Praktiske erfaringer med isblæsning?
Fra : Flemming Torp

Dato : 24-04-10 21:42

Min tråd om de vandfyldte blærer gik vist af sporet ... ... Jeg
prøver en ny ...

Mit spørgsmål er meget konkret:
Er der nogen i gruppen, der har praktiske erfaringer med isblæsning af
køl og skibets undervandsdel?

Resultat?/Økonomi?/Firma der tilbyder det - evt. anbefaling?/
Kommer al gammel primer af?/Bliver overfladen helt glat?/
Skal man gøre andet før man begynder at prime? m.v.

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør ... nu tilbage i vandet igen

Fra : HKN

Dato : 24-04-10 23:33

Hej Flemming,

Der er nok en forskel i økonomien - blæsning med tøris er dyrere end sand,
da det ikke er noget man bruger i større omfang...
Omkring miljø, så er det nok et holdningsspørgsmål - sand sviner, og der er
nok nogen der vil mene at det er miljøsvineri, selvom det forsvinder
forholdsvis hurtigt. Tøris er CO2 og det kan give dig en varmere
sommer.......
Jeg har ikke nogen personlige erfaringer omkring det at blæse en køl, men
jeg ved at sandet renser bedre af end tøris - derfor ville jeg vælge sand
til det job. Ved en sådan blæsning får du alt af - dvs at du kommer ind til
det rå jern/bly, hvilket også betyder at du skal prime umiddelbart efter,
for at undgå fremtidige problemer.
Overfladen bliver IKKE glat set ud fra et fagligt synspunkt (nærmere
nubret), men helt afrenset. Forestil dig et stykke metal bombarderet med
tusindvis af små sandskorn - det bliver ikke glat, men til gengæld helt fri
for rester af gammel maling/primer.

Som jeg nævnte er tøris f.eks velegnet indvendigt i dykkerflasker, da det
ikke skaber grobund for evt gruberust fordi det ikke slår lige så hårdt som
sand eller stål, og derfor også velegnet som erstatning for glasperler til
blæsning af f.ex rustfrit stål.

Der er masser af virksomheder der tilbyder denne form for afrensning, men
det er også en branche fyldt med "lykkeriddere", så spørg f.eks Omø
Værkstederne eller Cortex som er nogle af de veletablerede - jeg er dog ikke
sikker på at de vil tage en sådan mindre opgave, men de kan måske henvise
til en underleverandør.

Mvh
Henrik

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-04-10 11:09

Jeg har for nogle år siden hørt nævnt at der var nogen der brugte
kornskaller el.lign. idet de var hårde nok til at slå malingen af men
bløde nok til ikke at skade glasfiberen. Om der reelt er firmaer der gør
i at bruge det er jeg ikke klar over.

HKN wrote:

> [...]
> er nok nogen der vil mene at det er miljøsvineri, selvom det forsvinder
> forholdsvis hurtigt. Tøris er CO2 og det kan give dig en varmere

Lige for at imødekomme CO2 hysteriet: Tøris kommer ikke ud af den bare
ingen ting. Det er udvundet af luftens CO2 og tørisen i sig selv
bidrager ikke til yderligere CO2 i atmosfæren, men opbevarer det blot
midlertidigt på fast form.

Tørisen skal dog produceres og det vil naturligvis kræve en hvis mængde
energi, som i Danmark i stor stil bliver produceret af fossilt brændsel.
Her vil der selvfølgelig komme en eller anden mængde CO2 fra
produktionen. Men her er sand eller andet materiale også repræsenteret.
Det bliver formentlig renset i et eller andet omfang (dvs. en process
der kræver energi=>CO2) samt transporteret fra Sahara eller hvor det nu
er de finder det sand der er velegnet til sandblæsning (dvs. endnu en
process der kræver energi=>CO2).

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-10 06:22

Hej Flemming,

Her er et link til et firma der udfører tørisblæsning:

http://www.d-tt.dk/page.asp?sideid=1&zcs=3

Sidste år blev en 42" motorbåd blæst ren i Kastrup. Rengøringen var
perfekt; men at få arbejdet udført midt om sommeren, i en weekend med
noget af sommerens bedste vejr og derfor en fyldt havn, var ikke
populær hos nogen. Rengøringen foregik direkte på optagningskajen.
Larmen fra dysen, der udsende tørisen med lydens hastighed, var ganske
overvældende i hele havnen.
Afrensningen startede fredag og var først afsluttet mandag.'
Støjgenerne er en parameter der skal tages med i betragtningen.

Alm. sandblæsning, der oftest foretages på vinterpladserne giver også
problemer og er ikke en god ide at udføre, når der står andre både på
vinterpladserne.

Mvh/Harding