Installere MacOSX 10.4 på en gammel iMac
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-10 09:14

Jeg har stadig en gammel iMac G3 stående, hvor jeg gerne vil installere
MacOSX 10.4 på, men iMac'en har kun et CD-drev, og systemet ligger på
en DVD.

Jeg har forsøgt med Remote Install, det ville ikke fungere, jeg har
også prøvet løsningen, hvor jeg har forbundet min iBook der har et
DVD-drev med et FireWire kabel til iMac'en, men det vil heller ikke
spille.

Den sidste mulighed er vist noget med at køre indholdet af
installations DVD'en over på en ekstern harddisk, i den forbindelse vil
jeg høre om det kan fungere med en ekstern harddisk, som forbindes med
USB, eller om det skal være en med FireWire.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-04-10 09:51

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har stadig en gammel iMac G3 stående, hvor jeg gerne vil installere
> MacOSX 10.4 på, men iMac'en har kun et CD-drev, og systemet ligger på
> en DVD.

Kan du ikke klone en eksisterende 10.4 installation?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-10 10:08

On 2010-04-29 10:51:15 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Kan du ikke klone en eksisterende 10.4 installation?

Jeg har også en ældre iBook med G3 prosessor, hvor der er en 10.4
installation på, så du må gerne forklare hvordan jeg kan klone det
system over på iMac'en.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 10:56

> [...]

> Jeg har også en ældre iBook med G3 prosessor, hvor der er en 10.4
> installation på, så du må gerne forklare hvordan jeg kan klone det

firewire targetdisk mode på den mac der skal modtage installationen ...
firewire kabel imellem .. clon med carbon copy cloner

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-10 12:33

On 2010-04-29 11:55:45 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> firewire targetdisk mode på den mac der skal modtage installationen ...
> firewire kabel imellem .. clon med carbon copy cloner

Jeg har prøvet at installere med target mode, men det fungerede ikke.

Men jeg vil godt gøre et nyt forsøg med kloning.

Og hvis jeg forstår dig korrekt, så forbinder jeg iBook'en og iMac'en
med et FireWire kabel, jeg starter begge Mac'er, og genstarter jeg
iMac'en hvor jeg holder t-tasten nede.

Så langt så godt.

Men er carbon copy cloner et specielt stykke software...?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 13:02

> [...]

> iMac'en hvor jeg holder t-tasten nede.
>
> Så langt så godt.
>
> Men er carbon copy cloner et specielt stykke software...?

hen den på http://bombich.com

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-04-10 13:18

> Og hvis jeg forstår dig korrekt, så forbinder jeg iBook'en og iMac'en
> med et FireWire kabel, jeg starter begge Mac'er, og genstarter jeg
> iMac'en hvor jeg holder t-tasten nede.
>
> Så langt så godt.

Og så starter du installationen fra 10.4 DVDen i iBooken. Det ville jeg
prøve, men ved ikke om det virker.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-10 13:32

Den 29/04/10 10.13, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg har forsøgt med Remote Install, det ville ikke fungere, jeg har også
> prøvet løsningen, hvor jeg har forbundet min iBook der har et DVD-drev
> med et FireWire kabel til iMac'en, men det vil heller ikke spille.

Du skal sætte iMac'en i target mode, og lade iBook'en installere på den.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-10 13:33

Den 29/04/10 14.32, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du skal sætte iMac'en i target mode, og lade iBook'en installere på den.

Vær iøvrigt opmærksom på at 10.4 kører ret trægt på en iMac G3. Du skal
kun gøre det hvis du virkelig har behov for det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-10 14:07

On 2010-04-29 14:33:05 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Vær iøvrigt opmærksom på at 10.4 kører ret trægt på en iMac G3. Du
> skal kun gøre det hvis du virkelig har behov for det.

MacOSX 120.4 kører da fint nok på en iBook med G3 processor, hvad er
årsagen til, at det skulle køre dårligere på iMac'en.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-10 15:24

Den 29/04/10 15.06, Niels Riis Ebbesen skrev:

> MacOSX 120.4 kører da fint nok på en iBook med G3 processor, hvad er
> årsagen til, at det skulle køre dårligere på iMac'en.

Ingen anelse. Det er blot min konklusion efter at have rodet lidt med det.

Har du konkluderet det modsatte, er der jo ingen problemer.

Bortset fra det er 10.4 også udkommet på cd'ere. Måske var det en ide
at støve sådan et sæt op?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-10 14:12

On 2010-04-29 14:32:21 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Du skal sætte iMac'en i target mode, og lade iBook'en installere på den.

Jeg har forsøgt den procedure, men jeg fik det ikke til at virke, skal
iBook'en bootes op fra system-DVD'en, og hvad er i øvrigt den helt
rigtige rækkefølge.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 14:37

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har forsøgt den procedure, men jeg fik det ikke til at virke, skal
> iBook'en bootes op fra system-DVD'en, og hvad er i øvrigt den helt
> rigtige rækkefølge.

Du kan ikke starte en stationære G3 i Target mode, så du skal enten have
fat i et internt DVD drev eller et CD sæt af Tiger.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-10 15:04

On 2010-04-29 15:36:32 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Du kan ikke starte en stationære G3 i Target mode, så du skal enten h
> ave fat i et internt DVD drev eller et CD sæt af Tiger.

Når jeg starter iMac'en i target-mode, så kommer der en blå skærm med
et stort FireWire symbol, og iMac'ens harddisk dukker op på
skrivebordet, på iBook'en som den er forbundet med via FireWire.

Så langt så godt, men skal jeg så bare sætte DVD'en iBook'en og forsøge
at installere, eller skal iBook'en genstartes, så den booter fra
DVD'en...?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 15:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> at installere, eller skal iBook'en genstartes, så den booter fra DVD'en...?

Nej, du skal så blot sætte DVD'en i iBook'ens drev og installere dérfra
og vælge iMac'ens harddisk som modtagerdisk. Problemet ved at bruge
iBook'en kan være, - hvis det er en G4, - at der ikke vil blive
installeret G3 specifikke dele på iMac'en, og det er så ikke sikkert, du
kan få iMac'en til at starte som selvstændig maskine, eller den vil
blive meget ustabil. - Det er da forsøget værd, ellers se den mail med
'work-arounds', jeg har sendt dig off-list.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 15:59

> [...]
> iBook'en kan være, - hvis det er en G4, - at der ikke vil blive
> installeret G3 specifikke dele på iMac'en,

sludder ... der er ingen system specifikke dele medmindre man bruger en
install disk som er system specifik ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 16:09

Thomas von Hassel wrote:

> sludder ... der er ingen system specifikke dele medmindre man bruger en
> install disk som er system specifik ...

Åh jo... Der er faktisk en hel del hardware og processor specifikke dele
i alle systemer. - Det hjælper jo ikke en dyt, hvis du fx. installerer
drivere til et IntelRPC Network Card netkort, hvis det er et NEC med VIA
chip eller et MosCOM Fast Ethernet netmodul, der sidder i modtageren...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 16:19

> [...]
> drivere til et IntelRPC Network Card netkort, hvis det er et NEC med VIA
> chip eller et MosCOM Fast Ethernet netmodul, der sidder i modtageren...

Hvis jeg installerer en 10.4 DVD så har den alle relevante drivere til
alle understøttede maskiner den kender til (bagud ...)

Så jo, hvis du har en 10.4.3 DVD og du sidder med en maskine som er født
med 10.4.7 så er du på spanden ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 18:35

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis jeg installerer en 10.4 DVD så har den alle relevante drivere til
> alle understøttede maskiner den kender til (bagud ...)

Det er jo ganske enkelt ikke korrekt, Thomas. Prøv du at åbne de
forskellige installer pakker og se, hvad der ligger déri, så vil du helt
klart se, der ligger væsentlig flere drivere, end der bliver installeret
til en given hardwaredel. - Og jeg snakker her *KUN* om PowerPC baserede
hardware konfigurationer. - Og sålænge en maskine er sat til som
targetdisk, vil installationen altid rette sig efter targethost hardwaren.

Faktisk har jeg 2 endda tydelige eksempler her. - En MDD Dual 1ghz. På
den sidder der et NEC/VIA gigabit netkort. Jeg har også en MDD Single
1,25ghz - også med gigabit netkort, men et Farallon med VIA chipset.
Begge kører både 10.4.11 og 10.5.8. Begge har de relevante netkort
drivere installerede, og på begge findes _INGEN_ Intel drivere til Intel
netkort eller MosCOM (bl.a. NewerTech og PowerLogix bruger MosCOM) -
eller for den sags skyld til andre typer netkort.

Nåja, jeg har lige checket min MacPro... Der er faktisk kun installeret
Intel drivere i både 10.4.11, 10.5.7 og 10.5.8.

- Og nej, jeg har hverken slettet drivere eller lavet en speciel
installering på de tre maskiner.....

> Så jo, hvis du har en 10.4.3 DVD og du sidder med en maskine som er født
> med 10.4.7 så er du på spanden ...

Kun hvis mindstekravet er 10.4.7. - Nogle - primært bærbare og G5 - blev
leveret med 10.4.3, da de blev lanceret og kom så senere med både 10.4.6
og 10.4.7, men du kan stadig installere en retail 10.4.x - uanset
version, sålænge den ligger på eller højere end maskinens mindstekrav.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 18:59

> [...]
> Intel drivere i både 10.4.11, 10.5.7 og 10.5.8.
>
> - Og nej, jeg har hverken slettet drivere eller lavet en speciel

Hvor ser du de drivere ?

> [...]
> og 10.4.7, men du kan stadig installere en retail 10.4.x - uanset
> version, sålænge den ligger på eller højere end maskinens mindstekrav.

? ... du modsiger mig ved at være enig i det jeg skriver ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 19:50

Thomas von Hassel wrote:

> Hvor ser du de drivere ?

De ligger i de forskellige installer pakker på både CD og DVD sæt til
både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x, og du kan se dem med 'PackageViewer'. -
Der installeres _kun_ til den fundne hardware - ihvertfald, når det
gælder netværkskort.

Dvs., - for at bruge Niels' iMac som eksempel, - så vil der ikke blive
installeret andre end de drivere til netværk, der findes på iBook'en,
som - svjh. - bruger et IntelMobile netkort - og altså ikke drivere til
det NEC/VIA netkort, der er standard på alle CRT baserede iMacs.

NB. Det skal så lige nævnes, at der er andre 'regler', når det gælder
installering af drivere til SCSI kort i 10.3.x og 10.4.x. Til og med OS
X 10.4.3 blev samtlige SCSI drivere installeret, når man installerede OS
X på PPC baseret hardware. Med 10.4.4 og 10.4.5 var det kun drivere til
Adaptecs 2940 og UltraSCSI serier, fra og med 10.4.6 til og med 10.4.10
kun Adaptecs 2940UW og ATTOs UL2 og UL3. På OS X 10.4.11 Retail skal man
aktivt tilvælge SCSI drivere, men driverne til både Adaptecs 2903, 2906,
2930U, 2940U, ATTO UL2/3/4 + driverne til Adaptecs 29xxx, 39xxx og ATTOs
UL4+ ligger på medierne. - Kan ses ved at bruge PackageViewer eller
anden tilsv. program.

> ? ... du modsiger mig ved at være enig i det jeg skriver ?

Nej, jeg præciserer kun, hvad man kan og ikke kan på PPC hardware.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 20:06

> [...]
> både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x, og du kan se dem med 'PackageViewer'. -
> Der installeres _kun_ til den fundne hardware - ihvertfald, når det

skide være med hvad der ligger på skiverne ... hvor ser du hvad der _er_
installeret ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 20:35

Thomas von Hassel wrote:

> skide være med hvad der ligger på skiverne ... hvor ser du hvad der _er_
> installeret ?

Nåå... Det ku' du jo bare have skrevet. - De ligger i
volume/system/library/extensions + at der også ligger nogle hjælpefiler
til nogle af dem i volume/system/library/core_services. - Og der er
mange, men langt fra så mange, som er på installationsmedierne. - Og vi
snakker altså stadig PPC G3 og G4 hardware...

Jeg bør nok også lige nævne, at der godt kan være drivere/udvidelser
også i username/library/extensions, hvis de er installeret til denne ene
bruger. Men normalt er denne mappe tom, - hvis den overhovedet er der
efter en grundinstallation.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 19:07

> [...]
> hardware konfigurationer. - Og sålænge en maskine er sat til som
> targetdisk, vil installationen altid rette sig efter targethost hardwaren.

jeg ved bare det aldrig har været et problem ... vi havde en std.
installation af 10.4 og 10.5 som vi brugte til "deployment" af
forskellige maskiner ... eneste problem var når der kom nye maskiner ..
så tog vi en ny install af nyeste 10.4.x eller 10.5.x version og bruge
den gladeligt på nye og gamle maskiner ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 19:08

> [...]
> så tog vi en ny install af nyeste 10.4.x eller 10.5.x version og bruge
> den gladeligt på nye og gamle maskiner ...

vi klonede systemet ... og bruge en tilfældig maskine til at installere
på disken ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 20:20

Thomas von Hassel wrote:

> vi klonede systemet ... og bruge en tilfældig maskine til at installere
> på disken ..

Så har den maskine med 100%s sikkerhed haft samme hardwarekonfiguration
på de væsentligste punkter - bundkorttype, processortype,
netværksmoduler osv.... - Fx. bruger en G4/7447A og 7447A Type II, III,
IV, V og VI processorer samme drivere som en G4/7448A Type I og II
_undtagen_ på Dual MDD*). Alle G5 PPC bruger samme drivere uanset type
og størrelse. Ligeledes bruger alle NEC et VIA RTL-8xxx chipset, der kan
køre med samme drivere på PPC baserede Mac uanset, hvilket NEC netkort,
der er monteret.

*) Driverne til Single MDD kan bruges på Dual MDD, men så virker kun
processor 1, så den bliver til en 'Single MDD'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 20:23

> Så har den maskine med 100%s sikkerhed haft samme hardwarekonfiguration
> på de væsentligste punkter - bundkorttype, processortype,
> netværksmoduler osv....

nix ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 19:56

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> så tog vi en ny install af nyeste 10.4.x eller 10.5.x version og bruge
> den gladeligt på nye og gamle maskiner ...

Dér har I jo også aktivt lavet en 'universal' version, hvor I aktivt har
tilvalgt eller fravalgt forskellige dele. Og selvfølgelig vil en sådan
'netværks installering' virke, hvor som helst og med hvad som helst. -
Jeg skal da være den første til at indrømme, at en sådan 'multi-bruger'
installering klart er en fordel i en virksomhed med mange maskiner...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 20:06

> Dér har I jo også aktivt lavet en 'universal' version, hvor I aktivt har
> tilvalgt eller fravalgt forskellige dele.

Nix ... vi har bare installeret ... ingen settings ændret ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 20:39

Thomas von Hassel wrote:

> Nix ... vi har bare installeret ... ingen settings ændret ...

Øh...hvad mener du så med "vi havde en std. installation af 10.4 og 10.5
som vi brugte til "deployment" af forskellige maskiner". For mig lyder
det, som om I har lavet en enkelt installtion og så 'dubleret' over på
alle maskiner...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 20:45

> [...]
> som vi brugte til "deployment" af forskellige maskiner". For mig lyder
> det, som om I har lavet en enkelt installtion og så 'dubleret' over på

Korrekt ... men den installation har vi kunnet klone over på et utal af
maskiner .. f.eks. har jeg selv klonet den samme universal 10.4 (ppc og
intel) system over på iBooks, G5'ere, tidlige macbook og macbook pros,
G4 MDD osv. osv. Så længe maskinen var født med det system vi havde på
disken eller lavere så virkede det .. netværk, airport, displays.

Det var/er jo en af de vigtigste "selling points" vi havde for at sælge
mac'er istedet for windows PC'er.

"hvis din maskine går ned kan du bare klone din backup tilbage .til en
anden maskine .. næsten uanset hvad for en du har ..... eller boote din
maskine via target disk mode .. eller smide din disk i en anden maskine
etc. etc."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 21:13

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> anden maskine .. næsten uanset hvad for en du har ..... eller boote din
> maskine via target disk mode .. eller smide din disk i en anden maskine

Så har I jo også lavet en 'universal installation'. - Du kan ikke
normalt klone en 10.4/10.5 installation fra fx. en MDD over på en G5
eller en MacBook og få den til at virke. - Jeg /har/ prøvet på flere
forskellige typer. - Bl.a. en fuldstændig clean 10.5.6 fra en
QuickSilver Dual 1,8ghz over på en MDD Dual 1ghz, - eller en 10.4.8 fra
en Sawtooth 1,4ghz single og Dual 1,4ghz over på en QuickSilver 867mhz
og dual 1ghz. De vil ganske enkelt ikke starte op. Jeg prøvede også at
klone en 10.5.3 fra en 933mhz MDD over på en QS dual 1,8ghz for at omgå
firmware problemet med 10.5 på nogle QuickSilver modelller. - Den gik
heller ikke... Først da jeg monterede en ekstra disk i en QS Dual 1ghz
og flyttede disken over på den store 1,8ghz QS, kunne den starte op.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 21:26

> Så har I jo også lavet en 'universal installation'. - Du kan ikke
> normalt klone en 10.4/10.5 installation fra fx. en MDD over på en G5
> eller en MacBook og få den til at virke.

vi tog bare den nyeste install vi havde, enten fra en retail, eller fra
en ny maskine og installerede på en extern disk. Det eneste vi sørgede
for var at maskinen var en af de nyeste ... vi havde aldrig problemer
med at gå _tilbage_ ...

> [...]
> heller ikke... Først da jeg monterede en ekstra disk i en QS Dual 1ghz
> og flyttede disken over på den store 1,8ghz QS, kunne den starte op.

du har også gang i hackede og cpu opgraderede maskiner her .. forventer
du virkelig at det "bare virker" ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 21:33

> [...]
> med at gå _tilbage_ ...

> du har også gang i hackede og cpu opgraderede maskiner her .. forventer

og jeg ved at det virker med standard maskiner fordi vi havde et par
systemer vi smed rundt imellem en MDD G4 og en G5 1.8DP som vi havde som
testmaskiner.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-10 01:24

Thomas von Hassel wrote:
> og jeg ved at det virker med standard maskiner fordi vi havde et par
> systemer vi smed rundt imellem en MDD G4 og en G5 1.8DP som vi havde som
> testmaskiner.

Jeg siger ikke, at det ikke kan virke, men jeg siger, at I ganske enkelt
/må/ have installeret andet end standard installeringen. - Der er ganske
enkelt så meget forskel i hardwaren på MDD og G5, at der kræves vidt
forskellig kode til forskellige dele. - Alene netværksdelen er nok...
MDD bruger NEC chips, mens G5 bruger Intel fra og med 1,8ghz versionen.
- De to små G5 - 1,5ghz single og 1,6 dual bruger NEC chips i
netværksdelen som i G4.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 07:26

> [...]
> MDD bruger NEC chips, mens G5 bruger Intel fra og med 1,8ghz versionen.
> - De to små G5 - 1,5ghz single og 1,6 dual bruger NEC chips i

jeg ved ikke fordan jeg skal sige det .. men. .. igen .. nej, ingen
special install, ingen hacks intet.

Dokumentationen til alt det her er forresten i Apple's
Netboot/Netinstall dokumentation ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-10 01:19

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> en ny maskine og installerede på en extern disk. Det eneste vi sørgede
> for var at maskinen var en af de nyeste ... vi havde aldrig problemer

I må ganske enkelt have lavet et eller andet ved den installering. - En
PPC Mac kan ganske enkelt ikke starte op på en PPC installation og
omvendt. - Jeg har faktisk også prøvet at starte en MacBook Pro fra en
klonet 10.4.11, jeg havde liggende på en ekstern FW disk. - Har også
senere prøvet om jeg kunne starte min PowerBook G4 fra en klonet 10.5.8
fra selv samme MBP. - Ingen af delene kan lade sig gøre...

Så hvis I har kunnet bruge en sådan installering, har I ganske enkelt
lavet en klon, hvor der både er PPC og Intel kode installeret.

> du har også gang i hackede og cpu opgraderede maskiner her .. forventer
> du virkelig at det "bare virker" ?

Ikke hackede, kun CPU opgraderede maskiner med native 'driver-less'
CPU'er fra GigaDesigns. Div. installeringsmedier har altid genkendt dem
som native Apple CPU'er på G4 maskiner. Men pga. 'spærringen' i Leopard
med 867mhz- og 4.3.3f6-firmwarekravet har jeg på to maskiner måttet
installere på en disk, jeg har sat i en 1ghz QS, hvor Leopard godt kan
installeres og så flytte diskene over i de respektive maskiner,
hvorefter der ingen problemer har været med at opdatere. Mine MDD
maskiner er ikke opgraderet på nogen måde...

For sjov har jeg endda forsøgt at boote en B&W G3/800mhz fra en Leopard
DVD. Det gik fint, og jeg kunne komme så langt i installeren, at jeg
kunne vælge disk, men da jeg trykkede på install, kom beskeden om, at
"...Denne software kan ikke installeres på den valgte hardware..." eller
noget i den retning. - Men boote kunne den altså godt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 07:13

Den 30/04/10 02.18, Erik Richard Sørensen skrev:

> I må ganske enkelt have lavet et eller andet ved den installering. - En
> PPC Mac kan ganske enkelt ikke starte op på en PPC installation og

Ikke? Hvad skal den _så_ have?

> [...]
> "...Denne software kan ikke installeres på den valgte hardware..." eller
> noget i den retning. - Men boote kunne den altså godt...

Leopard dvd'en er så vidt jeg husker også universal.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 07:26

> Ikke? Hvad skal den _så_ have?

> Leopard dvd'en er så vidt jeg husker også universal.

det er den ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-10 15:25

Den 29/04/10 15.36, Erik Richard Sørensen skrev:

> Du kan ikke starte en stationære G3 i Target mode, så du skal enten have
> fat i et internt DVD drev eller et CD sæt af Tiger.

Det er en _iMac_ G3. Den kan altså godt, hvis den har firewire port.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-10 15:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er en _iMac_ G3. Den kan altså godt, hvis den har firewire port.

Ja, du kan godt få den op som targetdisk på en G4 eller nyere, men du
kan ikke normalt installere et virkende system til disken. Jeg har
prøvet det adskillige gange med B&W G3/300mhz Rev.A, der kun har CD-R
drev. De dukker fint op (som Niels også skriver), og du kan installere
på disken, men de kan ikke genstartes med et brugbart system.

- Hm, svjv. er der et par af de nyeste iBook G3 800mhz og 900mhz, der
kan bruges som targethost. I så fald vil det højst sandsynlig virke med
at installere til en iMac G3.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 30-04-10 02:36

> [...]

> jeg høre om det kan fungere med en ekstern harddisk, som forbindes med
> USB, eller om det skal være en med FireWire.

1. Opret en partition på en firewiredisk på størrelse med 10.4 DVD
2. Klon DVD til partition med Carbon Copy Cloner
3. Tilslut FW disk gammel imac
4. Start op på FW disk og installér
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-05-10 12:11

On 2010-04-30 03:35:53 +0200, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> 1. Opret en partition på en firewiredisk på størrelse med 10.4 DVD
> 2. Klon DVD til partition med Carbon Copy Cloner
> 3. Tilslut FW disk gammel imac
> 4. Start op på FW disk og installér

Hej Jesper, jeg takker for dit indlæg, det lyder som den mest enkle og
effektive fremgangsmåde.

Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål, kan jeg bruge en ekstern USB-disk
i stedet for FireWire-disken...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-10 13:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hej Jesper, jeg takker for dit indlæg, det lyder som den mest enkle og
> effektive fremgangsmåde.
>
> Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål, kan jeg bruge en ekstern USB-disk
> i stedet for FireWire-disken...

Ja og nej... Nogle iMacs kan godt boote fra en USB disk, men det er
langt fra sikkert, det vil virke. Og skulle det endelig lykkes at få
installeren til at acceptere det, vil det være dræbende langsom, da
iMacs kun har USB 1.1. Så brug kun Firewire, - det er båe sikrere og
hurtigere.

mvh. Erik Ricard

Fra : Jesper

Dato : 01-05-10 15:33

> [...]

> effektive fremgangsmåde.
>
> Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål, kan jeg bruge en ekstern USB-disk

Generelt set kan PPC macerne ikke boote på USB, desværre.