Dæk til en "klassiker"?
Fra : Aage Westermann

Dato : 25-04-10 22:18

Hej

Jeg skal have skiftet dækkene på min gamle '76'er Ducati. Jeg vil gerne
fortsætte med de hidtidige, som er bag: Avon Roadrunner AM21 110/90 H18 og
for: Avon SuperVenom AM20 100/90 V18 - eller i hvertfald nogen, der er meget
tæt på.

Jeg er blevet henvist til soritmentet i MC-Nøglen, hvor disse typer
imidlertid ikke findes (længere).

Ved at kigge lidt på nettet kan jeg se, at dækkene tilsyneladende let kan
fås "ude i verden". Jeg køber mine bildæk over nettet i Tyskland, men jeg
har ingen erfaring med at købe motorcykeldæk over nettet.

Er der her i gruppen nogen, der kan henvise til en pålidelig leverandør, der
ligger inde med eller kan skaffe disse dæk?

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Sir1

Dato : 25-04-10 17:29

On 25 Apr., 23:17, "Aage Westermann" <aa...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der her i gruppen nogen, der kan henvise til en pålidelig leverandør, der
> ligger inde med eller kan skaffe disse dæk?

Hvorfor ikke bare vælge det dæk de fleste er ovenud begejstrede for:
Bridgestone BT45, og så købe det hos myNETmoto.com - det har jeg gjort
et par år og er særdeles tilfreds.
Tjek evt: http://morinist.dk/morini/daek.php
Vh
Søren

Fra : Aage Westermann

Dato : 27-04-10 21:01

"Sir1" <shhalias@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvorfor ikke bare vælge det dæk de fleste er ovenud begejstrede for:
Bridgestone BT45, og så købe det hos myNETmoto.com - det har jeg gjort

Jamen jeg har slet ikke overblikket længere og er blevet en ældre herre
Derfor er det jo fint at blive opdateret på, hvad der er gængs for tiden.
Mange tak for tippet.

Tjek evt: http://morinist.dk/morini/daek.php

Meget interessant!

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Arvid Lövik

Dato : 26-04-10 04:46

Den 25.04.2010 23:17, skrev Aage Westermann:
> [...]
>
> Er der her i gruppen nogen, der kan henvise til en pålidelig leverandør, der
> ligger inde med eller kan skaffe disse dæk?

Hei,
Kan anbefale http://www.mcdaekonline.dk/
(i allefall fins der ikke billiger i Norge,der de finnes på
http://www.motorsykkeldekk.com/.)...inkl.frakt ifra Tyskland, alle
avgifter og levering på dør.... leveringstid til Norge ca, 1 uke

Mvh
Arvid Lövik
Norge

--
90 Honda PC 800 "Scooter on Steroids" iPCRC # 2
98 Bushtec Genesis trailer (Torill's Beauty Bag on Wheels)

94 Honda XL600V Transalp (Vidar's bike now ) (to be sold)
01 Honda XL125V Varadero (Vidar's first "large" bike) (to be sold)

I am among that very small minority of human beings
who honestly don't care what anybody else thinks.
If I did, I'd probably own a bike (or a car) just like yours.

My Home page is at:
http://lovik.net

EMAIL DISCLAIMER:
"This email is a natural product made from recycled electrons.
The slight variations in spelling and grammar enhance its individual
character and beauty and in no way are to be considered flaws or defects."

Fra : Aage Westermann

Dato : 27-04-10 21:06

"Arvid Lövik" <arvid@lovik.net> skrev i en meddelelse

> Hei,
> Kan anbefale http://www.mcdaekonline.dk/

Ok. Jeg køber bildæk hos daekonline, og det er jeg rigtig godt tilfreds med.
Tak for info.

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 26-04-10 02:10

On 26 Apr., 01:28, Sir1 <shhal...@gmail.com> wrote:

> Hvorfor ikke bare vælge det dæk de fleste er ovenud begejstrede for:
> Bridgestone BT45, og så købe det hos myNETmoto.com - det har jeg gjort
> [...]

Når nu manden har gode erfaringer med de nævnte Avon er der ingen
grund til at skifte...
Har selv BT45 på mine, men skifter også tilbage til Avon næste gang.
De er ganske gode til ældre mc'er.

