Internettet vil ikke fungere ordentligt på~
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-04-10 12:34

Det burde være på forsiden; internettet virker ikke!
Nikolaj Krak skriver på politiken.dk:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article957868.ece

³Internettet vil ikke fungere ordentligt på iPhone og iPad de næste år,
vurderer ekspert.²

»Det her er det endegyldige farvel til den fulde oplevelse af internettet på
iPhone og iPad de næste år², siger Lars Jacobsen, chefredaktør på magasinet
PC World.

Softwaregigant dropper iPhone
³Men nu melder Adobe, at de dropper at bruge flere penge på udvikle
programmer for at få flash til at fungere på Apples mobile produkter.²

³Man kan sige, de prøver at blive en slags Microsoft på mobile platforme²,
siger Lars Jacobsen.

³Det her er kampen om fremtidens internet. Og den vil Apple rigtig gerne
vinde og ser Adobes Flash som en trussel², siger Jon Lund.

Lige til at få kaffen galt i halsen. Og vand på John Strands mølle ­ han er
ikke engang nævnt.

Jeg troede, der lå andre grunde bag Apples valg, f.eks. strømforbrug og at
Flash bare tit ikke virker ordentligt på nettet. Eller at HTML5 er bedre
eller mere fremtidssikkert, og at det er en åben standard.

- Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-10 12:37

Hej,

> Jeg troede, der lå andre grunde bag Apples valg

Af gode grunde er det kun Apple selv der ved, hvad der ligger bag deres
valg. Andre kan kun gisne.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 27-04-10 15:25

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Af gode grunde er det kun Apple selv der ved, hvad der ligger bag deres
> valg. Andre kan kun gisne.

Jeg synes det ligger lige for. Flash er i realiteten en software
platform og hvis Apple tillod Flash, så ville det være muligt for
burgerne og anskaffe programmer udenom App Store.

Dvs. Flash på iTouch/iPhone/iPad er lig mindre kontrol og færre penge
tlil Apple, så længe flertallet af brugerne accepterer den lukkethed som
Apple står for bliver det sådan.

Personligt synes jeg sagen er klar. Et firma der vil bestemme hvad jeg
installerer kan jeg til nød acceptere når reglerne er givet på forhånd,
men desværre har Apple valgt en anden fremgangsmåde.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 15:34

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Jeg synes det ligger lige for. Flash er i realiteten en software
> platform og hvis Apple tillod Flash, så ville det være muligt for
> burgerne og anskaffe programmer udenom App Store.

Prøv at se hvad du kan lave med f.eks.

http://www.sproutcore.com/

Der veje udenom Appstore som ikke involverer Flash og som Apple ikke har
noget problem med...

> Dvs. Flash på iTouch/iPhone/iPad er lig mindre kontrol og færre penge
> tlil Apple, så længe flertallet af brugerne accepterer den lukkethed som
> Apple står for bliver det sådan.

De App's du kan/kunne lave via Flash skal stadig igennem App store ..
dvs. de kan sælges og Apple får deres 30% ... så ved at skære den gren
af lader i teorien penge blive liggende på bordet.

> Personligt synes jeg sagen er klar. Et firma der vil bestemme hvad jeg
> installerer kan jeg til nød acceptere når reglerne er givet på forhånd,
> men desværre har Apple valgt en anden fremgangsmåde.

så må du jo stemme med din tegnebog ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 27-04-10 18:11

Thomas von Hassel wrote:
> Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:
>

> http://www.sproutcore.com/

Spændende, men bygger det ikke på HTML5?

> De App's du kan/kunne lave via Flash skal stadig igennem App store ..
> dvs. de kan sælges og Apple får deres 30% ... så ved at skære den gren
> af lader i teorien penge blive liggende på bordet.

Hvis vi taler om at installere programmer lavet i Flash har du ret, men
hvad med alle de sider med Flash der ikke skal installeres.

Du har selvfølgelig ret i, at Apple's platform er så stor den ikke kan
undgå og tiltrække mange applikationer. Det er bare en skam alt skal
godkendes af Apple.

> så må du jo stemme med din tegnebog ...

Hvilket jeg selvfølgelig gør.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 18:15

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Spændende, men bygger det ikke på HTML5?

html5, javascript, css3 jo ...

> [...]
>
> Du har selvfølgelig ret i, at Apple's platform er så stor den ikke kan
> undgå og tiltrække mange applikationer. Det er bare en skam alt skal

det sidste kan vi godt være enige om .. men Apple tænker det ind i deres
brandstrategi, og App store og de programmer der er tilgængelige er en
del af totaloplevelsen ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-04-10 22:23

> [...]

