Billigste printer v. 300 s/h print om året~
Fra : Jakob Munck

Dato : 26-04-10 11:28

Jeg synes at udgifterne til at printe ud er urimeligt høje for hver gang jeg
skal have en ny lazerpatron, så koster den næsten lige så meget som en ny
lazerprinter. Så kan jeg købe genfyldte patroner, men de er også ganske
dyre, hvis man skal være sikker på at de virker.

Mit spørgsmål er derfor: Når man har en printbehov på ca. 300 sort/hvid
print om året (ikke brug for farve), hvordan løser man så dette på billigste
vis? Kan det bedst betale sig at købe en lazerprinter eller er en
blækprinter billigere, når alting medregnes?

Hvor kan man læse sådanne udregninger?

v.h.
Jakob

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-04-10 21:32

Jakob Munck skrev:
> [...]
> vis? Kan det bedst betale sig at købe en lazerprinter eller er en
> blækprinter billigere, når alting medregnes?

Dem kan du vel selv lave? Jeg har både en ældre Minolta
laserprinter der pt har udskrevet 18000 sider. Den er på
den tredje patron til vist omkr. 7-800 kr.
Så har jeg lige købt nye blækpatroner til min lige så
gamle farveprinter for ca. 300 kr. Med dem kan jeg
udskrive 4-500 sider. Det giver en forbrugsudgift på
10-13 øre per side fra laserprinteren og omkr. 75 øre
per side fra farveprinteren.

Med 300 sider om året vil en tonerpatron til måske det
dobbelte af et sæt blækpatroner kunne holde dig med
udskrifter i de næste ti år.

I øvrigt er jeg i tvivl om hvorvidt man overhovedet
kan få en blækstråleprinter der kun kan skrive sort.
Min gør i hvirt fald vrøvl, hvis der kun er sort
blæk i.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-04-10 23:00

Jakob Munck skrev:

> Når man har en printbehov på ca. 300 sort/hvid
> print om året (ikke brug for farve), hvordan løser
> man så dette på billigste vis?

Med en laserprinter

> Kan det bedst betale sig at købe en lazerprinter
> eller er en blækprinter billigere, når alting
> medregnes?

Som udgangspunkt er en blækprinter 4 gange
dyrere i forbrug end en laserprinter.

Jeg bruger selv en farvelaserprinter (HP 2605dtn)
på netværket, når det skal være flot - og en ældre
HP LaserJet 6P til det daglige uden farver.

Blækprintere er jeg gået bort fra for mange år
siden.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk | http://webdesigngruppen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-04-10 10:11

Allan Vebel skrev:

> Jeg bruger selv en farvelaserprinter (HP 2605dtn)
> på netværket, når det skal være flot - og en ældre
> HP LaserJet 6P til det daglige uden farver.

Interessant. Jeg har ikke interesseret mig for det
siden mit setup virker udmærket - men det var mit
indtryk at laserprintere ikke kunne kunne printe
fotokvalitet?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : emjeppesen

Dato : 29-04-10 11:29

Jørgen Farum Jensen skrev:

> men det var mit
>indtryk at laserprintere ikke kunne kunne printe
>fotokvalitet?

Det kommer sandelig an på. hvor mange tusinde du vil betale for en
laserprinter )

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-04-10 23:29

Jørgen Farum Jensen skrev:

> men det var mit indtryk at laserprintere ikke
> kunne kunne printe fotokvalitet?

Det går udmærket for mig, når jeg bruger de
rigtige indstillinger og det rigtige papir - jeg
trykker de fineste brochurer på:

HP Professionel Paper 120 soft gloss (Q6542A)

Specifikation på printeren:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06b/18972-18972-3328060-15077-236268-1140727-1140732-1140733.html

Jeg har prøvet det samme på adskillige blæk-
printere, jeg kan kun se den forskel at udskriften
på blækprinteren er en smule blegere, og i øvrigt
kan tværes ud hvis man har våde fingre i regnvejr.

http://www.staplesdirect.dk/rabat har i øvrigt 20%
rabat på toner og blæk for tiden - jeg har lige sparet
mange tusinde kroner ved at købe stort ind, og
varerne kommer fra dag til dag.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-04-10 11:03

Allan Vebel skrev:

> [...]
> rabat på toner og blæk for tiden - jeg har lige sparet
> mange tusinde kroner ved at købe stort ind, og

Tak for tilbagemeldingen. Nu er jeg klar på sagen.
Det er ikke noget for mig, mit behov for farveprint
er meget lille, 100 - 200 fotos om året, samt nogle
rejsebureau websider.

