Sortering af podcast i iTunes/iPhone
Fra : KentBM

Dato : 26-04-10 19:14

Jeg lytter til en lydbog (podcast) fra DR. Sorteringen i iTunes er bog
første, bog anden osv.

Men på min iPhone er det bog sidst, bog næstsidst osv. Altså omvendt
rækkefølge. Dette betyder at når jeg har hørt en bog, så begynder
forrige bog automatisk at spille. Hvilket naturligvis skal være næste
bog i stedet for.

På en tidligere podcast ændrede jeg sorteringen for at løse dette
problem, men kan nu naturligvis ikke huske, hvordan jeg gjorde.

En løsning?

Når jeg spørger på hjælp til iPhone under iTunes, så kan emnet ikke
vises. Dette skyldes muligvis, at jeg har ændret sprog på min MacBook
til engelsk? Kan der så gå ged i hjælpen på Macs?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-10 19:33

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> vises. Dette skyldes muligvis, at jeg har ændret sprog på min MacBook
> til engelsk? Kan der så gå ged i hjælpen på Macs?

check info på de enkelte afsnit og ret "track number" informationen

Fra : KentBM

Dato : 26-04-10 19:37

Den 26/04/10 20.32, Thomas von Hassel skrev:

> check info på de enkelte afsnit og ret "track number" informationen

Jeg kan se, at på den gamle podcast "Vold og magt" står track number til
41 på "overskriften" i medens der står 1 på "overskriften" til
"Panserhjerte".

Men jeg kan ikke se, hvordan jeg skal ændre dette. Jeg har rettet hvert
enkelt afsnit til 1 af 33, 2 af 33 osv. Men dette har ikke hjulpet.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-10 19:52

> [...]

> Men jeg kan ikke se, hvordan jeg skal ændre dette. Jeg har rettet hvert
> enkelt afsnit til 1 af 33, 2 af 33 osv. Men dette har ikke hjulpet.
ligger de som "podcasts" eller som alm. musik ? ... hvis de stadig
ligger som podcast så vælg dem, vis info og ændre type til musik.

Smid dem i en playliste .. så kan du jo selv bestemme rækkefølge
uafhængigt af hvad metadata siger

Fra : KentBM

Dato : 26-04-10 20:47

Den 26/04/10 20.51, Thomas von Hassel skrev:
> Smid dem i en playliste .. så kan du jo selv bestemme rækkefølge
> uafhængigt af hvad metadata siger

Jeg har smidt bøgerne over som musik i en playliste og efter et par
fejl40 er de endelig kommet på plads.

Tak for hjælpen.

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-10 00:47

Thomas von Hassel wrote:

> ligger de som "podcasts" eller som alm. musik ? ... hvis de stadig
> ligger som podcast så vælg dem, vis info og ændre type til musik.

'Podcast' fra DR ligger _altid_ som mp3 filer, hvis det er fra radio
eller fra deres bogklubber.

> Smid dem i en playliste .. så kan du jo selv bestemme rækkefølge
> uafhængigt af hvad metadata siger

Nej, det er ikke altid, det hjælper, men nogle gange gør det dog...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-10 07:39

> 'Podcast' fra DR ligger _altid_ som mp3 filer, hvis det er fra radio
> eller fra deres bogklubber.

du misforstår ... iTunes har en "type" setting som kan være musik, film,
tv serier, podcast, audiobook og et par andre. Podcasts hentet via et
podcast feed vil være at typen "podcast"

> Nej, det er ikke altid, det hjælper, men nogle gange gør det dog...

Det hjælper _altid_

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-10 12:49

Thomas von Hassel wrote:

> du misforstår ... iTunes har en "type" setting som kan være musik, film,
> tv serier, podcast, audiobook og et par andre. Podcasts hentet via et
> podcast feed vil være at typen "podcast"

Nej, jeg misforstår ikke noget som helst. Det, iTunes gør, er, at den
ganske enkelt sorterer i en kategoriorden og ikke spor andet. Formatet,
der hentes ned, er stadig ganske alm. .mp3 for radioudsendelsers
vedkommende. Og det er flintrende ligegyldigt, om du bruger en iTunes
feed, xml feed eller zen feed.