> platform og hvis Apple tillod Flash, så ville det være muligt for
> burgerne og anskaffe programmer udenom App Store.

Bingo.....

MVH

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 27-04-10 18:41

On 27 Apr., 23:22, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Bingo.....
>
> MVH
>
> Jakob
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De blev for grådige Jakob!
Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 28-04-10 10:54

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> De blev for grådige Jakob!

Android vil komme med fuld flash har de annonceret

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 11:05

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Android vil komme med fuld flash har de annonceret

Korrekt .. men det er stadig "vaporware" sålænge det bare er annonceret
og i "beta". Der er også ingen klar dom over hvad Flash gør for
batteritid ... eller hvordan performance er ...

Som vi siger: "The proof in the pudding is in the eating"

Jeg glæder mig til at se hvordan det udvikler sig.

#theseareexictingtimes

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 12:51

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> "Men nu melder Adobe, at de dropper at bruge flere penge på udvikle
> programmer for at få flash til at fungere på Apples mobile produkter."

Det er ikke helt rigtigt ... det Apple har stoppet og som Adobe nu
opgiver at udvikle mere på, er at du kan udvikle "Apps" i Flash, istedet
for Apple's egne udviklingsværtøjer ... det har ikke noget med Flash på
web at gøre ...

> [...]
> Flash bare tit ikke virker ordentligt på nettet. Eller at HTML5 er bedre
> eller mere fremtidssikkert, og at det er en åben standard.

HTML5 _er_ en åben standard ... (eller ... det blir det når den er
færdig)

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-04-10 14:23

> [...]
> opgiver at udvikle mere på, er at du kan udvikle "Apps" i Flash, istedet
> for Apple's egne udviklingsværtøjer ... det har ikke noget med Flash på

Der er meget i den artikel, der ikke er helt rigtigt. Når Apple ikke vil
kommentere (det gør de af princip aldrig, tror jeg), burde man som
journalist spørge andre end chefredaktøren på PC World.

Et bud ville være Adobe...

Værre bliver det, hvis man leder efter, hvor Politiken har "inspirationen"
til artiklen fra.

For 1 uge siden var der lidt mere fornuftige ord fra bl.a. Adobes nordiske
webfætter:

"I Danmark maner Adobe dog til besindelse.

²Som udgangspunkt tror jeg ikke, at Apple er interesseret i at spænde ben
for os. Jeg tror nærmere, at det handler om, at de gerne vil styrke deres
egen situation og forretning. Hos Adobe respekterer vi, at man vil gøre ting
anderledes end os, så længe man holder sig inden for lovens rammer, og det
gør Apple jo helt klart,² siger Kenny Bogø, der er Adobe Nordics ansvarlige
for netsatsninger.

Firmaet vil nu koncentrere sig om at understøtte så mange platforme som
muligt.

²Vi tror på, at der i 2010 vil dukke mange mobiler og tablet-pc¹er op, som
understøtter Flash og først til den tid vil Apple blive udfordret. Vi håber,
at kunderne vil efterspørge enheder, som kan gøre dem i stand til at bruge
nettet som de er vant til.²

Nye tider
Firmaet Hello Monday lever primært af at lave Flash-løsninger. Og blandt
Flash-udviklerne har man ikke en tyrkertro på en evig Flash-dominans.

²Blokeringen af Flash er lidt problematisk, eftersom vores kunder
efterspørger løsninger, der kommer bredt ud. Vi laver meget i Flash. Men vi
arbejder allerede med at tænke i html-erstatninger, og vi er begyndt at lave
små html-versioner af vores sider, som man kan se på iPhone,² siger Anders
Jessen, der er partner og Flash-udvikler i Hello Monday, der har tre
nomineringer til årets Webby Awards.

²Så ja, det kan da godt betyde, at Flash dør lidt, fordi kunderne gerne vil
prøve nogle andre ting. Men jeg tror Apple får svært ved at lukke helt ned
for Flash. Html5 kan blive en erstatning for Flash. Men canvas-elementet i
html5 fungerer ikke i den nye Internet Explorer. Det skyldes selvfølgelig,
at Microsoft gerne vil pushe deres Silverlight, men det viser også, at der
er brug for Flash².