Lad dig ikke narre af hvad der står i MC-nøglen. Er sikker på dit
lokale værksted godt kan bestille dem hjem i den størrelse.
Men vil umiddelbart tro AM26 er bedre til din MC. Også det Avons egen
dækvælger foreslår.
De kan købes her:
www.mandp.co.uk

Fra : Aage Westermann

Dato : 27-04-10 21:03

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

lokale værksted godt kan bestille dem hjem i den størrelse.
Men vil umiddelbart tro AM26 er bedre til din MC. Også det Avons egen

Ok, jeg ved slet ikke, hvad de der AM-numre står for, så det må jeg nok
sætte mig lidt ind i.

De kan købes her:
www.mandp.co.uk

Tak for tippet!

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Aage Westermann

Dato : 27-04-10 22:15

> [...]

> lokale værksted godt kan bestille dem hjem i den størrelse
> Men vil umiddelbart tro AM26 er bedre til din MC. Også det Avons egen

Ok, nu har jeg sat mig lidt mere ind i det. AM26 er mønsteret, så vidt jeg
kan se.
Det er dem, der hedder Roadrider Universal. Nu har jeg kigget på den
webbutik,
du foreslår. Kan priserne virkelig passe?

110/90 V 18: 1.038 kr. i MC-nøglen. 549 kr. hos mandp
100/90 V 18: 889 i MC-nøglen. 472 kr. hos mandp
- og så skal de have rundt regnet 100 kr. for fragten.

Det minder stærkt om halv pris. Er det virkelig rigtigt?

Har I nogen erfaring i at sætte dæk på en aluminiumsfælg uden dækapparat?
Det har jeg aldrig prøvet før. Kan man gøre det uden at ødelægge/beskadige
fælgen? Det ser vel ikke så godt ud at komme med et par dæk købt på
nettet, som man så gerne vil have sat på Det sted, hvor jeg plejede at
komme
og sætte dem på selv, findes ikke mere, og i de gamle Norton-dage var det
jo stålfælge, som var noget mere robuste. Da foregik det med dækjern, men
det gør det måske stadig?. Nu har jeg lige haft hjulene skilt ad for at
højglanspolere
fælge og nav, så de skulle jo nødig blive skrammede og skæve, når de nu
spinner
lige så fint indenfor en lille millimeter.

Med venlig hilsen
Aage Westemann

Fra : Anders Majland

Dato : 28-04-10 15:28

> 110/90 V 18: 1.038 kr. i MC-nøglen. 549 kr. hos mandp
> 100/90 V 18: 889 i MC-nøglen. 472 kr. hos mandp
> - og så skal de have rundt regnet 100 kr. for fragten.

> Det minder stærkt om halv pris. Er det virkelig rigtigt?

Hvorfor tror du der er rigtig mange der køber deres dæk postordre fra
udlandet ?

> Det ser vel ikke så godt ud at komme med et par dæk købt på
> nettet, som man så gerne vil have sat på

Mange steder går de det gerne - til alm timepris... Andre steder til fast
pris.

Priserne i mc nøglen kan du sikkert godt købe dækket til monteret på et løst
hjul hvis du prutter lidt om prisen. Og kommer du med egne dæk forsvinder en
stor del af fortjenesten jo hurtigt ...

> [...]
> spinner
> lige så fint indenfor en lille millimeter.

Hjul er utroligt stærke, men ja man kan nemt komme til at lave skrammer med
et dækjern. Det kan man nu også med en dækmaskine ...

Men man kan få noget plastikbeskyttede man lægger imellem fælg og dækjern.
Jeg har et sæt (som jeg aldrig har brugt) og der virker udmærket (har haft
dem lånt ud til en der var mere øm om sine fælge.)

Jeg har 3 dækjern som dem herunder - mine fælgbeskyttere ligner også dem på
billedet

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=2204

Løseligt talt sammen er det vist 18 dæk jeg har haft ved med de dækjern -
på alufælge.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-10 16:45

On Tue, 27 Apr 2010 23:15:02 +0200, Aage Westermann wrote:

> Har I nogen erfaring i at sætte dæk på en aluminiumsfælg uden dækapparat?

Det kan man fint. Husk at bruge dækfedt ved monteringen, (opvaskemiddel
virker ved påsætning, men klæber aht. når at Du senere skal skifte igen).

> Det har jeg aldrig prøvet før. Kan man gøre det uden at ødelægge/beskadige
> fælgen?