For øvrigt har jeg oplevet 'knækkede links' i iTunes feed, hvor jeg så
ganske enkelt har kopieret en af de andre ind i iTunes -> Abonner på -
og derved fået hentet det, jeg ville.

> Det hjælper _altid_

Nej, det gør ikke! - Glem ikke, at arbejde med lyd er noget af det, jeg
- heldigvis - stadig akn - og gør, og jeg ser gang på gang, at iTunes
Playlists ikke kan holde en sorteringsorden og det på flere af hinanden
uafhængige computere. Jeg har også set playlister, oprettet i iTunes og
afspillet i andre iTunes playlist musikprogrammer, gå fuldstændig agurk,
når man starter en afspilning. Så den holder ikke, Thomas!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-10 00:32

KentBM wrote:

> [...]
>
> Men jeg kan ikke se, hvordan jeg skal ændre dette. Jeg har rettet hvert
> enkelt afsnit til 1 af 33, 2 af 33 osv. Men dette har ikke hjulpet.

Det skyldes, at nogle gange registrerer både iPod og iPhone efter de
almindelige titler på de enkelte afsnit/kapitler, andre gange retter de
sig udelukkende efter ID3 tags uanset, hvad der står i
overskriften/titlen på den enkelte fil.

Så hvis du vil være sikker på at få dem i den rigtige rækkefølge, skal
du ganske enkelt have fat i et program, der kan tilføje automatiske - og
korrekte - ID3 tags til hver enkelt fil, og om det overhovedet findes
til Mac, aner jeg faktisk ikke. - Ellers skal du åbne hver enkelt fil
først og indtaste ID3 tags.

Husk at bruge '01', '02', '03' osv., eller vil det komme til at se
underlig ud alligevel, - fx. 1, 10...19, 2, 20...29, 3, 30...38.

Jeg har lige checket, og der er ikke korrekt indtastet ID3 tags i
Panserhjerte. Info tags siger 1,2,3,4,5... 0g ikke 01,02,03,04,05, lidt
irriterende, nå, men det er da så kun de 9 første filer, der skal ændres
på mht. ID3 tags...

Har ud Amadeus eller Audacity eller andet lignende musikprogram, kan du
åbne filerne déri og indtaste '0' foran i ID3 tags i de første 9 filer
og så blot gemme uden at ændre på andet. Hvis der ikke i titlen står 01,
02 osv, skal du lige føje det til, inden du gemmer.

Jeg kan også se, at DR har brugt de lydfiler, der er lavet til
'blindebøgerne' til Daisy systemet, så det er garanteret derfor, de blot
har kopieret dem direkte over. - I 'Comment' feltet, når man åbner ID3
info står der nemlig et '0' (nul), og det '0' bruges af Daisy systemet
til indikering af, at filen skal relatere til 'level 0' i søgesystemet
på Daisy.

mvh. Erik Richard

PS. Jeg glæder mig selv til at komme igang med den. Jeg har næsten alle
hans andre krimier.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 27-04-10 10:39

> [...]

> rækkefølge. Dette betyder at når jeg har hørt en bog, så begynder
> forrige bog automatisk at spille. Hvilket naturligvis skal være næste

Jeg har løst problemet ved at ændre bog-podcastene til "Lydbog", så
lægger de sig i rigtig rækkefølge på iPod'en - eller har i hvert
tilfælde gjort det indtil nu...

Du ændrer det ved at vælge alle bogens filer, trykke cmd-i; svare ok til
at ændre flere filer samtidig; vælge sidste faneblad der på dansk system
hedder "Valg", og her ændre "podcast" til "lydbog"

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog