Placering af bestik
Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-04-10 17:30

Vi er nogle stykker der en rum tid har snakket om hvor bestik ligges på
tallerknen når man er færdig med at spise.
Et bud er samlet i possition 10 min i elleve.
Det andet går på 20 min over 4.
Svar gerne med reference til (online) kilde.
Har intet kunne finde i min Emma Gad.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-10 18:42

Andersen 3650 skrev:

> Vi er nogle stykker der en rum tid har snakket om hvor bestik
> ligges på tallerknen når man er færdig med at spise.
> Et bud er samlet i possition 10 min i elleve.
> Det andet går på 20 min over 4.

Jeg har lært at lægge det ved 20 minutter over 4, og jeg kender
formodentlig ingen der kunne finde på at lægge det ved 10 minutter
i 11.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-04-10 18:57

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeg har lært at lægge det ved 20 minutter over 4, og jeg
> kender formodentlig ingen der kunne finde på at lægge
> det ved 10 minutter i 11.

Ja, eller bare klokken 4, kniv og gaffel samlet. Det skulle
være signal til tjeneren om at man er færdig. Jeg har også
hørt at kniv og gaffel, hver for sig, ved hhv. klokken 4 og 8
skulle signalere at man godt kunne spise lidt mere.

Jeg aner ikke, hvor sådan noget står skrevet, men ved lidt
googling kan man godt finde nogle af rådene frem.

--
Herluf :·)

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 19:07

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
>
> Jeg aner ikke, hvor sådan noget står skrevet, men ved lidt
> googling kan man godt finde nogle af rådene frem.

Under alle omstændigheder er det en uskik hvis tjeneren blot samler
service og bestik sammen uden først at spørge om man er færdig. Der er
så mange der ikke kender flinkeskolens bestikregler, at man som tjener
uvægerligt kommer galt afsted hvis man ikke tænker sig om.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 19:22

Erik Olsen wrote:
> [...]
> færdig. Der er så mange der ikke kender flinkeskolens
> bestikregler, at man som tjener uvægerligt kommer galt afsted

Enig!
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 28-04-10 19:31

Hej Erik

> [...]
> så mange der ikke kender flinkeskolens bestikregler, at man som tjener
> uvægerligt kommer galt afsted hvis man ikke tænker sig om.

Hvis man ikke har så meget opdragelse at man ved hvor man
lægger bestikket under og efter spisningen, ja så er det på
høje tid at man lære det, og det kan så blive på den hårde
måde hvor tjeneren sørger for at man bliver opmærksom
på at man ikke helt har styr på tingene.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 19:33

Max wrote:
> [...]
> måde hvor tjeneren sørger for at man bliver opmærksom
> på at man ikke helt har styr på tingene.

Ja, Ordnung muss sein!

Selv er du vidst ikke helt bekendt med hvad der er god opdragelse,
forekommer det mig.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 19:37

Max wrote:

> [...]
> måde hvor tjeneren sørger for at man bliver opmærksom
> på at man ikke helt har styr på tingene.

Javel, snobberøv.

Fra : Max

Dato : 28-04-10 19:49

Hej Erik

> Javel, snobberøv.

Er du så et fæhoved ?

Skal vi så også sige goddag med venstre hånd ?

Ræbe ved bordet ?

Ikke vente på nogen der er på vej ud når vi vil ind ?

Ikke holde til højre når vi møder nogen på trappen ?

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 19:54

Max wrote:
> [...]
>
> Ræbe ved bordet ?
>
> Ikke vente på nogen der er på vej ud når vi vil ind ?
>
> Ikke holde til højre når vi møder nogen på trappen ?

Plonk

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 20:06

Max wrote:
> [...]
>
> Ræbe ved bordet ?
>
> Ikke vente på nogen der er på vej ud når vi vil ind ?
>
> Ikke holde til højre når vi møder nogen på trappen ?

Det er en god ide med gode manerer som dem du nu nævner. Men at det
skulle være så fantastisk gode manerer at lægge bestikket på en
bestemt måde alt efter om man er færdig med at spise eller ej, har
jeg svært ved at se.

Måske er du tjener og irriteres over gæsternes "dårlige" manerer?
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 28-04-10 20:17

Hej Lisbet

> Måske er du tjener og irriteres over gæsternes "dårlige" manerer?

Det handler lidt om at respektere andre mennesker.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 20:19

Max wrote:
> Hej Lisbet

> Det handler lidt om at respektere andre mennesker.

Det er jeg fuldstændig enig i. Jeg gætter på at du arbejder som
tjener?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 28-04-10 20:29

Hej Lisbet

> Det er jeg fuldstændig enig i. Jeg gætter på at du arbejder som
> tjener?

Dine gæt er i skoven, jeg er smed.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 20:33

Max wrote:
> Hej Lisbet

> Dine gæt er i skoven, jeg er smed.

Okay! Men du identificerer og solidariserer dig fint med tjeneren.
Godt nok!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 19:37

Max wrote:
> [...]
> måde hvor tjeneren sørger for at man bliver opmærksom
> på at man ikke helt har styr på tingene.

Ja, eller på den hårde måde at man ikke besøger det spisested
nogensinde mere.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 19:38

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> Ja, eller på den hårde måde at man ikke besøger det spisested
> nogensinde mere.

Præcis.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-04-10 21:45

On 28/04/2010 20:31, Max wrote:
> [...]
> måde hvor tjeneren sørger for at man bliver opmærksom
> på at man ikke helt har styr på tingene.

Det kan jo hurtigt af den enkelte opleves som offentlig ydmygelse, at
man bliver belært at tjeneren om en sådan lille ting. Måske ikke så
smart, eksempelvis hvis man er på date på en restaurent, især hvis det
er første date, og man som mand eller kvinde gerne vil gøre et godt
indtryk på den person man er på date med.

Det er selvfølgelig noget andet hvis en gæst er til direkte gene for
sine omgivelser, ved at sidde og ræbe, prutte eller lignende, men små
bestik-ting er altså for meget. Selvfølgelig er det praktisk at
det i et privat hjem under intime forhold, ikke på et offentligt sted og
af en fremmed.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-04-10 21:58

Wed, 28 Apr 2010 20:07:17 +0200 skrev Erik Olsen:

> [...]
>så mange der ikke kender flinkeskolens bestikregler, at man som tjener
>uvægerligt kommer galt afsted hvis man ikke tænker sig om.

En udbredt flad vits ved FN-styrken på Cypern i sin tid: På reatuarant
Scorpios i Nicosia spurgte tjenerne altid: "Excause med Sir, are you
finish", hvortil vi flabet svarede: No, I'm Danish". Ha, ha, anstrengt
latter.

Efter nogen tid blødte de lidt op og mobiliserede en anelse
skandinavisk humor: "Excause me Sir, are you Danish"?
"Yes, but I'm not finish yet"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 08:56

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 18:52

Andersen [3650] wrote:
> Vi er nogle stykker der en rum tid har snakket om hvor bestik
> ligges på tallerknen når man er færdig med at spise.
> Et bud er samlet i possition 10 min i elleve.
> Det andet går på 20 min over 4.

Det er først for nylig (ca. 10 år siden) at det er gået op for mig at
man skal lægge kniv og gaffel samlet på tallerkenen når man er færdig
med at spise. Det gjorde jeg ellers altid hver gang jeg holdt en
lille pause i spisningen, indtil jeg fandt ud af at tjeneren troede
at jeg ikke ville spise mere. Det tog lang tid fordi jeg ikke har
været så vant til at spise på restaurant.
Det er helt nyt for mig at det også er et tegn når man lægger dem i
forskellige positioner. Hvad er forskellen på om man lægger dem 10
min i 11 hhv. 20 min over 4?
Jeg tror faktisk at Emma Gad ikke kendte disse formentlig senere
regler for god bordskik?
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 19:35

> [...]
> lægger dem 10 min i 11 hhv. 20 min over 4?
> Jeg tror faktisk at Emma Gad ikke kendte disse formentlig

Men det gør Max formentlig?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 28-04-10 19:51

Hej Lisbet

> Men det gør Max formentlig?

Du vil nok ikke vide det.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 19:54

Max wrote:

> Du vil nok ikke vide det.

Gerne!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 28-04-10 20:05

Hej Lisbet

> Gerne!

