Tyske korttidsnummerplader - tilladte for ~
Fra : ChopperDriver

Dato : 27-04-10 04:09

Hey

I fredags var jeg med i Kiel for at hente en bil. Inden vi tog afsted
købte vi et sæt "korttidsnummerplader" hos daniatruck.com for 1380 kr.
Disse plader skulle så kunne få bilen fra Kiel til grænsen.

Da vi kom til SKATs kontor i Padborg og ville købe danske "prøve-
klistermærker" fik vi at vide at bare skulle køre på de
korttidsnummerplader som vi allerede havde.

AAAAWHAT???? køre på tyske plader i danmark..... Jeg spurgte
naturligvis ind til i hvilket omfang de måtte bruges. Den søde dame
henviste til http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736

særligt:

Kapitel 6

Brug her i landet af et udenlandsk køretøj

§ 13. En person med bopæl her i landet må ikke føre et udenlandsk
motorkøretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som
nævnt i stk. 2, eller §§ 14 - 21.

Stk. 2. En herboende må gerne føre et udenlandsk køretøj på
færdselslovens område, hvis

1) den registrerede ejer eller bruger er passager under kørslen, jf. §
31, stk. 6, eller

2) køretøjet fører korttidsnummerplader med en gyldighed på ikke over
7 dage, og tilladelse til kørsel med pladerne er givet af en kompetent
myndighed i en EU/EØS-stat, Færøerne eller Grønland.

Sådan som jeg opfatter det må man altså tage et afgiftsfrit køretøj og
køre søndagskørsel i Danmark. Dog må man så slippe de 1380 kr. for
nummerpladerne, men det er jo ikke ret mange penge når man ikke kører
så meget. Har en fin Gold Wing som jeg da gerne ville gi 1380 kr for
at køre på engang i mellem.

Well. Jeg synes selvfølgelig det lød for godt til at være sandt.
Ringede derefter til SKAT og spurgte om det kunne være rigtigt.
Vedkommende medarbejder sagde at korttidsnummerpladerne var
ligestillet med prøveplader.

Men så spurgte jeg efter hvor det stod.... Det irriterede skattemanden
voldsomt, for det kunne han ikke svare på. Han sagde faktisk lige ud
at sådan var det bare. Så sagde jeg at Skat jo ikke kunne sidde og
lave deres egne love og bad ham igen om lovhjemmel for at man ikke
måtte anvende disse korttidsplader til lystkørsel. Han blev meget sur
og sagde at samtalen sluttede her.

Jeg vil høre om der er andre som evt. vil være med, at følge sporet.
Vil meget gerne vide om man kan eller ikke kan køre på de nummerplader
her i Danmark. Vil også meget gerne vide hvor der evt. findes
retningslinier for brug af disse plader.

Fra : Hekto

Dato : 27-04-10 04:57

On 27 Apr., 12:08, ChopperDriver <ovesen...@gmail.com> wrote:
> [...]
> her i Danmark. Vil også meget gerne vide hvor der evt. findes
> retningslinier for brug af disse plader.

Hæ! Hæ! ... skattebassen har rigtigt mange love, bekendtgørelserr og
cirkulærer at holde styr på - og politikerne laver dem om hele tiden!

Så man kan godt forstå at de ansatte er frustrerede. Derimod kan man
ikke som borger forstå at det ikke er muligt at få et klart svar,
uanset hvor meget de skal lede igennem. Det går jo ikke e at der
lovgives og at de offentlige myndigheder ikke er istand til - eller
vil - oplyse om de korrekte forhold. Man kan jo ikke henvise til at
det ikke var muligt at få svar, i en eventuel retssag. Ukendskab til
loven fritager jo som bekendt ikke for straf.

--

/Hekto

Fra : MKS - 74

Dato : 27-04-10 05:48

> [...]
> her i Danmark. Vil også meget gerne vide hvor der evt. findes
> retningslinier for brug af disse plader.