Problemet er typisk at få det gamle dæk fri af fælgen, og det er her
skrammer let opstår. Jeg skærer konsekvent begge sider af dækket med en
stanleykniv et par cm. fra fælgkanten, og napper så kanttrådene
efterfølgende med en bidetang, for hver har noget at bruge et helt, men
opslidt dæk til uanset.

De nye dæk smører jeg grundigt med dækfedt, og så kan de let trædes på
plads uden brug/ved minimalt brug af dækjern. Mellem fælg og dækjern
beskytter jeg fælgen med en opskåret kølerslange fra bil/mc.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Armand

Dato : 28-04-10 18:00

Orla Pedersen skrev:

> Det kan man fint. Husk at bruge dækfedt ved monteringen, (opvaskemiddel
> virker ved påsætning, men klæber aht. når at Du senere skal skifte igen).

Opvaskemiddel er ikke nær så fedtet som alm. shampoo!
Jeg synes ikke at mine dæk sidder hårdere fast når jeg har brugt shampoo
istedet for mit dækfedt (fordi dét har det med at blive væk imellem
dækskiftene).

Fra : Futte & Co.

Dato : 29-04-10 08:07

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> stanleykniv et par cm. fra fælgkanten, og napper så kanttrådene
> efterfølgende med en bidetang, for hver har noget at bruge et helt, men

Jeg bruger en skruestik, sætter hjulet op så der kun klemmes på dækket,
brug gerne en klud imellem, vrider i hjulet når skruestikken en klemt
sammen, så slipper dækket. Gentag en to tre gange forskellige steder rundt.

> De nye dæk smører jeg grundigt med dækfedt, og så kan de let trædes på
> plads uden brug/ved minimalt brug af dækjern. Mellem fælg og dækjern
> beskytter jeg fælgen med en opskåret kølerslange fra bil/mc.

Der bruger jeg opvaskemiddel, cirka ½ vand og ½ opvaskemiddel.
Det jeg savner mest, er et par ekstra hænder
Derfor lægger jeg hjulet på gulvet og bruger knæene til at holde.
Hvis mennesket var skabt til at arbejde, var vi udstyret med flere
hænder

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 10:25

Futte & Co. skrev:

> Det jeg savner mest, er et par ekstra hænder
> Derfor lægger jeg hjulet på gulvet og bruger knæene til at holde.
> Hvis mennesket var skabt til at arbejde, var vi udstyret med flere
> hænder

Pas endelig på ikke at lægge den på bremseskiven!
Brug det nye hhv. gamle dæk til at lægge hjulet på, hvis ikke ligefrem
en hjemmelavet kvadratisk lægte-ramme med indre mål der svarer til
skivens diameter!

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 29-04-10 19:12

Armand skrev:

> [...]
> Brug det nye hhv. gamle dæk til at lægge hjulet på, hvis ikke ligefrem
> en hjemmelavet kvadratisk lægte-ramme med indre mål der svarer til

Øhhhh, hvilke bremseskive

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70, vildledende reklame

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 22:57

Futte & Co. skrev:

> Øhhhh, hvilke bremseskive

Alle de bremseskiver der måtte sidde på motorcykler der ejes af folk der
læser dit råd!

--
Armand.

Fra : Futte&Co

Dato : 03-05-10 09:43

Armand skrev:

> Alle de bremseskiver der måtte sidde på motorcykler der ejes af folk der
> læser dit råd!

Nåååe, dem! dem tænkte jeg ikke lige på

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-10 10:56

On Thu, 29 Apr 2010 09:06:42 +0200, Futte & Co. wrote:

> Jeg bruger en skruestik, sætter hjulet op så der kun klemmes på dækket,

Meget skrammel findes på min matrikkel, men en skruestik, som kan gabe over
et 180 dæk har jeg dog ikke Forsøgte, efter opfordring, med
skruetvinger, de fløj af, og tog i faldet pænt meget fælgmaling af "fie"

Siden den tid har kniven været foretrukket værktøj til afmontering.

Igen, hvad skal jeg med et helt, men opslidt dæk.

> Hvis mennesket var skabt til at arbejde, var vi udstyret med flere
> hænder

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 23:06

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> skruetvinger, de fløj af, og tog i faldet pænt meget fælgmaling af "fie"
>

> Siden den tid har kniven været foretrukket værktøj til afmontering.

Var det ellers ikke dig der engang foto-dokumenterede et
dækside-tryknings-værktøj fremstillet af et par lægter og beregnet til
at bruge undersiden af arbejdsbordet som modhold?