Når du som tjener skal tage den tomme tallerken, ja
så skal du holde på bestikket med din tommeltot når
du løfter tallerkenen væk. Man kan jo ikke have at
bestikket glider af tallerkenen og ned i skødet på
gæsten. Tænk på at disse regler jo også drejer
sig om at respektere tjenerens arbejde.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 20:24

Max wrote:
> [...]
> bestikket glider af tallerkenen og ned i skødet på
> gæsten. Tænk på at disse regler jo også drejer

Ja, okay! Men kunne du som tjener ikke bare spørge gæsten om han/hun
er færdig med at spise? Gæsten forsøger jo ikke ligefrem at
besværliggøre dit arbejde, selv om han/hun ikke kender disse nymodens
regler.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 28-04-10 20:32

Hej Lisbet

> [...]
> er færdig med at spise? Gæsten forsøger jo ikke ligefrem at
> besværliggøre dit arbejde, selv om han/hun ikke kender disse nymodens

Reglerne er ihvertfald ikke nymodens, de stammer helt tilbage til den
tid hvor tjenere og hjælpere ikke måtte tale, de skulle være tjenende
ånder man bemærkede så lidt som muligt. Og gæsterne vil sikkert
heller ikke finde det rart hele tiden at skulle svare på spørgsmål
fra tjeneren.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 20:35

Max wrote:
> [...]
> Og gæsterne vil sikkert heller ikke finde det rart hele tiden
> at skulle svare på spørgsmål fra tjeneren.

Det er interessant at få at vide. Tak for oplysningen.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 20:43

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> Det er interessant at få at vide. Tak for oplysningen.

Sådan fungerer verden bare ikke i dag.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 20:52

Erik Olsen wrote:

> Sådan fungerer verden bare ikke i dag.

Næh, men det var da en interessant uddybning af
spørgsmålet/problemet!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-10 21:12

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
4bd88ff0$0$278$14726298@news.sunsite.dk

> Sådan fungerer verden bare ikke i dag.

Joda. Der findes stadig en stor gruppe mennesker, som har lært lidt
grundlæggende pli og sociale spilleregler. Det har du så ikke, men det kan
da nåes endnu, hvis du ellers er interesseret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 21:15

Jens Bruun wrote:

> Joda. Der findes stadig en stor gruppe mennesker, som har lært lidt
> grundlæggende pli og sociale spilleregler. Det har du så ikke, men
> det kan da nåes endnu, hvis du ellers er interesseret.

Læs så lige mit efterfølgende indlæg, tak!

Det er dog utroligt så der diskrimineres overfor handicappede og andre
mennesker som af forskellige grunde ikke kan eller vil finde sig i de
småborgerlige rigide regler.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-10 21:31

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
4bd8976d$0$284$14726298@news.sunsite.dk

> Det er dog utroligt så der diskrimineres overfor handicappede

Diskrimineres? Hvor? Er du da blevet afvist på en restaurant pga. dit
handicap? Og så kan jeg forøvrigt ikke forstå, at du kan gå ud og spise på
en restaurant, men ikke ser dig i stand til at lægge bestikket korrekt på
din tallerken, når du er færdig med at spise. Men du er måske *så*
handicappet, at du slet ikke kan bruge dine hænder? Så kan du jo bede den
ledsager, der mader dig, om at lægge bestikket korrekt, når I er færdige.
Det er faktisk ikke særligt svært.

> og andre
> mennesker som af forskellige grunde ikke kan eller vil finde sig i de
> småborgerlige rigide regler.

Jeg synes, man skal holde sig fra restauranter, hvis man ikke gider finde
sig i "de småborgelige, rigide regler". Jeg har f.eks. ikke lyst til at
sidde på en restaurant og så opleve en flok neandertalere, der åbenlyst ikke
gider følge spillereglerne. De kan gå på McD, den lokale kineser-snask og
lign. steder, hvor man ikke forventer, at gæsterne har modtaget
grundlæggende opdragelse og fornemmelse for, hvordan man begår sig på
offentlige steder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 21:35

Jens Bruun wrote:
> [...]
> lign. steder, hvor man ikke forventer, at gæsterne har
> modtaget grundlæggende opdragelse og fornemmelse for, hvordan

PLONK, plejer man vist at skrive her!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-10 21:54

Lisbet Overvad Laursen <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
4bd89bef$0$279$14726298@news.sunsite.dk

> PLONK, plejer man vist at skrive her!

Skriv hvad fanden, du har lyst til, skrigeskinke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 21:56

Jens Bruun wrote:
> Lisbet Overvad Laursen <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en
> meddelelse 4bd89bef$0$279$14726298@news.sunsite.dk

> Skriv hvad fanden, du har lyst til, skrigeskinke.

Tag det som en mand, frue.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-04-10 07:44

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> PLONK, plejer man vist at skrive her!

Det gør man kun hvis man samtidig smider pågældende i sit killfilter.
Men Jens Lortebruun er så uudholdelig at han ryger i mit killfilter uden
en lyd.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-04-10 20:52

On Thu, 29 Apr 2010 18:49:38 +0800
TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

> Det reducerer din oplevelse, hvis gæsten to borde over kommer til at
> placere kniv og gaffel forkert når han er færdig med forretten?

Nej men kan man ikke engang de simple og ukomplicerede bordskikke, så
ak og ve for hvad personen ellers kunne finde på (snakke i mobil
f.eks, ryge ved bordet, snakke højlydt kigge nysgerigt på andre bordes
mad og personer, osv osv).
Når tjeneren ved et uheld taber gaflen fordi personen ved bordet ikke
kan finde ud af at placere bestikket, ja så vil det skabe en
forstyrrelse i den komplette oplevelse. På ligegyldige restauranter
hvor man ikke har gode tjenere er det ligemeget, men på bedre
restauranter vil det være ski.. irriterende.

kim

Fra : TL

Dato : 30-04-10 16:39

On Thu, 29 Apr 2010 21:51:39 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Kim Schulz
<kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
>ak og ve for hvad personen ellers kunne finde på (snakke i mobil
>f.eks, ryge ved bordet, snakke højlydt kigge nysgerigt på andre bordes

Aha.. det er slippery-slope argumentet. Ligesom folk, der kører 4 km/t
for hurtigt sikkert også kører spritkørsel, kører overfor rødt, osv..

> [...]
>hvor man ikke har gode tjenere er det ligemeget, men på bedre
>restauranter vil det være ski.. irriterende.

Jeg er ret sikker på, at en god tjener kan håndtere en fejlplaceret
gaffel.

Men du har ret, man ser meget barbari når man går på restaurant. Jeg
så en mand, der glemte at trække stolen ud for den kvindelig ledsager.
Senere kendte han ikke forskel på grenache og gamay, og så var jeg
godt klar over, at det kun var et spørgsmål om tid, før han ville
begynde og bøvse ved bordet og spytte på gulvet.

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-04-10 16:42

> Men du har ret, man ser meget barbari når man går på restaurant. Jeg
> så en mand, der glemte at trække stolen ud for den kvindelig ledsager.

Hold da op, jeg ville få et par på hovedet hvis jeg begyndte på den
slags.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-05-10 11:08

TL skrev:

> Senere kendte han ikke forskel på grenache og gamay, og så var jeg
> godt klar over,

bare aht. os neanderthalere:

hvad er det? (skal jo nødig forventes at bøvse og spytte)

finn

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-05-10 11:18

Cykelsmeden wrote:

> hvad er det? (skal jo nødig forventes at bøvse og spytte)

Grenache og Gamay er to forskellige druesorter...

Tilladt at spytte ved vinsmagning - og hvis man glemmer det tilpas mange
gange kommer bøvsen af sig selv...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-05-10 11:33

Carsten Stage skrev:

> Grenache og Gamay er to forskellige druesorter...
>
> Tilladt at spytte ved vinsmagning - og hvis man glemmer det tilpas
> mange gange kommer bøvsen af sig selv...

:>>)

Fra : Max

Dato : 28-04-10 19:16

Hej Andersen

> Det andet går på 20 min over 4.
> Svar gerne med reference til (online) kilde.

Som jeg skrev til dig i hus og have gruppen,
bare tænk på hvordan tjeneren tager tallerkenen,
så er det indelysende at det skal ligge omkring
kl 4.

Max

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-04-10 20:33

Max kom med denne ide:
> Hej Andersen

> Som jeg skrev til dig i hus og have gruppen,
> bare tænk på hvordan tjeneren tager tallerkenen,
> så er det indelysende at det skal ligge omkring
> kl 4.

Men så kunne det være at tjenerne også skulle lære lidt om dette
og servering i al almindelighed, for hold da op hvor vi tit blevet
betjent fra alle leder og kanter, sågar blevet bedt om at række
tallerknen vidre til rette vedkomne.

