Æggekoger
Fra : Lars Arup

Dato : 22-04-10 13:54

Jeg synes det er lidt besværligt og (form) dyrt at koge to æg blødkogte i en
alm gryde på et elkomfur.

Har nogen gode erfaringer med elektriske æggekogere, er det billigere i
strøm, kan man koge et eller flere, og hård og blødkogte?

Erfaringer ønskes.

På forhånd tak

Lars Arup

Fra : thl

Dato : 22-04-10 07:56

On 22 Apr., 13:54, "Lars Arup" <l...@sletdettetdcadsl.dk> wrote:
> [...]
>
> Har nogen gode erfaringer med elektriske æggekogere, er det billigere i
> strøm, kan man koge et eller flere, og hård og blødkogte?

http://sondagsavisen.dk/353/010528404/
mvh
Thorbjørn

Fra : Lars Arup

Dato : 22-04-10 15:21

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
On 22 Apr., 13:54, "Lars Arup" <l...@sletdettetdcadsl.dk> wrote:
http://sondagsavisen.dk/353/010528404/
mvh
Thorbjørn

Takker det lyder da som et godt bud!

MVH Lars Arup

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-04-10 16:44

Lars Arup skrev:

> Jeg synes det er lidt besværligt og (form) dyrt at koge to æg
> blødkogte i en alm gryde på et elkomfur.

Jeg har kun haft gas siden jeg flyttede hjemmefra for efterhånden
mange år siden, men jeg kan godt forestille mig at det må være
irriterende at koge æg på el… Prøv imidlertid at læs instruktionerne
på

· http://www.seriouseats.com/2009/10/the-food-lab-science-of-how-to-cook-perfect-boiled-eggs.html
· http://j.mp/b293Tl   (kort link til ovenstÃ¥ende)

· http://www.seriouseats.com/recipes/2009/10/perfect-boiled-eggs-recipe.html
· http://j.mp/cKSXKJ   (kort link til ovenstÃ¥ende)

Det er de bedste opskrifter på hård- og blødkogte æg jeg har set
[og prøvet].

> Har nogen gode erfaringer med elektriske æggekogere, er det
> billigere i strøm, kan man koge et eller flere, og hård og
> blødkogte?

Æggekogere er alle tiders. Hvis min gik i stykker, ville jeg
købe en ny — det kan jeg ikke sige om alle de elektriske apparater
jeg har i mit køkken.

Man kan koge ét eller flere æg i sådan en koger (som i parentes
bemærket bruger minimalt vand, og derfor osse mindre energi), og
når man først har fundet ud af hvor meget vand der skal til at
koge æg i den størrelse man bruger, bliver resultatet godt hver
gang (og æggene sprækker ikke — men det gør de heller ikke hvis
man følger førnævnte fremgangsmåder).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Mogens

Dato : 22-04-10 19:02

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> · http://j.mp/cKSXKJ   (kort link til ovenstÃ¥ende)
>
> Det er de bedste opskrifter på hård- og blødkogte æg jeg har set

Nu er det jo lidt off-topic i forhold til hvad der oprindeligt spørges om.

MEN, hvis man skal lave et perfekt æg så er linket bare ikke godt nok.
For hvad er et "stort" æg? Jeg gør det at jeg afvejer æggene, og sikrer
at hvis jeg eks. skal koge 4 æg samtidigt at jeg vælger 4 som vejer
omtrent det samme, eks. 64-65 gram, og har så en tabel hvor jeg kan se
hvor mange minutter de skal have for at blive h.h.v. perfekt blødkogte,
smilende eller hårdkogte.

Men det er vigtigt for et godt resultat at man sænker æggene ned i
kogende vand, og ikke som nogle gør, nemlig at smide dem i koldt vand.
Dels kan temperaturen på det "kolde" vand variere, men ikke mindst er
det bestemt ikke uvæsentligt hvor hurtigt varmekilden bringer
vandtemperaturen op på 100 grader. Min mor, som eks. gør sådan, undrer
sig så over at æggene bliver anderledes når hun koger i sommerhuset
(anden effekt).

En kogetidstabel bør ideelt også tage højde for æggenes temperatur når
de nedsænkes i vandet. Tager man dem direkte fra køleskabet er det nok
ikke så væsentligt, men nogle opbevarer æg ved stuetemperatur. Så er det
selvfølgelig anderledes.

Mine gæster kommenterer altid at at æggene var perfekt blødkogte. Jeg
forklarer ikke hvorfor, fordi de fleste mennesker vil stemple en som
komplet idiot hvis man beskriver rutinen for dem. Men det tager faktisk
kun få sekunder ekstra, og man kan glædes over perfekte resultater hver
gang.

Jeg tvivler på at en æggekoger kan præstere noget i den retning.

Fra : Emil

Dato : 23-04-10 01:12

Mogens <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>komplet idiot hvis man beskriver rutinen for dem. Men det tager faktisk
>kun få sekunder ekstra, og man kan glædes over perfekte resultater hver

Det er rendyrket fornøjelse, når man har total kontrol over
madlavningen

>Jeg tvivler på at en æggekoger kan præstere noget i den retning.