Og jeg ville næppe kunne undvære farveprinterens
scanner og mulighed for kopiering.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-04-10 17:47

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Og jeg ville næppe kunne undvære farveprinterens
> scanner og mulighed for kopiering.

Jeg har en scanner i løs vægt - her kan jeg scanne
direkte til printeren, blot ved at trykke på en knap.

Fra : Mads

Dato : 14-06-10 22:41

On Fri, 30 Apr 2010 00:28:42 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Specifikation på printeren:
>
>http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06b/18972-18972-3328060-15077-236268-1140727-1140732-1140733.html

Hej Allan

Jeg ved godt at det er en gammel tråd, men måske du stadig læser med.

Jeg er på udkik efter en fornuftig farve laserprinter og nu har du
rost din HP 2605 så meget at jeg er blevet interreseret.
Desværre ser det ikke ud til at 2605 modellen findes på markedet
mere,så jeg vil bare høre om du ved hvilken nuværende model
der ligner? Jeg har læst specs på både 2605'eren og mange af
de nuværende modeller, men jeg synes det er lidt svært for de
lyder jo næsten ens. ( og det er min første laser printer, så jeg er
lidt på bar bund her ) :)

OK, jeg har nok ikke de samme udskriftsbehov som du har.
Måske en 50-70 sider om måneden, blandet farve og tekst.

Jeg er bare blevet træt af hele tiden at skulle købe nye patroner til
min Pixma 4000 uden egentligt at få printet ret mange sider med
hver patron. Det virker som om det meste blæk ender i printerens
rensekar.

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-10 15:27

Mads skrev:

> [...]
> min Pixma 4000 uden egentligt at få printet ret mange sider med
> hver patron. Det virker som om det meste blæk ender i printerens

Nu er jeg ikke Alan, men jeg har en CLJ1600, det er lille broderen til
2600 serien og den kan da anbefales men som du selv har opdaget er denne
serie udgået, men HP anbefaler 1215 serien som afløser, men denne burde
kunne gøre god fyldest (med netværk)
http://www.dustinhome.dk/pd_5010143714.aspx?csref=edbpriser_5010143714

Fra : Mads

Dato : 15-06-10 22:18

On Tue, 15 Jun 2010 16:27:05 +0200, Paul Østerby Sørensen
<paulsorensen@youmail.dk> wrote:

> [...]
>2600 serien og den kan da anbefales men som du selv har opdaget er denne
>serie udgået, men HP anbefaler 1215 serien som afløser, men denne burde

Takker. Ja, det er også 1215 / 1515 modellerne jeg efterhånden er ved
at have fået begrænset mig til. Jeg vakler lidt mellem de to, for
specs er næsten ens og jeg har ikke brug for netværk da printeren
kommer til at stå en meter fra computeren.

mvh Mads

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-10 21:21

Mads skrev:

> Desværre ser det ikke ud til at 2605 modellen
> findes på markedet mere,

Det synes jeg også er ærgerligt.

> så jeg vil bare høre om du ved hvilken nuværende
> model der ligner?

LaserJet CP1515n er mit bedste bud:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/18972-18972-3328060-3328070-3328070-3422465-3422469.html

Desværre har den ikke duplex, som jeg bruger
dagligt, men alligevel er det et fornuftigt bud til
omkring 2000 kroner.

Ellers er der P2055dn, som også har duplex:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/18972-18972-3328059-236263-236263-3662052-3662060.html?lang=da&jumpid=oc_R1002_DKDAC-001_HP%20LaserJet%20P2055dn%20Printer&cc=dk

Bemærk at prisen her er uden moms.

> Jeg har læst specs på både 2605'eren og mange
> af de nuværende modeller, men jeg synes det er
> lidt svært for de lyder jo næsten ens. (og det er min
> første laser printer, så jeg er lidt på bar bund her) :)

CP1515n sælger jeg en del af til private og mindre
virksomheder, der bare ikke gider blækprintere mere.

P2055dn er til det lidt større behov, og så findes der
tilbehør, så den også kan køre trådløst.

> Jeg er bare blevet træt af hele tiden at skulle købe
> nye patroner til min Pixma 4000 uden egentligt at få
> printet ret mange sider med hver patron.

Det kan jeg godt følge dig i.

> Det virker som om det meste blæk ender i printerens
> rensekar.

Er behovet ikke ret stort, ved en blækprinter, er det
bedst at slukke for den - og kun tænde når den skal
bruges.