Fra : Max

Dato : 28-04-10 20:43

Hej Andersen

> [...]
> og servering i al almindelighed, for hold da op hvor vi tit blevet
> betjent fra alle leder og kanter, sågar blevet bedt om at række

Spørgsmålet er nok om det er tjenere det drejer sig om.

Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-04-10 20:55

On Wed, 28 Apr 2010 21:43:29 +0200
"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Sådan fungerer verden bare ikke i dag.

Det ved jeg nu ikke. Jeg er < 30 og synes den her slags regler er langt
vigtigere end ligegyldigheder som hvor vidt folk går med tørklæde eller
ej. Almindelig god opdragelse inkluderer altså ordentlige manerer ved
bordet - dvs. alt fra borddækning, håndtering af bestik, bord-mands
pligter, servering, afrydning osv osv.
De fleste unge i min omgangskreds ser på det på samme måde - måske
pånær et par landmænd som "kværner" maden uhæmmet for derefter at
forlade bordet og gæsterne til fordel for marken.

Kim

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-10 21:02

Kim Schulz wrote:

> [...]
> ordentlige manerer ved bordet - dvs. alt fra borddækning, håndtering
> af bestik, bord-mands pligter, servering, afrydning osv osv.

Min venstre arm er stort set ubrugelig efter at jeg for fem år siden fik
en blodprop i hjernen. Jeg har måttet skrotte mange af de småborgerlige
regler og har skabt nye måder at håndtere tingene på. Jeg vil fanden
gale mig ikke lade mig diktere af idiotiske regler som jeg ikke kan
bruge, og jeg vil fanden gale mig ikke finde mig i ikke at kunne gå i
byen og spise.

Der er med andre ord ingen som skal diktere mig hvad man må og hvad man
ikke må ved et bord, uanset hvor i verden det bord befinder sig.

Fra : Hauge

Dato : 28-04-10 21:04

Erik Olsen skrev:
> Der er med andre ord ingen som skal diktere mig hvad man må og hvad man
> ikke må ved et bord, uanset hvor i verden det bord befinder sig.

Hørt, hørt og atter hørt.

Mvh Hauge

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 29-04-10 14:54

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Hørt, hørt og atter hørt.
>
> Mvh Hauge

Jeg er glad for at i ikke er mine exportsælgre

Følg lands skik eller fly

Har rejst overalt i verden og altid tængt over at jeg måske er den første
dansker de møder og derfor vil jeg gerne givet et kultiveret indtryk af
danskere, og ikke et overlegent og hovent jeg bedre vide og buldre frem over
deres traditioner.

Hørte første gang om det med at placere bestikke fra min broder da han
rejste med en pasagerliner fra sydamerika til New Zealand i 1955, Her var
det helt klart at tjeneren tog dit tarlerken hvis bestikke lå samlet kl 4.
--
Edwin

Som altid er på jagt efter opgaver/freelance job inden for Autocad,
Inventor, Mastercam, Alphacam, CNC programmering ect.

Fra : Harry Lund

Dato : 29-04-10 16:19

Edwin Elowsson skrev:

> [...]
> rejste med en pasagerliner fra sydamerika til New Zealand i 1955, Her
> var det helt klart at tjeneren tog dit tarlerken hvis bestikke lå samlet
Hallo,
Du har rejst så meget, at Du har glemt at skrive dansk.
Tængt= tænkt
Givet= give
Bestikke= bestikket
Pasager= passager
Dit tarlerker= din tallerken
Jeg beklager.... at den slags falder i øjnene nar man kun har været i
Danmark.
Harry Lund

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-04-10 17:09

Harry Lund skrev:

> [...]
> Pasager= passager
> Dit tarlerker= din tallerken
> Jeg beklager.... at den slags falder i øjnene nar man kun har været i

Danskere er vist også det eneste folkefærd, som absolut ikke kan forstå
en udlænding, bare ansigtstrækkene ser lidt fremmede ud ;8
ak hvor sølle.

finn

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-04-10 21:43

On Wed, 28 Apr 2010 22:02:26 +0200

> [...]
>
> Der er med andre ord ingen som skal diktere mig hvad man må og hvad
> man ikke må ved et bord, uanset hvor i verden det bord befinder sig.

nu er jeg forvirret? er blodproppen en undskyldning for din stædighed
eller er det fordi du simpelthen ikke vil være høflig?

