaha+Xj+600+51j+Schwimmerkammer&_sacat=131090&_trksid=p3286.m270.l1313&Baugruppe=Motor%2520%2526%2520Antrieb&_dmpt=Motorrad_Kraftradteile&_odkw=Yamaha+Xj+600+51j&_osacat=131090&bkBtn=>
Læg dertil prisen for en ny skrue.
Renoverings-arbejdet kan hurtigt ryge op i et par hundrede kroner også :-/
Alternativt kan du bruge forekomsten af tilgængelige ophugs-stumper som
trøst og selv forsøge at fjerne skruen!

Hvor længe har de nuværende (originale?) drænskruer holdt? Et par nye i
original udførelse holder sikkert ligeså længe, hvis ikke længere nu
hvor du kender til problemet, og dermed nok din tid ud som ejer :-/

Og netop nu hvor du kender til problemet, så brug også penge på indkøb
af en passende stjerne-skruetrækker (á såvel kærv-størrelse som længde) :-|

--
Armand.

Fra : Angela Christensen

Dato : 30-04-10 05:14

On 30 Apr., 11:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> af en passende stjerne-skruetrækker (á såvel kærv-størrelse som længde) :-|

Du har (som sædvanlig ret.

Dog er udvalget af svømmerhuse/-skruer begrænset herovre; jeg burde
have nævnt, at det er fruens XJ700 Maxim, der er patienten.

Men! Jeg har fået skruen ud! Havde ladet den ligge natten over i
rustopløser, just in case. Efter at have genlæst diverse råd om
opvarmning og genoliering, lykkedes det faktisk med en varmepistol og
den største lige-kærv, jeg kunne tilpasse (skruerne er af den type med
lige kærv og et kort "kryds" på tværs - har ikke lige set en stjerne,
der passer heri).

Nu da jeg har den ude kan jeg formentlig udbedre kærven nok til at jeg
tror på den.

Stadig ville det dog være rart med skruer med unbrakohoved, selv om
jeg fra nu af reserverer min tilpassede bit til formålet.

Ville det ikke være forholdsvis enkelt i en drejebænk at kopiere den
originale skruespids til 4 nye skruer, forudsat naturligvis at
gevindet er det samme?

/Finn

Fra : Armand

Dato : 30-04-10 12:42

Angela Christensen skrev:

> Du har (som sædvanlig ret.

- Min krystalkugle!!
Og dén fejlede alligevel omkring det at det er Maxim'en at det drejer
sig om

> Dog er udvalget af svømmerhuse/-skruer begrænset herovre; jeg burde
> have nævnt, at det er fruens XJ700 Maxim, der er patienten.

Herovre??

> Men! Jeg har fået skruen ud! Havde ladet den ligge natten over i
> rustopløser, just in case.

Hemmeligheden i brug af rustopløser er at bruge det dagen før man skruer
og ikke når man opgiver at løsne noget!
Som smed er det sket for mig adskillige gange at have stået med en stak
bolte der skulle løsnes et ufremkommeligt sted og hvor de mest drilske
blev udsat til det sidste med det resultat at man sidst på dagen endelig
indså at rustopløser måske var vejen frem - Hvilket mídlertid ikke
holdt stik og medførte at man gik irriteret hjem til fyraften. . . . Og
næste morgen blot kunne løsne dem ubesværet!!

> [...]
> den største lige-kærv, jeg kunne tilpasse (skruerne er af den type med
> lige kærv og et kort "kryds" på tværs - har ikke lige set en stjerne,

Kærven er nok nærmere en krydskærv med en (nød)slids til ligekærv :-/

> [...]
>
> Ville det ikke være forholdsvis enkelt i en drejebænk at kopiere den
> originale skruespids til 4 nye skruer, forudsat naturligvis at

Mnjarh :-/
Der kommer til at gå for meget tid med det => $$

Hvad kan fire nye skruer koste?
Det skulle ikke undre mig om de er 100% ens på stort set alle japanske
motorcykler (læs: Samme karburator-leverandør!), så du er ikke bundet af
den sjældne Maxim's kritiske reservedels-situation.
Sammenlign evt. de linkede smømmerhuse fra Ebay, om ikke at
kanal-støbningerne i bunden ligner Maxim'ens til forveksling

En klubkammerat fejrede sin nykøbte motorcykel ved at skille den ad, én
skrue af gangen for at smøre alle tænkelige boltes gevind med
molykotefedt, hvad man IKKE gør under fabrikationen - Derved sparede han
sig for ærgrelser med fastirrede gevind den dag det måtte være
nødvendigt at skrue i geden
Jég ville ud fra samme filosofi 'smøre' gevindet og (ventil)spidsen på
sådan et nyt sæt skruer med et par omgange hvid teflontape og derved
sikre mig at det fremover er muligt at løsne dem uden brug af vold!
Alternativt kunne du, efter montering, give dem et par pift med
kædespray med dags mellemrum for at forsegle ende og gevind mod vands
påvirkning!

