Skibsbøger
Fra : HEME

Dato : 20-04-10 15:44

Skulle der være nogen der har viden om hvor man finder hvilke regler Økonomi
og erhvervsministeren har fastsat ifb. fritidsbåde, jeg kan simplethen ikke
finde noget som helst om det på nettet.

Klip fra Søloven

"Om skibsbøger, søforklaring m.v.

§ 471.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang og i
hvilke farvande der i danske skibe skal føres skibsbøger, herunder
skibsdagbøger, maskindagbøger og radiodagbøger, samt regler om bøgernes
indretning og autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen hermed"

..

mvh
HEME

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-10 16:36

Efter mange tanker skrev HEME:
> Skulle der være nogen der har viden om hvor man finder hvilke regler Økonomi
> og erhvervsministeren har fastsat ifb. fritidsbåde, jeg kan simplethen ikke
> finde noget som helst om det på nettet.

Prøv at spørge i 'dk.videnskab.jura' gruppen.

Der sidder nogle eksperter, der kan ryste op med paragrafhenvisninger,
hvis de eksisterer. Det hænder dog også at du får svar af en
vinkelskriver der ikke aner hvad han taler om.

Mit bud er at der ikke findes krav om / regler for 'skibsbøger' i
fritidsbåde.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-10 16:48

"HEME" <no@email.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> skibsdagbøger, maskindagbøger og radiodagbøger, samt regler om bøgernes
> indretning og autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen hermed"

Her i landet er vi så lykkelige, at vi ikke er underlagt sådanne
burokratiske regler.
Hvilket b.la. vore tyske kammerater i den grad misunder os.

Med den i vore dage rådende, ulyksalige, trang fra politisk side til at
bedrive Signalpolitik, må den bedst adfærd nok være, at tie stille med
sådanne spørgsmål.
Man skal jo ikke give "Kasketmenneskene" gode ideer---

For nogle kan det muligvis være tiltalende, i håb om at erhverve en eller
anden form for imaginær prestige, at få indført flere regler og
forordninger, som de selv, alene ved at anvende en blyant, kan opfylde---

Men for frie mennesker-----

Må vi ikke værer her----

Vi skal ikke give Hardinger-typer mere ammunition----

Spøg til side:

Pas på, ikke at blande uskyldige fritidsfornøjelser sammen med
erhvervsmæssig sejlads.

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-04-10 17:45

Hæ - Egon, den var ellers god, men sidste del er personfnidder (drop det,
eller vær tavs). Vi har en god gruppe!
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-10 09:34

Hej Steffen.
Du beder mig om at droppe sidste del af mit skriv.
Intet ville da være mig kærere, om verden var således indrettet, at man
trygt kunne gøre som foreslået.
Det er verden jo, desværre, ikke.
Tydeligt illustreret af et andet indlæg i denne tråd, hvor man kan læse en
laaang klamamse om logbøger.
Iblandet danskundervisning, for de åbenbart formodet uvidende, der ikke
menes at kende danske ords betydning.

Kan man kalde den slags: Nedladende og fornærmende?

Kan man tænke sig, at enkelte afholder sig fra at dele ud af erfaringer, på
grund af forventningen om at blive imødegået af en gang akademisk
teoretisering, ganske uden sammenhæng med den verden vi reelt lever i?
Jeg tror det.

Når hertil lægges den underlige sammenblanding af erhvervsfartøjer og
lystfartøjer -----

Som før nævnt, er der i tyskland andre boller på suppen.
Der er logbogen et krav.
Ligesom førerbevis for selv små fartøjer.

I danmark derimod.
Her har vi, heldigvis, stadig tiltro (sådan da) til hinanden.
Og dyrker den opfattelse, at naboen ikke nødvendigvis er dum, og derfor er i
akut behov for "Hjælp".
Noget der stadig småmumles om blandt medlemmerne af "den snakkende klasse".
Husk årsagerne til indførelsen af "speedbådskørekortet".
En lov, der intet tilførte i forhold til allere gældende love angående
færdsel på havet, udover forøget burokrati og udgifter.
Et guds under, at deplacementbådene undslap--

Vil vi bevarer denne tillid, frihed, kan det ikke nytte, at vi tier stille,
når vi oplever snigløb herpå.

Afslutningsvis vil jeg henvise til det kendte og berømte lille digt af
pastor Niemüller, der netop belyser vigtigheden af at beskytte friheden, og
ikke tie stille.

MVH
Egon

Der mener, at vi alle skal værer her, hver på eget niveau.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-10 01:50

En vinkelskriver er en person der uden at være advokat driver
erhvervsmæssig virksomhe3d med juridisk bistand m.m.
Vinkelskrivervirksomhed er ikke forbudt bortset fra retsmøder, idet
advokaters eneret kun omfatter retten til at udføre retssager for
andre. Regler for vinkelskriverens virksomhed er givet ved
vinkelskriverloven af 3. marts 1948 om ydelse af juridisk bistand samt
om inkasso- og detektivvirksomhed m.m.

En Logbog er en journal til optegnelse om fartøjets fart,kurs,
vejrforhold, daglige begivenheder m.m. Logbogen kan have betydning som
juridisk dokument.
Ved undersøgelse af, hvordan en dom eller sætning kan siges at følge
af en anden, ser man i logikken bort fra dommens faktiske sandhed
eller falskhed, idet følgerelationen kun er afhængig af dens form og
struktur.

I.h.t. Søloven fastsætter ministeren regler om, i hvilket omfang og i
hvilke fatvande der i danske skibe skal føres skibsbøger, herunder
skibsdagbøger, maskindagbøger og radiodagbøger, samt regler for
bøgernes indretning og autorisation, om bøgernes førelse og om
kontrollen hermed.
Enhver dagbog skal, når den er udskrevet, opbevares i mindst 3 år
efter datoen for sidste indførsel.
Hvis der for retten er rejst sag vedrørende, skibets rejser i det
tidsrum, dagbogen omfatter, skal den opbevares, indtil sagen er
endelig afgjort.

For lystfartøjer er det bl.a. afhængig af skibets mål og fartområde og
det hænger igen sammen med de krav der stilles til skibsfører og
besætning.jævnfør lov om skibes besætning.

De logbøger der sælges i udstyrsforretningerne til brug i lystbåde
giver en anvisning på brugen.
De skriver at det skal være en fornøjelse at føre sin logbog og ikke
en kedelig tvang
Derfor er logbøgerne udført således at man selv bestemmer, hvad og
hvor meget man ønsker at notere ned.
Der er dog fortrygt felter for angivelse af dato, tid, fartøjets
position , besætning, dezstination, motor,antal driftstimer,
brændstofforbrug og gæster ombord.
Nogle vil have alt med, såsom strøm, vind o.s.v. andre er mere
interesseret i de små oplevelser, der følger med enhver tur.
Pladsen tillader også at man kan skrive dagbog og her notere hvad man
finder rigtigt at beskrive her.
Derudover er der taget nogle gode råd med i bogen. Alt noget den
erfarne og uddannede sejler ved alt om og kender i forvejen, men det
giver mulighed for at børn og unge mennesker, der kommer med ud i
båden, kan sætte sig ind i disse ting.
Der er retninger i hvilke et skib er for indgående i danske farvande,
IALA signaturforklaringer, anvisninger på udsætning af en kurs,
vejrmeldinger, vigeregler,radiotjenester, lydsignaler, signalflag,
nødsignaler, vindskala, Kulde- vind-væde-udmattelse, knob og stik,
distancetabeller, fejlfinding for motorer, geografisk synsvidde,
sigtbarhed, Liske over sikkerhedsudstyr, kapsejladslister,
telefontavler og meget mere.

Mange elektroniske navigationprogrammer indeholder tillige et afsnit
for føring af logbøger.
De er tillige indrettet således at de indførte notater ikke kan
slettes igen men forbliver stående i mindst et år, desuden gives der
mulighed for udprintning.

Hermed er givet et indspil og en række forklaringer om emnet og ikke
noget i stil med det som er indholdet i en række andre indlæg der kun
indeholder stødende ord, bandeord, krænkelser eller personangreb.
Trivsel og fællesskab er ikke modsætninger til orden og faste rammer.
Tværtimod, det sidste er forudsætning for det første.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 21-04-10 10:47

Hej Harding.

