Kan jeg bruge en blueray brænder
Fra : jagge

Dato : 28-04-10 20:16

Hey

Jeg har en mac blueray brænder, ekstern lacie liggende. Så kom jeg i
tanke om at det da måske kan lade sig gøre at se standard købe blueray
film med den via min macbook til min plasmaskærm....

Kan man det ????

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 20:26

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> tanke om at det da måske kan lade sig gøre at se standard købe blueray
> film med den via min macbook til min plasmaskærm....

ikke uden at rippe dem ud først ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-04-10 21:39

> ikke uden at rippe dem ud først ...

Øv, hvordan gør man det. Det er en købefilm. Kan man det med handbrake i
ordentlig kvalitet og er det ikke noget med at det tager LANG tid ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 21:42

> Øv, hvordan gør man det. Det er en købefilm. Kan man det med handbrake i
> ordentlig kvalitet og er det ikke noget med at det tager LANG tid ?

du skal bruge en række programmer, startenede med f.eks.
http://makemkv.com/

Der får du en .mkv fil ud som du bruge direkte, eller krympe yderligere
med f.eks. handbrake.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-10 21:49

Den 28/04/10 22.41, Thomas von Hassel skrev:

> du skal bruge en række programmer, startenede med f.eks.
> http://makemkv.com/

Den var ekstern. Kan Windows så monstro bruge den til at vise i
VirtualBox, eller Vmware eller lignende?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 21:51

> Den var ekstern. Kan Windows så monstro bruge den til at vise i
> VirtualBox, eller Vmware eller lignende?

muligvis .. jeg har faktisk ikke prøvet med min endnu ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-04-10 07:52

> Den var ekstern. Kan Windows så monstro bruge den til at vise i
> VirtualBox, eller Vmware eller lignende?

Det var da en god pointe, kan være jeg skal slæbe den stationære op til
stuealteret.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-10 13:31

Den 29/04/10 08.52, jagge skrev:

> Det var da en god pointe, kan være jeg skal slæbe den stationære op til
> stuealteret.

HDMI-kabler kan vel fåes MEGET lange og hvis din maskine har Displayport
og ikke mini-dvi kan man erhverve en adapter til HDMI.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 29-04-10 00:35

Thomas von Hassel wrote:

> ikke uden at rippe dem ud først ...

Kan man ikke evt. boote Mac som en Windows maskine og så bruger
PowerDVD, eller er Macbook hardwaren ikke HDCP kompatibel?

Mvh
Bruno

Fra : jagge

Dato : 29-04-10 07:52

> Kan man ikke evt. boote Mac som en Windows maskine og så bruger
> PowerDVD, eller er Macbook hardwaren ikke HDCP kompatibel?

ahh for faen du har ret. Jeg har jo xp installeret også på min macbook.
Det vil jeg da lige prøve.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-10 10:42

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Kan man ikke evt. boote Mac som en Windows maskine og så bruger
> PowerDVD, eller er Macbook hardwaren ikke HDCP kompatibel?

jo, det er også en mulighed ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 29-04-10 03:13

On 28 Apr., 21:16, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> [...]
> tanke om at det da måske kan lade sig gøre at se standard købe blueray
> film med den via min macbook til min plasmaskærm....

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MacBook(den hvide) kan vise korte sekvenser af Blu-Ray hvis du lader
den gøre det via Windows, med en installeret (købt) Power DVD Ultra..
Men den er ikke god nok til det. Den mangler kræfter.
Det du kan gøre er at installere Pavtube Blu-Ray ripper og lade din
MacBook rippe købe-Blu-Ray stille og roligt til H.264 .mp4. Du kan få
en prøveversion.
Dem kan du så afspille i OS-X.

Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 30-04-10 12:01

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> MacBook(den hvide) kan vise korte sekvenser af Blu-Ray hvis du lader
> den gøre det via Windows, med en installeret (købt) Power DVD Ultra..
> Men den er ikke god nok til det. Den mangler kræfter.

OK men hvad dælen er der af hardware i Blue-Ray afspillere ?? Det er da
trods alt en core2 duo det er der vel næppe i en dedikeret afspiller ?

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 14:12

Den 30/04/10 13.01, jagge skrev:

> OK men hvad dælen er der af hardware i Blue-Ray afspillere ?? Det er da
> trods alt en core2 duo det er der vel næppe i en dedikeret afspiller ?

Det er bare cpu-krævende at dekode HD-strømme, og dedikeret hardware kan
gøre det uden endda at blive lunt.

Det er lidt som at et 3D-grafikkort kan noget selv en core 2 duo ikke kan.

Fra : jagge

Dato : 30-04-10 15:24

> Det er bare cpu-krævende at dekode HD-strømme, og dedikeret hardware kan
> gøre det uden endda at blive lunt.
>
> Det er lidt som at et 3D-grafikkort kan noget selv en core 2 duo ikke kan.

OK, er bare overrasket over at den dekodning er så tung.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 15:29

> OK, er bare overrasket over at den dekodning er så tung.

en CPU er forholdsvis kraftig men skal samtidig kunne udføre en masse
forskellige operationer. Dvs. den er alsidig på bekostning af hastighed.
En mpg4 dekoder i hardware skal kun gøre nogle få operationer og kan
derfor gøres meget meget hurtigere.

Det er også derfor det er smart at kunne trække på f.eks. GPU'er til
ting som de er gode ting, f.eks. dekodning af videodata.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 15:38

Den 30/04/10 16.23, jagge skrev:

> OK, er bare overrasket over at den dekodning er så tung.

h.264 trækker seriøst tænder ud.

Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jeg konstatere.

Den optimerede h264dekoder i EyeTV er oppe på cpuforbrug 70% for at vise
HD-tv på min MacBook.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-04-10 16:18

> h.264 trækker seriøst tænder ud.
>
> Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jeg konstatere.
>
> Den optimerede h264dekoder i EyeTV er oppe på cpuforbrug 70% for at vise
> HD-tv på min MacBook.

Hvis det er DR-HD du ser, så må du tage i betragtning at det er 50 FPS
og ikke 25 FPS som SD kanalerne. MP4 SD kanalerne er også h264.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-10 17:14

Den 30/04/10 17.17, Niels Jørgen Kruse skrev:

> Hvis det er DR-HD du ser, så må du tage i betragtning at det er 50 FPS
> og ikke 25 FPS som SD kanalerne. MP4 SD kanalerne er også h264.

Det er det (og MP4 er netop h264).

Men pointen er uændret, det trækker tænder ud :) Jeg købte en WDTVLive,
som kan afspille det i hardware. Den har en cpu-belastning (altså
hovedcpu'en) på et par procent og det er primært bare at få flyttet
bittene op fra mediet og over i specialchippen. Hyglig lille fyr!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-04-10 20:29

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> OK men hvad dælen er der af hardware i Blue-Ray afspillere ?? Det er da
> trods alt en core2 duo det er der vel næppe i en dedikeret afspiller ?

Der er sikkert en chip fra SigmaTel eller tilsvarende. Jeg har lige fået
en TVIX boks, der uden at hakke kan afspille HD x264 videostrømme. Der
sidder en 300MHz CPU og en dedikeret chip (fra SigmaTel) til at håndtere
dekodningen.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : jagge

Dato : 30-04-10 21:27

> [...]
> en TVIX boks, der uden at hakke kan afspille HD x264 videostrømme. Der
> sidder en 300MHz CPU og en dedikeret chip (fra SigmaTel) til at håndtere

ahh ok.

MVH

Jakob