Mac med 2 styresystemer.
Fra : Steen Mikkelsen

Dato : 26-04-10 19:51

Står og overvejer at købe en Mac men er stadig afhænget af windows i
forhold til mit arbejde..

Kan jeg lægge Windows 7 på en Mac så begge styresystemer er til rådighed ?

Hvis ja - skal maskinen koldstartes hver gang der skiftes styresystem,
og hvis ja kommer der en menu hvor der skal vælges system ??

Kan begge systemer være fælles om en intern og Extern HD ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-10 19:53

Steen Mikkelsen <sfm@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis ja - skal maskinen koldstartes hver gang der skiftes styresystem,
> og hvis ja kommer der en menu hvor der skal vælges system ??

Du kan lave to fysiske installationer .. så skal du genstarte hver gang
du vil skifte styresystem. Den mere fleksible løsning er at installere
windows i en virtuel maskine (VMware Fusion, Parallels eller VirtualBox)

> Kan begge systemer være fælles om en intern og Extern HD ?

med forbehold ja ...

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-10 22:40

> Du kan lave to fysiske installationer .. så skal du genstarte hver gang
> du vil skifte styresystem. Den mere fleksible løsning er at installere
> windows i en virtuel maskine (VMware Fusion, Parallels eller VirtualBox)

I hvert fald med Parallels kan man også bruge en fysisk
Windows-partition til at køre virtuelt, i MacOSX. Jeg mener også med
Fusion; VirtualBox kender jeg ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-10 22:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I hvert fald med Parallels kan man også bruge en fysisk
> Windows-partition til at køre virtuelt, i MacOSX. Jeg mener også med
> Fusion; VirtualBox kender jeg ikke.

VMware ja... VirtualBox .. aner det ikke .. men med mindre man ved hvad
man gør og har behov for det vil jeg ikke enbefale at køre Bootcamp og
virtuelt fra samme installation ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-10 00:54

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan lave to fysiske installationer .. så skal du genstarte hver gang
> du vil skifte styresystem. Den mere fleksible løsning er at installere
> windows i en virtuel maskine (VMware Fusion, Parallels eller VirtualBox)

Eller installere fysisk på to partitioner og så bruge Parallels, Fusion
eller VirtualBox til at køre Windows virtuelt, så kan man jo boote i
Windows, hvis det skulle være nødvendig...

> med forbehold ja ...

Man skal blot tilføje disken til Windows som 'shared disk', så kører det
fint. OG - samtidig kan Windows også på den måde både skrive til, læse
fra og arkivere på en sådan 'shared disk'. På den måde har jeg tilføjet
i alt 8 Firewire Mac formatterede diske til XPPro uden at installere
drivere til de enkelte diske i XPPro.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-04-10 22:15

Steen Mikkelsen <sfm@post1.tele.dk> wrote:

> og hvis ja kommer der en menu hvor der skal vælges system ??

Lige efter du starter Mac'en holder du ALT-tasten nede. Så fremkommer
der et antal harddisksymboler = det antal bootbare partitioner du har på
Mac'en. Med mus eller pil-taster vælger du den partition som skal
indlæses.

--
Mvh Martin

Fra : Pico

Dato : 26-04-10 22:19

"Steen Mikkelsen" <sfm@post1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Står og overvejer at købe en Mac men er stadig afhænget af windows i
> forhold til mit arbejde..
>

> Kan jeg lægge Windows 7 på en Mac så begge styresystemer er til rådighed ?

Det kan du snildt, brug Boot Camp.

> Hvis ja - skal maskinen koldstartes hver gang der skiftes styresystem, og
> hvis ja kommer der en menu hvor der skal vælges system ??

Det kommer an på hvad du mener med "koldstart" du kan skifte fra Windows og
boote på SL og den anden vej også, det virker som en genstart og starter i
det andet styresystem.

> Kan begge systemer være fælles om en intern og Extern HD ?

Ja, du skal dog være opmærksom på at der bruges 2 forskellige fat systemer,
så hvis du vil have at begge OS umiddelbart kan skrive til en ekstern HD
skal den være Fat 32, men der findes drivere så SL kan skrive til NFTS.
Se her: http://support.apple.com/kb/HT1461?viewlocale=da_DK

--
MVH
Pico

Fra : Lyrik

Dato : 27-04-10 03:25

On 26 Apr., 23:39, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> I hvert fald med Parallels kan man også bruge en fysisk
> Windows-partition til at køre virtuelt, i MacOSX. Jeg mener også med
> Fusion; VirtualBox kender jeg ikke.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Han taler om Windows 7! Hvis man kører en fysisk Windows 7 fra en boot-
camp partition i Parallels, så går det galt, idet Windows rapporterer
at der er sket for mange hardwareændringer på den registrerede
Windows(den fysiske boot-camp installation)-og at det derfor kræver en
ny licens.(For at køre den virtuelle Parallelskonfiguration)
Da det er den samme Windows som så eventuelt bliver registreret med ny
licens, vil det samme gentage sig hvis den startes op med en fysisk
opstart. Den vil igen kræve ny licens!

Eneste løsning jeg kan se er, at installere den fysisk men ikke
aktivere den. Starte den virtuelt op i Parallels og registrere den med
den virtuellle hardwarekonfiguration. Derefter undgå at starte den op
fysisk.
Alternativt kun at installere en virtuel W7 i Parallels, uden
bootcamp.

Konklusionen bliver nok installere den fysisk og genstarte for at køre
den. Det gør jeg i hvert fald.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 27-04-10 03:37

On 26 Apr., 20:50, Steen Mikkelsen <s...@post1.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis ja - skal maskinen koldstartes hver gang der skiftes styresystem,
> og hvis ja kommer der en menu hvor der skal vælges system ??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Som tidligere beskrevet kommer der en menu når du holder <ALT>-knappen
nede ved opstart. Der er endvidere i begge systemer en "Boot-camp
menu" hvor man på forhånd kan vælge hvilket system der skal startes i
ved næste opstart.
Vil man have en flot farvemenu med Mac og Windows logoer hver gang,
kan man installere refit:
http://refit.sourceforge.net/
Den bruger jeg selv.

> Kan begge systemer  være fælles om en intern og Extern HD ?
Systemerne kører jo fra den interne harddisk som de har delt. En
partition kører NTFS, en anden Mac OS - udvidet (Journaled).
Med en NTFS plugin kan man fra OS-X læse og skrive til NTFS
partitionen.
Men man skal passe på med at gøre det for ikke at lave fejl i Windows-
systemet.

En ekstern FAT32 disk kan begge systemer dele.

Jens