MS Windows
briani 27239
Hvad sker der med partionering, når man in~
Fra : Helge

Dato : 26-04-10 17:57

Hej, jeg har en bærbar med Vista (32bit) med 250 gb harddisk, der er delt i
to ca. lige store partioner (C og D).

Nu vil jeg installere win7 64bit og skal derfor lave en "ren" installation.

Jeg har lavet en "Let Overførsel", men filen fylder 30 GB og jeg har ikke
lige tilgængelig lagerplads af den størrelse, så jeg tænkte på, om jeg bare
kan lægge filen over på D og så hente den der bagefter, eller partionerer
win7 hele disken, eller på anden måde gør den ubrugelig pga. 64bit...??

Hilsen Helge

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-04-10 18:04

Den 26-04-2010 18:56, Helge skrev:
> jeg bare kan lægge filen over på D og så hente den der bagefter, eller
> partionerer win7 hele disken, eller på anden måde gør den ubrugelig pga.
> 64bit...??

Jeg har ALDRIG oplevet at det er sket, at Windows har slettet noget jeg
ikke har bedt den om. Du bliver spurgt hvilken partition du vil
installerer på, og får mulighed for at formatere den først. Hvis du IKKE
vælger at formatere, så ligger alle dine gamle data der stadig, og der
opsættes multiboot mellem det tidligere OS (Hvis dette er en Windows
version) og den nye Win7 installation.

- Chano Andersen

Fra : Helge

Dato : 26-04-10 18:09

Hej Chano, tak for det hurtige svar...

Det jeg gerne vil, er at beholde min partion D uændret, så jeg kan gemme
vigtige filer, som jeg skal bruge efter opgraderingen, og formatere C, og
installere win7 derpå. Jeg ønsker ikke dualboot eller på andre måder stadig
at kunne bruge min gamle Vista.

Hilsen Helge

Fra : Helge

Dato : 26-04-10 21:09

Hej igen, nu har jeg gennemført opgraderingen, og D-drevet forblev
intakt...

Der er dog noget andet, der undrer mig lidt..., selv om jeg nu kører Win7
64-bit, har jeg stadig kun 3 gb ram til rådighed, selv om jeg har 4 gb
installeret...., hvordan kan det være...??

Helge

Fra : Max

Dato : 26-04-10 21:16

Hej Helge

> Der er dog noget andet, der undrer mig lidt..., selv om jeg nu kører
> Win7 64-bit, har jeg stadig kun 3 gb ram til rådighed, selv om jeg
> har 4 gb installeret...., hvordan kan det være...??

Der er vel afsat 1 Gb til grafikkortet.

Max

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-04-10 23:40

Kik i BIOS setup der skal være en mulighed for at relokere hukommelsen
der bruges af indstikskort.
Hvad det hedder kan jeg ikke lige sige men prøv at kikke efter noget
der lyder sandsynligt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-04-10 00:08

Den 26-04-2010 22:08, Helge skrev:
> Der er dog noget andet, der undrer mig lidt..., selv om jeg nu kører
> Win7 64-bit, har jeg stadig kun 3 gb ram til rådighed, selv om jeg har 4
> gb installeret...., hvordan kan det være...??

Hva' vises under BIOS POST? (Optællingen af RAM i starten)

Min Win7-64Bit viser fint de 6GB jeg har i maskinen...

- Chano Andersen

Fra : Helge

Dato : 27-04-10 17:46

Hej igen, nu når jeg lige kigger ordentlig efter, så står der under
Installeret hukommelse (RAM): "4,00 GB (2,93 GB kan bruges)".

Fra : Max

Dato : 27-04-10 19:05

Hej Helge

> Hej igen, nu når jeg lige kigger ordentlig efter, så står der under
> Installeret hukommelse (RAM): "4,00 GB (2,93 GB kan bruges)".

Ja, den sidste Gb er vel afsat til grafikkortet.

Max

Fra : Helge

Dato : 27-04-10 20:41

Ok..., troede bare ikke, at der var afsat fast mængde hukommelse til
grafikkortet, men at det tog efter behov...

Helge