Toughts on Flash
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 14:42

Fra : Morten Lind

Dato : 29-04-10 17:09

> <http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/>
>
> /thomas

Hæ, hæ..dét sender jeg s´gu´ til Christel Schaldemose, som iøvrigt
svarede mig, efter balladen med John Strand:

Citat:
<Dine bemærkninger til Politiken.
Hej Christel - som medlem af Teknologirådets repræsentantsskab burde man
som borger kunne forvente, at du vidste noget om de emner, du til
Politiken udtaler dig om. Politiken har smidt en uvederhæftig, ukorrekt
og populistisk analyse, lavet af John Strand(Strand Consulting), i
hovedet på dig, og du kommenterer den som værende sandhed. Det er ikke
rart, når folkevalgte hopper på rygtevogne, så lad bare være at forfølge
den sag på de præmisser. Det skulle jo nødigt skade dig at involvere
EUapparatet i en substansløs sag. Med venlig hilsen Morten
Lind(almindelig, interesseret forbruger).>
Citat slut.

Svar:
Citat:
<Kære Morten Lind

Først en undskyldning for ikke at have svaret dig tidligere. Og så
en tak for dit input til debatten om den nye Apple iPad. Det er rart at
få nogle flere nuancer på. Jeg er selvfølgelig ikke teknisk ekspert på
området og må til en vis grad forholde mig til den analyse, jeg bliver
bedt om at kommentere på. Samtidig har jeg det også som politiker sådan,
at når en sag bliver rejst overfor mig, og at der er forhold, der
umiddelbart virker bekymrende eller mærkelige, så ser jeg det som min
pligt at handle. Mit fokus er altid på ordentlig konkurrence til fordel
for forbrugerne. Et vigtigt led i dette er at sikre, at forbrugerne ikke
stavnsbindes til et bestemt selskab. Generelt mener jeg også, at
mediestrømme skal være så åbne og så tilgængelige som muligt, for så
mange som muligt. Derfor har mit ønske blot været, at sikre de bedste
mulige vilkår for forbrugerne i denne sag. Så derfor vil jeg fortsat
kommentere og blande mig med fokus på forbrugerne.

Med venlig hilsen

Christel Schaldemose
Medlem af Europa-Parlamentet (S)

*adresser og telefonnumre*(Udeladt)

www.christels.dk>

Citat slut.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 17:41

> Hæ, hæ..dét sender jeg s´gu´ til Christel Schaldemose, som iøvrigt
> svarede mig, efter balladen med John Strand:

samme svar jeg fik ... copy/pasted

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-04-10 17:59

> samme svar jeg fik ... copy/pasted
>
> /thomas

Hæ, hæ, og det siger jo noget om engagementet hos de folkevalgte, tsk,
tsk...men hr. Jobs artikel er nu god læsning

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 18:03

> Hæ, hæ, og det siger jo noget om engagementet hos de folkevalgte, tsk,
> tsk...men hr. Jobs artikel er nu god læsning

jep .. og han lister alle de grunde som jeg selv har theoriseret om ...

Som der er andre der siger nu, det bedste Adobe kan gøre er at vise en
Flash implemetering på mobile enheder som ikke dræner dit batteri og som
har god performance ... hvis de kan gøre det så vil jeg tror Apple er
mere villige til at genoverveje deres position.

/thomas

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-10 07:57

> [...]
> har god performance ... hvis de kan gøre det så vil jeg tror Apple er
> mere villige til at genoverveje deres position.

Det tvivler jeg på. Jeg tror, det er rigtigt, som mange analytikere
påpeger, at Apple ikke vil miste kontrollen med deres platform. Og
ærligt talt, så fører det jo heller ikke til noget godt. Se bare på
Windows. Det er til vores eget bedste, hvis Flash forsvinder:

<http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchives/1385.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 08:04

> [...]
> ærligt talt, så fører det jo heller ikke til noget godt. Se bare på
> Windows. Det er til vores eget bedste, hvis Flash forsvinder:

Nu tror jeg ikke det sker heller .. men hvis Adobe vil have bare en
promilles chanche for at Apple ændrer meniing så skal Flash på mobile
enheder (android, webOS osv.) være bedre end den implementering vi har
nu på vores alm. computere ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-04-10 12:09

> jep .. og han lister alle de grunde som jeg selv har theoriseret om ...

