Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fjernelse af jordslåede prikker på GL.
Fra : Id

Dato : 27-04-10 13:07

Hej

Jeg har en del gamle lysbilleder. med masser af små prikker på, jeg mer
de er jårdslået.
Kan det lade sig gøre at fjerne dette uden at beskadige filmen?
Jeg er ved at skanne alle mine lysbilleder, efter scanning bliver de
smidt ud

Mvh.
ID

Fra : emjeppesen

Dato : 27-04-10 15:05

Id skrev:

>Jeg har en del gamle lysbilleder. med masser af små prikker på, jeg mer
>de er jårdslået.

Ja eller fulde af støv eller limen fra rammerne har ødelagt filmen
osv.
Det er næsten umuligt at redde disse gamle billeder.

>Kan det lade sig gøre at fjerne dette uden at beskadige filmen?
Næppe, men du kan måske pynte lidt på dem i et
billedbehandlingsprogram når du har fået dem skannet.

>Jeg er ved at skanne alle mine lysbilleder, efter scanning bliver de
>smidt ud

Ja, jeg forsøgte med nogle lysbilleder, som har været opbevaret tørt
og garanteret uden fugt i 40 år.
De fleste måtte jeg vinke farvel til, men en lille del fik jag da
rettet og gemt elektronisk.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-10 18:39

"Id" <ihjc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg har en del gamle lysbilleder. med masser af små prikker på, jeg mer de
> er jårdslået.
> Kan det lade sig gøre at fjerne dette uden at beskadige filmen?

Du kan altid forsøge at børste dem med en meget blød børste. Hvis det er
skimmel (fordi de har været monteret i glasrammer) er det straks værre. Jeg
vil foreslå, at du scanner dem alle uden først at gøre noget ved dem. Med en
god scanner med ICE, kan mange ridser, støvkorn og pletter "fjernes". Hvis
det er skimmel/jordslag kan det måske lade sig gøre at skylle det værste af.
Alle dias har været våde engang, og hvis man er meget forsigtig og renser
dem blot ved at køre fingeren henover den våde snavsede flade, kan det lade
sig gøre at fjerne mindre urenheder. Det er klart, at man ikke skal bruge en
stiv børste eller svamp. Forsøg gerne med et dias af mindre betydning. Lad
det tørre 3-4 timer, selvom det ser tørt ud. Du risikere at gøre ondt værre,
men der er også en chance for, at det bliver bedre. Jeg har forbedret nogle
negativer på den måde. Skidtet forsvinder, men det medfører lidt flere
ridser, som til gengæld er lettere at efterbehandle sig ud af (efter min
mening).

> Jeg er ved at skanne alle mine lysbilleder, efter scanning bliver de smidt
> ud

Er det ikke synd? Sæt de bedste i glasløse rammer og opbevar dem tørt. Det
kunne jo være, at du finder en bedre metode til at digitalisere dem i
fremtiden.

-Joachim