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-04-10 14:45

Angela Christensen wrote:

> Men! Jeg har fået skruen ud! Havde ladet den ligge natten over i
> rustopløser, just in case.

Tillykke med succeen
For en anden gangs skyld, var det værktøjv du ledte efter en 'ornepik'. Ved
ikke hvad det hedder i værktøjssprog, men er en vensrtesnoet tap beregnet
til at fjerne knækkede bolte. Fremgangsmåden er, at man borer et hu midten
af bolten (bedst i en søjleboremaskine) og derefter skruer ornepikken i. den
vil så tage den knækkede bolt med ud

Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 12:42

Fra : Angela Christensen

Dato : 30-04-10 07:14

On 30 Apr., 13:41, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> - Min krystalkugle!!
> Og dén fejlede alligevel omkring det at det er Maxim'en at det drejer
> sig om

> Herovre??

-På denne side af dammen: På det linkede forum er der en vistnok
tidligere yamaha-mekker, der har sat sig for at kunne levere mest
muligt ned til mindste o-ring til XJ´erne

> [...]
> næste morgen blot kunne løsne dem ubesværet!!

> Kærven er nok nærmere en krydskærv med en (nød)slids til ligekærv :-/

Ok; godt med sådan en nødslids

> [...]
> Sammenlign evt. de linkede smømmerhuse fra Ebay, om ikke at
> kanal-støbningerne i bunden ligner Maxim'ens til forveksling

ja, der må forskes lidt. Har måske set mig lidt blind på Unbrako-
skruerne; karbs er hitachi, så det ku jo være jeg sku´ starte med MC-
nøglen.

> [...]
> sådan et nyt sæt skruer med et par omgange hvid teflontape og derved
> sikre mig at det fremover er muligt at løsne dem uden brug af vold!

Jeg er ret sikker på at jeg gav dem lidt alufedt sidst jeg havde dem
ude - men det er også et par år siden.

> Alternativt kunne du, efter montering, give dem et par pift med
> kædespray med dags mellemrum for at forsegle ende og gevind mod vands
> påvirkning!

Will do!

/Finn

Fra : TAV

Dato : 30-04-10 16:45

Hej Angela
Send mig en tegning af skruerne, med nøjagtige mål og stigning på gevindet.
Jeg har drejebænk, så måske kan jeg hjælpe dig. Hvis jeg kunne bruge en
standardskrue som udgangspunkt, så er det vist ikke så svært. Det kommer an
på hvilket gevind det er.
Mvh. Tor

Fra : Angela Christensen

Dato : 01-05-10 14:55

On 30 Apr., 15:44, "Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.invalid> wrote:

> [...]
> vil så tage den knækkede bolt med ud
>
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en

Takker

jeg var netop ikke lun på at forsøge mig med udtrækning - dels fordi
jeg ikke har en søjleborer og dels fordi jeg har læst om problemer med
de billige udtrækkersæt, pga. kvaliteten (risiko for knæk), men også
pga. udformningen, der, samtidig med at udtrækkeren skruer sig fast,
egentlig presser selve skruens gevind mere fast. Hvor meget det
betyder i praksis, ved jeg ikke, men iflg. denne tråd:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/acd50b1f2b7b7fd7/d4bb971c283714ff?lnk=gst&q=skrueudtr%C3%A6kkers%C3%A6t#d4bb971c283714ff
skulle der være et bedre alternativ - dog er den billige version ikke
at finde hos biltema, ogdet dyre alternativ til over en tusse ville
være at skyde over målet...

/Finn

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-10 22:25

On Sat, 1 May 2010 13:54:33 -0700 (PDT), Angela Christensen
<acc.christine@gmail.com> wrote:

Hej.

> [...]
>pga. udformningen, der, samtidig med at udtrækkeren skruer sig fast,
>egentlig presser selve skruens gevind mere fast.

