Noma Verdens nr 1
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 27-04-10 12:58

Tillykke med udnævnelsen.

Jeg håber, at jeg en dag får råd til, at spise på Noma.

VH Pernille

--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Max

Dato : 27-04-10 13:25

Hej Pernille

> Jeg håber, at jeg en dag får råd til, at spise på Noma.

Man spiser ikke på Norma, man oplever.

Max

Fra : TL

Dato : 27-04-10 14:17

On Tue, 27 Apr 2010 13:58:01 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Pernille
Højgaard" <ph@praxis.invalid> wrote:

>Tillykke med udnævnelsen.
>
>Jeg håber, at jeg en dag får råd til, at spise på Noma.

Helt umuligt er det nok ikke for de fleste, hvis det virkelig er det
man vil. En 7-retters menu er Kr. 995, ikke helt vanvittigt. 7 glas
passende vin for kr. 895. To personer for 4 kkr.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-04-10 15:10

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> Helt umuligt er det nok ikke for de fleste, hvis det virkelig er det
> man vil. En 7-retters menu er Kr. 995, ikke helt vanvittigt. 7 glas
> passende vin for kr. 895. To personer for 4 kkr.

Ja og tænk bare hvor stor blæreværdi det vil have overfor kollegerne eller
vennerne på caféen når man fortæller om det.
Jeg kan næsten ikke vente til jeg kommer til byen næste gang. Det bliver
bare SÅ fantastisk.

Steen.

Fra : Martin Bak

Dato : 27-04-10 15:18

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vennerne på caféen når man fortæller om det.
> Jeg kan næsten ikke vente til jeg kommer til byen næste gang. Det bliver

Man kan nok ikke bare vade ind fra gaden. Andre No.1 restauranter har
oplevet, at måtte have flere års ventetid for at kunne tilbyde et bord.
Men stort tillykke til Noma

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : TL

Dato : 28-04-10 00:02

On Tue, 27 Apr 2010 16:10:13 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Steen
Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:

> [...]
>vennerne på caféen når man fortæller om det.
>Jeg kan næsten ikke vente til jeg kommer til byen næste gang. Det bliver

Spar din sarkasme, som er helt malplaceret.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 27-04-10 16:48

On Tue, 27 Apr 2010 21:17:05 +0800, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

>Helt umuligt er det nok ikke for de fleste, hvis det virkelig er det
>man vil. En 7-retters menu er Kr. 995, ikke helt vanvittigt. 7 glas
>passende vin for kr. 895. To personer for 4 kkr.

Hm. Mæt nok til det næste døgns tid eller et årsmedlemskab af en
golfklub?

Jeg sætter da pris på en god mad-oplevelse, men hvis det er et
spørgsmål om enten-eller, så bliver det nok golfklubben der løber med
mine penge.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : TL

Dato : 28-04-10 00:02

On Tue, 27 Apr 2010 17:48:13 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Martin
Mose Larsen <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg sætter da pris på en god mad-oplevelse, men hvis det er et
>spørgsmål om enten-eller, så bliver det nok golfklubben der løber med

Det kan jeg da godt forstå, men min pointe var nu bare, at hvis ens
interesse er, så et Noma-besøg er meget vigtigt, så kan det nok lade
sig gøre for mange. Nogen bruger mange penge på tøj eller golf eller
den nyeste model mobiltelefon eller iPad eller tre uger på en strand i
Thailand eller en espressomaskine.... Og så er der nogen, der går så
meget op i mad og vin, at de gerne bruger de 2.000 per person for at
opleve en restaurant som Noma.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 28-04-10 14:35

On Wed, 28 Apr 2010 07:01:51 +0800, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

> [...]
>Thailand eller en espressomaskine.... Og så er der nogen, der går så
>meget op i mad og vin, at de gerne bruger de 2.000 per person for at

Jamen selvfølgelig er det da et spørgsmål om hvad man prioriterer
højest - og 2000 kr. for en gang aftensmad med stil er da absolut mere
overkommeligt for flertallet end eksempelvis det at købe en Bugatti
Veyron.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-04-10 05:28

Tue, 27 Apr 2010 17:48:13 +0200 skrev Martin Mose Larsen:

>Hm. Mæt nok til det næste døgns tid eller et årsmedlemskab af en
>golfklub?

