Hvad skal jeg have i min NTC-Legend og hvo~
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 28-04-10 16:14

Hej

Jeg har købt mig en Legend, og har lige et par spørgsmål jeg håber I kan
hjælpe mig med.

1) Er der nogle apps jeg simplethen bliver NØDT til at kigge nærmere på?

2) Jeg er ny på det der område, så hvor finder jeg apps ud over på 3's
egen side?

3) Jeg kommer til at savne den genniale navigation der var i min Nokia
6110 navigator (der desværre ikke lever længere :( ). Kan jeg få/købe et
navigerisprogram der fungere lige så godt som min gamle Nokia og Route66
gjorde?
(Læste et sted at google har lavet et program med navigation i 3d
visning og som skulle være gratis, men det er vist desværre kun
tilgængeligt i USA :( )

4) Skal jeg behandle mit batteri på en bestemt måde? Har det bedst af at
blive afladt helt inden jeg lader det helt op igen. Eller har det det
fint med at sjat-lade på det?

SÅ var der vist heller ikke flere spørgsmål. Håber I kan hjælp.

Mvh
Anders

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 28-04-10 16:36

Ja ja... ved godt det ikke er en Ntc jeg har købt;)

Fra : simon

Dato : 28-04-10 16:55

Den 28-04-2010 17:35, Anders T. Nielsen skrev:
> Ja ja... ved godt det ikke er en Ntc jeg har købt;)
Joda New Telephone Computer - hi.
/simon

Fra : Rander

Dato : 28-04-10 21:31

Anders T. Nielsen skrev noget i denne stil, den 28-04-2010 17:13:
> 1) Er der nogle apps jeg simplethen bliver NØDT til at kigge nærmere på?

Tjah, det kommer jo an på hvad du skal bruge telefonen til... Kig evt.
http://androidforum.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=431 og find selv ud
af om det er noget DU vil kigge nærmere på!

> 2) Jeg er ny på det der område, så hvor finder jeg apps ud over på 3's
> egen side?

Det officielle sted er Android Market - start programmet "Marked" på din
Legend. Har du ikke flatrate-data kan det være en fordel at have
WiFi-dækning når du bruger det!

> [...]
> (Læste et sted at google har lavet et program med navigation i 3d
> visning og som skulle være gratis, men det er vist desværre kun

Google Maps er sådan set ganske udemærket til det, men det kan ikke
tale. Skal du have tale og turn-by-turn Navigation, så hent Navigon i
Market. Du kan teste det fuldt ud i 30 dage - derefter skal du købe en
registreringsnøgle hvis du vil fortsætte emd at bruge det. Så vidt jeg
husker koster den i omegnen af 800 kroner...

> 4) Skal jeg behandle mit batteri på en bestemt måde? Har det bedst af at
> blive afladt helt inden jeg lader det helt op igen. Eller har det det
> fint med at sjat-lade på det?

Well, det er Lithium-Ion... Stort set alle vil fortælle dig at det
faktisk har bedst af at blive sjat-ladet, aldrig må køres i bund osv.
osv. - og at du ikke skal forvente en levetid over to år.

Min egen erfaring: Jeg sjat-lader yderst sjældent, og lægger kun
telefonen til opladning når den selv beder om det. Jeg kører nu på 4. år
på det originale batteri der fulgte med min Nokia, og det holder
strømmen lige så godt som den dag jeg fik den. Så som så meget andet er
det vel nærmest at sammenligne med religion, hvordan det skal behandles...

http://bamsepetting.dk

Kærligheden kan kun vare evigt,
hvis man hele tiden finder nye kærester. (Marie, 8 år)

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-04-10 09:13

Rander skrev:

> Tjah, det kommer jo an på hvad du skal bruge telefonen til... Kig evt.
> på http://androidforum.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=431 og find selv ud
> af om det er noget DU vil kigge nærmere på!

Mange tak for det link. Masser af sjove og genniale apps.
Har brug for et godt program til podcast og et godt gps-program. Og så
har jeg bare "brug" for en masse sjov og lir.

> Det officielle sted er Android Market - start programmet "Marked" på din
> Legend. Har du ikke flatrate-data kan det være en fordel at have
> WiFi-dækning når du bruger det!

Takker:)

> [...]
> registreringsnøgle hvis du vil fortsætte emd at bruge det. Så vidt jeg
> husker koster den i omegnen af 800 kroner...

æv... synes 800 kr. lyder af mange penge. Især når sælgeren af telefonen
gav indtryk af at gps-navigationen ville være bedre end på min Nokia
6110 Nav :(

Håber stadig meget på at det der program som google skulle arbejde på
snart kommer til DK.

> [...]
> det vel nærmest at sammenligne med religion, hvordan det skal behandles...

Jeg bruge mine batterier på samme måde som dig, så måske jeg skulle lade
være med at ændre praksis på det område.

Tak for hjælpen:)

Anders

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 29-04-10 09:51

> Har brug for et godt program til podcast og et godt gps-program. >

Nu findes der mange typer GPS programmer, hvad skal den kunne?

> Håber stadig meget på at det der program som google skulle arbejde på
> snart kommer til DK.