Uha, jeg må høre på meget brok fra kunder - jamen,
jeg har næsten ikke udskrevet noget, og nu vil den
have nyt blæk igen

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Mads

Dato : 15-06-10 22:15

On Tue, 15 Jun 2010 22:21:05 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>LaserJet CP1515n er mit bedste bud:

Ser helt bestemt spændende ud. Nu kan jeg så se at der findes en
model 1215, som er en del billigere og udover at den ikke har netværk,
så synes jeg ikke rigtigt jeg kan se den store forskel.
Nu har jeg ikke brug for netværkstilslutningen, så vil en 1215 ikke
være lige så god? Så vidt jeg kan se har den jo næsten samme specs
og bruger de samme toner patroner.
( jeg skal have inkøbt 2 printere, så en prisforskel på 500 kr pr styk
er ikke helt uvæsentligt ) :)

> [...]
>
>Desværre har den ikke duplex, som jeg bruger
>dagligt, men alligevel er det et fornuftigt bud til

Jeg tror jeg har brugt duplex funktionen på min gamle Pixma
printer en eller to gange på 6 år, så det er ikke så vigtigt. :)

>Er behovet ikke ret stort, ved en blækprinter, er det
>bedst at slukke for den - og kun tænde når den skal
>bruges.

Jeg slukker altid min printer så snart den ikke bruges, men
jeg kan nu ikke se at det gør nogen forskel. Hver gang jeg
tænder den, så kører den en rensecyklus. Måske fordi der
ofte går et par uger uden den bliver brugt.

Nå, men tak for tippet.

mvh Mads

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-06-10 21:26

Mads skrev:

> Nu har jeg ikke brug for netværkstilslutningen,
> så vil en 1215 ikke være lige så god?

Ja!

Jeg tænker kun i netværksprintere, fordi vores
er placeret centralt i huset i et rum som vi kun
bruger som lager.

Tidligere havde jeg delt min LaserJet 6P, som
står ved siden af mig, men hver gang konen
printer ud, bliver jeg lige forskrækket

> jeg skal have inkøbt 2 printere

Jamen, jeg kender godt typen der vil have hver
sin printer.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Mads

Dato : 16-06-10 22:28

On Wed, 16 Jun 2010 22:26:28 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jamen, jeg kender godt typen der vil have hver
>sin printer.

Det er nu en nødvendighed i dette tilfælde. Den anden printer
er til min søster og så langt rækker mit netværk altså ikke. :)

Der ville også blive et farligt renderi, hvis hun skulle hente alle
sine udskrifter hos mig. Næh, så hellere ofre en printer for freden.
:)

Jeg takker for hjælpen og går på indkøb

mvh Mads

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-06-10 00:06

Mads skrev:

> Den anden printer er til min søster og så
> langt rækker mit netværk altså ikke. :)

Min søster bor i England, og jeg kan sagtes
udskrive på hendes printer - og omvendt.

Jo, et netværk rækker langt.

> Der ville også blive et farligt renderi, hvis
> hun skulle hente alle sine udskrifter hos mig.

Der var mere for at demonstrere mulighederne
ved en netværksprinter - jeg vil heller ikke have
min søster rendende hele tiden, men muligheden
er til stede.

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 14:02

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 14:02

Fra : Mads

Dato : 29-06-10 19:57

On Tue, 15 Jun 2010 22:21:05 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>LaserJet CP1515n er mit bedste bud:

Sådan en fætter er nu indkøbt og jeg må sgu indrømme at den gør et
smukt stykke arbejde mht. fotos, selv på ganske almindeligt papir.
Jeg var ellers lidt skeptisk efter at have hørt en masse om at laser
printere ikke var egnede til udprintning af fotos, så det var en
glædelig overraskelse.

En ting der undrer mig er dog at man ikke kan vælge foto papir
som udskriftsmedie. Der er ellers masser af papir typer og tykkelser.
Jeg bruger den PCL6 driver som Windows 7 selv hentede da jeg
sluttede printeren til.

Er det noget du ved noget om? ( ja, jeg kan jo selvfølgelig prøve
mig frem, når jeg engang får indkøbt noget rigtigt fotopapir )

mvh Mads

Fra : Klaus H

Dato : 29-06-10 20:49

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse news:c0gk261il8hf25ng9mb2vp5u76j8v5dl88@4ax.com...

> [...]
>
> Er det noget du ved noget om? ( ja, jeg kan jo selvfølgelig prøve
> mig frem, når jeg engang får indkøbt noget rigtigt fotopapir )

En laserprinter fæstner farven ved hjælp af varme, så du skal nok ikke regne med blankt belagt fotopapir.
Ikke uden at kontrollere at det er beregnet til laserprinter!