Et par tusinde for nogle timers god oplevelse, er ca. 500 kr. i timen.
Once in a lifetime.

Et elastikspring på et eksotisk sted koster vel 500 kr., men varer
ikke mange sekunder.

Respekt for dem der vælger en aften på Noma og betaler hvad det
koster.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : B. Sørensen

Dato : 28-04-10 08:14

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

> Respekt for dem der vælger en aften på Noma og betaler hvad det
> koster.
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Respekt for de rige?
Ja undskyld, jeg har mere respekt for de mennesker, som skal og derfor kan
klare sig for et par tusind som rådighedsbeløb om måneden. Men sådan er der
jo så meget.

Venlig Hilsen
B. Sørensen

Fra : TL

Dato : 28-04-10 15:15

On Wed, 28 Apr 2010 09:13:58 +0200, in dk.kultur.mad+drikke B.
Sørensen <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>klare sig for et par tusind som rådighedsbeløb om måneden. Men sådan er der

Min pointe var mere, at man ikke behøver at være så styrtende rig, at
det skal vække lighedsideologernes harme, for at kunne nyde en middag
på en restaurant som Noma. Jeg har mere end een gang brugt kr. 4000 på
en middag for to, og har aldrig fortrudt det. Heller ikke for år
siden, da jeg tjente noget mindre, og en middag i den klasse betød
betydeligt fravalg af andre forbrugsmuligheder.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-04-10 16:06

> [...]
> siden, da jeg tjente noget mindre, og en middag i den klasse betød
> betydeligt fravalg af andre forbrugsmuligheder.

Selvfølgeligt behøver man ikke at være rig for at kunne få råd til at spise
der.
For mig handler det heller ikke om penge. 4000 eller mere betyder sådan set
ikke ikke noget som helst for mig.
Det der betyder noget for mig er hvad jeg får for mine penge og hvad dét
angår er jeg HELT sikker på at Noma ikke er istand til at opfylde mine krav
til hvad en god restaurent er.
Fred med det, jeg forbeholder mig bare min ret til at lave lidt sjov med de
fjolser der følger medieverdenens cirkus .
Læs lige et par HC Andersen eventyr og tænk et par uger, så kan i måske
fatte det.

Steen.

Fra : TL

Dato : 28-04-10 16:22

On Wed, 28 Apr 2010 17:06:25 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Steen
> [...]

>fjolser der følger medieverdenens cirkus .
>Læs lige et par HC Andersen eventyr og tænk et par uger, så kan i måske

Bare fordi dine personlige præferencer ikke er de samme som mange
andres, så kan der sagtens være andre grunde end, at de andre er ofre
for media-hype og kejserens nye klæder.

Personligt ville jeg måske også hellere prøve Per Se eller French
Laundry, eller gå tilbage til Michael Mina, baseret på de respektive
restauranters "mad-filosofi", men det er min personlige smag. Det
ville utvivlsomt være en interessant oplevelse at prøve Noma.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-04-10 16:44

Wed, 28 Apr 2010 09:13:58 +0200 skrev B. Sørensen:

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

>Respekt for de rige?

Hvor skrev jeg det?

>Ja undskyld, jeg har mere respekt for de mennesker, som skal og derfor kan
>klare sig for et par tusind som rådighedsbeløb om måneden. Men sådan er der
>jo så meget.

Forsøg venligst ikke at belære mig om hvor jeg skal lægge min respekt
og i hvilke forbindelser. Hvis jeg selv kunne undvære 2 eller 4.000
kr. i budgettet, ville jeg bestemt overveje en aften på Noma. Jeg er
bestemt ikke rig (hvad kriteriet for dette end måtte være). Det er,
som TL også skriver, et spørgsmål om prioritering.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-04-10 17:19

> [...]
> bestemt ikke rig (hvad kriteriet for dette end måtte være). Det er,
> som TL også skriver, et spørgsmål om prioritering.

Sådan er vi jo så forskellige.
For mig betyder 4000 ikke noget som helst så det er ikke det det handler om.
Jeg vil blot ikke være til grin for mine egne penge så det er det der er
priorteten for mig.

Steen.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 28-04-10 19:52

"Steen Jakobsen" skrev i en meddelelse

> For mig betyder 4000 ikke noget som helst

Tager du ikke lige mig med på Noma så, nu da det ikke betyder noget

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-10 21:05

Steen Jakobsen <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
4bd85ff8$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> For mig betyder 4000 ikke noget som helst så det er ikke det det
> handler om. Jeg vil blot ikke være til grin for mine egne penge så
> det er det der er priorteten for mig.

Men du er jo allerede til grin - endda helt gratis.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 20:29

Jens Bruun udtrykte præcist:
> Steen Jakobsen <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
> 4bd85ff8$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Men du er jo allerede til grin - endda helt gratis.

Øv du var der allerede... læste ikke hele tråden, da jeg var max flad
af grin efter Steen "VIL GERNE VÆRE IN" Jakobsens indlæg

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 20:26

Steen "VIL GERNE VÆRE IN" Jakobsen udtrykte småsmart:

> Sådan er vi jo så forskellige.
> For mig betyder 4000 ikke noget som helst så det er ikke det det handler om.
> Jeg vil blot ikke være til grin

Du er til grin allerede her, og det har næsten været gratis

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Aksel

Dato : 28-04-10 17:37

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse
Det er,
> som TL også skriver, et spørgsmål om prioritering.
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Ja, hvis man udover de faste udgifter har noget tilbage at prioritere
anvendelsen af.
Jeg synes, at der er noget forkert i, at nogle har råd til at betale kr.
4000,- for et aftensmaaltid, naar der er mange familier, der af økonomiske
grunde fravælger madordninger for deres børn. (Jeg ville under alle
omstændigheder selv fravælge denne madservice til mine børn).
Til min undskyldning taler, at jeg er så gammeldags, at jeg kun sjældent
spiser på restaurant, og i så fald kun for at faa noget andet end det
hjemlige køkkens specialiteter, men jeg forventer samtidig at opleve en vis
mæthedsfornemmelse bagefter.
For halvdelen af det et besøg på en gourmetrestaurant koster, kan man
tilberede et lukullisk måltid derhjemme - og så svælge i en meget bedre vin
efter egen smag.

Fra : TL

Dato : 29-04-10 11:50

On Wed, 28 Apr 2010 18:36:52 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Aksel"
<Aksel@stribnet.dk> wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse
>Det er,
>
>Ja, hvis man udover de faste udgifter har noget tilbage at prioritere
>anvendelsen af.

Jeg er da udmærket klar over, at det ikke er alle, der kan prioritere
sig til en middag på Noma.

>Jeg synes, at der er noget forkert i, at nogle har råd til at betale kr.
>4000,- for et aftensmaaltid, naar der er mange familier, der af økonomiske
>grunde fravælger madordninger for deres børn.

Hvorfor er det forkert? Svar gerne i dk.politik, hvor dette egentlig
hører til.

>For halvdelen af det et besøg på en gourmetrestaurant koster, kan man
>tilberede et lukullisk måltid derhjemme - og så svælge i en meget bedre vin
>efter egen smag.

De fleste, der er interesserede i mad, udover for overlevelse,
værdsætter nok også begge dele. Et besøg på en gourmetrestaurant er
lejlighed til at smage retter, som de fleste af os har hverken
kulinarisk fantasi eller evner til at frembringe derhjemme.

Fra : B. Sørensen

Dato : 28-04-10 17:29

> [...]
> bestemt ikke rig (hvad kriteriet for dette end måtte være). Det er,
> som TL også skriver, et spørgsmål om prioritering.

Forsøger sandelig ikke noget i den retning, men som sagt kunne jeg ikke lige
forstå, hvorfor det giver "respekt" af have penge nok. Jeg har som sagt mere
respekt for dem, som kæmper en daglig kamp for at få pengene til at slå
til - dem kender jeg en del af - end for dem der har råd til at prioritete
tusindvis afkroner på et restaurantbesøg - dem kender jeg så heller ikke
nogen af. Vi lever nok i hver vores (økonomiske) verden, og folk har lov til
at bruge deres penge som de vil.

B. Sørensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 20:21

B. Sørensen har bragt dette til os:
> [...]
> klare sig for et par tusind som rådighedsbeløb om måneden. Men sådan er der

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : B. Sørensen

Dato : 01-05-10 21:00

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> B. Sørensen har bragt dette til os:

> Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab

ja det er jo så åbenbart ikke et problem, der er relevant for dig... god 1.
maj...
vor herre bevares

B. Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-10 21:10

B. Sørensen <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
4bdc8831$0$4814$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> ja det er jo så åbenbart ikke et problem, der er relevant for dig...
> god 1. maj...
> vor herre bevares

Skrub over i dk.politik med dit rødskrigeri. Hér debatterer vi mad og
drikke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 01-05-10 21:11

Jens Bruun skrev:
> Hér debatterer vi mad og
> drikke.

Og bestikplacering.

/Hauge

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 21:20

Hauge frembragte:

www.bordplan.dk/Borddakning.htm

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 21:11

Jens Bruun frembragte:
> B. Sørensen <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> 4bdc8831$0$4814$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Skrub over i dk.politik med dit rødskrigeri. Hér debatterer vi mad og drikke.

Enig...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : B. Sørensen

Dato : 01-05-10 21:22

> Jens Bruun frembragte:

> Enig...
>
> --
> Venligst / Regards
> Brian Vestergaard (2620)

Beklager.
Er bare en lidt ældre dame, der kender så mange i min familie, som sidder
hårdt i det. Har ikke argumenteret for noget som helst politik eller
rødteri. Reagerede bare på at nogen havde respekt for at nogen havde råd til
at spise for mange penge på en restaurant. Det syntes jeg var provokerende,
da der jo ikke er noget i det at have penge, der burde give respekt. Og jeg
har meget respekt for dem, der kan få det til at løbe rundt for meget få
midler. Der er da mange andre, der skriver som reaktion på noget, de har
læst. Jeg bliver enormt ked af, at man snakker så groft til hinanden,
direkte nedladende. Så bliver jeg da vred. At gabe af andres mening kan man
vel lade være med, men bare ignorere det, der står. Det kommer bag på mig,
og jeg bliver berørt af det. Men jeg er nok bare ikke lige så grov og
tykhudet, som man skal være her. Det må I undskylde.

B. Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-10 21:37

B. Sørensen <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
4bdc8d42$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Beklager.

Næppe.

> Er bare en lidt ældre dame,

Og hvad så? Her i gruppen har vi så megen respekt for hinanden, at vi ikke
blander alder ind, når vi er uenige.

Hvis du higer efter særlige hensyn, fordi du er gammel, kan jeg anbefale
www.aeldresagen.dk

> der kender så mange i min familie, som
> sidder hårdt i det.

Hvad f*nden bilder du dig egentlig ind? Kan du slet ikke forestille dig, at
andre også har familie, der sidder hårdt i det, og som godt kan skilde skidt
fra kanel i en nyhedsgruppe, der omhandler mad og drikke?

> [...]
> havde råd til at spise for mange penge på en restaurant. Det syntes
> jeg var provokerende, da der jo ikke er noget i det at have penge,

Du bruger da eller megen energi på at nedvurdere mennesker, der har penge.
Tror du ikke, det er *dig*, der har et problem?

>Og jeg har meget respekt for dem, der kan få
> det til at løbe rundt for meget få midler.

Sjovt. Det har jeg også. Ligesom jeg har megen respekt for dem, der formår
at skabe arbejdspladser, får samfundet til at fungerer og tjener mange
penge.

> [...]
> bare ignorere det, der står. Det kommer bag på mig, og jeg bliver
> berørt af det. Men jeg er nok bare ikke lige så grov og tykhudet, som

Du mener det jo ikke en rygende skid. Hykler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : B. Sørensen

Dato : 01-05-10 21:42

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> penge.

> Du mener det jo ikke en rygende skid. Hykler.

Hvert ord er ment ærligt, men jeg trækker mig stille og roligt tilbage fra
så megen vrede.

B. Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-10 21:53

B. Sørensen <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
4bdc91e0$0$4814$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Hvert ord er ment ærligt, men jeg trækker mig stille og roligt
> tilbage fra så megen vrede.

Du forveksler engagement med vrede. Du lyder ikke særligt livsklog. Er du
sikker på, du er gammel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 01-05-10 21:43

Jens Bruun skrev:
> Du mener det jo ikke en rygende skid. Hykler.

Omtalte du ikke lige at gruppen var til mad- og drikkesnak?

Eller er ovenstående citat fra dig selv, *om* dig selv?

/Hauge

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 21:38

Efter mange tanker skrev B. Sørensen:

> Reagerede bare på at nogen havde respekt for at nogen havde råd til at spise
> for mange penge på en restaurant. Det syntes jeg var provokerende

Der blev ikke snakket om at have råd, men om at prioritere... syntes i
øvrigt det er max småligt at lade sig provokere af, at andre har råd
(eller prioriterer) til noget man måske ikke sel har, eller vælger IKKE
at prioritere :o/

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-10 21:45

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
4bdc913a$0$22307$c3e8da3@news.astraweb.com

> [...]
> øvrigt det er max småligt at lade sig provokere af, at andre har råd
> (eller prioriterer) til noget man måske ikke sel har, eller vælger

Velkommen til Danmark. Hér bryder vi os ikke om mennesker, der gør det, vi
selv drømmer om at gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-05-10 06:23

Uden iøvrigt at tilkendegive sympati eller det modsatte for enkeltpersoners
holdning i denne tråd, så er det en aldeles uklædelig måde, der bliver
debatteret på. Dette uanset om der reageres på baggrund af misforståelser
eller lignende.

Almindelig god opførsel efterlyses.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-05-10 20:43

Carsten Stage wrote:
> [...]
> uklædelig måde, der bliver debatteret på. Dette uanset om der
> reageres på baggrund af misforståelser eller lignende.

Hørt! Fru Gad ville have korset sig og bedt om mere urbane
omgangsformer.
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Aksel

Dato : 03-05-10 12:26

> [...]
> øvrigt det er max småligt at lade sig provokere af, at andre har råd
> (eller prioriterer) til noget man måske ikke sel har, eller vælger IKKE at

Der tales godt nok om at prioritere, men denne prioritering forudsætter at
skillingerne er til stede. Hos de fleste skatteramte danskere - dvs folk,
der tjener pengene på lovlig vis - ingen sorte - og betaler hver sit, er
dette nok ikke tilfældet.
Det er rigtigt, at dette emne nok mere hørertil i dk.politik, men der er
uden tvivl mange, der provokeres af, hvordan andre er så rige, at de på en
aften kan spise for, hvad en lavindkomst familie skal leve for en hel måned.
Mvh
Aksel
"Rødskriger" - uden at være det mindste "rød" - snarere tværtimod!

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-05-10 21:11

B. Sørensen kom med dette piv:

> ja det er jo så åbenbart ikke et problem, der er relevant for dig... god 1.
> maj...
> vor herre bevares

Muligt men du er jo skinhellig så det er til at brække sig over, du
sider hjemme bag din computer og piver på andres vegne... livet er nu
en gang, et spørgsmål om valg og hvad man prioriterer, længere er den
ikke.

Men det er da godt du har tag over hovedet og tid til at bruge din pc
og internet...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-10 22:53

TL wrote:

> Helt umuligt er det nok ikke for de fleste, hvis det virkelig er det
> man vil. En 7-retters menu er Kr. 995, ikke helt vanvittigt. 7 glas
> passende vin for kr. 895. To personer for 4 kkr.

Det ville sikkert være en oplevelse. Jeg er dog ikke vinelsker nok til
at ville ofre så meget på vinen; faktisk drikker jeg aldrig mere end 2
glas vin (og som regel kun ét), derefter smager det mig simpelthen ikke.
Og ofte har jeg slet ikke lyst til vin, men vil hellere bare drikke vand
til maden.

Spørgsmålet er så: Kan man på sådan en verdens-bedste-restaurant tillade
sig at bestille vand til maden, eller glor tjeneren åndssvagt på én og
synes man er gak-gak?

Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-04-10 00:42

Martin Larsen skrev:

> [...]
> at bestille vand til maden, eller glor tjeneren åndssvagt på én og synes man

Ville jeg gøre

Gør vi i forvejen dér hvor vi spiser

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 29-04-10 02:09

On Wed, 28 Apr 2010 23:52:59 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så: Kan man på sådan en verdens-bedste-restaurant tillade
>sig at bestille vand til maden, eller glor tjeneren åndssvagt på én og

Eller tager de 100 kr. for en kandefuld?

