Vandfyldte blærer på kølen ...
Fra : Ukendt

Dato : 22-04-10 21:36

Netop som jeg mente, at nu var båden klar til søsætning førstkommende
lørdag efter bundmaling og polering af fribord, montering af
zinkanoder osv. havde jeg i eftermiddag koncentreret min tid om masten
og kabling osv., og skulle senere på dagen lige over og ordne
'propelleren' ... og polere en lille 'fiberskade' på hækken ...

Til min store overraskelse (for ikke at sige rædsel ...) aner jeg i
den nedgående sols skær, at der - siden den blev bundmalet - er kommet
en masse 'bumser' på kølen - og kun på kølen. De små blærer sidder
mest på bagbord side og når jeg prikker hul på dem, kommer der lidt
brun væske ud. De er fra 5 mm til 15 mm i diameter ...

Jeg skal prikke helt ind til kølen (dvs. igennem primerlaget) for at
'tømme dem' ... æv, æv, æv ... Dvs. vandet befinder sig imellem kølen
og primeren.

For nogle år siden var båden på værft, hvor den stod indendørs en hel
vinter og i den forbindelse bestilte jeg værftet til at prime båden og
give den VC17. ... Senere har jeg som tidligere nævnt overmalet VC17
med Internationals hvide Trilux, som er en hård bundmalingstype.

Kølen er kombineret jern og bly.

Båden har ligget i vandet i denne vinter, men plejer at være på land i
vinterhalvåret.

Jeg har ikke tidligere set noget tilsvarende på båden ... Den er fra
1990.

På grund af den meget hvide farve, vil mit kamera ikke fungere
ordentligt. Jeg forsøgte alligevel at tage et par billeder af
problemet ... men de er langt fra illustrative ... det er svært at se
på disse billeder:
http://picasaweb.google.dk/fltorp/12BlRerPaKLen?authkey=Gv1sRgCP2jmrS73JieXA&feat=directlink

Er der nogen af Jer, der har oplevet noget lignende, eller ud fra min
beskrivelse kan

1. Forklare mig, hvad der kan være sket ...

2. Hjælpe mig med en idé til at få bundmalingen og primeren helt af
(jeg har prøvet at slibe med 'excentrikersliberen', men i løbet af
meget kort tid er sandpapiret fyldt og der sidder bare en kage af
gammel bundmaling - og man kan dårligt se, at der er fjernet noget fra
båden ... ;o( ... Findes der 'noget kemi', som kan erstatte den
trælse mekaniske indsats?

3. Fortælle mig om der er andet at gøre end at slibe helt ind til
kølen og begynde forfra med adskillige lag primer og bundmaling ...
Eller er der en smartere 'genvej' i den aktuelle situation ... ?

--
mvh & pft
Flemming Torp

Fra : HO

Dato : 22-04-10 21:45

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> 3. Fortælle mig om der er andet at gøre end at slibe helt ind til kølen
> og begynde forfra med adskillige lag primer og bundmaling ... Eller er der
> en smartere 'genvej' i den aktuelle situation ... ?
Hejsa
Sidst jeg rensede kølen helt, smurte jeg den ind i en tyk lag brun sæbe.
pakkede kølen godt ind i plast med vand i bunden for en fordampning så sæben
forbliver blød.
Efter 14 dage kunne jeg skrabe alt af indtil den rå køl.

Ellers som prof bruger vi nitromos
http://dom.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/pages/tip_strukturmaling
smør det på en halv køl, efter et par timer skrabes ALT af.
Kan også bruges på glasfiber - MEN vær forsigtig - kun så store områder
som du kan styre.
mvh
HO
www.hosign.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-10 22:47

Tak for gode tips. Jeg har et par kommentarer nede i teksten ...

mvvh
Flemming Torp

HO wrote:
> [...]

> fordampning så sæben forbliver blød.
> Efter 14 dage kunne jeg skrabe alt af indtil den rå køl.

Det råd kan jeg da forresten godt huske ... Tager det også flere lag
primer, helt ind til kølen? På min køl er der kun lidt glasfiber i
overgangen imellem køl og båd ...resten er 'det rå metal' ... såvidt
jeg ved ... men er ikke sikker...

> [...]
> smør det på en halv køl, efter et par timer skrabes ALT af.
> Kan også bruges på glasfiber - MEN vær forsigtig - kun så store

Kan du uddybe den sidste kommentar/advarsel? - Jeg er ikke helt med
på, hvad du mener ...

Vil det evt. skade selve kølen, hvis det kommer i direkte berøring med
jern eller bly?

Har aldrig hørt om 'Nitromos', men har Googlet lidt og det ser ud til
at blive brugt af mange bil- og motorcykelentusiaster til fjernelse af
gammel lak ... så det må være "stærke sager" ... Men det lyder jo
unægelig effektivt. Så det er jo fristende, hvis der ikke er voldsomme
negative sider ved anvendelsen ... 14 dage er jo lang tid at vente ...

For mange år siden boede vi i et gammelt hus fra århundredeskiftet og
de mange kunstnerisk udførte metalbeslag på hjørnerne puttede vi i
kautisk soda og vupti: Næste dag var *al* maling væk ... Tør man - om
ikke dyppe kølen i den væske (!) - så smøre kølen ind i det - jeg har
set en foreslå at 'spæde det op i tapetklister' ... ? Holder den?

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-10 23:12

Jeg fortsatte med at Google og faldt så over Bjarkes utroligt
pædagogiske og grundige beskrivelse af problemsituationen ...

Til andre med samme problem, og som måske ikke har set den, tillader
jeg mig at gengive et link til Bjarkes velskrevne og veldokumenterede
redegørelse:

http://maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm

Den vil jeg følge ... Pyha, det er en større opgave ...

Flemming Torp

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-04-10 08:31

Flemming Torp forklarede den 2010-04-23:
> Jeg fortsatte med at Google og faldt så over Bjarkes utroligt pædagogiske og
> grundige beskrivelse af problemsituationen ...

Ja, der er god læsning!

Der er et par små varianter, som jeg fik fra vores daværende værft
herude (AL-Både, som nu er nedlagt). Om de passer dig eller andre, er
jo op til jer selv. Jeg brugte dem da jeg lavede min bund for 4 år
siden og det har holdt.

- Første lag primer (Light Primer) på den rå jernbund eller på
glasfiberen, fortynedes ca. 15 - 20% så kommer det bedre helt ned i de
små ujævnheder.

- Som alternativ til de efterfølgende lag primer, kan anvendes High
Protect, også fra Hempel. Det lægger et meget tykkere lag på og der er
ingen afdampning af opløsningsmidler.
Du kan således nøjes med færre lag. (kan ikker lige huske om 1 lag High
Protect svarer til 2 eller 3 lag Light Primer)
Det er iøvrigt behageligt at arbejde med, da det ikke indeholder
skrappe opløsningsmidler. Det er noget dyrere end Light Primer.

Det er forøvrigt et rigtig godt råd at lægge et lag Yacht Primer som
sidste lag inden bundmalingen, da man så helt slipper for de meget
snævre overmalingsintervaller som er for Light Primer til Bundmaling.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HO

Dato : 23-04-10 06:33

> Tak for gode tips. Jeg har et par kommentarer nede i teksten ...
Hej
Den med brun sæbe er langsommelig - og kræver masser af vand til sidste
afvaskning - hvorefter kølen skal tørre.
Jeg ville bruge nitromos - effektiv og hurtig.
Det jeg mener med at være forsigtig, er at hvis nitromos sidder på for
længe, bliver selv gelcoat og glasfiber blød, men
her taler vi om 4 - 6 timer - tro mig jeg har prøvet det - første gang - dog
for 15 år siden.
Min køl havde i år omkrig 3 - 4 store pletter med rust + en bundskraber i
bunden, da det er ren jern uden glas, købte jeg
et lille sæt hos HN til sandblæsning - hold op det er effektiv og kommer
helt i bunden.
Jeg plettede med en maling som kan males ovenpå rust og som omdanner rust
til metal.
derefter nogle lag primer og bundmaling.
Spændende at se holdbarheden.
Hvis du vil i vandet i år - brug nitromos - eller sandblæs de værste
pletter, og så vent med det store arbejde til efter eller forår.
Tro mig - din køl skal nok blive hængende på båden, og du får noget ud af
båden i år.
Det er mulig en eller anden teoretiker, kan kommer med alen lange udredning
om hvor mange my din køl forsvinder i år og forsikringen ikke vil dække -
ELLER hvad ved jeg, MEN lap lortet og kom ud at sejle - mange gange holder
praktisk erfaring bedre end teorien.
MVH
HO

www.hosign.dk
www.olsensign.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-10 02:44

On 23 Apr., 07:32, "HO" <h...@vejen-net.dk> wrote:
Ja praktisk erfaring:

......skide fulde - nå men vi sejler også nu

MVH
HO

Fra : HO

Dato : 23-04-10 21:38

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
On 23 Apr., 07:32, "HO" <h...@vejen-net.dk> wrote:
Ja praktisk erfaring:

......skide fulde - nå men vi sejler også nu

MVH
HO

Og hvad skal det indlæg bruges til - en gammel joke, er det det bedste du
kan byde ind med?
Det siger vist det hele om dig.
HO

Fra : HO

Dato : 23-04-10 22:30

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
On 23 Apr., 07:32, "HO" <h...@vejen-net.dk> wrote:

Hvorfor ikke tage det hele med fra et indlæg 2 juni 2003:

> [...]

ÆRBØDIGST meget undskyld, jeg kom åbenbart til at
trykke på den forkerte svar knap.
jeg bliver nok aldrig tilgivet, men det er nu også
lige meget.
Det er nok fordi vi er lettere beruset, har lige grillet i en overfyldt
havn, masser
af mad, åben ild, rødvin osv. skide fulde - nå men vi sejler også nu
Undskyld Klavs

Fra : Flemming Torp

Dato : 23-04-10 23:40

Mange tak for konstruktive råd og kommentarer!

Da jeg efter det første "chock" fik sat mig lidt bedre ind i
situationen og opgavens omfang gik op for mig, besluttede jeg af flere
grunde, at det ikke var nu, jeg skulle igang ... Så i stedet for at
bruge den indkøbte brune sæbe ... (Nitromors turde jeg slet ikke
bruge, da der på emballagen udtrykkeligt stod at det var uegnet til
glasfiber ...)... (SIC!) ... , besluttede jeg i stedet at prikke
"bumserne" ud, rense omkring dem, spartle, slibe og gav tilsidst det
spartlede et lag Trilux og i morgen nok et lag - og så i vandet, som
planlagt ..., og så vil jeg til efteråret tage båden på land og give
mig god tid til "den rigtige løsning" ... Hvad det så ender med at
blive ...

Nogen på pladsen anbefalede, at benytte isblæsning ...Er der nogen af
jer i gruppen, der har praktisk erfaring med det? ...

Min plan kunne være at få al maling og primer af, bygge op fra bunden
og afslutningsvis gå tilbage til min gamle bundmaling - VC17 ...
Men pt. er det blot rene spekulationer ... Jeg må analysere den
konkrete situation til den tid.

Nu vil jeg se at blive færdig med masten ... ... og så ud på
vandet ...

Så jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål til efteråret, hvad
denne opgave angår ...

Flemming Torp

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

SNIP

> [...]
>
> Jeg skal prikke helt ind til kølen (dvs. igennem primerlaget) for at
> 'tømme dem' ... æv, æv, æv ... Dvs. vandet befinder sig imellem

SNIP ...

Fra : HKN

Dato : 23-04-10 23:52

Isblæsning = tøris istedet for sand, glas eller stål.

En mere miljøvenlig og knap så hård blæsemetode. Særligt velegnet blæsning
af emner til bl.a. fødevareindustrien, eller f.eks indvendigt i
trykbeholdere (f.eks dykkerflasker).

Til dit formål ville jeg dog anvende sand - jeg troede iøvrigt at din køl
var helt glasset?

Mvh
Henrik

Fra : Flemming Torp

Dato : 24-04-10 00:22

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> indvendigt i trykbeholdere (f.eks dykkerflasker).
>
> Til dit formål ville jeg dog anvende sand - jeg troede iøvrigt at

Det var en anden sejler på pladsen, der havde en ven, som havde
benyttet isblæsning og var meget tilfreds med resultatet ... og
miljømæssigt lyder det jo trods alt bedre en sand osv. ... Hvorfor
mener du, at man bør foretrække sand?

