Kortplotter
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 21-04-10 11:27

Kan jeg bruge min bærbare PC som kortplotter, hvis den forsynes med en GPS
og et kort eks. C-Map.
Eller ligger disse kort på et specielt medie der ikke går i PCen?
Hans

Fra : HEME

Dato : 21-04-10 12:38

Hej Hans
Ja, det er der allerede flere der gør. Jeg har observeret lid omkring
anvendelsen af en PC som plotter:

Det kniber med at få en PC med god lysstyrke på skærmen så den kan aflæses i
sollys.
Der er et lille strømproblem, idet de fleste bærbare ikke kan køre direkte
på 12 volt. Kan løses med en inverter 12-> 230 volt og så bruge opladeren,
eller en 12->18-20 volt converter så du kan benytte din akkumulatorstrøm
direkte.
En bærbar er ikke særlig glad for (sø) vand, så den må være godt skærmet.mod
naturen.
Så kan der være lidt tekniske problemer med at den opfatter en GPS som en
mus men de kan løses.

Endelig findes der en del forskellige programmer og kort der kan anvendes
ombord, du skriver om C-Map.
Hvis du har en CD med CMap CM93/2 kortene kan du fx. benytte Maxsea, det
kræver licenser og kortoplukning, eller det gratis (open Source) CPN program
som læser kortene direkte. Der har allerede været en både god og bred debat
i gruppen om anvendelse af elektroniske søkort, så prøv at kigge lidt i
"historikken" for indlæggene. Alternativt er det levende søkort blevet
meget rost. En PC ombord er et meget anvendeligt instrument, som ikke kun
behøver at tage sig af kortplotning, du kan få vindnåler, ekkolod etc. som
kan kobles sammen med din pc.

mvh
HEME

Fra : Flemming N

Dato : 21-04-10 14:00

Hej HEME
Hvordan får du OpenCPN til at læse CM93/2?
MvH
/Flemming N

Fra : HEME

Dato : 21-04-10 14:13

Hej Flemming

Under menuen "kort" angav jeg stien til cm93 hvorefter programmet selv
indlæste alle kortene.

mvh
HEME

Fra : Flemming N

Dato : 21-04-10 14:22

Virker desværre ikke.
e:\CM93

Fra : blueocean

Dato : 21-04-10 07:35

On 21 Apr., 15:21, "Flemming N" <fnifj...@os.dk> wrote:
> Virker desv rre ikke.
> e:\CM93

> - Vis tekst i anførselstegn -

Ikke korrekt, jeg har gjot det samme med mine CM93 kort, og det virker
på OpenCpn.

Du må øre noget galt.

gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-10 08:09

Hej Flemming,

Du skal ikke lægge kort ind enkeltvis. Peg på hele mappen med CM93
kortene og herfra bliver de indlæst.

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 22-04-10 10:14

Øh hvad er CM93 ,elektroniske kort eller hvad.
Jeg har vist ikke fulgt rigtig med i det tekniske.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-10 07:26

Hej Hans,
CM93 kort er den gamle standard for vektoriserede kort. De er brugt
meget sammen med C-map og Maxsea navigationsprogrammerne.
De ligger snart sagt på ethvert "Gadehjørne", private servere som
langturssejlerne laver input til.
The rest is yours resp.

Mvh/Harding