Brug aldrig en ornepik til mindre bolte.
Når du borer bolten ud så du kan få ornepikken i, er der ikke megen
gods tilbage, og den koniske ornepik vil uværligt udvidde bolten en
smule og gøre ondt værre.
Desuden er ornepikke til små bolte oftest så sprøde at de brister når
der tages fat.
Og så er fanden løs med at få den fjernet igen, hvis det overhovedet
er muligt.

Jeg har smidt de sidste af sådanne indretninger i spanden og gået over
til en mere moderne version.

Man borer et hul der efterlader tilstrækkeligt med gods og banker en
Torx bit i hullet - Den må gerne gå meget stramt idet kanterne i Torx
bitten skærer sig ind i bolten uden at udvidde den.
Og NU kan der tages fat - Altså efter at man har givet godset så meget
varme man tør over nogen tid og smeltet stearin i rå mængder omkring
bolten.
Stearin har en viskositet tyndere end vand når det er flydende og
trænger ind alle steder.
(Grin ikke af stearin - Det er en velafprøvet metode)..
Lad evt., som Armand foreslår, skidtet stå natten over, og start så
med at varme det hele op igen inden der tages fat i Torx'en for alvor.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-05-10 11:30

Steen Gruby wrote:
> [...]
> der tages fat.
> Og så er fanden løs med at få den fjernet igen, hvis det overhovedet

Også min oplevelse, men kendte ikke andre metoder...

> [...]
> Og NU kan der tages fat - Altså efter at man har givet godset så meget
> varme man tør over nogen tid og smeltet stearin i rå mængder omkring

Se DET lyder smart Bliver fluks skrevet ind i bogen med
'trylleformularer' ....

> Stearin har en viskositet tyndere end vand når det er flydende og
> trænger ind alle steder.

Endnu et guldkorn Ryger også i bogen

Tak for de gode råd

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Angela Christensen

Dato : 01-05-10 14:59

On 30 Apr., 17:44, "TAV" <a...@valen.dk> wrote:
> [...]
> standardskrue som udgangspunkt, så er det vist ikke så svært. Det kommer an

Hej Tor, tak for tilbuddet - det var faktisk noget sådant, jeg lidt
håbede på, da jeg oprindelig skrev indlægget.

Imidlertid viser det sig, at en bekendt har en drejebænk og også gerne
vil prøve at kopiere de originale skruer - så ham prøver jeg lige
først.

Endnu en gang tak.

Hilsen Finn

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-05-10 19:13

> Imidlertid viser det sig, at en bekendt har en drejebænk og også gerne
> vil prøve at kopiere de originale skruer - så ham prøver jeg lige
> først.

Hej Finn

Jeg er ret sikker på jeg har et par drænskruer fra min XJ'er der ser ud
til at passe i gemmerne. Interesseret?
Jeg bor nu i Fuglebjerg (mellem Slagelse og Næstved)

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Angela Christensen

Dato : 01-05-10 16:03

On 1 Maj, 23:25, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> [...]
> Lad evt., som Armand foreslår, skidtet stå natten over, og start så
> med at varme det hele op igen inden der tages fat i Torx'en for alvor.

Smart; godt med et "moderne" tip

Kan i øvrigt tilføje, at min søgning efter drænskrue-erstatninger
(ville være rart med ihvertfald én, så der ikke skal være liggetid,
mens vi forsøger at fabrikere den opdaterede model) endnu ikke har
båret frugt.

Hvis "Hitachi Drain Plug"s skal ha´ et Yamaha delenr. koster én skrue
ca. 20$ i Staterne. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad f. eks. Fisker
vil være bekendt at forlange...

/Finn

Fra : Angela Christensen

Dato : 04-05-10 13:38

On 4 Maj, 20:13, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> [...]
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Hej Jens

ja, bestemt.

Som skrevet kan jeg muligvis redde den angrebne lidt, men vil bestemt
foretrække at bruge en, der er i bedre stand indtil videre.

Jeg prøver lige at maile dig, så kan vi tage den derfra.

Hilsen Finn

Fra : Angela Christensen

Dato : 06-05-10 12:54

On 4 Maj, 21:38, Angela Christensen <acc.christ...@gmail.com> wrote:

> [...]
> foretrække at bruge en, der er i bedre stand indtil videre.
>
> Jeg prøver lige at maile dig, så kan vi tage den derfra.

Jens, fik du min mail?

/Finn