Ja, det kunne da være meget rart at vide. Det er iøvrigt ret nyt, og
omvendt er der nu også givet tilladelse til at køre på danske
prøvemærker fra DK til Tyskland, men mystisk nok ikke fra D til DK -

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1875482&vId=0

Iøvrigt har en undersøgelse fornyligt jo påvist, at SKAT i 2/3 af alle
tilfælde giver _forkerte_ svar ved telefonisk henvendelse, man gør
derfor meget klogt i at verificere et sådant svar rent lovmæssigt,
eller i det mindste dokumentere, at man har fået et givet svar.

--
-Michael

Fra : H. P. Holm

Dato : 27-04-10 13:44

ChopperDriver skrev:
<... snip ...>
> [...]
> nummerpladerne, men det er jo ikke ret mange penge når man ikke kører
> så meget. Har en fin Gold Wing som jeg da gerne ville gi 1380 kr for

Der er vilkår for brug af de udenlandske prøvemærker. Disse vilkår
er det ikke rimeligt at en medarbejder hos SKAT skal kende udenad.
Derimod er det rimeligt at brugeren (dvs. dig) sætter sig ind i de
udenlandske betingelser for prøvemærkerne inden han kører med dem.
Også selvom det er skrevet på tysk.

Vilkårene for brug af danske prøvemærker fremgår af paragraf 83 i
<http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736#K14>
hvor det også temmelig klart er beskrevet, hvilke formål der kan
gives tilladelser til. - Søndagskørsel ud i det blå er ikke med.

Fra : ChopperDriver

Dato : 27-04-10 07:08

On 27 Apr., 14:43, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Der er vilk r for brug af de udenlandske pr vem rker. Disse vilk r
> er det ikke rimeligt at en medarbejder hos SKAT skal kende udenad.
> Derimod er det rimeligt at brugeren (dvs. dig) s tter sig ind i de
> udenlandske betingelser for pr vem rkerne inden han k rer med dem.
> Ogs selvom det er skrevet p tysk.
>
> Vilk rene for brug af danske pr vem rker fremg r af paragraf 83 i
> <http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736#K14>
> hvor det ogs temmelig klart er beskrevet, hvilke form l der kan
> gives tilladelser til. - S ndagsk rsel ud i det bl er ikke med.

Selvfølgelig skal SKATs medarbejdere da ikke kende hele loven udenad.
Men synes måske bare han så kunne sige, at han ikke havde tid til at
besvare mine spørgsmål. Eller bede mig fremsætte mit spørgsmål
skriftligt.

Nå ikke mere snak om det. Jeg har snakket med daniatrucking som sælger
nummerpladerne. Det er IKKE en prøveplade, men en nummerplade til
korttidsbrug. Der er iøvrigt ikke noget "krummelurer" i betingelserne
for brug af nummerpladerne som udelukker "lystbrug" eller
"søndagskørsel" . Rigtige tyske prøveplader er med røde bogstaver.
Skatteminsteriet har desuden selv valgt formuleringen
"korttidsnummerplader".

Man skriver iøvrigt ikke under på nogen som helst betingelser for at
få udleveret pladerne. Man skal kun udfylde fuldmagten samt
forsikringsbeviset. Intet steder står der noget om anvendelse (heller
ikke på tysk)

Fra : H. P. Holm

Dato : 28-04-10 00:49

ChopperDriver skrev:

> [...]
> korttidsbrug. Der er iøvrigt ikke noget "krummelurer" i betingelserne
> for brug af nummerpladerne som udelukker "lystbrug" eller

Selvfølgelig er der det:
<http://www.shop.its-zoll.de/go.php?art=KZK#Kurzzeitkennzeichenschilder>
Prøvekørsel, kørsel til syn, og i forbindelse med salg - ligesom i DK.

