bådstativ - kæde
Fra : Per

Dato : 25-04-10 14:44

Vores bådvogn er udtjent. Har på havnen set "stativer" der blot er to
sveller med kæder til fiksering i ræling. Erfaringer?

Båden er en BB10, bredde 2.30 m, dybde 1.45 m, vægt 2345 kg.

MVH Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-10 08:46

"Per" <logstrup@dadlnet.dk> skrev i meddelelsen
[...]

*********************************

Nævnte type "stativer" er brugt en del i sverige.
Jeg erindrer, at der for nogle år siden var noget polimik angående
sikkerheden ved disse.
I teorien vil de jo virke glimrende, forudsat en hel del forskelligt.
Heriblandt styrke af rælingsliste osv.

Prøv at spørge hos dit forsikringsselskab.
Hvad de siger til sagen.
De har sikkert en mening

MVH
Egon

Fra : HHH

Dato : 29-04-10 14:01

On 25 Apr., 22:43, Per <logst...@dadlnet.dk> wrote:
> [...]
> sveller med kæder til fiksering i ræling. Erfaringer?
>
> Båden er en BB10, bredde 2.30 m, dybde 1.45 m, vægt 2345 kg.

Hej Per.

Min første båd var en Bianca 27 som stod i sådan et "stativ" i mange
år.
Det bestod af 2 stk I-jernbjælker af længde som bådens bredde.
I hver ende med borede huller hvori "bardunerne" sad med kraftige
sjækler.
Til at fastholde bardunerne til rælingen havde jeg fremstillet 4 stk
"kroge" af rustfrit stål som passede nøjagtigt til rælingens profil.
Bardunerne justeredes med kraftige stagstrammere så båden stod
fuldstændig i lod.
En udmærket løsning til en langkølet båd, men til en finnekøl ville
jeg nok være betænkelig.

Er det iøvrigt ikke lidt tidligt at tænke på vinterstativ

God sommer,

HHH