En god VHF-antenne?
Fra : Flemming Torp

Dato : 25-04-10 20:23

Desværre (eller måske godt det skete, mens masten ligger ned?) kom
jeg i dag til at knække min eksisterende VHF-antenne. Den er ca 10-15
cm lang. Indvendigt er det en snoet kobbertråd - ligner en spiral - og
den er belagt med sort gummi. Den er monteret på et lille
vinkelbeslag. Den var voldsomt tæret ved beslaget. Men har til dato
fungeret fint også til modtagelse af AIS-signaler via splitteren ...

Umiddelbart tror jeg ikke den kan repareres - eller det kan betale
sig, så derfor et nyt spørgsmål:

Kan du give mig et godt råd til anskaffelse af en god VHF-antenne, der
skal sidde i mastetoppen ... Gerne så let eller kort som muligt, men
den skal være god! Skulle gerne kunne sidde i et ikke for stort
vinkelbeslag. Også gerne et tip til et godt kabel i en ca. 17 m høj
mast.

--
mvh&pft
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-04-10 22:33

Den Sun, 25 Apr 2010 21:23:06 +0200 skrev Flemming Torp:

> [...]
> skal være god! Skulle gerne kunne sidde i et ikke for stort
> vinkelbeslag. Også gerne et tip til et godt kabel i en ca. 17 m høj

Hvis du insisterer på at _vil_ have sådan en Fætter BR antenne, kan du
bare købe en hvilken som helst. Der er alligevel ikke meget gain i sådan
en forkortet strikkepind

Vil du derimod have noget der dur, laver Procom nogle effektive 5/8 bølge
antenner på ca. 1m. Anvend min. RG213 kabel.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com