En æggekoger kan gøre det samme; eller bedre, hvis de blødkogte æg
ønskes med fast hvide og letflydende blomme, da de koges med damp, som
er 110 - 120 grader varm.
Skal de være som den kogte version, venter de blot 2 min., før låget
tagess af og æggene serveres.

Problemet ved æggekogere, er afmålingen af vandmængden, som skal være
ret nøjagtig. Her kan man med fordel bruges en sprøjte (uden kanyle)
som købes på apoteket for få kroner.

m.v.h. Emil

Fra : thl

Dato : 22-04-10 12:12

On 22 Apr., 19:02, Mogens <n...@mail.dk> wrote:

> [...]
> gang.
>
> Jeg tvivler på at en æggekoger kan præstere noget i den retning.

Her er æggekogeberegneren der tager højde for det meste

http://www.kjemi.uio.no/publikum/popularkjemi/egg/

mvh
Thorbjørn

Fra : Lars Arup

Dato : 22-04-10 22:59

Jamen det er jo en hel videnskab, jeg er vist ikke så kritisk, jeg plejer
slet ikke at måle tiden men resultatet er også sjældent vellykket.
Mon ikke sådan en Føtex æggekoger kan opfylde mit basale behov?

Men tak for alle interessante input.

MVH Lars Arup

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-04-10 19:06

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Mon ikke sådan en Føtex æggekoger kan opfylde mit basale behov?

Jow - køw en billig een (OBH). Funker fint og når den er kalket til, kan du
blot smide den i containeren

Fra : eljay

Dato : 26-04-10 00:06

Mogens (K) skrev:

> Jow - køw en billig een (OBH). Funker fint og når den er kalket til, kan
> du blot smide den i containeren

Eller man kan afkalke den med noget citronsyre. Vi skal jo også tænke
lidt på miljøet

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 23-04-10 08:19

On 22 Apr., 20:02, Mogens <n...@mail.dk> wrote:

> [...]
> gang.
>
> Jeg tvivler på at en æggekoger kan præstere noget i den retning.

Er det en tablel, der kan findes online ? den vil jeg mægtig gerne
se

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Lars Arup

Dato : 24-04-10 20:39

Tak til alle, jeg var idag ude at lufte min kabinescooter og tog i Føtex,
men fandt desværre ikke den omtalte Waves model.
Jeg købte i stedet den eneste de havde en Severin til 150,-. Der fulgte et
målebæger med med indelinger afh af ønsket hårdhed og antallet af æg. Mere
vand til færre æg. Jeg kogte to æg til middel hårdhed og jeg har ikke længe
fået så perfekt kogte æg.

Så det var en god start så jeg håber jeg bliver glad for den.
Tak til alle
MVH Lars Arup

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-04-10 14:11

On 24/04/2010 21:39, Lars Arup wrote:
> [...]
> vand til færre æg. Jeg kogte to æg til middel hårdhed og jeg har ikke længe
[...]

Min æggekoger, som jeg ikke har brugt i flere år, har også den inddeling
på målebægeret, med mere vand til færre æg.

Nogen der kan give mig en forklaring på hvorfor det er sådan?
Umiddelbart skulle man jo tro at der skal mere vand til *flere* æg...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Emil

Dato : 25-04-10 16:07

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>
>Nogen der kan give mig en forklaring på hvorfor det er sådan?
>Umiddelbart skulle man jo tro at der skal mere vand til *flere* æg...

Jeg undrede mig også.
Generelt skyldes det, at flere æg giver mindre volumen til dampen, og
at dampene kondenserer på den store overflade på de mange æg, hvorved
vandet drypper ned på varmepladen igen.

Ref:

m.v.h. Emil

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 25-04-10 23:34

> [...]
> omtrent det samme, eks. 64-65 gram, og har så en tabel hvor jeg kan se
> hvor mange minutter de skal have for at blive h.h.v. perfekt blødkogte,

Kogeren bør retteligt benævnes en hønseæggekoger, for æg fabrikeres af
alle fugle - fra de mindste til strudse. En æggekoger er ikke egnet
til et kolobriæg og heller ikke til et strudseæg.

Fra : michael

Dato : 27-04-10 00:26

Peter Lauridsen skrev:

> Kogeren bør retteligt benævnes en hønseæggekoger, for æg fabrikeres af
> alle fugle - fra de mindste til strudse. En æggekoger er ikke egnet
> til et kolobriæg og heller ikke til et strudseæg.

Det kommer vel an på størrelsen på æggekogeren. For ligesom nogle måske
automatisk tænker på hønseæg, når der snakkes æg, så tænker du åbenbart
på en standard størrelse æggekoger.

/michael

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-04-10 14:50

"michael" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det kommer vel an på størrelsen på æggekogeren. For ligesom nogle måske
> automatisk tænker på hønseæg, når der snakkes æg, så tænker du åbenbart på
> en standard størrelse æggekoger.

Hæ, ja sådan en æggekoger til 7 strudseæg ville da være sjov at have. Mon de
ikke kan fåes i US hvor alting er big size?

Steen.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-04-10 17:00

http://groups.google.com/group/dk.kultur.mad+drikke/msg/31af137a901fed9b?pli=1