Du tilføjer altså ikke en skid

Jeg beder om info om hvor man finder hvad der kræves jvnf.

[...]

Men du pladrer bare løs med det vi alle kan finde på internettet,
spørgsmålet er: "hvor finder man hvilke regler Økonomi
og erhvervsministeren har fastsat for fritidsbåde" eller endnu bedre "Hvad
har han/hun/hyn fastsat for fritidsbåde under og over 15 meter i fart her i
landet og uden for "Y3" grænserne

Alt det andet er vi klar over, det plastres vi til med overalt i love og
regler.

mvh
HEME

Fra : HO

Dato : 21-04-10 14:14

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-10 13:36

> [...]
> skibsdagbøger, maskindagbøger og radiodagbøger, samt regler om bøgernes
> indretning og autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen hermed"

Hej HEME

Man må da sige, at du har fået snart sagt alt andet end et relevant svar

Men nu skal du få et:

Når du ikke kan finde noget om logbøger for fritidsfartøjer, skyldes det,
efter bedste overbevisning, at sådant ikke findes.
(gjorde det, havde vi såmænd nok hørt om det i f.ex. uddannelsen til
duelighedsbeviset)
Derimod nok en del som omhandler erhvervsskibe.

Citat:

Bekendtgørelse om skibsbøger og tilsynsbog.

I medfør af § 3, nr. 2, § 17, stk. 5, og § 32 i lov om sikkerhed til søs,
jf. lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002, og i medfør af § 471, stk.
1, og § 507 i søloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 20. januar 1998,
efter samråd med Grønlands Hjemmestyre og efter bemyndigelse fra økonomi- og
erhvervsministeren fastsættes:

Skibsbøger

§ 1. Skibsdagbog skal føres på ethvert skib, hvis fartsområde i henhold til
fartstilladelse omfatter sejlads udenfor følgende område: Nordsøen øst for
3º Ø. længde og syd for 62º N. bredde, fart i Østersøen samt fart langs
Grønlands kyster i en afstand af ikke over 30 sømil fra kysten
(basislinien). Uanset fartsområde skal skibsdagbog dog føres på lastskibe
med en bruttotonnage over 300 /over 300 bruttoregistertons og på
passagerskibe i ruter af over 4 timers varighed.

Stk. 2. Maskindagbog skal føres på ethvert maskindrevet skib, hvor der i
henhold til bestemmelsen i stk. 1 skal føres skibsdagbog, medmindre
maskinens officielt fastsatte fremdrivningseffekt ikke overstiger 749 kw.

Stk. 3. Radiodagbog skal føres på ethvert lastskib og passagerskib i
international fart. Bogen kan udformes som en GMDSS-radiolog. På alle andre
skibe, der skal være forsynet med radioanlæg, kan registreringen foretages i
skibsdagbogen, hvis en sådan føres, eller i en GMDSS-radiolog eller
tilsvarende.

Stk. 4. Skibsdagbog og maskindagbog kræves dog ikke for fiskeskibe, hvis
fartsområde i henhold til fartstilladelsen omfatter sejlads syd for 62º N.
bredde, nord for 48º . bredde og øst for 12º V længde, fart i Østersøen samt
fart langs Grønlands kyster i en afstand af ikke over 200 sømil fra kysten
(basislinien). Det samme gælder for skibe med en bruttotonnage under 300
/under 300 bruttoregistertons, hvis fartsområde er begrænset til sejlads
mellem grønlandske havne.

Citat slut.

Som du ser, kan vi glade og gerne glemme, hvad der har været fremført af
fantastiske opfattelser, der hermed bør være manet i jorden.

Forresten, for god ordens skyld:

MVH

Egon.