> [...]
> få udleveret pladerne. Man skal kun udfylde fuldmagten samt
> forsikringsbeviset. Intet steder står der noget om anvendelse (heller

Daniatrucking har ikke informeret dig ordentligt. Og egentlig burde de
skamme sig, når de sælger tyske korttids-plader med fin fortjeneste og
ikke engang gider lave dansk oversættelse af vilkårene for brug.

Fra : ChopperRider

Dato : 27-04-10 08:47

Hæ-hæ - har fået en idé - man skaffer en kinesisk motorcykel uden afg.
(en af dem hvor der kun skal svares et par hundrede i afg.) udstyrer
den med korttidsnummerplade og kører rundt udenfor politigården med er
rygmærke hvor der står: "jeg prøver at slippe for registeringsafgift"
Så risikerer man kun en bøde på en tusse eller to. Hvem tør, jeg vil
godt være med til at betale bøden.

Fra : ChopperRider

Dato : 27-04-10 23:43

Tja, der var også en på dk.fritid.bil som var kvik....:

Retningslinierne findes i Tyskland, så derfor behøver man ikke at
skære det
ud i pap i de danske regler.

Was Sie dürfen
Gemäß §16 Fahrzeug-Zulassungsverordnung (FZV) darf das
Kurzzeitkennzeichen
nur für Überführungen, Probefahrten, sowie die Vorführung bei Dekra
od. TÜV
verwendet werden.

http://www.autoversicherungsprofis.de/lexikon_kfz_versicherung/kurzze...

http://kennzeichen.fahrzeug-verzeichnis.de/kurzzeitkennzeichen-kurzke...

Hermed kan det vel fastslåes, at det er tyske kortidsnummerplader, som

bruges til det samme som danske prøveplader.

Det ser sandeligt ud til du har ret. Godt nok er jeg ikke så god til
tysk, men kan da udrede at man ikke mås. Det er f..... mærkeligt de
ikke ved det hos daniatruck.

Når de tyske myndigheder og forsikringsselskaber selv sætter
retningslinierne, må man gå udfra, at SKAT vil bruge det som forsvar i
en evt. retsag.

ØV...... ingen afgiftsfri kørsel på min Gold Wing i denne omgang.

Takker for diskussionen og de gode råd.

Fra : Per V. Misser

Dato : 28-04-10 21:29

Hej

<Hermed kan det vel fastslåes, at det er tyske kortidsnummerplader, som
<må
[...]

Nej, træerne vokser ikke ind i himlen. Det er da ikke rimeligt at forvente
at kunne køre søndagskørsel i Danmark uden at have betalt afgift. (Hvor
urimelig størrelsen af afgiften end måtte være).
Det er dog glædeligt at EU-kompatible "væsener" får koordineret afgifter og
regler således at man kan importere/eksportere et køretøj uden omkostninger
ved grænsen, eller alternativt behov for en trailer til flytningen.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-04-10 10:01

Per V. Misser skrev:
<... snip ...>
> [...]
> regler således at man kan importere/eksportere et køretøj uden omkostninger
> ved grænsen, eller alternativt behov for en trailer til flytningen.

Bestemt!
Men man bør være opmærksom på, at der ikke kan laves kaskoforsikring
eller førerulykkeforsikring på en korttids-plade, og det er førerens
ansvar at køretøjet er i forsvarlig stand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 08:39

On Wed, 28 Apr 2010 22:29:22 +0200, Per V. Misser wrote:

> Nej, træerne vokser ikke ind i himlen. Det er da ikke rimeligt at forvente
> at kunne køre søndagskørsel i Danmark uden at have betalt afgift. (Hvor
> urimelig størrelsen af afgiften end måtte være).

Nej, det er ikke rimeligt med forskellige vilkår, men der er åbenbart
stadig nogle, der ser ret egoistisk på dét.

Derimod ville der være en rimelighed i ens vilkår, og afgiftsberegning, for
biler og motorcykler. Det tumler DMC stadig med at forklare de lovgivende,
men det er opad bakke.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009