Hvad 'kan' en frituregryde?
Fra : Marianne

Dato : 24-04-10 19:20

Hej

Har just - for første gang i mit liv - forsøgt mig udi fish'n'chips,
inspireret af Pricernes madprogram. Stor succes! Især hos husets 10- og
12-årige.

Men selve fritureriet var en smule angstprovokerende. Olien skulle *meget*
højere op i temperatur, end jeg umidelbart havde troet (brugte et
stegetermometer), og jeg kan forstå at en tilstrækkelig høj temperatur er
forudsætningen for, at maden ikke tager for meget fedt ind. Det røg noget,
men den det gik.

Nu kunne jeg godt tænke mig at pensionere supermarkedets frosne pomfritter,
når de er så relativt lette at lave selv. Og så kommer jeg til at tænke på,
om en frituregryde mon vil være en god investering? Dels lader det til, at
man kan holde olien mere ren end ved bare at bruge en almindelig gryde, dels
ser det ud som om temperaturstyringen er en del af det, en frituregryde kan.
Er der andre fordele, og er disse fordele reelle eller klarer man sig lige
så godt med en gryde?

Jeg tænker at vi kunne komme til at anvende gryden ca. 1 gang om måneden.

Et tillægsspørgsmål: Hvilken kartoffelsort er bedst? Jeg købte to
forskellige sorter bagekartofler. Den ene var meget lys gul i kødet og
temmelig vandet. Den anden gulere og forekom bedre. Men jeg fik desværre
ikke fat i kartoflernes navne.

mvh
Marianne
- jo jeg ved godt, at friture ikke er vildt sumdt!

Fra : S.B.

Dato : 24-04-10 20:56

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> mvh
> Marianne
> - jo jeg ved godt, at friture ikke er vildt sumdt!

Kommer vist lidt an på hvad komfur du har, forsøgte også på vores det gamle
glaskeramiske at lave friture, men ikke nemt at styre da det reagere
langsomt når man skruer ned for varmen, nu har vi induktion, og her kan det
ikke svare sig for os at købe en rigitg frituregryde, når man sænker
temperaturen følger det med lynhurtigt, lidt som med gas.

Hvilken kartoffelsort der er bedst ved jeg ikke, bruger bare dem de har på
tilbud i Kvickly, ungerne har ikke brokket sig endnu

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-04-10 22:16

Sat, 24 Apr 2010 20:19:31 +0200 skrev Marianne:

> Men jeg fik desværre ikke fat i kartoflernes navne.

Kig dem enkeltvist dybt i øjnene: "What's your name, potatoe"!

Fra : Marianne

Dato : 25-04-10 07:28

> Kig dem enkeltvist dybt i øjnene: "What's your name, potatoe"!

Dét vil jeg prøve

Ja, ja ... jeg mener selvfølgelig navnet på kartoffelsorten.

mvh
Marianne

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-10 14:37

> [...]

> forskellige sorter bagekartofler. Den ene var meget lys gul i kødet og
> temmelig vandet. Den anden gulere og forekom bedre. Men jeg fik

Kig en smule tilbage i gruppen, hvor emnet har været oppe og vende mange
gange - sidst med emnelinien "Pommes frites".

> - jo jeg ved godt, at friture ikke er vildt sumdt!

Det er heller ikke vildt usundt, hvis du friterer ordentligt og samtidig
bruger en olie, der kan tåle opvarmingen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : eljay

Dato : 26-04-10 00:23

Marianne skrev:
> Hej
>
> Har just - for første gang i mit liv - forsøgt mig udi fish'n'chips,
> inspireret af Pricernes madprogram. Stor succes! Især hos husets 10- og
> 12-årige.

Ak ja. Den gamle fritøse...

> [...]
> forudsætningen for, at maden ikke tager for meget fedt ind. Det røg noget,

Yep. 160-180 grader skal vi op på.

> [...]
> så godt med en gryde?
>
> Jeg tænker at vi kunne komme til at anvende gryden ca. 1 gang om måneden.

Jeg har haft en elektisk friteuse, og problemet med den var, at den ikke
kunne komme op på de 190 grader som termostaten havde som max.
indstilling. Faktisk kom den ikke over 150 grader, så jeg kassererede den.

I stedet benytter jeg nu en almindelig gryde. Det skal være en lidt høj
gryde. Så undgår man at olien spøjter ud over det hele, når man kommer
især frosne emner i olien.

Jeg bruger et elektronisk stegetermometer til at holde øje med
temperaturen. Spyddet fastgøres til kanten af gryden med en tøjklemme,
så det stikker ned i olien.

Man skal helst benytte det kraftigste blus/kogeplade på komfuret, så
oliens temperatur ikke falder for hurtigt når maden nedsænkes. Det
kræver lidt opmærksomhed med hensyn til regulering af varmen, så
temperaturen holdes konstant, men efter min erfaring er det ikke så svært.

Fordelen ved at benytte en almindelig gryde er jo også, at man dels
sparer noget plads i køkkenskabet, og dels letter det rengøringen, da
nogle friteuser er lidt besværlige i den henseende.

> [...]
> forskellige sorter bagekartofler. Den ene var meget lys gul i kødet og
> temmelig vandet. Den anden gulere og forekom bedre. Men jeg fik desværre

De bedste sorter er af den melede slags, som også er velegnede til mos.
Som f.eks. Bintje, eller bagekartofler. Efter udskæring skal
kartoffelstavene skylles grundigt i koldt vand, så de ikke klistrer
sammen ved kogningen, men det er vist forklaret grundigt på
Pricebrødrene's hjemmeside på dr.dk.

> mvh
> Marianne
> - jo jeg ved godt, at friture ikke er vildt sumdt!

Men lige netop pommes frites er godt nok et lækkert tilbehør

Hilsen Lars