Fra : HEME

Dato : 21-04-10 14:26

Hej Egon
Tak for dit svar, desværre er det vist nok lidt gammelt , jeg har nemlig
(og indtil videre desværre) fundet følgende:

http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=27657&exp=1

"Bek. om skibs- og radiodagbøger
978 af 20/07 2007
Nr. 978 af 20. juli 2007
Økonomi- og Erhvervsministeriet
(Søfartsstyrelsen)
I medfør af § 3, nr. 2, § 17, stk. 5 og § 32 i lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 12. juli 2007, og i
medfør af § 471, stk. 1, § 507 og § 514a i søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 538 af 15. juni 2004 samt i medfør af
anordning nr. 607 af 25. juni 2001 om ikrafttræden for Grønland af lov om
sikkerhed til søs og anordning nr. 609 af 25.
juni 2001 om ikrafttræden for Grønland af lov om ændring af søloven og
ophævelse af lov om skibsregistrering m.v.,
efter samråd med Grønlands Hjemmestyre og efter bemyndigelse fra økonomi- og
erhvervsministeren fastsættes:
Skibs- og radiodagbøger
§ 1. Skibsdagbog skal føres på følgende skibe:
1) Skibe med en bruttotonnage på 150 og derover, der er beskæftiget på
internationale rejser.
2) Ethvert skib, uanset størrelse, hvis fartsområde i henhold til
fartstilladelsen omfatter sejlads uden for følgende
område: Nordsøen øst for 3º længde Ø og syd for 62º bredde N, fart i
Østersøen samt fart langs Grønlands kyster i en
afstand af 30 sømil fra kysten eller derunder (basislinjen).
3) Skibe med en bruttotonnage på 300 og derover, der er beskæftiget på
nationale rejser mellem danske havne.
4) Alle passagerskibe, uanset størrelse, der er beskæftiget på nationale
rejser mellem danske havne af over 4 timers
varighed.
Stk. 2. Uanset bestemmelserne i stk. 1 kræves der ikke skibsdagbog for:
1) Skibe med en bruttotonnage under 300, hvis fartsområde er begrænset til
sejlads mellem grønlandske havne.
2) Fiskeskibe, hvis fartsområde i henhold til fartstilladelsen omfatter
sejlads syd for 62º bredde N, nord for 48º bredde N
og øst for 12º længde V, fart i Østersøen; sejlads langs Grønlands kyster i
en afstand af 200 sømil og derunder fra
kysten (basislinjen).
§ 2. Radiodagbog skal føres på ethvert lastskib og passagerskib, der er
beskæftiget på internationale rejser. Bogen kan
udformes som en GMDSS-radiolog. På alle andre skibe, der skal være forsynet
med radioanlæg, skal registreringen
foretages i skibsdagbogen, hvis en sådan skal føres, jf. § 1, stk. 1, i en
GMDSS-radiolog eller tilsvarende.
§ 3. Skibsdagbøger, jf. § 1, stk. 1, trykkes og udgives ved
Søfartsstyrelsens foranstaltning.
Stk. 2. Søfartsstyrelsen kan godkende elektroniske skibsdagbøger, samt
tillade at tilførsler i skibsdagbogen eller
radiodagbogen helt eller delvis kan erstattes af optegnelser, som gøres på
elektronisk måde.
Stk. 3. Mekaniske og elektroniske optegnelser skal være af en sådan art, at
de ikke senere kan ændres. Elektroniske
indtastninger må kun kunne ske ved anvendelse af personlig kode.
Stk. 4. Elektronisk lagrede optegnelser skal sikres med en daglig
sikkerhedskopi."

Hvor det af §1, 2) fremgår: "Ethvert skib, uanset størrelse, hvis
[...]

Da vores fartstilladelser jo er CE mærkningen, og mange af os har både hvis
CE mærkning giver en fatrstilladelse til oceangående sejlads (CE Klasse A),
så kunne jeg jo forledes til at tro at vi skal føre dagbog. Det er måske
heller ikke så slemt endda, fordi vi bliver bedre stillet i en tvist, men
det vil nu være rart at vide det på forhånd. Jeg har derfor skrevet til
Søfartsstyrelsen og referet til det her nævnte, med et håb for et afklarende
svar.

mvh
HEME

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-10 15:39

> [...]