Klaus H

Fra : Mads

Dato : 29-06-10 22:42

On Tue, 29 Jun 2010 21:49:07 +0200, "Klaus H" <khvaek@6705e.dk> wrote:

>En laserprinter fæstner farven ved hjælp af varme, så du skal nok ikke regne med blankt belagt fotopapir.
>Ikke uden at kontrollere at det er beregnet til laserprinter!

Selvfølgelig køber jeg fotopapir beregnet til laserprinter.
Har allerede bestilt en pakke af HP's eget.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-10 01:00

Mads skrev:

> Sådan en fætter er nu indkøbt og jeg må sgu
> indrømme at den gør et smukt stykke arbejde
> mht. fotos, selv på ganske almindeligt papir.

Godt!

> En ting der undrer mig er dog at man ikke
> kan vælge foto papir som udskriftsmedie.

Er det ikke bare at lægge fotopapir i bakken, og
så udskrive?

> Der er ellers masser af papir typer og tykkelser.

Hvad sker der, hvis du vælger noget forskelligt?

Med en ny printer er man nødt til at prøve sig lidt
frem, for at få det bedste resultat, hvis man ikke
kan læse sig frem til det i manualen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Mads

Dato : 30-06-10 15:46

On Wed, 30 Jun 2010 01:59:49 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Er det ikke bare at lægge fotopapir i bakken, og
>så udskrive?

Jo måske. Jeg synes godtnok jeg så et eller andet sted at printeren
selv fandt ud af hvad type papir der var lagt i. Det var noget
jeg læste et sted på nettet, inden jeg købte printeren. Nu kan jeg
selvfølgelig ikke finde det igen. Typisk. ;)

>Hvad sker der, hvis du vælger noget forskelligt?

Foreløbig intet, ihvertfald ikke noget jeg kan se forskel på.
Og jeg har kun almindeligt billigt kopipapir at prøve på, men
jeg vil da prøve mig frem så snart jeg får fat i noget fotopapir.

mvh Mads

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 14:02

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-04-10 10:35

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Interessant. Jeg har ikke interesseret mig for det
> siden mit setup virker udmærket - men det var mit
> indtryk at laserprintere ikke kunne kunne printe
> fotokvalitet?

Nej - du skal op på en temmelig dyr laserprinter, hvis du skal op på
samme fotokvalitet, som du kan få med en blækprinter på fotopapir.

Men du kan få en ganske udemærket "brochure-kvalitet" til en rimelig
penge.

Så det kommer an på dit behov.

Jan

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 14:02

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 30-04-10 21:13

Jakob Munck wrote:
> [...]
> vis? Kan det bedst betale sig at købe en lazerprinter eller er en
> blækprinter billigere, når alting medregnes?

- Kommer an på dine krav til kvalitet.

Jeg klarer mig med en +10 år gammel HP720 printer (parallel-port GDI
inkjetprinter for godt og skidt).
Farvepatronen er forlængst død men den sorte patron er med vacumtank og
tørrer derfor ikke ud og kan også genfyldes omkring 10 gange. Den har
heller ingen chip som på nyere printere der skal forhindre Hr og Fru
almindelig i at genfylde patronerne. - pris under 5 øre pr side i blæk
på ovenstående betingelser.

Printeren (eller tilsvarende model har du nok størst chance for at få
fat i på en genbrugsstation.

/Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-04-10 22:52

Lars Peter Larsen skrev:

> Jeg klarer mig med en +10 år gammel HP720
> printer (parallel-port GDI inkjetprinter for godt og
> skidt).

Det er sikkert også fint nok til at lave noget til
eget forbrug, men hvordan er kvaliteten?

Jeg laver brochurer for andre, og har derfor brug
for den bedste kvalitet til den billigste pris.

> Printeren (eller tilsvarende model har du nok
> størst chance for at få fat i på en genbrugsstation.

Jeg afleverede min ellers velfungerende Lexmark
Z65 på genbrugsstationen, den var alt for dyr i
drift. Samme dag kom et ældre ægtepar ind i
butikken og skurgte efter blæk til netop den model.

Da de hørte prisen (og hvorfor jeg havde smidt
den ud), købte de en farvelaserprinter med det
hele

Det drejer sig naturligvis om udskriftsbehov og
kvalitet af udskriften - og så er der prisen per
udskrift.

Mit behov er sikkert højere end de fleste, jeg bruger
ofte duplex-muligheden til opgaver der skal trykkes
på begge sider, det er bare genialt.