Der er frigivet en skrabet vertion i DK, den er i 2D, og uden tale, eller
funger den fint.
Men den henter kort online, så det vil være dyrt i data trafik, at bruge den
uden for DK.
Det heder "Nav Launcher"

Af andre gode programmer kan nævnes:
3G Watch : holder øje med hvor meget mobil data trafik du bruger
EdoBirthday : Fødselsdag kalender som kan hente fødselsdage fra Phonebook og
føre den ind i kalenden
Skandinavisk-tastatur : hvis du vil have Æ Ø Å med på tastaturet
PrinterShare : Kan bruges til at udskrive på en netværks printer
Documents To Go : Kan åbne Word filer
BeamReader : kan åbne PDF filer
TasKiller : til at ryde op i åbne programmer

JJ

Fra : Rander

Dato : 29-04-10 10:18

Anders T. Nielsen skrev noget i denne stil, den 29-04-2010 10:12:
> Mange tak for det link. Masser af sjove og genniale apps.
> Har brug for et godt program til podcast

Google Listen - ligger i marked, og fungerer fint. Kombinér eventuelt
med Locale (også i marked), som jeg har sat op til automatisk at slå
WiFi til, når der lades på telefonen (og fra når stikket pilles ud).
Listen er så sat op til kun at søge efter podcast-opdateringer når der
er en tilgængelig WiFi-forbindelse, så den opdaterer faktisk kun når
telefonen ligger til opladning (eller jeg selv slår WiFi til).

Locale kan i øvrigt også sættes til at trigge på lokationer - så du kan
f.eks. sætte den op til at den automatisk sætter telefonen på lydløs
eller bruge en anden standard ringetone når du er på arbejde...

Du skal dog ikke forvente at Videopodcasts vil virke. Nu har jeg godt
nok ikke så meget erfaring med podcasts i det hele taget, men i
hvertfald DRs videopodcasts er i MP4, og dem kan i hvert fald min Desire
ikke afspille. Og det er altså telefonens skyld, ikke Podcast-programmet.

> Og så har jeg bare "brug" for en masse sjov og lir.

Google Sky Map og Google Goggles falder vist begge ind under den
kategori - også i Marked.

> Håber stadig meget på at det der program som google skulle arbejde på
> snart kommer til DK.

Google Maps Navigation, ja - jeg glæder mig også meget til det kommer,
og håber at det bliver snart. Desværre, skal man drage paralleller til
Marked, så er Danmark ikke først på listen over lande der får det - og
det på trods af at jeg i en anden sammenhæng læste i går at Danmark er
det land i verden med flest GPS-enheder pr. bil!

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-04-10 21:23

Den 29-04-2010 11:18, Rander skrev:
> [...]
> ikke afspille. Og det er altså telefonens skyld, ikke Podcast-programmet.

Jeg har lige testet med DR2 podcastet "So ein ding", og det spiller fint
på "min" desire...

- Chano Andersen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 09-05-10 22:58

Den 29-04-2010 skrev Rander:

> Locale kan i øvrigt også sættes til at trigge på lokationer - så du kan
> f.eks. sætte den op til at den automatisk sætter telefonen på lydløs eller
> bruge en anden standard ringetone når du er på arbejde...

Jeg har lige opdateret Locale, kun for at finde ud af, at den ikke
længere er beta, men nu final, og at den nu koster penge (og ikke kan
fås i Danmark). Kenden nogen et alternativ, der kan nogenlunde det
samme?

Lars Klintholm

Fra : Rander

Dato : 10-05-10 23:45

Lars Klintholm skrev noget i denne stil, den 09-05-2010 23:57:
> Jeg har lige opdateret Locale, kun for at finde ud af, at den ikke
> længere er beta, men nu final, og at den nu koster penge (og ikke kan
> fås i Danmark). Kenden nogen et alternativ, der kan nogenlunde det samme?

Vel kan den da så fås i Danmark - jeg havde i hvert fald ingen problemer
med at gå til http://www.twofortyfouram.com/store.html og betale med
Paypal, hvorefter jeg modtog et link til at downloade programmet...

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-04-10 10:40

Den 28-04-2010 22:30, Rander skrev:
> [...]
> det vel nærmest at sammenligne med religion, hvordan det skal behandles...

Man siger vist stadig, at et batteri kan holde til ca. 800-1000
opladninger. Med smartphones som bruges MEGET, til andet end at ringe
på, skal man nok regne med at lade hver eller hver anden dag, så kan man
jo selv regne lidt på hvor længe det tager at bruge de opladninger man
har til rådighed.

Grunden til hyppige opladninger er naturligvis den store skærm, og
CPU'en i telefonen, som har fået flere kræfter, men også bruger mere
strøm. Jo mere man belaster den, jo hurtigere drænes batteriet, ligsom
der ofte er 3-4 radio modtagere/sendere (WiFi, Mobilnet, GPS, Bluetooth)
i moderne smartphones, de dræner også batteriet.

Dog skal det lige nævnes, at jo bedre kvalitet batteri, jo flere
opladninger.

- Chano Andersen