Espressomaskiner(igen)
Fra : Linde

Dato : 24-04-10 20:37

Da den gamle kaffemaskine er ved at være udtjent, og jeg egentlig ikke
drikker så meget kaffe overvejer jeg at skifte den ud med en
espressomaskine. Tænk har testet et mindre udvalg i januar, men de maskiner
er enten "Nespresso" kapsel-maskiner, eller starter ved 4000. Der må da
findes nogle lidt mere prisvenlige alternativer til det, jeg er ikke på jagt
efter noget halvprofessionelt grej eller en bryggetid på 4 sekunder eller
andre hel- eller halvautomatiske finesser. Bare en fornuftig maskine til
espresso, til, ja, lad os sige under 1000. Findes det?

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 24-04-10 20:39

Linde skrev:
> [...]
> 4 sekunder eller andre hel- eller halvautomatiske finesser. Bare en
> fornuftig maskine til espresso, til, ja, lad os sige under 1000. Findes

Ikke til under 1000 kr., men 2000 kr så er du kørende..

Bilka har tit en Saeco med andet navn på til omkring 2500 kr., og lige
over grænsen til tyskerland, kan man få en "ægte" Saeco til 2000 kr.

Det er hele bønner og vand i en anden beholder. Suveren maskine, har
selv slidt et par stykker op efterhånden

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 24-04-10 21:06

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> over grænsen til tyskerland, kan man få en "ægte" Saeco til 2000 kr.
>
> Det er hele bønner og vand i en anden beholder. Suveren maskine, har selv

Hm okay 2000 er da ikke helt uoverkommeligt, vil jeg sige. Har du evt. et
link til en sådan maskine, så man lige kunne se giraffen? Og nu du siger
"slidt op", hvor længe går der så cirka med at slide sådan en op?

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 24-04-10 21:11

Hejsa
Linde skrev:
> Hm okay 2000 er da ikke helt uoverkommeligt, vil jeg sige.

Mekanikken er 100% den samme som dem til 4000 kr., det er kun kassen der
er forskel på.

http://www.evendi.de/preisvergleich/17/prod/180865/Spidem-Villa-Accento-silber.html

> Og nu du
> siger "slidt op", hvor længe går der så cirka med at slide sådan en op?

Et skud, så mindst 200 kg. bønner, så den holder rimeligt længe.

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 24-04-10 21:39

> [...]
>
> Et skud, så mindst 200 kg. bønner, så den holder rimeligt længe.

Hm, det var da en utrolig masse man får for pengene i den maskine, både
automatisk kværn og grumsbøtte! Meget interessant. Og så er den endda
temmelig hurtig, hvis man skal tro dette klip på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=TNmQUTAJNNA&feature=related

200 kg bønner, det svarer vel omtrent til den mængde, jeg har forbrugt i de
sidste 15 år, så det lyder da fornuftigt. 259 euro, det er endda temmelig
interessant! Hvad mener du ellers om crema, damprør og teknik generelt? Og
hvad med mængde, kan den lave en ordentlig skude morgenespresso?

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 24-04-10 20:40

Hej Linde

> finesser. Bare en fornuftig maskine til espresso, til, ja, lad os
> sige under 1000. Findes det?

Du kan finde dem til en tyver på tilbud:

http://www.ciaoitalia.dk/Negozio/Alimentari/Bialetti/Mokka1desc.html

Max

Fra : Linde

Dato : 24-04-10 21:03

> Hej Linde

> Du kan finde dem til en tyver på tilbud:
>
> http://www.ciaoitalia.dk/Negozio/Alimentari/Bialetti/Mokka1desc.html

Hehe, okay jeg må erkende, jeg ikke behøvede klikke på linket for at vide,
hvad det var for en maskine. Men det er ikke lige hvad jeg leder efter,
hverken i smag eller teknik, da jeg har induktion. Jeg har faktisk haft
sådan en kande, og den virkede kun meget dårligt på induktion....selvom det
altid er interessant at iagttage perkolationen i sådan en svend!

Men god ide ellers!

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 24-04-10 21:07

Hej Linde

> [...]
> har faktisk haft sådan en kande, og den virkede kun meget dårligt på
> induktion....selvom det altid er interessant at iagttage

Der findes nu også perkulatore til induktion, ellers er der da udgaver
der har egen varmeplade og bare sluttes til nettet, både Bialleti og
OBH laver udmærkede modeller. :)

Max

Fra : Linde

Dato : 24-04-10 21:35

> Hej Linde

> Der findes nu også perkulatore til induktion, ellers er der da udgaver
> der har egen varmeplade og bare sluttes til nettet, både Bialleti og
> OBH laver udmærkede modeller. :)

Yes yes, helt givet. Men som skrevet har kaffen fra de kander nu heller
aldrig rigtig "gjort" det for mig. Der er lidt for meget slam, og ingen
crema. Samtidig synes jeg, kaffen godt kan være lidt "rodet" i smagen...det
er muligvis noget jeg bilder mig ind på grund af grumset. Det er lidt det
samme med min stempelkande, af og til kan jeg godt lide den kraftige smag,
men den har altså også svært ved at få den helt skarpe bitterhed og aroma
frem. Tja, det er jo så bare min smag.