Fra : Thoeger

Dato : 01-05-10 09:51

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> butikken og skurgte efter blæk til netop den model.
>
> Da de hørte prisen (og hvorfor jeg havde smidt
> den ud), købte de en farvelaserprinter med det

Hej Allan.

Det er sjovt du lige nævner Lexmark som en dyr printer. For et års tid siden
købte jeg en Lexmark C540N. Det er den dyreste laserprinter jeg nogensinde
har haft i forbrug. En hurtig sammenligning med min tidligere OKI C3200
viser at Lexmarken er ca. dobbelt så dyr ved samme udprintningsmønster!

Hvis jeg skal anbefale en monokrom laserprinter må det være Brother HL 2035.
Efter min erfaring er det nok den billigste laserprinter det er til at få i
dag, både når det gælder pris og når det gælder forbrug. Desværre er det
ikke en netværksprinter, men til den pris kan man vel ikke forlange alt .
Thoeger

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-05-10 21:23

Thoeger skrev:

> Det er sjovt du lige nævner Lexmark som en
> dyr printer. For et års tid siden købte jeg en
> Lexmark C540N. Det er den dyreste laserprinter
> jeg nogensinde har haft i forbrug.

Det har jeg hørt mange gange før - jeg sælger
til daglig blæk og toner til HP, Canon og Brother.

Jeg bestiller gerne Lexmark-toner hjem på
bestilling hvis folk ikke bliver forskrækket over
prisen

> Hvis jeg skal anbefale en monokrom laserprinter
> må det være Brother HL 2035.

Den har jeg normalt på lager - dem ryger der en
stor del af.

> Desværre er det ikke en netværksprinter, men til
> den pris kan man vel ikke forlange alt .

Man kan få en til under 1000 kroner, se:
http://www.brother.dk/display.cfm/id/201062/disp_type/display/filename/vejl-maskiner-01042010.pdf

Fra : Kim Eichen

Dato : 17-05-10 15:31

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> billigste vis? Kan det bedst betale sig at købe en lazerprinter eller er
> en blækprinter billigere, når alting medregnes?

Jeg har en 11 år gammel HP 4050TN. en toner til den som jeg såvidt jeg
husker koster omkring 600 kr. skriver ca. 10000 sider, dvs. ca 6 øre per
side hvilket svarer til at 300 sort/hvid print om året ville koste 18 kr.
årligt.

Fra : Mogens

Dato : 18-06-10 02:05

On 17 Jun., 01:06, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Min søster bor i England, og jeg kan sagtes
> udskrive på hendes printer - og omvendt.

Hej

Har du en opskrift på hvordan det gøres?
Jeg har kigget på VNC programmer som f.eks. TeamViewer, men det giver
ikke mulighed
for udprintning på den fjernstyrede computer.
De to computere kører XP og Win7 hvis det har betydning. Printeren
sidder på Win7 maskinen.

mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 18-06-10 14:02

Den 18-06-2010 10:05, Mogens skrev:

> [...]
> for udprintning på den fjernstyrede computer.
> De to computere kører XP og Win7 hvis det har betydning. Printeren

Printer skal være delt, og i teamviewer's forbindelses vindue vælger du
"Del alle filer via Explorer" når du har lavet en VPN forbindelse.

MN

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-10 21:20

Mogens skrev:

> Har du en opskrift på hvordan det gøres?
> Jeg har kigget på VNC programmer som
> f.eks. TeamViewer, men det giver ikke mulighed
> for udprintning på den fjernstyrede computer

Det er netop TeamViewer vi bruger.

Det nemmeste er først at overføre filen til hendes
pc, så kan jeg bruge hendes printeropsætning til
at udskrive den.

Vi har også prøvet at dele printere, men det er
noget bøvl - især når man har mulighed for at
overføre.

Vi har testet flere af den slags programmer, for at
kunne supportere vores gamle mor, og TeamViewer
var det der kunne det hele - selv fjerngenstart af en
pc.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 14:02

Fra : Mogens

Dato : 18-06-10 07:59

On 18 Jun., 15:02, Mogens <willemoesgadefjer...@gmail.com> wrote:

> Printer skal v re delt, og i teamviewer's forbindelses vindue v lger du
> "Del alle filer via Explorer" n r du har lavet en VPN forbindelse.
>
> MN

OK, det troede jeg godtnok ikke at Teamviewer kunne, men det vil da
være skønt hvis
det lykkes, for det program bruger jeg allerede.
Det skal ihvertfald prøves af så snart jeg kommer hjem i aften.

Tusind tak for tippet

mvh Mogens