Plastimo rullesystem
Fra : Steffen Skov

Dato : 24-04-10 08:58

O-høj
I mange år har jeg haft Plastimo rullesystem på 3 forskellige både. Det har
altid fungeret upåklageligt, indtil en dag i ca. 10 sekm., hvor jeg ikke
kunne rulle mere end ½ m. ud på genuaen. Den sad fast. Vel i havn
konstaterede jeg at forstaget i toppen var rullet op i kordellerne. Det kan
tyde på, at toppen af alluminiumsskinnen på en eller anden måde har "grebet"
fat om wiren og drejet den med rundt. En bekendt fortalte, at han oplevede
nøjagtigt det samme med sit Plastimosystem sidste år.
Begge vores systemer har virket fint i 4 år. Hvad sker der? Er der nogen i
gruppen, der har en god forklaring?
Jeg har nu taget masten af, for at skifte wiren, men det skulle jo ikke
gerne være en tilbagevendende begivenhed.
Hilsen
Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-04-10 18:09

Steffen Skov kom med følgende:
> [...]
> fat om wiren og drejet den med rundt. En bekendt fortalte, at han oplevede
> nøjagtigt det samme med sit Plastimosystem sidste år.

Du har vel monteret et faldleder f.eks sådan en her:
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=72614
som faldet føres igennem, således at fokkefaldet laver en større vinkel
til forstaget end det ville gøre uden?
For uden sådan en fætter, er det meget stor chance for at få rullet
faldet rundt om forstaget - især i hård vind - og så er man på den...

Jeg kan ikke huske hvor stor vinklen mindst skal være, men det står
garanteret i montagevejledningen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-04-10 18:27

På side 26 og 27 i denne manual (Harken, som jeg har), er det
udførligt beskrevet og vist med tegninger. Faldlederen er her med hjul.
Undgå sådan en, for wiren laver spor i hjulet som flækker og sætter sig
fast.

http://www.harken.com/pdf/4417.pdf

Side 28 viser at spilerfaldet også kan lave alvorlig ged i det, hvis
man er uheldig. Det har jeg aldrig tænkt over, men må lige checke i
morgen...

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 24-04-10 19:05

Ole Pagh wrote:
> [...]
> faldet rundt om forstaget - især i hård vind - og så er man på den...
>
> Jeg kan ikke huske hvor stor vinklen mindst skal være, men det står

Brugsanvisningen for Furlex 100S angiver en vinkel på 5-10 grader.
Så - Steffen - hvis du sender mig en mail, så returnerer jeg
brugsanvisningen, som er på svensk og evt. på engelsk, hvis du foretrækker
det - se side 24.

Jeg har et formentligt tysk rullesystem, men har ikke det samme problem
netop fordi vinklen på faldet er ok.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Per Kaaber

Dato : 24-04-10 19:24

Ole Pagh har bragt dette til verden:
> [...]
> rundt om forstaget - især i hård vind - og så er man på den...
>
> Jeg kan ikke huske hvor stor vinklen mindst skal være, men det står

Jeg tror ikke det er faldet der får forstagswiren til at vikle sig op i
toppen. Hvis wiren vikler sig op, må det være viklet stramt et andet
sted, eller der er nogle kordeller der er knækket og resten twistet
ekstra meget.
Hvis forstaget vikler sig om profilet, giver det "kun" problemer med at
rulle ind eller ud.
Da profilet drejer rundt på forstaget, kan det være et for løst forstag
og dermed forstor friktion mellem profil og forstag, der er årsagen til
at forstagswiren drejer med rundt i den ene ende.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-04-10 08:43

Hejsa
En faldleder er monteret og vinklet korrekt. Forstaget står rimeligt stramt
og tottes yderlige op med agterstagsstrammeren under bidevind og halvvind.
Der er ikke knækket kordeller i wiren, men den er vreden op som når man
åbner et stykke 3 slået tov for at lave en øjesplejs.
Jeg har mistanke til et afstandsstykke der sidder i toppen for at holde
wiren i centrum af profilet. Men nu tager jeg kameraet med på havnen og
tager et par billeder af fænomenet.
God søndag
Steffen

Fra : Per Kaaber

Dato : 25-04-10 09:04

Steffen Skov formulerede søndag:
> [...]
> i centrum af profilet. Men nu tager jeg kameraet med på havnen og tager et

Vi ser frem til billeder.

Det der trigger mig til at være agtpågiven, er at når en wire twistes
op i den ene ende, må wiren være twistet mere et andet sted på wiren,
forudsat at enderne på wiren ikke kan dreje rundt.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-04-10 14:08

Hejsa
Så er billederne lagt på: http://www.steffenskov.dk/23590395
Jeg hælder mest til at det er afstandstykket i toppen (billede 3) der skal
skiftes med et par års mellemrum. Det er heller ikke det store problem, da
det kan skiftes uden at demontere hele profilen.
Nu tager jeg ned og bestiller et nyt forstag og et nyt afstandstykke til
toppen og et til bunden. Så må det for fanden da virke igen.
Hilsen Steffen
--
"E?baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : blueocean

Dato : 27-04-10 07:06

On 26 Apr., 15:07, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hejsa
> S er billederne lagt p :http://www.steffenskov.dk/23590395
> Jeg h lder mest til at det er afstandstykket i toppen (billede 3) der skal
> skiftes med et par rs mellemrum. Det er heller ikke det store problem, da
> det kan skiftes uden at demontere hele profilen.
> Nu tager jeg ned og bestiller et nyt forstag og et nyt afstandstykke til
> toppen og et til bunden. S m det for fanden da virke igen.
> Hilsen Steffen
> --

> - Vis tekst i anførselstegn -

Det virker som om dit forstag fra rullesystemet har siddet fast i
wiren, således at denne har grebet fast i wiren til den er hoppet af
igen. Sådan ser det ud på billedet. <det kan også være i den modstatte
ende fejlen er, hvis tromlen har siddet fast el.ign.

Gert

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-04-10 14:15

Hejsa
Det er også min teori. Derfor har jeg bestilt et nyt afstandsstykke til
profilet. Riggeren fortalte at, hvis faldet på et tidspunkt har været snoet
med om, kunne det også skabe ravagen. Det har det for 3 år siden, før jeg
fik monteret faldlederen. Bare mærkeligt at der skal gå 3 år før problemet
så viser sig?
Hilsen
Steffen
--