dissimilar hardware
Fra : Bent E.

Dato : 22-04-10 16:57

Acronis annoncerer med at de nu med deres image-program
kan restore et image til anden (dissimilar) hardware.
Altså til en anden computer.
Jeg mener at det altid har været et problem at restore et image til
ny/anden hardware.
Er det mon nu blevet "lige ud ad landevejen".
Eller skal man være expert/nørd?

Det bliver jo interessant når/hvis ens computer bliver stjålet, eller
på anden måde er ubrugelig, og man kun har et image tilbage.

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-10 17:04

Den 22/04/10 17.57, Bent E. skrev:
> [...]
> ny/anden hardware.
> Er det mon nu blevet "lige ud ad landevejen".

Det der er problemet er at Windows binder sig til den underliggende
hardware og den binding skal løses op for at man kan flytte over på en
anden PC (så drivere bliver fundet og installeret osv).

Jeg har rodet lidt med deres TrueImage (hedder det vist) og det virker
meget fint med at flytte en disk til en større og på en anden maskine
(med det du spørger til), men deres sikkerhedskopiering var ikke god nok
til mig.

> Eller skal man være expert/nørd?

Nej. Det er nemt at gå til.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-04-10 17:13

On Thu, 22 Apr 2010 18:03:49 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
>meget fint med at flytte en disk til en større og på en anden maskine
>(med det du spørger til), men deres sikkerhedskopiering var ikke god nok

Tør man spørge, hvad problemet var med sikkerhedskopieringen?

Venlig hilsen
Gert

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-10 17:20

Den 22/04/10 18.12, Gert Søgaard Jensen skrev:

> Tør man spørge, hvad problemet var med sikkerhedskopieringen?

Jeg havde lavet sikkerhedskopiering til en FTP-server i mit
hjemmenetværk. Da det kom til stykket, kunne den ikke reetableres via
ftp, og filerne kunne ikke genkendes hvis jeg kopierede dem til fx en
Windows share. Jeg kan ikke huske om den jeg fik fra Acronis
supporteren senere i dette forløb faktisk kunne, men jeg havde tabt
troen på produktet.

Siden har jeg købt en Mac. Meget kan man sige om Apple, men det er
lykkedes dem at lave et godt sikkerhedskopieringssystem man faktisk
bruger i det daglige uden de store sværdslag. Det er fx en banal
operation at skifte sin interne harddisk ud med en ny, og større. Du
genstarter på din installations-dvd og beder om at få reetableret en
Time Machine backup. Nogen timer senere (diske er jo store) har du din
maskine igen som du slap den på den gamle disk.

Men det er en anden historie...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-04-10 17:53

OK - tak for forklaringen.

Venlig hilsen
Gert

Fra : Martin

Dato : 23-04-10 22:35

On 22-04-2010 18:20, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> Time Machine backup. Nogen timer senere (diske er jo store) har du din
> maskine igen som du slap den på den gamle disk.

Det er det - meget!
Nu har Mac jo den fordel at den ikke behøver at have særlig mange
drivere, da Apple jo kun bruger de samme hardware komponenter.

Det jeg godt gad at se er hvis man laver en TM backup nu, også venter
til de måske skifter til en ny grafikkort producent og se om ens gamle
TM backup så stadig virker out-of-the box :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-10 03:56

Den 23/04/10 23.35, Martin skrev:

> Det jeg godt gad at se er hvis man laver en TM backup nu, også venter
> til de måske skifter til en ny grafikkort producent og se om ens gamle
> TM backup så stadig virker out-of-the box :)

Skift af cpu var nok et bedre bud, men det ligger vist ikke i kortene på
hvad der kommer til at ske foreløbigt.

Uanset hvad, du har flere muligheder. Enten at genetablere hele
maskinen (klart sjovest på samme hardware) eller en enkelt bruger med de
programmer vedkommende bruger.

Jeg bruger Windows 7 til dagligt, og synes det er et rigtigt godt
system, men jeg har ikke rodet med sikkerhedskopieringsmodulet. Er det
efterhånden blevet godt?

Fra : Bent E.

Dato : 22-04-10 21:57

> Det der er problemet er at Windows binder sig til den underliggende
> hardware og den binding skal løses op for at man kan flytte over på en
> anden PC (så drivere bliver fundet og installeret osv).

Min "True-Image" er en lidt ældre udgave, vers: 8.0
I manualen beskrives kort at man kan restore et image til ny HW hvis
man benytter et "MS syspreparation tool".
Det virker på mig som en lidt langhåret affære, så jeg har ikke prøvet,
og har heller ikke haft brug for det.

> [...]
> meget fint med at flytte en disk til en større og på en anden maskine
> (med det du spørger til), men deres sikkerhedskopiering var ikke god nok

Det lyder godt i mine ører.
Der er p.t. slagtilbud fra Acronis hvor jeg kan opgradere for ca. 200 kr.,
incl. den nye facilitet med restore til ny HW.
Så jeg vil da overveje at opgradere.
Tak for dine svar i tråden.

Mvh Bent E.

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 22-04-10 22:58

"Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ny/anden hardware.
> Er det mon nu blevet "lige ud ad landevejen".

Hejsa,

Jeg har prøvet det.

Bundkortet i min mors PC stod af. Ud med HD og over i en anden PC. Gem
image. Nyt bundkort (andet fabrikat) i den gamle PC, i med HD igen og
restore til ny hardware platform. Vupti PC kørende igen med lidt efter
installation af enkelte drivere.

Så det virker. Og det er lige til at gå til.

Hilsen

Jacob

Fra : Bent E.

Dato : 23-04-10 09:19

Jacob Jørgensen wrote:
> [...]
> installation af enkelte drivere.
>
> Så det virker. Og det er lige til at gå til.

Jacob.
Det var kort og fyndig beskrivelse, der er til at forstå.
Tak for det.

Mvh Bent E.