Mappe-/filproblemer...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-10 21:18

Er der egentlig nogensinde fundet en løsning i Leopard 10.5.x på,
hvordan man kan undgå, at mapper/filer dynger sig oveni hinanden, når
man flytter mapper og filer enkeltvis ind i en ny mappe? - De dynger sig
jo bare op i en klump, så man ikke kan se titlerne...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-10 21:54

> [...]
> man flytter mapper og filer enkeltvis ind i en ny mappe? - De dynger sig
> jo bare op i en klump, så man ikke kan se titlerne...

Gætter på du bruger "icon view" ?

du kan jo bare lave en "clean up selection" for at rydde op i ikonerne ?

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 24-04-10 22:39

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Gætter på du bruger "icon view" ?
>
> du kan jo bare lave en "clean up selection" for at rydde op i ikonerne ?
>
> /thomas

Hvordan gør man sidstnævnte?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-10 22:51

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan gør man sidstnævnte?

markerer de ønskede filer og vælger "clean up selection" i "view" menuen
?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-10 23:31

Thomas von Hassel wrote:

> markerer de ønskede filer og vælger "clean up selection" i "view"
> menuen ?

Snak dog dansk Thomas. - Vi bor altså stadig i Danmark.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-10 23:36

> Snak dog dansk Thomas. - Vi bor altså stadig i Danmark.!

måske ... men vi lever i en international verden og de fleste jeg
kommunikerer med til dagligt gør det på engelsk .. så jeg har aldrig
skiftet sprog til dansk på mine systemer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-10 23:22

Henrik 8600 wrote:

> Hvordan gør man sidstnævnte?

COM+A for 'Vælg alt' (eller vælg en gruppe ikoner ved at markere
enkeltvis mens ALT-tasten holdes nede), - menuen 'Oversigt', - 'Ordn det
valgte'...

I 'lidt mindre gamle dage' - OS X 10.4 - kunne man også åbne harddisken
og bruge COM+J (Oversigtsvalg) og i popup menuen vælge 'Behold
sorteringsorden' (eller var det et afkrydsningsfelt?), men den er væk i
Leopard. I Leopard kan dog vælges (som i Tiger) 'Sorter efter' ->
'Navn', hvilket altid sorterer alfabetisk. Dvs., man kan ikke flytte
rundt på mapper/filer, - så ryger de blot tilbage igen i alfabetisk orden...

Istedet for kolonner bruger jeg alm. store symboler (Symbolvalg i
Oversigt) oftest 36pxl størrelse og med navn til højre, hvilket giver en
slags kolonne. Her har jeg så sorteret op i grupper, så de mapper, der
normalt ikke skal røres altid ligger øverst i første kolo9nne, derefter
fx. div. musikmapper, grafik, redigeringsmapper, tekst osv., og tilsidst
i sidste kolonne har jeg altid de mapper/filer, jeg arbejder på lige nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-10 23:00

Thomas von Hassel wrote:

> Gætter på du bruger "icon view" ?

Ja, det er det letteste for os med nedsat syn. - Vi 'genkender' mapperne
på ikoner og farvesammensætning.

> du kan jo bare lave en "clean up selection" for at rydde op i ikonerne ?

Det holder jo kun indtil næste gang, man flytter noget, så det er ingen
løsning. - I 'gamle dage' under OS 7-9 var det jo blot at genopbygge
skrivebordet, så var problemet løst. - Svjh. kan man ikke 'bare' lige
gøre det på OS X...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-10 23:06

> Ja, det er det letteste for os med nedsat syn. - Vi 'genkender' mapperne
> på ikoner og farvesammensætning.

ah ... ja under 10.6 gør den stadig underlige ting i icon view .. og en
af grundende til jeg ikke bruger det ...

list view med store ikoner er ikke stort nok ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-10 23:45

Thomas von Hassel wrote:

> ah ... ja under 10.6 gør den stadig underlige ting i icon view .. og en
> af grundende til jeg ikke bruger det ...

Problemet begyndte allerede i Leopard...

> list view med store ikoner er ikke stort nok ?

Tjoh, og man kan også vælge ikonstr., men så er man også tvunget til kun
at bruge alfabetisk orden (Sorter efter: 'Navn'), og man kan ikke
gruppere, som jeg lige har svaret på Henriks indlæg.

Kolonner kunne være en mulighed, hvis man kunne indstille ikonstr., men
det synes jeg ikke man kan nogen steder. - Jeg mener at have læst, man
kan gøre det med både 'PrefEdit' og 'TreeView', men jeg er lidt for
nærig til at ofre penge på sådan noget, der burde være system standard.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-04-10 17:04

> [...]

> kan gøre det med både 'PrefEdit' og 'TreeView', men jeg er lidt for
> nærig til at ofre penge på sådan noget, der burde være system standard.

hvorfor dog kaste penge efter den slags dimse?, du er jo udvikler og har
derfor apples autoriserede plist editor til rådighed

/Developer/Applications/Utilities/Property\ List\ Editor.app

Hvis ikke du har xcode installeret kan gode gammele vi også klare opgaven.

Den autoriserede metode til at ændre og tilføje optioner i plist filer er
"defaults", instrukser til syntaksen kan du finde ved at læse "man defaults"

både vi og defaults har være standart installeret af apple siden i hvert
fald Mac OS X 10.2

--
Morten Reippuert Knudsen