²Men hvis vi snakker tre år ud i fremtiden, så kan det godt være, at Flash
fylder mindre. Heldigvis ligner html5 og Javascript Flash kodemæssigt. Så på
mit fags vegne er jeg ikke nervøs. Det er godt, at de udfordrer hinanden.
Adobe har haft det roligt i mange år, og det er godt med konkurrence. Så lad
den bedste teknologi vinde,² siger Anders Jessen."
http://www.business.dk/tech-mobil/kan-apple-slaa-flash-ihjel
http://www.comon.dk/nyheder/Kan-Apple-sla-Flash-ihjel-1.345041.html?firstCom
ment=5

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 14:27

> [...]
> til artiklen fra.
>
> For 1 uge siden var der lidt mere fornuftige ord fra bl.a. Adobes nordiske

nemlig ... endnu engang falder "krigen" fra hinanden hvis man skærer ind
til benet og forholder sig til fakta ...

> Men canvas-elementet i
> html5 fungerer ikke i den nye Internet Explorer.

endnu .. selv der er der håb:

http://ie.microsoft.com/testdrive/

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 27-04-10 15:35

Thomas von Hassel wrote:
> nemlig ... endnu engang falder "krigen" fra hinanden hvis man skærer ind
> til benet og forholder sig til fakta ...

Det er skægt for jeg læser meldingen fra Adobe på en helt anden måde.
Der skal meget til for at et firma udtaler sig på den måde og læser man
mellem linjerne, så ser jeg en klar advarsel til Apple.

> endnu .. selv der er der håb:
>
> http://ie.microsoft.com/testdrive/

I betragtning af hvor mange som fortsat bruger IE6, så vil jeg mene
HTML5 har lange udsigter. Flash har tilgengæld været her længe, det er
meget udbredt og kræver ikke brugerne skifter browser.

Jeg forstår godt hvorfor Apple lukker deres platform mere og mere, men
det villede klæde og være ærlige om hvorfor. Historierne om at Falsh er
dårligt, på den ene eller den anden måde, er undskyldninger, det handler
simpelthen om kontrol med markedspladsen. Heldigvis for Apple, så er
fleste forburgere ligeglade.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 15:46

> [...]

> HTML5 har lange udsigter. Flash har tilgengæld været her længe, det er
> meget udbredt og kræver ikke brugerne skifter browser.

Er folk der hænger på IE 6 målgruppen som bruger webvideo ?

> Jeg forstår godt hvorfor Apple lukker deres platform mere og mere,

Folk bliver ved med at sige at Apple er "lukket" ... hvordan hænger det
sammen med at Flash f.eks. er et propritært format, ejet af Adobe ?

Hvis Adobe var kloge så gjore de med Flash som de har gjort med PDF og
DNG .. gør den til en offentlig og dokumentert standard ...

> men det villede klæde og være ærlige om hvorfor. Historierne om at Falsh er
> dårligt, på den ene eller den anden måde, er undskyldninger, det handler
> simpelthen om kontrol med markedspladsen.

Flash som det er nu _er_ dårligt .. hvorfor skal min CPU gå på 100% bare
fordi der er et flash banner ?

> Heldigvis for Apple, så er
> fleste forburgere ligeglade.

Og det gør så at indholds leverandørerne tilpasser sig:

<http://www.macstories.net/news/facebook-videos-go-html5-ipad-compatible
/>

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 27-04-10 17:48

Thomas von Hassel wrote:

> Er folk der hænger på IE 6 målgruppen som bruger webvideo ?

Flertallet af verdens befolkning er ligeglade med teknikken, det skal
bare virke og Flash er mange gange mere udbredt end alternativerne. Min
pointe med IE6 er, at mens os der tænker i teknik har forladt den
platform for længe siden kan vi ikke forvente flertallet flytter sig i
samme tempo.

> Folk bliver ved med at sige at Apple er "lukket" ... hvordan hænger det
> sammen med at Flash f.eks. er et propritært format, ejet af Adobe ?

Flash er ikke bundet til en platform ergo er Flash mere åbent, men det
er selvfølgelig ikke det samme som at Flash er en åben standard.

> Hvis Adobe var kloge så gjore de med Flash som de har gjort med PDF og
> DNG .. gør den til en offentlig og dokumentert standard ...

Det ville ikke ændre noget i forhold til Apple.

> Flash som det er nu _er_ dårligt .. hvorfor skal min CPU gå på 100% bare
> fordi der er et flash banner ?

Det er længe siden at jeg har set det ske. I øvrigt har jeg aldrig
oplevet Flash holdt på CPU resourcerne, så selv dengang var det ikke et
problem selv om det ikke så pænt ud.

> Og det gør så at indholds leverandørerne tilpasser sig:
>
> <http://www.macstories.net/news/facebook-videos-go-html5-ipad-compatible
> />

Der er meget lang vej til at det slår igennem, især det der er lidt
mindre main-stream kan sagtens tænkes aldrig at komme så langt. Prøv
eksempelvis at bestille bord på Noma

Hvis Flash var tilladt på iPhone ville der være adgang til massevis af
spil og andet godt - og uden det behøver være PC.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 18:00

> [...]

> er selvfølgelig ikke det samme som at Flash er en åben standard.

> Det ville ikke ændre noget i forhold til Apple.

sikker ? .. et dokumenteret spec vil gøre at Apple f.eks. kunne skrive
deres egen implementering af plugin'et ....

> Det er længe siden at jeg har set det ske. I øvrigt har jeg aldrig
> oplevet Flash holdt på CPU resourcerne, så selv dengang var det ikke et
> problem selv om det ikke så pænt ud.

http://dl.dropbox.com/u/693028/flash.png ... og det er bare en side med
et par flash bannere ... og husk der er ingen mobile OS'er der har en
færdig Flash plugin endnu ...

> Der er meget lang vej til at det slår igennem, især det der er lidt
> mindre main-stream kan sagtens tænkes aldrig at komme så langt. Prøv
> eksempelvis at bestille bord på Noma

det har jeg ikke råd til alligevel ...

> Hvis Flash var tilladt på iPhone ville der være adgang til massevis af
> spil og andet godt - og uden det behøver være PC.

Nu blander vi ting sammen ... i min optik har Flash eller ej på iPhone
ikke noget at gøre med om de ting der er i App store er PC eller ej.

Apple har valgt at køre den rene sti mht. hvad de vil have i AppStore ..
personligt vil jeg da hellere have at der var mulighed for at
"sideloade" app's ... men den model ser jo ud til at virke for dem .. så
godt at Microsoft med Phone 7 series gør nøjagtig det samme ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-10 00:19

> [...]

> dårligt, på den ene eller den anden måde, er undskyldninger, det handler
> simpelthen om kontrol med markedspladsen. Heldigvis for Apple, så er

Det tror jeg ikke. Det handler om kontrol med brugeroplevelsen, og jeg
er Apple evigt taknemmelig for, at de satser så hårdt på det punkt. Hvis
Apple tillod Adobes og andres udviklingsværktøjer, der kan oversætte
programmer fra et system til et andet, så ville mange udviklere blot
udvikle en enkelt version af deres programmer. Det ville de så køre
gennem kompileren, så der blev lavet versioner til de forskellige
styresystemer. Vi ville få en masse grimme og klodsede programmer, der
slet ikke lignede iPhone-programmer. Vi ville altså få en verden, hvor
den laveste fællesnævner gjaldt. Og hvis f.eks. Adobe så ville genere
Apple og lod Mac-versionen eller iPhone-versionen halte bagud, så ville
folk pludselig få en ringere oplevelse med deres Mac eller iPhone, end
de ville med Windows eller en anden telefon. Det er en situation, Apple
nødig vil stå i - heldigvis.

<http://alturl.com/y9ud>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-10 07:58

> [...]
> folk pludselig få en ringere oplevelse med deres Mac eller iPhone, end
> de ville med Windows eller en anden telefon. Det er en situation, Apple

Det er den samme historie med Java ... Folk pimpede i sin tid Java som
en fælles universal måde at lave programmer til en masse platforme på én
gang ... men der kom ikke noget stort gennembrud til Java fordi
brugeroplevelsen som regel ikke var "tunet" til den specifikke platform.
Mac brugere forventer at programmerne opfører sig på en bestemt måde,
det samme med iPhone.

Undtagelsen er spil, som som regel laver deres helt eget UI i tråd med
resten af spillet ...

/thomas

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-04-10 08:25

> [...]
> brugeroplevelsen som regel ikke var "tunet" til den specifikke platform.
> Mac brugere forventer at programmerne opfører sig på en bestemt måde,

Jeg synes egentlig også det er fint nok at Apple begrænser adgangen og
stiller krav til programmerne i App store.

Jeg synes det er mere ærgeligt at der ikke findes et flash plug-in til
browseren. Der er en del af de sites jeg bruger meget der benytter
flash. Jeg ved godt svaret er at jeg bare kan købe noget andet - fx en
Android baseret dims, hvilket også bliver resultatet - Apples hardware
er bare så lækker

> Undtagelsen er spil, som som regel laver deres helt eget UI i tråd med
> resten af spillet ...

Og her var Unity jo rigtig fin fordi det lod folk lave fine spil til
flere platforme (bla. konsollerne) og iPhone, men det er også blevet
ramt af Apples krav om at man skal bruge deres værktøjer/sprog.

--
Franz : http://www.berliner.dk