Ja Steve Jobs er HELT sikkert nuanceret og neutral. Måske ikke lige den
mest troværdig kilde til en analyse af fordele og ulemper ved flash for
forbrugeren.

> har god performance ... hvis de kan gøre det så vil jeg tror Apple er
> mere villige til at genoverveje deres position.

Selvføligelig vil de ikke det.

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-10 12:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja Steve Jobs er HELT sikkert nuanceret og neutral. Måske ikke lige den
> mest troværdig kilde til en analyse af fordele og ulemper ved flash for
> forbrugeren.

Hvad mener du? Steve Jobs skriver et åbent brev og sætter sit eget navn
under. Der kan vel ikke være tvivl om, at der er tale om hans personlige
holdninger. Hvad er der galt i det? Thomas nævner, at han faktisk havde
tænkt præcis det samme, allerede før Steve Jobs offentliggjorde brevet.
Det er da tankevækkende. Jeg kan tilføje, at jeg har læst flere
analytikeres kommentarer til den manglende Flash iPad og iPhone, og
deres gæt på, hvorfor Apple ikke understøtter Flash i iPhone OS er
præcis de samme.

> Selvføligelig vil de ikke det.

Sikkert ikke. Som Steve Jobs skriver, vil det medføre manglende kontrol
med platformen. Det vil være Adobe, som bestemmer, hvornår nye
funktioner tilføjes. Udviklerne vil sikkert udvikle fælles programmer
til flere platforme. Det vil gøre, at programmerne skal kunne køre på
den mindst udviklede platform. Det vil derfor være den laveste
fællesnævner, der bestemmer. Og ærligt talt: Hvis Flash er lig med de
grimme og primitive spil, min yngste søn spiller på nettet, så kan jeg
godt undvære det på iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 13:23

> Ja Steve Jobs er HELT sikkert nuanceret og neutral. Måske ikke lige den
> mest troværdig kilde til en analyse af fordele og ulemper ved flash for
> forbrugeren.

Har jeg sagt noget om det ? ... der er vel ingen der er dumme nok til at
tro at Steve ikke gør hvad han synes er bedst for _hans_ firma ?

Min pointe var at hans sysnpunkter matcher de grunde jeg gættede mig til
Apple havde for ikke at understøtte Flash ... jeg siger ikke noget om
for eller imod ..

> Selvføligelig vil de ikke det.

klart .. fordi du siger det ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 14:15

Den 30/04/10 13.09, jagge skrev:

> Ja Steve Jobs er HELT sikkert nuanceret og neutral. Måske ikke lige den
> mest troværdig kilde til en analyse af fordele og ulemper ved flash for
> forbrugeren.

Man kan sige hvad man vil om Steve Jobs, men han er i stand til at
snitte produkter som folk står i kø for at købe.

Hvad bruger man iøvrigt Flash til i dag? Hadereklamer og
filmfremvisning. Andet?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 14:17

> Man kan sige hvad man vil om Steve Jobs, men han er i stand til at
> snitte produkter som folk står i kø for at købe.
>
> Hvad bruger man iøvrigt Flash til i dag? Hadereklamer og
> filmfremvisning. Andet?

tidsrøver spil på facebook ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-05-10 00:01

> Hvad bruger man iøvrigt Flash til i dag? Hadereklamer og
> filmfremvisning. Andet?

Et hav af apps til produktkonfiguration, køkkenindretning, musiksites,
augmentet reality stuff, touchscreens, motion-capture-screens, AIR apps
osv osv.

Hvad bruger man Java til. Apps med grimme brugerflader? andet?

Det handler jo ikke så meget om for eller imod flash, html5 eller noget
andet. Det handler i høj grad også om udviklerne og hvilke redskaber de
har til rådighed. Lige pt. leverer Adobe med Photoshop over
Flashcatalyst til Flashbuilder mv. et udviklingsmiljø som gør det nemt
for designere at tænke kode og nemt for udviklere at tage projektet
videre ud til de 98% der har flash plugin installeret i deres browsere
eller som AIR apps til desktoppen på Mac, Windows og Linux.

Med AS3 er der endda flere "rigtige" udviklere der gider flash (de
fleste bannere og den slags laves stadig i noget skrammel AS2 fordi
medierne er langsomme til at ændre specs).

Microsoft har forsøgt at gøre det efter med Expression suite, men har
den udfordring at de "kun" har fat i udviklerne, mens designerne ikke
være røre produkterne.

HTML5 er dejligt, men der er stadig et missing link mlm . designere og
udviklere + en lille barriere i form af manglende understøttelse på den
mest udbredte browser i verden.

Når der begynder at dukke WYSIWYG/timeline baserede editorer op til brug
med canvas elementet og Explorer kommer med på vognen (Hvilket jo er i
MS' interesse. Bedre med en åben standard som de kan hi-jacke hvis
Silverlight strategien ikke virker, end en lukket som de ikke kan
påvirke) er jeg sikkert på at vi får alvor begynder at se HTML5 som
konkurrent til flash. Indtil da vil vi nok se en verden bestående af
både flash, HTML5 og native apps til en masse platforme.. og det er jo
rart nok - så er vi sikre på at der sker noget

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 00:13

Den 02/05/10 01.00, Franz Berliner skrev:

> Et hav af apps til produktkonfiguration, køkkenindretning, musiksites,
> augmentet reality stuff, touchscreens, motion-capture-screens, AIR apps
> osv osv.

Så du kan godt se fornuften? Ok, godt at høre.

> Hvad bruger man Java til. Apps med grimme brugerflader? andet?

Ork, du har kun set toppen af isbjerget.

Herudover har jeg vist på intet tidspunkt sagt noget om at man skulle
bruge Java i stedet for Flash. Det tog ér iøvrigt kørt - Flash er
applets lavet rigtigt.

Jeg er som sådan ikke imod Flash, men af de mest irriterende ting lavet
i Flash.

> HTML5 er dejligt, men der er stadig et missing link mlm . designere og
> udviklere + en lille barriere i form af manglende understøttelse på den
> mest udbredte browser i verden.

Nåja. Detalje.

> [...]
> både flash, HTML5 og native apps til en masse platforme.. og det er jo
> rart nok - så er vi sikre på at der sker noget

Jeg tror ikke Silverlight slår an. Men jeg har taget fejl før.

Nå, nu må jeg få hittet ud af hvad html5 egentligt kan så jeg kan lyde
klogere når jeg udtaler mig definivt.

Fra : jagge

Dato : 02-05-10 13:30

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Et hav af apps til produktkonfiguration, køkkenindretning, musiksites,
> augmentet reality stuff, touchscreens, motion-capture-screens, AIR apps
> osv osv.

Det var da befriende med et nuanceret indlæg om flash.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-10 18:03

Den 29/04/10 18.59, Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ, og det siger jo noget om engagementet hos de folkevalgte, tsk,
> tsk...men hr. Jobs artikel er nu god læsning

Eller også at svaret er så godt at det godt kan tåle at blive genbrugt...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 18:26

> Eller også at svaret er så godt at det godt kan tåle at blive genbrugt...

hvis de folkevalgte skal skrive personlige mails til alle de tumper der
skriver ind så kunne de jo ikke lavet andet ..... på den anden side, det
kan jo være en positiv ting .. så lader de ikke mere skade ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-10 22:55

> hvis de folkevalgte skal skrive personlige mails til alle de tumper der
> skriver ind så kunne de jo ikke lavet andet ..... på den anden side, det
> kan jo være en positiv ting .. så lader de ikke mere skade ;)

Det er vel også kun nogle meget få tumper, der skriver i et forum som
her. De fleste af dem opdager jo ikke, at de får de samme svar. Vi kan
jo også vælge at være glade for, at vores folkevalgte arbejder effektivt
og undlader at spilde tiden på at skrive stort set samme svar flere
gange.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-10 22:26