> tvist, men det vil nu være rart at vide det på forhånd. Jeg har derfor
> skrevet til Søfartsstyrelsen og referet til det her nævnte, med et håb for

Selv tak

Du skriver: (og indtil videre desværre)

Så nu er jeg da lidt nysgerrig?
Hvorfor "desværre"?

Det bliver spændende at se svaret fra styrelsen, som jeg håber, du
delagtiggør os i, når det kommer.

Jeg vil tillade mig et gæt angående "farttilladelser".

Jeg tror faktisk ikke, at sådanne, hvad regelværket angår, vedkommer os i
lystfartøjerne.
Gør det det, vil det jo åbne en ladeport for alskens burokrati.
Snarere er det et exempel på, at lovtekster ofte, om de læses udenfor
kontext, i høj grad kan misforstås.
(Noget som sikkert har været medvirkende til ordet: Vinkelskriver´s
opståen

Farttilladelse er noget det enkelte skib har tildelt af styrelsen, så vidt
jeg husker.
Og som kan fratages i tilfælde af f.ex. konstateret manglende sødygtighed.
Forøvrigt står der jo også noget angående tonnage og andre ting, der
fritager os havets spurve.

Derudover:
Fravær af CE - mærkning forbyder jo ingen at sejle udenfor nævnte farvande.

For så vidt vi ikke medregner en del af de stakkels kammerater i en del EU -
lande, hvor kasketteriet er mere gennemført end hos os.
Heldigvis har vore politikere ikke haft travlt med at indfører EU-reglerne
på området.
Endnu---

Så jeg gætter: Vi er befriende fri for at fører andet og mere end de
"dagbøger", som vi fører for egen glædes skyld

MVH
Egon

Fra : HEME

Dato : 21-04-10 16:28

> [...]
>

> Så jeg gætter: Vi er befriende fri for at fører andet og mere end de
> "dagbøger", som vi fører for egen glædes skyld

Hej igen, desværre, fordi det kunne jo være at det blev et krav med en
logbog, og desværre fordi jeg er saan gammel fyr der har det svært med at
gøre noget nyt når jeg nu altid har gjort noget andet Og når jeg spørger
her om dette, er det fordi jeg snart skal aflevere mit Y1 projekt, og det
ville jo være kedeligt at skrive noget direkte forkert i den, det er ikke
til at forklare sig ude af.

Når svaret fra Søfartsstyrelsen kommer, vil jeg poste det her så vi bliver
lidt klogere, selvfølgelig!

mvh
HEME

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-10 07:30

Hej Heme,

Det at føre logbog i mange forskellige sammenhænge er ganske normalt.
Hvis man ikke har så stor erfaring i at evaluere, kan det være
vanskeligt at overskue de mange forskellige former for dokumentation
og dataindsamling, der findes. Ligesom det kan være svært at
gennemskue, hvad de forskellige typer af data kan bruges til, og
hvordan de kan bearbejdes.
Logbøger er ikke alene kendt først fra den maritime verden, men også
fra den pædagogiske verden til at hjælpe med at holde kursen. Log-
skrivning kan antage forskellige former fra det stramt strukturerede
og punktformede optegnelser til ’skrivetænkning’.
Hvis du skal have den korrekte logbog for en given størrelse skib og
for et givent fartområde, kan du henvende dig til Weilbach. De sælger
i alle de udgaver de bøger som forekommer inden for det maritime
område.

Du skal ikke forvente at man på nettet kan få lige netop det svar man
ønsker præsist præsenteret på en sølvbakke.
Ofte skal den menneskelige kombinationsevne eller forståelse af
regelordene ind i billedet. Logbøger er ikke alene et maritimt begreb,
logbøger bruges i mange sammenhæng helt ned til private dagbøger.

Hvis du anskaffer dig bogen "Søret for Fritidssejlere" kan du finde
informationer om den del af logbogssamlingen der betegnes som
tilsynsbøger og for hvilke størrelser det gælder.

Optegnelserne i logbogen står til rådighed for de personer, der har
interesse og andel i skib og last
Har man Y3 er man også eksamineret i pensumet i bogen "Uddrag af
Danske Søfartslove for fritidssejlere" kender man også Skibsførerens
ansvar for, i det omfang, der er foreskrevet at føre skibsbøger.
At føre skibsbøger, i det nødvendige omfang, hvor kravet ikke entydigt
er bestemt for mindre både, er da en god ting som alternativet at slå
ud med armene og intet vide eller huske.
Selv til nye biler medfølger der automatisk form for logbog, en
Vedligeholdelsesbog. Det er bedre at kende lidt til historik end
intet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-10 10:06

Måske var det denne sætning der blev overset.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-10 11:35

Hej HEME,

Jeg undredes lidt over at man ikke på dagens Y1 kursus kunne henvise
til de relevante informationer fra staten; men af dette link som jeg
fand fremgår det at der kan være nogle besværligheder:

http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0200.aspx

Held og lykke med projektet.

Fra : HEME

Dato : 21-04-10 21:12

Hej Harding

Udover at linket går til en protestside synes jeg ikke det bibringer noget
nyt, og mht. din undren så skyldes den måske at, hvis du tænker tilbage på
dine tidligere indlæg, vi er nogle stykker der ikke bare accepterer "En
vinkelskriver er en person der uden at være advokat... " en læres mening,
men ønsker syn for sagen, især når man senere møder en censor som netop
kunne have specifik viden på dette område.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-10 15:08

På baggrund af en sætning i dit første indlæg: "jeg kan simplethen
ikke
finde noget som helst om det på nettet" fandt jeg det underligt at ved
at fjerne teksten efter / og iøvrigt bibeholde resten af overskriften
fik en side op med henvisning til det tidligere viste link.

M.h.t.kommentaren vedr. vinkelskriver så læg mærke til at mit første
indlæg var en kommentar til det overstående indlæg fra Ole, da
strengen som du opringeligt oprettede ikke længere vises på Google,
som jeg benyttede. På Outlook Expres kan jeg se at dit indlæg fortsat
ligger øverst.
Det er derfor ikke altid let eller helt nemt for kommunikationen når
udgangspunkterne er forskellige.

Jeg giver dig helt ret i at du over for en censor skal have den helt
konkrete henvisning til retsinformationen.

I min henvisning til at indføre en hændelse, som jeg faktisk troede at
du lavede en ny streng på baggrund af, bemærkede jeg under "Genbrug af
fittings til slanger" at lave notat i logbogen om en midlertidig
reparation. Det gør jeg altid i logbogen under tekniske notater og det
bliver opfulgt af notat om den endelige udskiftning og tidspunktet
herfor. Min båd bliver tæt opfulgt på alle opstående fejl og deres
udbedringer og det gøres af alle som sejler den, senest ved ankomst
til havn.

Mvh/Harding

Fra : claus.b.p.

Dato : 21-04-10 23:21

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>herfor. Min båd bliver tæt opfulgt på alle opstående fejl og deres
>udbedringer og det gøres af alle som sejler den, senest ved ankomst

Der er ingen tvivl om, at en logbog både kan være til nytte og fornøjelse.
Ikke mindst hvis man, som du skriver, er flere om at dele en båd, og dermed
også deler ansvaret for den. Men er man alene om at have ansvaret for båden,
og har styr på vedligeholdelsesstand mm. er det nu en rart at vide, at man
ikke behøver at have dårlig samvittighed over at man ikke skriver log over
hver eneste tur ud i Køge Bugt. Der er rigeligt med andre regler, som dybest
set er fuldstændigt overflødige og irrellevante, og som man kun slipper om
ved, fordi der ikke er nogen der checker om de bliver overholdt.

Når det er sagt, så ville jeg være tilhænger af at der blev udfærdiget et
regelsæt for lystbåde, så man ikke længere var indsyltet i reglerne for
erhvervsbåde, men havde helt klare linier i forhold til rettigheder og
pligter. De internationale søfartsregler er jo fx. ikke noget den lokale
politimester har nogen som helst indsigt i. Det forekommer mig at vi tit har
disse halv- eller heljuridiske spørgsmål oppe at vende i gruppen, og det kan
jo kun være fordi regelsættene ikke er klare. For langt de fleste af os er
det at sejle trods alt kun en fritidsbeskæftigelse, ikke noget vi skal være
nødt til at tage en international søfartsuddannelse for at kunne klare.

/Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-10 01:21

Ja jeg synes også at en logbog til båden både er fornøjelig og nyttig.
Jeg har alle udskrevne logbøger lige fra da båden var ny, så 32 års
intensiv sejlads kreerer mange sider. Det er først de sidste 10 at
børnene selv anvender den med deres familier.
Måske forekommer der ikke mange fejl på en båd eller også fortrænger
man istandsættelsen til senere; men jeg har igennem de første 16 haft
to Aronamotorer i båden. Den første holdt 45 timer og den anden var
ude af båden 16 gange på 16 år. Der var et utal fejl på disse
mandagsmotorer. Heldigvis har alle ikke været så uheldige med denne
type.
I den tid hvor Thomas Schmidt var generalagent, var optegnelserne i
logbogen af uvurderlig betydning, både til belysning af fejlmønstre og
også for garantisagerne som fulgte derefter.
Med den "nye" Perkins der nu har ligget i både lige så længe som de to
andre tilsammen har der ikke været fejl; men alle eftersyn og de
hertil brugte reservedele bliver noteret. Andre hændelser så såm
udskiftning af skrueaksel og lejer samt beslag er også noteret.
M.h.t. bådens drift og hvor den har været gennem årene og hvem der var
med bliver nu flittigt brugt som opslagsværk og det synes børnebørnene
er sjovt at læse.

M.h.t. et regelsæt for lystbåde, ja det vil være kærkomment for mange
og vil også begrænse området som skal afdækkes; men det bliver nok
svært da regler har det som knobskydning i alle retninger.
Med erhvervelse af en Duelighedsprøve, evt en Y3, er tilstrækkeligt;
men ofte afhænger meget af den undervisningsplans detaljer der bruges.
De længerevarende forløb giver eleverne tid til fordybelse og stoffet
hæfter godt fast. De korte forløb giver ikke den mulighed for indlæg
om emnet.
Det er altid vigtigt at kende de juridiske afgørelser på trafikkale
hændelser ligesom det bliver praktiseret ved erhvervelse af kørekort,
i hvert for mit eget tilfælde, hvor kørerlæreren i de mange finulige
kryds der findes i København og som vi passerede, fortalte om
resultatet af domme faldet som følge af ulykker det pågældende sted.
Det var lærerigt og en god underbygning af forståelsen af, hvordan man
skulle placere sig netop her.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 20-05-10 16:18

Så fik jeg svar fra søfartsstyrelsen og jeg citerer:

"Formålet med at føre dagbog er, at skibet skal kunne dokumentere
forskellige ting i tilfælde af skader på last, personer, havari osv.
Det er ikke relevant for et fritidsfartøj at føre dagbog.
Fritidsfartøjer har ikke fartstilladelse og er derfor ikke forpligtigede til
at føre dagbog, men de må gerne.

Med venlig hilsen
Peter Lauridsen (SFS)
Specialkonsulent

Søfartsstyrelsen
Center for skibe
"
HEME

Fra : claus.b.p.

Dato : 20-05-10 21:58

> [...]
> Det er ikke relevant for et fritidsfartøj at føre dagbog.
> Fritidsfartøjer har ikke fartstilladelse og er derfor ikke forpligtigede

Så er der da også lidt fornuft i systemet. Logbogen er for ens egen
fornøjelses skyld.

Tak for opdateringen.

Mvh. Claus

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 25-04-10 23:18

On Apr 20, 5:36 pm, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Efter mange tanker skrev HEME:> Skulle der være nogen der har viden om hvor man finder hvilke regler Økonomi

Reglerne findes i "Meddelelser fra Søfartsstyrelsen L", der
gennemfører i Danmark direktiv om fritidsfartøjer (recreational craft
directive).
Reglerne kan læses på Søfartsstyrelsens hjemmeside og i
Retsinformation.

http://sfsrdb2.schultz-online.dk/infoweb.aspx?&client=sfsrdb&document=sfsrdb/sfsrdb0
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s21=meddelelser+l&s22=%7c10%7c

Hilsen Peter