Dette har ikke noget med at diktere noget for nogen - det handler om
simpel respekt for andres håndværk samt dine medmennesker.

Når jeg er i Japan, nåja så bukker jeg også dybt for værten. I korea
sluprer jeg altid suppen højlydt og i kina bøvser jeg gerne ved bordet.
I det nordlige USA, ja der skærer jeg kød i mindre bider, lægger kniven
fra mig og tager gaflen i højre hånd.
Er det mod min tradition og normale væremåde, JA, men det er sådan du
viser respekt hos dem. I danmark (og det meste af europa for den slags
skyld) er bordmanerene måske nok lidt firkantede (nogen vil sige
gammeldags), men de bygger på en tradition man bør respektere.
Hvad du gør i dit eget hus er for så vidt ligemeget, men på (bedre)
restauranter er du respektløs overfor den uddannelse din tjener og kok
har fået samt de gæster som ellers befinder sig i restauranten. Det er
en helhedsoplevelse at spise sådanne steder - og du er medspiller i
oplevelsen.

kim

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 21:48

Kim Schulz wrote:
> I danmark (og det
> meste af europa for den slags skyld) er bordmanerene måske
> nok lidt firkantede (nogen vil sige gammeldags), men de
> bygger på en tradition man bør respektere.

Den her såkaldt gammeldags tradition er altså ikke særlig gammel!

> [...]
> sig i restauranten. Det er en helhedsoplevelse at spise
> sådanne steder - og du er medspiller i oplevelsen.

Sikke en omgang mageløs oplevelse! Må vi lige være her!
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-04-10 22:08

On Wed, 28 Apr 2010 22:48:18 +0200
"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> wrote:

> Den her såkaldt gammeldags tradition er altså ikke særlig gammel!

og den påstand bygger på ??
Der er skrevet en ganske udemærket bog omkring netop dette:
From Hand to Mouth, Or, How We Invented Knives, Forks, Spoons and
Chopsticks, and the Manners to Go with Them
af James Cross Giblin. New York: Crowell, 1987
Den refererer bl.a. tilbage til europæiske traditioner fra omkring
1800.
Interessant nok er det de samme bordskikke som beskrives i nutidige
bøger om bord etikette og "bordskikke".

Fra : TL

Dato : 29-04-10 11:50

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-04-10 08:15

Andersen [3650] har bragt dette til verden:
> [...]
> Et bud er samlet i possition 10 min i elleve.
> Det andet går på 20 min over 4.
> Svar gerne med reference til (online) kilde.

Jeg takker for oplysningen og den underholdende debat.

Til Erik Olsen : Håber dit positive livssyn kommer tilbage,
for du er da en negativ person at høre på Go' vind.

Til Jens Bruun : Jeg syntes du skal tale til folk som du selv ønsker
at blive tiltalt. Jeg tror ikke du vil syntes om at blive kaldt
grimme ting. På med vand og sæbe og vask din mund 8-o

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-04-10 08:24

Andersen [3650] wrote:

> Til Erik Olsen : Håber dit positive livssyn kommer tilbage,
> for du er da en negativ person at høre på Go' vind.

Mit humør er meget bestemt af mine omgivelser, også her.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-04-10 20:24

Erik Olsen har bragt dette til os:

> Mit humør er meget bestemt af mine omgivelser, også her.

Syntes ellers det var dig der startede med at kalde Max for en
snobberøv, så det dårlige humør må da være medbragt hjemmefra.

Fra : Hauge

Dato : 29-04-10 20:31

Andersen [3650] skrev:
> Syntes ellers det var dig der startede med at kalde Max for en
> snobberøv, så det dårlige humør må da være medbragt hjemmefra.

Hvad har det med dårligt humør at gøre? Han sagde vel bare sin mening,
man behøver vel ikke slikke folk i bagen, ved at snakke dem efter
munden, vel?

Bagdelsslikning er da endnu uhøfligere, end forkertplaceret bestik.

/Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-10 08:20

Sad engang på en pænere sydengelsk restaurant til en kongres.
En deltager i vores selskab - en ung pige - var meget talende. Samtidig
spiste hun meget langsomt.
Hun fik stort set i ntet at spise, for hver gang hun holdt en mindre pause i
spisningen for at tale lagde hun bestikket fra sig i kl 4 positionen - og
vupti- inden hun nåede at reagere var tallerkenen væk.
Hun fattede simpelthen ikke hvad der foregik og troede vist, at vi havde
aftalt med tjenerne, at de skulle irritere hende.

Har i øvrigt også lært, at hvis man efterlader sin ske med løffen opad
ønsker man mere suppe, nedad kan tallerkenen fjernes.
Bestik i 20 i 4 angiver at man afventer anden ombæring.

Jeg har ikke andre referencer end "opdragelse" - hvad det så er værd.
Men har altså lært bordskik på den gamle måde - at spise suppe med venstre
hånd på ryggen, at føre skeen til munden og ikke munden til skeen, at sidde
med grydelåg under armene for at lære at holde dem ind til siden, når man
spiste, ingen albuer på bordet, - at bruge "ta' tøj" til alt, ske til
marmelade og smørekniv osv osv - at blive siddende til alle var færdige - og
som barn alligevel holde kæft selvom en middag tog flere timer. Det var
egentlig ikke særligt børnevenligt - til gengæld har jeg aldrig oplevet, at
jeg har haft svært ved at begå mig når jeg har været ude.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-04-10 20:21

Firstname Lastname forklarede:
> [...]
> egentlig ikke særligt børnevenligt - til gengæld har jeg aldrig oplevet, at
> jeg har haft svært ved at begå mig når jeg har været ude.

Se til trods for manglende kildeangivelse, så kom der her fler godt
ting frem i dagens lys. Tror jeg vil nappe den med grydelågene til min
11 årige søn, for han kan, om nogen, vifte med armene
Det med løffen (laffet ifgl Wikipedia) kendte jeg heller ikke til.
Det gør nu heller ikke så meget, for jeg ynder ikke at få skyllet
tænder ved bordet
Men tak for et lærerigt input.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-04-10 20:52

On Thu, 29 Apr 2010 13:17:33 +0200
Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

> På enhver fornuftig restaurant vil tjeneren meget hurtigt spotte, at
> gæsten ikke agerer sådan af flabethed men af nødvendighed - og
> 'justere' sin betjening i overensstemmelse hermed, så alle får en god
> oplevelse..

korrekt.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 30-04-10 01:51

> Under alle omstændigheder er det en uskik hvis tjeneren blot samler
> service og bestik sammen uden først at spørge om man er færdig.

Mange buffetrestauranter har det koncept, at tallerkener og bestik
fjernes ustandseligt. Gæsten tager så ny ren tallerken og nyt rent
bestik.

Fra : Hauge

Dato : 30-04-10 08:56

Peter Lauridsen skrev:
> Mange buffetrestauranter har det koncept, at tallerkener og bestik
> fjernes ustandseligt. Gæsten tager så ny ren tallerken og nyt rent
> bestik.

Det er jo zlet ikke den formz for reztauranter der er tale om, her taler
vi om zteder hvor man skal zez.

Mvh Hauge

Fra : smiley

Dato : 30-04-10 09:30

)

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 08:56

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-04-10 14:59

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> Et bud er samlet i possition 10 min i elleve.
> Det andet går på 20 min over 4.
> Svar gerne med reference til (online) kilde.

Når man læser tråden, kan det undre mig at jeg har overlevet i 62 år uden at
sulte....

Min oplevelse er, at ved buffe, hvor der er fri adgang til tallerkner og
bestik, er det ligegyldigt. tjeneren fjerner under alle omstaændiheder alle
tomme snavsede tallerkener. Ved tjenerservering har jeg haft meget held med
at placere bestikket kvart i tre, hvis jeg vil have anden servering af samme
ret, og samlet 20 over fire hvis jeg er færdig med retten..

I praksis tror jeg det er lige meget, da restaurant/tjener suverænt
bestemmer om der er anden servering af retten

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Finn Einer

Dato : 30-04-10 14:02

On 28 Apr., 21:32, "Lisbet Overvad Laursen" <lisbet...@gmail.com>
wrote:

> Okay! Men du identificerer  og solidariserer dig fint med tjeneren.
> Godt nok!
>
> --
> Med venlig hilsen
> Lisbethttp://spanskgrammatik.dk

Svar til flere !!
Efter 0,16sek. søgning på Google

er her et link: http://avisen.dk/blogs/videnom/kan-du-din-emma-gad-del-8-bordskik_9468.aspx

Mvh Finn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-05-10 07:45

Finn Einer skrev:

> Svar til flere !!
> Efter 0,16sek. søgning på Google er her et link:

> http://avisen.dk/blogs/videnom/kan-du-din-emma-gad-del-8-bordskik_9468.aspx

Ja, men ærgerligt at Anni Løndal de Lichtenberg gengiver
Emma Gad så lemfældigt. Se fx hvordan hun blander
"bordkort" og "menukort" sammen. Men hun får da nævnt
det om placering af bestikket:

[Citat]:
Bestikket må aldrig røre bordet, når det er brugt. Når
du er færdig med en ret, så læg det parallelt kl. 5.00.