Til brug i felten fremstillede jeg engang et ditto af stålrør:
<http://www.gratisupload.dk/download/43183/>
<http://www.gratisupload.dk/download/43182/>
Kræver det rigtigt med kræfter er der en ubalance i konstruktionen som
fordrer en tung svigermor eller et fast punkt på modsatte side af hjulet
hhv. værktøjet, men jeg har endnu ikke måttet give op.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-10 23:22

On Fri, 30 Apr 2010 00:05:46 +0200, Armand wrote:

> Var det ellers ikke dig der engang foto-dokumenterede et
> dækside-tryknings-værktøj fremstillet af et par lægter og beregnet til
> at bruge undersiden af arbejdsbordet som modhold?

Jo, det var et træde op på værktøj, som med min vægt som regel kan klare et
fordæk, (efter en solid frokost et letsiddende bagdæk), men ikke uden sved
på panden.

> Til brug i felten fremstillede jeg engang et ditto af stålrør:
> <http://www.gratisupload.dk/download/43183/>
> <http://www.gratisupload.dk/download/43182/>

Mit træværktøj stod også til at skulle videreudvikles, men så overhalede en
stanley + bidetang. Så spares fælgkanten også for dækjern ved
afmonteringen.

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 23:37

Orla Pedersen skrev:

> Jo, det var et træde op på værktøj, som med min vægt som regel kan klare et
> fordæk.......

Hæ!
Der ér sq lidt elefant over mig

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 30-04-10 09:56

> Hæ!
> Der ér sq lidt elefant over mig

Vægt eller hukommelse ?

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Armand

Dato : 30-04-10 10:27

Grunnet skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Vægt eller hukommelse ?

Tjah.

--
Armand.
(0,1T smedesvend)

Fra : Aage Westermann

Dato : 29-04-10 21:32

meddelelse news:1qz4fd6vkbdd3.1jovf49mjtoim.dlg@40tude.net...

> [...]
> plads uden brug/ved minimalt brug af dækjern. Mellem fælg og dækjern
> beskytter jeg fælgen med en opskåret kølerslange fra bil/mc.

Jeg tror, det bliver Bridgestone BT 45.

Jeg takker mange gange for ALLE de mange fine tips. Selvfølgelig kan jeg
(nu) gøre det selv

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-04-10 07:41

Aage Westermann wrote:
> Det minder stærkt om halv pris. Er det virkelig rigtigt?

Velkommen til globaliseringens tidsalder.

> Det ser vel ikke så godt ud at komme med
> et par dæk købt på nettet, som man så gerne vil have sat på

Joda. Bare spørg efter prisen først. Og siger de nej, så spørg et andet
sted.

/jim

Fra : Aage Westermann

Dato : 10-05-10 21:41

> [...]

> lokale værksted godt kan bestille dem hjem i den størrelse.
> Men vil umiddelbart tro AM26 er bedre til din MC. Også det Avons egen

Nå, nu har jeg bestilt og fået leveret to BT45 fra M&P Direct, og så er der
lige en enkelt
ting, jeg skal have på plads. I webbutikken stod der ud for 100/90 at det er
et fordæk,
og tilsvarende stod der ud for 110/90, at det er et bagdæk, så det var jo
ok.

Men på selve dækkene er der en label, hvor der på begge dæk står "Front" og
i selve
gummiet er der på begge dæk indstøbt en retningspil, hvor der ovenover står
"Front use only".

Nu vil jeg så gerne vide, om der er tale om en fejlleverance, eller om det,
der står på
både dæk og klistermærke, ikke skal tages alvorligt? Jeg vil godt lige høre
jeres mening,
inden jeg mailer eller ringer til England.

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Knud Dam

Dato : 10-05-10 21:53

"Aage Westermann" <aawnn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> høre jeres mening,
> inden jeg mailer eller ringer til England.

Hej Aage.

Det må klart være en fejl-leverance.

Mvh.

Knud.

Fra : Aage Westermann

Dato : 12-05-10 17:00

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Aage Westermann" <aawnn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Aage.
>
> Det må klart være en fejl-leverance.

Ok, det var det også. De sender det rigtige dæk, men de vil ikke have det
forkerte tilbage.
Nu står jeg så med et BT 45 110/90 V18 fordæk, som jeg ikke har noget at
bruge til

Men fin service ellers. Der er ikke noget at klage over.

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Hekto

Dato : 26-04-10 06:56

> [...]

