Binglyd fra Mac'en
Fra : Thomsen

Dato : 27-04-10 18:23

Hej,

Vores MacBook siger en metallisk binglyd ca. en gang i timen uden at der
popper et vindue op og fortæller hvorfor.
Troede først at det var batterie eller Timemachine, men lyden kommer stadig
efter opladning og slukning af Timemacine.

mvh Ole

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 18:27

"Thomsen" <othomsen@@gmail.com> wrote:

> [...]
> Troede først at det var batterie eller Timemachine, men lyden kommer stadig
> efter opladning og slukning af Timemacine.

Hvilke programmer kører ? ... kører Mail f.eks. ?

/thomas

Fra : Thomsen

Dato : 27-04-10 18:55

Mulighvis har Entourage (mail) kørt. Men det er en anden lyd når der kommer
mails.
Er lige ved at tjekke om lyden kommer uden at noget program kører.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 27-04-10 20:17

Lyden kommer vist kun når Entourage er tændt.
Men som sagt kommer lyden ikke i forbindelse med indgående mails.

mvh Ole

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 20:19

"Thomsen" <othomsen@@gmail.com> wrote:

> Lyden kommer vist kun når Entourage er tændt.
> Men som sagt kommer lyden ikke i forbindelse med indgående mails.

så se hvilke schedules Entrouage har sat til at køre ... ?

/thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-10 20:28

Den 27/04/10 21.16, Thomsen skrev:
> Lyden kommer vist kun når Entourage er tændt.
> Men som sagt kommer lyden ikke i forbindelse med indgående mails.
>
> mvh Ole

Hej

Min siger den lyd, når der ikke er ny post. Tjek lydene under
entourage/indstillinger/besked - klik på højtaleren ved "Lyd ved ingen
post" og se om ikke det er den lyd.

Michael

Fra : Thomsen

Dato : 27-04-10 21:23

> Min siger den lyd, når der ikke er ny post. Tjek lydene under
> entourage/indstillinger/besked - klik på højtaleren ved "Lyd ved ingen
> post" og se om ikke det er den lyd.
>
> Michael

Lyden passer med "Mail error sound". Så jeg kan jo prøve at fjerne "hakket".
Men jeg kan ikke lige gennemskue hvad det er der skulle udløse "Mail error
sound".

mvh Ole

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 21:25

> Lyden passer med "Mail error sound". Så jeg kan jo prøve at fjerne "hakket".
> Men jeg kan ikke lige gennemskue hvad det er der skulle udløse "Mail error
> sound".

prøv at bede den om at hente mail og se i "activity" vinduet om den ikke
har en konto den melder fejl på ..

/thoma

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-10 09:12

> prøv at bede den om at hente mail og se i "activity" vinduet om den ikke
> har en konto den melder fejl på ..
>
> /thoma

Når jeg henter mails ser alt normalt ud. Ingen errors.

mvh Ole

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-10 21:38

Den 27/04/10 19.22, Thomsen skrev:
> Hej,
>
> Vores MacBook siger en metallisk binglyd ca. en gang i timen uden at der
> popper et vindue op og fortæller hvorfor.

Uret kan slå timeslag. Det er ikke sådan noget, vel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 21:54

> Uret kan slå timeslag. Det er ikke sådan noget, vel?

kan den ? ... kan den ikke bare læse tiden op ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-10 05:51

Den 27/04/10 22.53, Thomas von Hassel skrev:

> kan den ? ... kan den ikke bare læse tiden op ?

Jeg mener den har kunnet, men jeg kan ikke finde det, og jeg er blevet i
tvivl.

Måske var det OS 9?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 07:50

> Jeg mener den har kunnet, men jeg kan ikke finde det, og jeg er blevet i
> tvivl.
>
> Måske var det OS 9?

no no ... det kan den stadig :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-10 08:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg mener den har kunnet, men jeg kan ikke finde det, og jeg er blevet i
> tvivl.
>
> Måske var det OS 9?

Ja, det forsvandt - desværre - med OS X. Den kan kun læse tiden op med
brug af TTS/VoiceOver. - OS 9.x og helt ned til System 7.5.x kan sættes
til at slå timeslag (enkelt signal eller alle timeslag), halvtimeslag og
kvartersslag. Hvis man vil have det på OS X, skal man have fat i noget
3.-parts ala Meridian.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 08:10

> [...]
> til at slå timeslag (enkelt signal eller alle timeslag), halvtimeslag og
> kvartersslag. Hvis man vil have det på OS X, skal man have fat i noget

nu spørger jeg dumt .. men hvad har brug for at der siger "ding" hver
time ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-10 08:20

Thomas von Hassel wrote:

> nu spørger jeg dumt .. men hvad har brug for at der siger "ding" hver
> time ?

Ja, det er lidt dumt spurgt. - Fx. kan det være godt for blinde og
svagtseende, der ikke uden videre kan se uret...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 08:23

> Ja, det er lidt dumt spurgt. - Fx. kan det være godt for blinde og
> svagtseende, der ikke uden videre kan se uret...

er det ikke smartere at den læser tiden op ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-10 16:13

Thomas von Hassel wrote:

> er det ikke smartere at den læser tiden op ?

I nogle få situationer jo, men generelt nej. Mange - især yngre
studerende - bruger computeren til at læse studielitteratur op, og så
vil en anden stemme blot forstyrre, mens et enkelt lille 'ding' ikke gør.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-10 08:10

> Uret kan slå timeslag. Det er ikke sådan noget, vel?

Der kom faktisk en lyd da klokken blev 09:00. Nu var lyden blevet skruet en
del ned, så jeg kunne ikke høre om det var den "kendte" lyd.
Prøvede lige at skrue klokken et par minutter tilbage for at høre igen, men
så kom lyden ikke??

mvh Ole

Fra : jagge

Dato : 27-04-10 22:21

> [...]

> Troede først at det var batterie eller Timemachine, men lyden kommer stadig
> efter opladning og slukning af Timemacine.

Det er jeg også ude for. Har heller ikke identificeret hvor det kommer
fra.

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-10 00:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det er jeg også ude for. Har heller ikke identificeret hvor det kommer
> fra.

Som Thorbjørn skrev, er det sikkert timeslag fra uret. Jeg kan godt se,
at når man går ind i Systemindstillinger/Dato & tid/Ur, så kan man bare
vælge en stemme til at læse klokken op. På ældre versioner af Mac OS X
kunne man vælge et timeslag. Måske har computeren ikke nyeste
styresystem, eller også hænger indstillingen ved fra et gammelt. Prøv at
gå ind overnstående sted og slå "Annoncer tidspunkt" fra.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 28-04-10 10:54

> [...]
> styresystem, eller også hænger indstillingen ved fra et gammelt. Prøv at
> gå ind overnstående sted og slå "Annoncer tidspunkt" fra.

Det vil jeg prøve.

MVH

Jakob