Måske bliver de smækfornærmede og smider en ud

Og hvad med Harmlösa eller cola/sodavand?

Nogen gæster er jo i bil.

Har gæsten i øvrigt ikke altid ret?

--
sayonara
Martin Mose Larsen

"You cannot have ze duck!"
_______________________ L'Idiot, L. A. Story

Fra : TL

Dato : 29-04-10 11:50

On Wed, 28 Apr 2010 23:52:59 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Martin
> [...]

>Spørgsmålet er så: Kan man på sådan en verdens-bedste-restaurant tillade
>sig at bestille vand til maden, eller glor tjeneren åndssvagt på én og

Tjeneren vil måske være lidt overrasket, men jeg tror, at du ville få
god betjening, korrekt og professionel. De gange jeg har spist på
restauranter i denne klasse har tjenere og sommeliere været yderst
hjælpsomme og korrekte, når jeg har stillet dumme spørgsmål.

Man skal også huske på, at prisforskellen mellem en 1000kr middag for
2 og en 4000kr middag ikke kun er maden, men også betjening og andre
ting. I min erfaring er betjeningen på københavnske restauranter
generelt ikke særlig god, men jeg vil da forvente, at et sted som Noma
også på det område er i top.

Fra : Aksel

Dato : 29-04-10 20:30

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> ting. I min erfaring er betjeningen på københavnske restauranter
> generelt ikke særlig god, men jeg vil da forvente, at et sted som Noma

Hvordan vurderer man betjeningen?
Hvad forventer man på en alm. dansk restaurant?
Jeg erindrer, at vi for en nogle år tilbage var til et næsten festmåltid på
de Crillon, hvor tjenerne var iført rødt liberi og hvide handsker og
serveringen superb - det var dyrt, festligt og lækkert.
Hvordan skal man vægte et traktements indhold versus betjeningens standard?
Hvad sætter man mest pris på: substansen eller det mere ydre forhold:
betjeningen. Har man virkelig behov for at betale folk for at lade sig
servicere og for en gangs skyld føle sig overordnet?
Jeg husker også et spisested på markedet i Budapest, hvor man stillede op i
køen og fik sin veltilberedte og yderst delikate svineskank og en god lokal
rødvin udleveret, fandt en plads ved de lange, solide træborde og indlevede
os i den specielle, atmosfære blandt den lokale befolkning.
Det var ikke den mindste blær i en sådan situation!
Mvh
Aksel

Fra : TL

Dato : 30-04-10 16:39

On Thu, 29 Apr 2010 21:30:04 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Aksel"
<Aksel@stribnet.dk> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
>.

>Hvordan vurderer man betjeningen?

Man ser på, om den er prompt, opmærksom, vidende, professionel,
høflig, osv.

> [...]
>betjeningen. Har man virkelig behov for at betale folk for at lade sig
>servicere og for en gangs skyld føle sig overordnet?

Pjat. Det er præcis denne danske socialkammeratiske
du-skal-ikke-tro-du-er-noget ideologi, der gør det svært at få god
betjening. Jeg vil ikke have god betjening fordi, jeg tror, at jeg
mere. Jeg forventer god betjening fordi jeg betaler for det, og fordi
det er tjenerens job.

> [...]
>rødvin udleveret, fandt en plads ved de lange, solide træborde og indlevede
>os i den specielle, atmosfære blandt den lokale befolkning.

Der er mange typer af oplevelser, og det skal der være plads til. Der
er ingen, der nedgører den slags du beskriver her - nogen af de bedste
madoplevelser er af den slags. Hvorfor har du behov for at nedgøre
andre former for kulinariske oplevelser?
Forresten illustrerer din egen historie, at det ikke kun er
"substansen", men også det ydre.

>Det var ikke den mindste blær i en sådan situation!

Det er blær når man forventer god betjening på en restaurant?

Fra : Aksel

Dato : 03-05-10 14:30

> [...]
> madoplevelser er af den slags. Hvorfor har du behov for at nedgøre
> andre former for kulinariske oplevelser?

Jeg vil på ingen måde nedgøre kulinariske oplevelser - tværtimod. Men jeg
mener dermed oplevelsen af at nyde en veltillavet, velkomponeret menu med
gode vine, og helst i selskab med dannede mennesker - og uden nærhed af
højttalende og bøvsende personer med begge arme oppe på bordet!
Men en almindelig professionel, opmærksom og rettidig servering, med vished
for at det nu også er den bestilte vin, der serveres, synes jeg ikke er
noget, der skal betales ekstra for - det må være ens og en selvfølge for
alle gode restauranter.
Mvh
Aksel

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-04-10 19:37

On Wed, 28 Apr 2010 18:19:06 +0200
> [...]

> For mig betyder 4000 ikke noget som helst så det er ikke det det
> handler om. Jeg vil blot ikke være til grin for mine egne penge så

Være til grin? forklar venligst.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-04-10 07:14

> [...]

> Spørgsmålet er så: Kan man på sådan en verdens-bedste-restaurant
> tillade sig at bestille vand til maden, eller glor tjeneren åndssvagt

Det kan du sagtens. Jeg har drukket vand derinde og mener ikke der blev
betalt noget for vandet.
Hvis du en dag får lyst til at tage derind, så synes jeg dog at du skal
vælge vin menuen alligevel. Vinene er alle special valgte så de matcher
rettens smag rigtigt godt. Det vil sige at når man drikker vinen vil
den virke som en del af retten og ikke bare noget surt sprøjt man
drikker til.

Fra : J.K.Arning

Dato : 01-05-10 08:25

On 28 Apr., 23:52, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> Spørgsmålet er så: Kan man på sådan en verdens-bedste-restaurant tillade
> sig at bestille vand til maden, eller glor tjeneren åndssvagt på én og
> synes man er gak-gak?
>
> Martin

Du behøver ikke bestille vand, Noma sætter det på bordet helt af sig
selv når du bestiller, lige som mange andre restauranter.
At man SKAL drikke øl/vin fordi man sidder på en restaurant og spiser
er forøvrigt en misforståelse, ingen vil et øjeblik syntes det er
underligt man bestiller noget andet.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-05-10 17:30

Sat, 1 May 2010 07:25:16 -0700 (PDT) skrev J.K.Arning:

> [...]
>At man SKAL drikke øl/vin fordi man sidder på en restaurant og spiser
>er forøvrigt en misforståelse, ingen vil et øjeblik syntes det er

Mon ikke de vil lure lidt, hvis man bestiller en kop varm kakao til
"Årgangskartoffel og valle"?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 01-05-10 17:52

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse

> Mon ikke de vil lure lidt, hvis man bestiller en kop varm kakao >til
> "Årgangskartoffel og valle"?

He he .... eller spørger efter en flaske Tabasco.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-05-10 18:17

Sat, 1 May 2010 18:52:16 +0200 skrev Michael Meidahl Jensen:

>He he .... eller spørger efter en flaske Tabasco.

Det må være enhver koks/tjeners mareridt at bespise amerikanske
gæster. De starter med at skære det hele i stykker, lægger kniven fra
sig op plasker det hele til med ketchup :-$

Fra : TL

Dato : 01-05-10 19:34

On Sat, 01 May 2010 19:17:27 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Kurt
Hansen <kurt@defekt.dk> wrote:

>Det må være enhver koks/tjeners mareridt at bespise amerikanske
>gæster. De starter med at skære det hele i stykker, lægger kniven fra
>sig op plasker det hele til med ketchup :-$

Det er måske ikke værre end at bespise danskere, der tager ethvert
måltid som undskyldning til at drikke for meget alkohol.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-10 19:36

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
bvsot5pclal5611l2av9u2dn5c1gve8frq@4ax.com

> Det er måske ikke værre end at bespise danskere, der tager ethvert
> måltid som undskyldning til at drikke for meget alkohol.

Og således blev resultatet af fordomslandskampen mellem Danmark og USA 1-1.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 01-05-10 22:07

> Og således blev resultatet af fordomslandskampen mellem Danmark og USA
> 1-1.

Glad for at tilhøre danskerholdet

--
Ralph