I øvrigt fik jeg da ødelagt min ved at komme den i opvaskeren...det var den
hårde måde at lære, at aluminium ikke kan tåle opvaskemaskine på.

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 24-04-10 21:47

Hej Linde

> få den helt skarpe bitterhed og aroma frem. Tja, det er jo så bare
> min smag.

Sådan er vi jo heldigvis så forskellige. Jeg putter mælk i min
kaffe, så jeg har andre præferencer.

> I øvrigt fik jeg da ødelagt min ved at komme den i opvaskeren...det
> var den hårde måde at lære, at aluminium ikke kan tåle opvaskemaskine

Ja, den type aluminium de er lavet af kan ikke rigtig sammen
med opvaskeren, men der fåes nu også udgaver i rustfast stål :)

Max

Fra : Linde

Dato : 24-04-10 21:56

> Hej Linde

> Sådan er vi jo heldigvis så forskellige. Jeg putter mælk i min
> kaffe, så jeg har andre præferencer.

Det kan jeg nu også godt finde på, bruger dog helst fløde hvis det skal
være. Hertil hører småkager, der kan opsuge kaffen i et tilpas tempo,
allerhelst Bastogne eller Digestive kiks. Denne snack er dog kun til
weekendbrug eller særlige lejligheder...

> Ja, den type aluminium de er lavet af kan ikke rigtig sammen
> med opvaskeren, men der fåes nu også udgaver i rustfast stål :)

Sandt, men så er det ikke til en 20´er. Jeg kunne i øvrigt godt
forestille mig, at der var en eller anden forskel på, om kanden er i
halvskidt genbrugsaluminium eller rustfrit stål, rent smagsmæssigt.

Mvh
Linde

Fra : eljay

Dato : 26-04-10 00:32

Linde skrev:

> [...]
> crema. Samtidig synes jeg, kaffen godt kan være lidt "rodet" i
> smagen...det er muligvis noget jeg bilder mig ind på grund af grumset.

Jeg har også haft sådan en espressokande til komfuret, og jeg synes at
espressoen kommer til at smage af brændt gummi. Måske var det en lidt
for billig udgave jeg havde købt.

> Det er lidt det samme med min stempelkande, af og til kan jeg godt lide
> den kraftige smag, men den har altså også svært ved at få den helt
> skarpe bitterhed og aroma frem. Tja, det er jo så bare min smag.

Jeg sværger til stempelkande. Hvis du vil have bitterheden frem i kaffen
(afhænger jo også af kaffetypen), så hænd vandet på medens det er
spilkogende. Selv kan jeg nu bedst lide det, når vandet lige er faldet
lidt til ro.

Det med vandtemperaturen er vist i det hele taget lidt af en religion.
Nogen mener at temperaturen skal helt ned omkring 80-85 grader, men der
synes jeg kaffen bliver temmelig flad i smagen.

> I øvrigt fik jeg da ødelagt min ved at komme den i opvaskeren...det var
> den hårde måde at lære, at aluminium ikke kan tåle opvaskemaskine på.

Ja så kan man lære det

Hilsen Lars

Fra : Lisbeth fra fiskehus~

Dato : 26-04-10 01:19

Der er faktisk en mulighed mere for expresso under 1.000 kroner -
kræver dog lidt armkræfter - til gengæld kan du nemt medbringe den -
den hedder Handpresso.

Fås f.eks. her: http://www.moccashop.dk/category/handpresso-12/

Bemærk, der er 2 modeller. Den ene er til malet kaffe. Den anden til
ESE-pods. Det ville være rart, om der ligesom ved nedenstående var
filterholdere med til begge dele:

http://billigespresso.dk/espressomaskiner/andre-maerker/krups-krups-espresso-combination-xp-2070.html

Dvs. det er en lidt ældre model, vi har af denne hjemme i køkkenet.
Vores er ca. 3 år gammel, og har kostet kr. 1.000,-. Den blev mest
købt fordi, den kun fylder "een maskine" på køkkenbordet, og så kan
den lave både kaffe og expresso, men til expresso egner den sig bedst
til kun lige at lave en enkelt kop.

Hilsen Lisbeth

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-04-10 23:14

Linde skrev:
> [...]
> 4 sekunder eller andre hel- eller halvautomatiske finesser. Bare en
> fornuftig maskine til espresso, til, ja, lad os sige under 1000. Findes

Hej Linde

Der er mange gode råd og debatter at finde på dette forum:
www.espressobar.dk.

Jeg har haft glæde af at købe ind hos disse to forretninger, der både er
fysiske forretninger og internetbutikker:

www.kaffemekka.dk
www.kaffeagenterne.dk

Jeg selv købte en Ranicilio Silvia efter at have læst og kigget mig lidt
omkring. Den koster i omegnen af de 4000 kr, men for de penge får du en
stabil maskine som holder og som kan tilpasses på alverdens måder (hvis
man altså er lidt nørdet).

God fornøjelse med kaffen. En gudedrik

Hilsen Jesper