Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af Spejl og sensor
Fra : kim Rasmussen

Dato : 26-04-10 17:12

Kan man selv rense sin 5D og hvad skal jeg evt.bruge ?
Hilsen Kim

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-04-10 18:45

"kim Rasmussen" <kim@lechef.dk> wrote in message
> Kan man selv rense sin 5D

Ja - det kan man sagtens.
Og som så mange andre ting her i livet er det på eget ansvar.

> og hvad skal jeg evt.bruge ?

Jeg bruger primært ting fra Visible Dust:
* En pustebold - Zeeion blower
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=444
* Rensepinde Ulta MXD-100
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=450
* Rensevæske
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=303

og Photoshop til at checke om sensoren er blevet ren.
Man kan altid finde lidt snavs på sensoren, så man skal ikke hidse sig meget
op - spørgsmålet er om det ses på billederne.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Holm

Dato : 05-05-10 21:54

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> Man kan altid finde lidt snavs på sensoren, så man skal ikke hidse
> sig meget op - spørgsmålet er om det ses på billederne.

Jeg kom til at tænke på, hvordan det forholder sig med skidt som ikke er
pletter.
MIt 5dmk2 er nu 2 år og har aldrig fået renset sensor. Der er ingen
generende pletter.
Men, kunne det tænkes at der med tiden dannes en film af skidt på sensoren a
la det man oplever på indersiden af sin bil, simpelthen bare ved at tiden
går og sensoren udsættes for beskidt luft?
Kunne det give matte/slørede billeder på sigt, hvis man helt undlader at
rense?

Jeg har nogen sensor swap pinde, men ingen vædske. Kan man ikke købe brugbar
vædske i Danmark uden at skulle betale en masse i porto fra USA ?

Mvh
Peter

Fra : emjeppesen

Dato : 05-05-10 22:05

Peter Holm skrev:

>MIt 5dmk2 er nu 2 år og har aldrig fået renset sensor. Der er ingen
>generende pletter.

Heller ikke, hvis du skyder med mindste blænde?

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 05-05-10 22:25

emjeppesen wrote:

> Heller ikke, hvis du skyder med mindste blænde?
>
> Hilsen emj

jo, formegentligt, men det gør jeg aldrig. Jeg laver af og til noget F16-18
flash/dagslys, men heller ikke her har jeg prikker.
Jeg har på 10-15 opgaver ikke oplevet prikker, så det er ikke noget der
generer arbejdet, men jeg tænker mere på, om jeg opnår optimal skarphed her
på 3. år uden rensning.

Mvh
Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-04-10 04:31

> Kan man selv rense sin 5D og hvad skal jeg evt.bruge ?

Hej Kim

Jeg har gjort det utallige gange, der har aldrig været problemer, dog skal
man have lidt tålmodighed, da der til tider skal en del prøveskud til før
man har det optimale resultat.
Jeg bruger en blæsebold købt på apoteket, den har aldrig svigtet mig.
Når jeg har rengjort sensoren, tager jeg et par billeder af himlen for at se
hvordan resultatet blev, husk at bruge bl. 22 eller deromkring da pletterne
ses tydeligst ved lille blændeåbning.

Mvh

Niels

Fra : kim Rasmussen

Dato : 27-04-10 11:42

"kim Rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i meddelelsen
> Kan man selv rense sin 5D og hvad skal jeg evt.bruge ?
> Hilsen Kim

Hej med i gruppen...
Tak for svar og tips...
Tror jeg vil give mig i kast med det...
Hilsen Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-04-10 15:58

On 27-04-2010 12:42, kim Rasmussen wrote:

> "kim Rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i meddelelsen
>

> Hej med i gruppen...
> Tak for svar og tips...
> Tror jeg vil give mig i kast med det...

Spejlet er der norkalt ingen grund til at rense. Du kan ikke se forskel
alligevel, og spejlet er jo oppe, når billedet tages. Hvis du kan se
snavs i søgeren, er det matskiven, du skal rense. Og normalt er en god
puster fin til det.

Bo //

Fra : none

Dato : 30-05-11 20:45

Visible Dust er kommet til Danmark og til priser som er billigere end
tyske webshops

www.visibledust.dk

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 30-05-11 21:18

Den 30-05-2011 21:45, none skrev:
> Visible Dust er kommet til Danmark og til priser som er billigere end
> tyske webshops
>
> www.visibledust.dk

For en god ordens skyld burde "none <foto@blueone.dk>" have oplyst sin
økonomiske interesse i siden: