Chili kerner
Fra : Aksel

Dato : 21-04-10 13:10

Det irriterer mig undertiden, at der i opskrifter, som tilstræber en kraftig
smag, anføres , at kernerne skal skrabes ud af chilifrugterne og kasseres.
Det er for søren der, de gode, kraftige smagsstoffer sidder.
Af "Chili" er der mange forskellige slags. De mest anvendte til mexikansk
madlavning er Serrano, Jalapeños og undertiden Habaneros. Man kan sagtens
dyrke dem alle herhjemme i drivhus.
Det er vanskeligt at bedømme de forskelligt udseende "chilis" der ligger på
supermarkedernes hylder - hvad styrke angår. og for at være sikker på
effekten bruger jeg bruger i stedet supplement af tørrede chilikerner -
formentlig fra Serrano planten.
I aften skal jeg lave Chili con carne og glæder mig til at smide en lille
håndfuld kerner i gryden!
Mvh
Aksel

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-04-10 15:54

On Wed, 21 Apr 2010 14:09:37 +0200
"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> wrote:

> [...]
> tørrede chilikerner - formentlig fra Serrano planten.
> I aften skal jeg lave Chili con carne og glæder mig til at smide en

Størstedelen (op mod 80-90%) af styrken sidder faktisk i
frøstolen(cellevæggen/mellemvæggen) og ikke i kernerne.
Så hvis du virkelig vil udnytte styrken af en chili, så er det dette,
ofte hvide, "frugtkød" du skal bruge.

kim Schulz

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 22-04-10 09:37

Aksel wrote:
> [...]
> kraftig smag, anføres , at kernerne skal skrabes ud af chilifrugterne
> og kasseres. Det er for søren der, de gode, kraftige smagsstoffer

Det er mit indtryk at smagen ligger i frugtkødet, mens smerten i form af
capsaicin er koncentreret i membranen. Er du ude efter smag alene, skal du
således kyle kerner og membran ud, mens du selvfølgelig kan være ligeglad
med kødet, hvis det bare skal gøre nas. Og så er der en del, der hævder, at
et passende mål smerte fremmer smagsoplevelsen - i alle livets forhold.

Fra : Aksel

Dato : 22-04-10 13:01

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at et passende mål smerte fremmer smagsoplevelsen - i alle livets forhold.

Der kan sikkert udledes en masse om, hvor i chilifrugten de bedste
smagstoffer er lokaliseret. Men normalt anvender man vel hele frugten -
minus frøene, som tilrådes kasseret. Det er det, jeg er modstander af, og
jeg har tværtimod investeret i en god portion Pimiento Rojo Triturado, som
jeg synes, giver et ekstra pift til retter med stærk chili.
Jeg ønsker både smagsaroma og "bid" (et vist mål af "smerte") i mine
chiliretter.
Mvh
Aksel

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 23-04-10 07:18

Aksel wrote:
> [...]
> Triturado, som jeg synes, giver et ekstra pift til retter med stærk
> chili. Jeg ønsker både smagsaroma og "bid" (et vist mål af "smerte") i

Jeg bruger hele banditten, når det er gryderettter, marinader eller retter,
der bare skal have fuld æde på alle knapper, men fjerner som regel kener og
membran med en teske, når chili smugles ind i salater.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-04-10 18:06

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> formentlig fra Serrano planten.
> I aften skal jeg lave Chili con carne og glæder mig til at smide en lille

Har ikke forstand på hvad i frugten der giver smag.
Men faldt lig over en netbutik som føret en masse chili i (næsten?) alle
styrker.

http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/

Kig nedad på siden, i venstre side under 'Artikler'
Der findes chili i mange varianter.

--
Uffe Bærentsen