> <http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/>

Sådan! Høfligt og korrekt forklaret med gode begrundelser. Jeg ved ikke
med jer andre, men jeg er med Apple hele vejen. Den eneste hjemmeside
med flash, jeg lige kan huske, er Saabs, og I vil jo ikke høre noget om
bilsammenligninger her i gruppen
Ellers støder jeg stort set aldrig på flash-sider, som jeg ikke
kan se på min iPhone. De få, jeg har mødt, har ikke været vigtige. Jeg
savner i hvert fald ikke flash på min iPhone. Det kommer naturligvis an
på ens behov, om man gør det. Jeg kan godt forstå, at hvis man jævnligt
vil se nogle hjemmesider med flash, så er det irriterende. Jeg kan kun
opfordre jer til at være tålmodige. Når først iPad er etableret på
markedet, skal det flash nok hurtigt forsvinde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 22:30

> [...]
> med jer andre, men jeg er med Apple hele vejen. Den eneste hjemmeside
> med flash, jeg lige kan huske, er Saabs, og I vil jo ikke høre noget om

Saab ? .. findes de endnu ? ;)

> [...]
> opfordre jer til at være tålmodige. Når først iPad er etableret på
> markedet, skal det flash nok hurtigt forsvinde.

Adobe har svaret på Jobs her:

<http://voices.allthingsd.com/20100429/live-blogging-the-journals-interv
iew-with-adobe-ceo/?mod=ATD_rss>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-10 07:40

fThomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Saab ? .. findes de endnu ? ;)

Jeg ved det ikke. Når man går ind på deres hjemmeside med sin iPhone, er
siden i hvert fald helt blank
Selvfølgelig findes Saab endnu. Det et blevet købt af hollandske
Spyker. Spyker sælger 30-40 biler om året, så de synes jo, Saab sælger
enormt godt

> Adobe har svaret på Jobs her:
>
> <http://voices.allthingsd.com/20100429/live-blogging-the-journals-interv
> iew-with-adobe-ceo/?mod=ATD_rss>

"Open" er rigtig blevet et modeord. Folk har så meget med at beskylde
Apples systemer for at være lukkede, men de andre er lige så lukkede.
Der er bare flere, der bruger dem. Derfor føler almindelige brugere
ikke, der er nogen begrænsninger. Flash er da et helt lukket sprog, som
Adobe har eneret på. Man kan bare bruge det på mange platforme. Det er
da også rigtigt, at det bliver mere besværligt for udviklerne. Nu kan de
jo ikke bare lave en dårlig portering af et program fra en anden
platform til iPhone. Heldigvis. Jeg gider ikke alle de grimme og dårlige
programmer, der f.eks. vrimler med til Windows.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-10 22:41

> <http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/>

Jeg vil ikke engang ha' Flash på mine PC.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-10 15:48

> <http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/>

Nu havde du lige en henvisning til Engadget i en anden tråd. Her kunne
jeg se, at selv Microsoft ikke er glad for Flash. De satser også på
HTML5, men vil nok ikke udelukke flash.

<http://www.engadget.com/2010/04/30/microsoft-weighs-in-the-future-of-th
e-web-is-html5/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 15:52

Den 30/04/10 16.47, Henrik Münster skrev:

> Nu havde du lige en henvisning til Engadget i en anden tråd. Her kunne
> jeg se, at selv Microsoft ikke er glad for Flash. De satser også på

Hvis Flash crasher IE ligeså meget som det crasher Firefox og Chrome har
vi nok grunden lige der :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 15:53

> Nu havde du lige en henvisning til Engadget i en anden tråd. Her kunne
> jeg se, at selv Microsoft ikke er glad for Flash. De satser også på
> [...]

jep, har lige lavet en anden tråd med samme link. I sidste ende handler
det jo om at bruge det rigtige værktøj til den givne opgave.

Flash har da legitime af anvendelses muligheder, men hvis der er ting
der kan løses med support direkte i browseren via en åben standard,
f.eks. html5/css/javascript så kan jeg ikke se hvorfor man absolut skal
lægge flash over som et ekstra lag af kompleksitet.

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-04-10 20:46

> <http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/>

Apple’s Mac OS products are 100% proprietary. They are only available
from Apple, and Apple has sole authority as to their future enhancement,
pricing, etc. While Apple’s Mac OS products are widely available, this
does not mean they are open, since they are controlled entirely by Apple
and available only from Apple. By almost any definition, Mac OS is a
closed system.

Heh...

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 20:49

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> does not mean they are open, since they are controlled entirely by Apple
> and available only from Apple. By almost any definition, Mac OS is a

Jo, men de ting som Apple laver som 3.part kan implementere i deres eget
produkt er jo netop åbne ... f.eks. Webkit ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-04-10 20:56

Den 30/04/10 21.45, Thomas Bjorn Andersen skrev:

> [...]
> does not mean they are open, since they are controlled entirely by Apple
> and available only from Apple. By almost any definition, Mac OS is a

Det er sandt, men det er jo irrelevant, hvis du bare kan bruge en
Windows-maskine istedet?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-04-10 21:05

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Det er sandt, men det er jo irrelevant, hvis du bare kan bruge en
> Windows-maskine istedet?

Det kan man jo altid sige, men så kan man jo sige det om alting. Jeg vil
græde tørre tårer, den dag hvor den sidste Flash-inficerede webside
forsvinder fra interwebbet, men jeg synes dog, at Jobs' "Ã¥bne" brev er
liiige lovligt hysterisk. Hvis Apple var så fantasisk åbne, som de
beskylde Adobe for _ikke_ at være, så kunne man vel købe Mac OS X på
licens til sin eksistende hardware (som med NeXTstep), i stedet for at
skulle tvinges til at vælge officielt Apple hardware?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 21:18

Den 30/04/10 22.04, Thomas Bjorn Andersen skrev:

> [...]
> licens til sin eksistende hardware (som med NeXTstep), i stedet for at
> skulle tvinges til at vælge officielt Apple hardware?

Jeg er enig. Til ikke-video er Flash nok det mest irriterende på denne
jord.

Men forskellen på NeXTStep dengang og OS X i dag, er at i dag kan de
GODT sælge hardwaren. Bare det at du er nødt til at købe en Mac for at
lave applikationer til en iPhone er en genistreg (set for aktionærernes
side).

Men jeg er da enig. Det ville være rart at kunne køre OS X på en
vilkårlig PC istedet, men jeg tror stadig at det er for at holde
Microsoft lullet hen til det er for sent :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-10 23:14

> [...]
> GODT sælge hardwaren. Bare det at du er nødt til at købe en Mac for at
> lave applikationer til en iPhone er en genistreg (set for aktionærernes

Jeg har altid opfattet Apple som en god gammeldags computer-producent
ligesom i halvfjerdserne, hvor man købte en komplet computer med
styresystem, som var specifikt til den. Dagens situation med Windows på
stort set alle computere er jo fuldstændig grotesk. Hardwaren er jo
inderligt ligegyldigt. Uanset om der står Dell, IBM, Fujitsu-Siemens
eller HP på computeren, sker der jo det samme på skærmen, og den kan
helt det samme. Det ville jo svare til, at bilfabrikkerne kun lavede
motoren. Hele resten af bilen fik de alle sammen fra samme firma. Når
man så skulle vælge bil, var det kun motoren, der var forskellig fra
Toyota til Ford eller Opel. Karosser, kabine osv. var helt det samme.

> Men jeg er da enig. Det ville være rart at kunne køre OS X på en
> vilkårlig PC istedet, men jeg tror stadig at det er for at holde
> Microsoft lullet hen til det er for sent :)

Steve Jobs sagde engang: Hvis man virkelig går op i at lave software,
skal man lave sin egen hardware. Jeg tror, det er Apples filosofi i en
nøddeskal. Det er jo softwaren, der er vigtig for computerens funktion
og ens oplevelse af den. Hardwaren er jo inderligt ligegyldig, så længe
den altså er stærk nok til formålet.
--
Henrik Münster
Esbjerg