Hvis man vil læse Emma Gads egne ord (med gammel
retskrivning og det hele) om etikette ved bordet, kan
man finde dem her:
http://www.fest-bogen.dk/artikler/836.html

[Citat]:
Er De færdig med en Ret, lægges Kniv, Gaffel eller Ske
Side om Side, de to sidste opadvendt, med Skafterne
skraat bagud til højre paa Tallerkenen.

--
Herluf :·)

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-05-10 10:33

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote > [Citat]:
> Er De færdig med en Ret, lægges Kniv, Gaffel eller Ske
> Side om Side, de to sidste opadvendt, med Skafterne
> skraat bagud til højre paa Tallerkenen.

Shhh!
Nu ødelægger du det for dem, der her i tråden synes, det er noget nymodens
pjat eller helt mangler elementær opdragelse ...

--
Kurt Lund

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-05-10 10:55

Kurt Lund wrote:

> Shhh!
> Nu ødelægger du det for dem, der her i tråden synes, det er noget
> nymodens pjat eller helt mangler elementær opdragelse ...

Ikke spor.

Emma Gad beskrev mange regler som er sund fornuft, men også nogle som (i
hvert fald i dag) er inderligt ligegyldige. Hvem præsenterer vel i dag
sit visitkort når man kommer på uanmeldt besøg?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-05-10 11:04

Erik Olsen skrev:

> Emma Gad beskrev mange regler som er sund fornuft, men også nogle som
> (i hvert fald i dag) er inderligt ligegyldige. Hvem præsenterer vel i
> dag sit visitkort når man kommer på uanmeldt besøg?

Denne religiøse tradition trives ganske fortrinligt når man bevæger sig
lidt østpå. De har styr på med hviken hånd, og hvordan kortet vender
ved udvekslingen

finn

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 01-05-10 12:46

Finn Einer wrote:
> Svar til flere !!
> Efter 0,16sek. søgning på Google
>
> er her et link:
> http://avisen.dk/blogs/videnom/kan-du-din-emma-gad-del-8-bordskik_9468.aspx

Fint nok. Tilfældigvis har jeg Emma Gad: Takt og Tone stående og har
taget mig tid til at læse og slå op. Hun går egentlig ikke så meget
op i de firkantede regler, men mere i at man gør noget for at alle
kan befinde sig godt i alverdens situationer - ikke blot ved bordet.
Her citerer jeg det eneste afsnit som har noget at gøre med
bestikkets placering:
""Forsyn Dem ikke flere Gange af samme Ret, medmindre det er
nogenlunde almindeligt ved Bordet, saaledes at De saa at sige rives
med af Stemningen, idet det er heldigt, at samltige Tilstedeværende
er færdige nogenlunde samtidigt. Naar man er tilfredsstillet, kan det
markeres ved, at man lægger Kniv og Gaffel i ret Linje ud fra sig som
Tegn paa, at man ikke ønsker mere."

Et andet sted skriver Emma Gad at man bør lægge bestikket fra sig når
mens man konverserer, men angiver ikke hvilken stilling det så bør
lægges i.
I mit eget tilfælde har jeg altid - åbenbart fejlagtigt - syntes at
det så sjusket ud at lægge det skrævende ud til begge sider og har
lagt det "i ret LInje" - som den andetsteds i tråden omtalte Dame der
af samme grund ikke fik så meget at spise
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 01-05-10 10:14

Andersen [3650] <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote:

> Vi er nogle stykker der en rum tid har snakket om hvor bestik ligges på
> tallerknen når man er færdig med at spise.
> Et bud er samlet i possition 10 min i elleve.
> Det andet går på 20 min over 4.

Jeg er imponeret over denne præcision! Der menes nok 10 minutter i ELLER kl.
11.

--
Henry Vest