> Er der her i gruppen nogen, der kan henvise til en pålidelig leverandør, der
> ligger inde med eller kan skaffe disse dæk?

Jeg fornemmer at det har noget med an gammel 'stangtrækker' at gøre?
Tag kontakt til Spile eller Kaemna.

Hylekoret af BT45-fanatikkere kan jeg godt tilslutte mig. Har prøvet
Pirelli Sport Demon og Bridgestone BT45 på den gamle Pantah med
gummimotoren. BT45 går klart af med sejren.

--

/Hekto

Fra : Aage Westermann

Dato : 27-04-10 21:18

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg fornemmer at det har noget med an gammel 'stangtrækker' at gøre?

Det er lige, hvad det har

> Tag kontakt til Spile

Peder Spile kender jeg godt lidt til

> eller Kaemna.

- men hvem er det?

> Hylekoret af BT45-fanatikkere kan jeg godt tilslutte mig. Har prøvet
> Pirelli Sport Demon og Bridgestone BT45 på den gamle Pantah med
> gummimotoren. BT45 går klart af med sejren.

Ok, det kan være jeg skal til at skifte mening så! Tak for info.

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-10 21:55

On Sun, 25 Apr 2010 23:17:44 +0200, "Aage Westermann"
<aawnn@post6.tele.dk> wrote:

Hej Aage.

> [...]
>for: Avon SuperVenom AM20 100/90 V18 - eller i hvertfald nogen, der er meget

Jeg har monteret AVON RoadRider på min Velocette.
57V 100/90-19 bag og 54V 3,25-19 for.
Det virker faktisk over al forventning.
Moderne dækprofil på en gammel klasikker

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Svend Spangsege

Dato : 29-04-10 21:56

Steen Gruby skrev:
> [...]
> 57V 100/90-19 bag og 54V 3,25-19 for.
> Det virker faktisk over al forventning.
> Moderne dækprofil på en gammel klasikker
Avon RoadRider er et udmærket valg til gamle klassikere. Jeg har selv
slidt ca 20 af dem op på mine gamle Moto Guzzier. Dog et lille men:
Pas på i koldt vejer og især på våd vej! Det kan lade sig gøre at varme
dem op, så de fungerer rigtigt fint på tør vej – også til svingkørsel,
men det kræver lidt arbejde, at få dem op på en fornuftig
arbejdstemperatur, hvor de hænger godt ved asfalten.
På våd asfalt skal de første advarselssignaler om udskridning tages
alvorligt!

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 23:11

Svend Spangsege skrev:

> [...]
> arbejdstemperatur, hvor de hænger godt ved asfalten.
> På våd asfalt skal de første advarselssignaler om udskridning tages

Man burde regn-teste sine bagdæk så man ikke overraskes i krisesituationer.
Jeg har tidligere fravalgt et Pirelli Pahntom i sports-compound til
trods for at det stod forrygende fast på våd asfalt - Lige indtil det
stod stille hvorefter at det var glat som sæbe =

Prøv med bagbremsen og jeres nuværende dæk har det på samme måde, eller
stadig yder rimelig bid efter blokering!!!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 30-04-10 02:21

On 29 Apr., 22:31, "Aage Westermann" <aa...@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg tror, det bliver Bridgestone BT 45.

Husk at se Bridgestone's anbefalede dæktryk til din cykel i forhold
til Avon's ditto – det vil være en god rettesnor, når du skal pejle
dig ind på det tryk, der passer dig bedst med de anderledes dæk

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Aage Westermann

Dato : 30-04-10 22:30

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Husk at se Bridgestone's anbefalede dæktryk til din cykel i forhold
> til Avon's ditto – det vil være en god rettesnor, når du skal pejle
> dig ind på det tryk, der passer dig bedst med de anderledes dæk

Tak for det. Det havde jeg nok ikke selv tænkt på.

Med venlig hilsen
Aage Westermann

Fra : Richard

Dato : 14-05-10 02:43

On 12 Maj, 17:59, "Aage Westermann" <aa...@post6.tele.dk> wrote:

> Nu står jeg så med et BT 45 110/90 V18 fordæk, som jeg ikke har noget at
> bruge til

Hm, ja det er jo originalstørrelse og foreskreven speed rating til
bl.a. VF1100S som mine, men de står begge på rimelig friske
radialsutter

Mon ikke du hurtigt finder en køber til det udmærkede dæk?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK