Fonte...
Fra : Steen

Dato : 30-04-10 10:20

Afledt af en lille debat i dk.videnskab om skrifter på computerskærme,
blev der bla. snakket om hvilke skrifter der var lettest læsbare.
Microsoft udviklede Verdana og Georgia - har Apple fået lavet noget
tilsvarende...eller hvad mener I er mest velegnet til en skærm, fx til
en newsreader?

Pt. bruger jeg Verdana og Helvetica i MT-NewsWatcher

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 10:36

Den 30/04/10 11.20, Steen skrev:
> [...]
> Microsoft udviklede Verdana og Georgia - har Apple fået lavet noget
> tilsvarende...eller hvad mener I er mest velegnet til en skærm, fx til

Det der er problemet er at der er for få pixels pr cm, og derfor bliver
skrifter gnidrede, og sværere at læse. Windows har ClearType
teknologien hvor det udnyttes at på fladskærme er der faktisk tre
lysprikker pr pixel, men med forskellig farve, men det er stadig en stor
opgave at lave en pæn font med den lave opløsning. De nye fonte der er
kommet til de nyeste versioner af Windows er fantastisk flotte og lette
at læse, selv i små størrelser men på bekostning af at bogstaverne
tilpasses skærmpixels på bekostning af lighed med den tilsvarende skrift
skrevet ud i høj opløsning.

Det er min forståelse at Apple har valgt at fokusere på at det man ser,
ligner det man får ud på papir, men at deres måde at gøre det på, giver
lidt uldenhed men stadig meget høj læsbarhed.

Hvis du foretrækker en fastbredde skrift til usenet, så vil jeg anbefale
Inconsolata som er inspireret af Microsoft Consolas.
http://www.levien.com/type/myfonts/inconsolata.html - hent OpenType udgaven.

Du kan evt se mine eksperimenter her:
http://thorbjoernsstuff.blogspot.com/2009/01/i-spend-lot-of-my-time-inside-eclipse.html

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-04-10 11:43

On 2010-04-30 11:20:25 +0200, Steen said:

> [...]
> Microsoft udviklede Verdana og Georgia - har Apple fået lavet noget
> tilsvarende...eller hvad mener I er mest velegnet til en skærm, fx til

Apple har vist lavet det samme. Alle fonte med bynavne er skærmskrifter.

> Pt. bruger jeg Verdana og Helvetica i MT-NewsWatcher

Og jeg bruger Geneva.
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 30-04-10 14:27

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Og jeg bruger Geneva.

Som var Apples originale proporsjonale, sans-serif skjermfont. I "gamle
dager" ble den alltid oversatt til Helvetica ved utskrift på en
PostScript-skriver, med samme breddeverdier. (New York var den
tilsvarende serifferte font, som ble oversatt til Times.)

Duverden, tenk at noen fortsatt bruker den.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc