Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
udregning af forstørrelsesgrad ved brug af~
Fra : Skovsgaard

Dato : 26-04-10 03:05

Hej

Jeg har prøvet at surfe lidt rundt på nettet for at forstå hvordan
extension rings (hedder de udvidelsesringe på dansk) påvirker
forstørrelsesgraden af det man fotografere, og har fundet formlen der
siger udvidelsesringe mm/objektivets mm så 50 mm udvidelsesringe på et
50 mm objektiv giver 1:1.

Men hvordan virker dette hvis man bruger udvidelsesringe med et
decideret makro objektiv der allerede er 1:1. Så vidt jeg kan forstå
vil det faktisk give en forstørrelse, men hvordan regner med
forstørrelsen ud?

Og vil resultatet være et andet hvis man benytter en teleconverter i
stedet for udvidelsesringe?

Mvh
Søren

Fra : ab©

Dato : 26-04-10 10:36

"Skovsgaard" <skovsgaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet at surfe lidt rundt på nettet for
> at forstå hvordan extension rings (hedder ...

Det hedder mellemringe på dansk Og du har ret i din "formel" vedr.
gengivelsesforholdet - dog gælder dette ved indstilling på uendeligt. De
forskellige konstruktioner af macro-objektiv har forskelligt udtræk og
dermed også forskellig virkning i nærområdet i kombination med
mellemring(e).

Med en telekonverter påvirkes minimum-focusafstanden ikke, men udsnittet
bliver (i forhold til styrken på TC´en) mindre. Man kan sagtens kombinere
brugen af mellemring(e) og TC.

ab©

Fra : Steffen

Dato : 26-04-10 10:52

Skovsgaard <skovsgaard@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> forstørrelsen ud?
>
> Og vil resultatet være et andet hvis man benytter en teleconverter i

Hej Søren

Først: så hedder det mellemringe på dansk.

Forholdet, du har fundet til udregning af forstørrelsen, er rigtig men
det er ikke tallet for hvor mange mm su sætter mellem objektivet og
kamerahuset, du skal bruge.
Det tal. du skal bruge, er hvor langt objektives optiske midtpunkt er
fra filmplanet (sensoren).
Hvis et 50mm makro-objektiv kan afbillede i 1:1, så er det fordi det
optiske midtpunkt, via fokuseringen, kan lægges 50mm fra sensoren. Hvis
du så sætter er 50mm mellemring mellem objektivet og kamerahuset, så vil
du kunne opnå en gengivelse på 2:1.

mvh
steffen