Men jeg vil gerne høre om andre i gruppen har praktiske erfaringer med
den for for "blæsning" ... som alternativ til mekanisk slibning med en
sliber af en art - elle skraberen, eller den brune sæbe, for ikke at
nævne "Nitromors" eller kaustisk soda ...

Jeg har ikke selv været helt inde ved kølen, så jeg er ikke sikker,
men regner med at den er dækket af et tyndt lag glasfiber ... Jeg vil
høre på værftet. ...

Flemming Torp

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-10 06:10

Den Sat, 24 Apr 2010 00:52:11 +0200 skrev HKN:
> [...]
>
> En mere miljøvenlig og knap så hård blæsemetode. Særligt velegnet blæsning
> af emner til bl.a. fødevareindustrien, eller f.eks indvendigt i

Hvordan er den mere miljøvenlig end sand? Sand er naturligt forekommende
overalt.

Tøris er frossen CO2... Den der gas man holder klimatopmøder om.

Jo, CO2 er naturligt forekommende, men i meget små mængder, og selv hvis
du ikke tror på global opvarmning, så tænk på hvor meget anden forurening
man skaber bare fra ministerbiler og præsidentfly med eskorte på at holde
klimatopmøder

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : HO

Dato : 24-04-10 06:22

"Flemming Torp" <torp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu vil jeg se at blive færdig med masten ... ... og så ud på vandet
> Så jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål til efteråret, hvad denne
Hej
God beslutning - især nu det gode vejr kommer
mvh
HO

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-05-10 15:06

Beklager jeg først ser dit 'problem' nu, men det er jo forår og der er
travlhed alle steder i mit liv ....

Et par kommentarer:

Metoden er helt vildt forskellig alt efter om det er en primet jernkøl eller
det er en køl indstøbt i glasfiber.

Hvis det er det første, så glem alt om brun sæbe. Den metode dur jo kun hvis
man vil have bundmalingen af uden at få primeren af. OIg dit problem ser ud
til at ligge i primeren. Så den skal af.

GFlem alt om 'blæsning'. Det er de færreste havne der tillader det og det er
noget miljø svineri. Uanset om det er sand eller is, så kan du jo ikke
omsamle det giftige affald. Mon ikke jeres store havn har investeret i en
sliber med sug ?? Det vil jeg gætte på. Og det er ikke særligt besværligt.

Behandlingen: Du skal glemme AL's ide om fortyndet LP i bunden. Det er jo
netop derfor de nederste lag skal være ren epoxy, da poxy's molekylestruktur
giver suveren vedhæftning på det råt slebne jern. Derefter kan du bruge LP
eller HP. Det er sikkert rigtigt HP er mere tæt. LP er bare så dejligt nemt
at arbejde med. Og slibe i.

Det er korrekt at jf Hempel vejledning, så skal der Yachtprimer på mellem
sidste lag LP og første lag bundmaling. Jeg har bare hørt om rigtigt mange
situationer, hvor det har gjort vedhæftningen dårligere !!! Så I år (hvor
jeg har givet min 'turen' har jeg mellemslibet mellem sidste lag LP og
første lag bundmaling. Til efteråret skal jeg fortælle dig om det virker.

Iøvrigt skal overmalingsintervallerne (på på epoxy, LP og HP) overholdes
nøje. Er du i tvivl (det er jo temperatur og fugtafhængigt) så brug de 20
min det tager at mellemslibe. Men pas på kanterne, hvor sliberiet godt kan
tage for meget.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 15:33

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> Beklager jeg først ser dit 'problem' nu, men det er jo forår og der er
> travlhed alle steder i mit liv ....

Ja, det er en travl tid ...
Bjarke, jeg takker og vender tilbage og gemmer dine kommentarer til
efteråret.
Båden er atter i vandet - desværre uden masten - endnu ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-10 12:06

Dit indlæg lyder som gamle Radio Tirana der kastede beton ud over det
hele.
Vi er fasktisk mange der ikke er interesseret i hvad fluerne laver

Mvh/Harding.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-10 20:05

Hvad vil du da kalde dine alenlaaaange indlæg udi højere akademisk
skoleridning?
Om ikke netop -- Flueknæpperi?

Egon